Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

497 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

28 april 2024, 01:00:48

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: HP Laserjetprinters in netwerk - Windows 7 - Gigabit switch  (gelezen 10652 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline veerlexyz
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 2
  • Geslacht: Vrouw
HP Laserjetprinters in netwerk - Windows 7 - Gigabit switch
« Gepost op: 19 december 2011, 11:04:51 »
Probleem nu: HP Laserjetprinters (model 5000N en color 8550N): problemen na installatie. Drivers werden opnieuw geïnstalleerd, printers opnieuw toegevoegd. Prima, alles werkt! Maar... slechts tot de printers uitgeschakeld worden. Knopje terug aan en de printers zeggen printers "klaar" te zijn terwijl ze geen printopdrachten aanvaarden. Het kan niet de bedoeling zijn die dingen dag en nacht stroom te laten verbruiken. Evenmin om de printers telkens opnieuw te installeren.

Probleem voorheen: router werkte niet naar behoren. Internet viel voortdurend uit en ik dacht dat ook de netwerkverbinding met de printers erdoor gestoord werd. Ik installeerde een Gigabit switch en daarmee zijn de pc en de printers bedraad verbonden (internet-uitval daarmee verholpen). Vooraleer de router stuk ging werkte alles perfect over het netwerk onder Windows 7.
De printers hebben een parallelle aansluiting, een C-link en een RJ-45 aansluiting. Bedraad aansluiten van de printers naar de pc zou via een converter naar USB kunnen gebeuren (wat naar ik lees veel problemen geeft die niet altijd oplosbaar zijn). Bovendien staan de printers de ander kant van mijn bureau, dus niet echt een optie.

Iemand een idee wat er fout loopt?



Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: HP Laserjetprinters in netwerk - Windows 7 - Gigabit switch
« Reactie #1 Gepost op: 20 december 2011, 13:29:47 »
Dag veerlexyz,
 
Meest eenvoudig is te printen via IP, daarvoor moeten de printers bij voorkeur een vast IP adres hebben (in de range van de router).
Dat IP adres en bijbehorend subnetmask (in de regel 255.255.255.0), en bijbehorede gateway (Ip adres van de router) is in te stellen via de menu's van de printers.
Verder is het verstandig om in de HP menu's overige verbindingen (ipx, netbios en dergelijke) uit te zetten als je via IP print.
 
Ik vermoed dat de printers nu een IP adres krijgen toegewezen middels Dhcp, en dat ze wijzigen waardoor de verbinding verbroken wordt.
Michel Uphoff
Homepage

Offline veerlexyz
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 2
  • Geslacht: Vrouw
Re: HP Laserjetprinters in netwerk - Windows 7 - Gigabit switch
« Reactie #2 Gepost op: 20 december 2011, 13:57:28 »
Dankjewel. Ik dacht ook al dat de printer een vast IP-adres moest krijgen.
Sluit ik de printers rechtstreeks aan op de switch of steek ik ze achter de router?

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: HP Laserjetprinters in netwerk - Windows 7 - Gigabit switch
« Reactie #3 Gepost op: 20 december 2011, 19:18:21 »
Dag veerlexyz
>> Sluit ik de printers rechtstreeks aan op de switch of steek ik ze achter de router? <<
Achterin de router zijn de aansluitingen tesamen een (meestal 4 poorts) interne switch. Anders gezegd; het maakt niet uit.
Ik zou een voorkeur hebben voor de externe switch, maar nodig is het niet.
Michel Uphoff
Homepage