Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

492 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

27 april 2024, 07:58:32

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Internet probleem in studentenhuis. Oplossing, twee routers?  (gelezen 8677 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline rayverb
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 9
  • Geslacht: Man
Internet probleem in studentenhuis. Oplossing, twee routers?
« Gepost op: 24 januari 2012, 19:56:42 »
Beste mogelijke helpers,


Momenteel zitten wij met een probleem waar wij even niet uitkomen. Ik probeer het jullie zo duidelijk mogelijk uit te leggen.
Ik, de bewoner beneden heb een modem/router beneden in mijn kamer staan en heb (over het algemeen) zelf een prima verbinding. De router is van Sitecom en moden van Motorola (als het ook echt een modem is). De mensen die boven wonen, met name op de tweede verdieping hebben vrijwel geen verbinding. De verbinding valt vaak weg en afgelopen week zitten ze al helemaal zonder.


Voorheen hadden we een bedraad netwerk, maar één van de vorige bewoners heeft dit draadloos gemaakt waardoor de situatie is zoals nu, router en modem op mijn kamer. Nu heb ik een idee waarvan ik niet weet of dit überhaupt mogelijk is.


Het vaste netwerk is naar mijn weten ook nog aanwezig in huis, alleen ongebruikt. De kabels die in de computer moeten liggen bij mij in de keuken en ik ben benieuwd of het mogelijk is daar een extra router neer te zetten, zodat die router via het vaste netwerk gaat en ik internet via het draadloze netwerk verbinding kan maken.


Wellicht zijn er betere opties of andere opties om de verbinding in de huidige situatie beter werkend te krijgen. Betere router misschien?? Ik hoop dat jullie ons kunnen helpen en zie jullie reacties graag tegemoet komen! Als jullie meer informatie nodig hebben probeer ik dit zo snel mogelijk te beantwoorden!


Alvast bedankt!

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: Internet probleem in studentenhuis. Oplossing, twee routers?
« Reactie #1 Gepost op: 24 januari 2012, 20:55:50 »
Dag Rayverb,
 
Je kan het beste eerst wat preciese informatie geven, dus eerst maar wat vragen:

Zit de telefoon (of kabel) aansluiting bij jou in de kamer?
Wat is daar op aangesloten (merk en vooral typenummer)
Aan dit kastje zit een tweede kastje aangesloren begrijp ik, welke merk en welk typenummer?
Ik neem aan, dat dat tweede kastje een wifi antenne heeft, zodat jij en de mensen boven allemaal draadloos internetten, klopt dit?
In de keuken liggen netwerkkabels, waar gaan die allemaal naar toe? Naar boven en ook naar de plek van jouw kastjes?
De mensen boven, willen/kunnen die werken met een kabelverbinding, of moet dat daar draadloos?
Zitten er tussen jouw kamer en de 2e verdieping betonnen plafonds?
 
Probeer nauwkeurig te zijn, en beschrijf zo exact mogelijk wat waar staat, welk merk en typenummer, welke kabel gaat waarin, welke kabel loopt waarheen in huis.
Michel Uphoff
Homepage

Offline rayverb
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 9
  • Geslacht: Man
Re: Internet probleem in studentenhuis. Oplossing, twee routers?
« Reactie #2 Gepost op: 24 januari 2012, 21:29:13 »
Ik ga proberen zo duidelijk mogelijk antwoord te geven! Moet wel zeggen dat ik wellicht niet overal goed antwoord op kan geven door mijn onwetendheid. Ben verder totaal niet thuis in dit wereldje hehe!


Zit de telefoon (of kabel) aansluiting bij jou in de kamer?
Die aansluiting zit idd in mijn kamer.
Wat is daar op aangesloten (merk en vooral typenummer)
Daar zit een Motorola SB5100e surfboard cable modem op aangesloten. Vanuit daar gaat er een kabeltje naar de router. Dat is een Sitecom WL-534 v1 001.
Aan dit kastje zit een tweede kastje aangesloren begrijp ik, welke merk en welk typenummer?
Dit is volgens mij in het vorige antwoord beschreven.


Ik neem aan, dat dat tweede kastje een wifi antenne heeft, zodat jij en de mensen boven allemaal draadloos internetten, klopt dit?
Op de router zit idd een antenne, ik ga er vanuit dat dit de wifi antenne is.
In de keuken liggen netwerkkabels, waar gaan die allemaal naar toe? Naar boven en ook naar de plek van jouw kastjes?
Deze kabels gaan allemaal naar de verschillende kabels op de boven verdiepingen. Van deze kabels gaan er geen naar het modem/router.
De mensen boven, willen/kunnen die werken met een kabelverbinding, of moet dat daar draadloos?
Zij moeten nu allemaal via het draadloze netwerk van het huis. De kabels die er zijn zit verder geen router/modem of dergelijke aan vast. Het zijn momenteel allemaal losse kabels.
Zitten er tussen jouw kamer en de 2e verdieping betonnen plafonds?
Ga er vanuit dat het beton is idd. Precies durf ik dit niet te zeggen. Wel is het huis al wat ouder, dus wellicht zegt dat wat.Ter verduidelijking op de eerste vraag heb ik een fototje gemaakt van de hoe het er momenteel bij ligt (router/modem)
Hier de link: http://oi41.tinypic.com/dmvhuo.jpg


Wel heb ik bedacht dat het misschien aan de router zelf kan liggen, deze is inmiddels al 3 jaar oud en misschien neit in optimale staat meer. Zou een nieuwe, uit de wat duurdere prijsklassen (heb een oogje op de Linksys e4200), misschien helpen? Het is niet de meest ideale oplossing, maar misschien wel de makkelijkste niet?

Misschien dat een wat goedkopere router z'n werk ook doet? Heb daar verder nul verstand van!

In iedergeval bedankt voor de hulp en het meedenken! Zijn er nog meer vragen, dan hoor ik het wel!

« Laatst bewerkt op: 24 januari 2012, 21:34:33 door rayverb »

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: Internet probleem in studentenhuis. Oplossing, twee routers?
« Reactie #3 Gepost op: 25 januari 2012, 00:15:33 »
Dag "rayverb"
 
De kastjes en de aansluiting lijken mij ok.
Er zijn een paar mogelijke oorzaken en overwegingen:
  • Er zit te veel beton tussen de antenne van de sitecom en de computers boven, daardoor is het signaal te zwak voor een goede ontvangst. Is dit de oorzaak dan zou het nooit goed gewerkt hebben boven. In redelijk oude huizen zitten meestal geen betonvloeren, dus check dat even.
  • Als het eerder wel goed gewerkt heeft, dan kan het zijn dat andere wifi zenders (buren) teveel op hetzelfde kanaal zitten als jullie Sitecom, dan zou het veranderen van het kanaal kunnen helpen.
  • Is het echter een probleem dat er altijd was, én het huis heeft betonnen vloeren dan is het zonder extra apparaten niet echt op te lossen.
  • De kans dat een nieuwere router het probleem oplost is redelijk klein; de sterkte van het signaal is bij moderne wifi apparatuur even groot als bij wat oudere apparaten, maar het is natuurlijk niet helemaal uit te sluiten dat de Sitecom slecht aan het worden is. Je hebt beneden een goede draadloze verbinding? Als je een laptop (of een smartphone) hebt, kan je zelf even testen op welke afstand van de Sitcom het signaal te zwak wordt.
Wat oplossingen:
  • Als het mogelijk is een kabeltje van de router naar de keuken te leggen, dan zou je in de keuken een switch kunnen aanbrengen. de switch wordt dan via die kabel verbonden met de router, de overige kabels naar boven gaan ook in die switch. Boven kan men dan de computers direct op die kabeltjes prikken, en is het probleem opgelost. Wil men boven per sé draadloos, dan zou je boven een accespoint op een kabeltje kunnen prikken, zodat ze boven hun eigen wifi zender hebben. Zo'n switch is goedkoop (paar tientjes), een accespoint weer wat duurder, pakweg 70 euro.
  • Je zou eerst kunnen onderzoeken of het aan de te drukke kanalen of aan de sterkte van het signaal ligt. Als een van jullie een smartphone heeft is daar een gratis en handige app voor: Wifi Analyzer. Wil je deze weg eerst op, laat dat dan even weten, dan geef ik wat nadere instructies. Laat dan weten welke smartphone je gaat gebruiken.
  • Is een kabeltje van de Sitecom naar de keuken (en daar weer die switch) een bezwaar, kijk dan eens of je via openingen in het plafond (bij de verwarmingsbuizen bijvoorbeeld) een kabeltje kunt trekken van de sitecom naar boven. Daar heb je dan bedraad netwerk dat je eventueel draadloos kan maken met een accessppoint. Zo'n kabeltje zelf trekken is niet al te moeilijk, zeker niet als je een kant-en-klare kabel kan gebruiken met de stekkertjes er al aan, maar daar moet natuurlijk wel ruimte voor zijn langs de buizen.
  • Een andere oplossing is gebruik maken van dlan pluggen. Je hebt dan een starterkit nodig met een gewone en een draadloze plug. De gewone plug gaat in een stopcontact en wordt met de Sitecom verbonden via het meegeleverde kabeltje. De tweede plug wordt boven in een stopcontact gestoken en heeft een wifi antenne. Het internetverkeer tussen beide pluggen loopt dan via de 230 volt leidingen in huis. Pluggen zijn wel wat prijzig, denk aan 150 euro voor een starterkit.

Zijn er nog meer studenten in hetzelfde pand of in nabij gelegen panden, en er zijn geen betonnen vloeren? Zo ja, dan zou ik eerst eens controleren of het veranderen van het wifi kanaal helpt, want dan is er een goede kans op dat de storingen worden veroorzaakt door verstopte kanalen. Dan is genoemd smartphone-wifi analyzer onderzoekje de eerste weg.
Michel Uphoff
Homepage

Offline rayverb
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 9
  • Geslacht: Man
Re: Internet probleem in studentenhuis. Oplossing, twee routers?
« Reactie #4 Gepost op: 25 januari 2012, 00:25:02 »
Hartstikke bedankt voor je bericht! Ik ga een paar stappen morgen in ieder geval uitproberen en kijken of het signaal boven weer gepakt kan worden.
Mijn huisgenoten hebben naar mijn mening wel verbinding gehad, maar het was altijd wel matig en slecht ontvangst.
Ik heb nog even wat gezocht op het i-net en kwam ook een range extender tegen. Één van Sitecom is op marktplaats voor een paar tientjes te krijgen en lijkt mij het proberen ook zeer waard!


Als het probleem is opgelost laat ik het nog wel even weten! En nogmaals bedankt voor de help en het meedenken Michel!

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: Internet probleem in studentenhuis. Oplossing, twee routers?
« Reactie #5 Gepost op: 25 januari 2012, 01:26:04 »
Dag Rayverb,
 
Inderdaad is, als de oorzaak van het probleem een té zwak signaal is door betonnen vloeren, zo'n range extender (repeater) ook een optie. Je plaatst dat ding dan (na configureren mbv een kabeltje en een pc) ergens in het  'midden' tussen de Sitecom en de hoogste verdieping. Maar dan is het wel zaak, dat op de locatie waar die repeater komt een betrouwbaar en voldoende sterk wifi signaal van de sitecom beneden aanwezig is.
Michel Uphoff
Homepage