Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

495 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

27 april 2024, 15:11:20

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Hoe installeer ik een netwerk met een PC en een wireless notebook.  (gelezen 13071 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Ruud_coco

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 551
  • Geslacht: Man
Hoe installeer ik een netwerk met een PC en een wireless notebook.
« Gepost op: 16 februari 2012, 07:36:26 »
Hallo allemaal,
 
Ik wil graag een netwerk opzetten tussen mijn PC en mijn Notebook.
De harde schijf van de PC heeft 2 partities. De C schijf bevat alle software en op de F schijf staan alle data bestanden (doc, xls, pdf, jpg, bmp, etc).
Hele grote bestanden zoals een database van 12 CD's en back-up data bevinden zich op de (externe HD) G schijf (Western Digital 1Tb).
Alle software die ik gebruik is identiek op de PC en Notebook geïnstalleerd.
Ik wil voorkomen dat er dubbele bestanden op beide Computers staan. Ik wil ook niet heen en weer rennen met een Memory Stick van PC naar Notebook en weer terug. Ik wil de PC (F schijf) en eventueel de G schijf dus als centrale plek voor alle bestanden hebben. Vooralsnog is er geen noodzaak voor de omgekeerde situatie maar dat is niet uitgesloten in de toekomst.
Ook wil ik vanaf mijn Notebook kunnen printen en eventueel scannen. Dit laatste is geen must maar het zou wel handig zijn.
 
De huidige set up is:
ADSL lijn, modem, wireless router (merk: D-Link type: DIR600) met 4 LAN poorten.
De PC is via een UTP kabel verbonden met de router en de Notebook heeft een wireless verbinding met de router.
De printer (HP PSC1200 all in one) is via een USB kabel verbonden met de PC.
 
De Windows gebruiksaanwijzing (doe dit, doe dat) laat wat te wensen over. Ik heb het meerdere keren geprobeerd maar het is nog nooit tot een werkend resultaat gekomen.
 
Ik hou mij aanbevolen voor de cursus: Netwerk 101, het zelf opzetten van een draadloos netwerk.
 
Ruud
 
In augustus 2000 geëmigreerd naar Costa Rica.

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: Hoe installeer ik een netwerk met een PC en een wireless notebook.
« Reactie #1 Gepost op: 16 februari 2012, 12:44:08 »
Dag Ruud,
 
Daarvoor is nodig dat beide computers in dezelfde werkgroep zitten, dat je de netwerknaam van beide computers kent, dat er een map op de desktop gedeeld wordt (ter beschikking aan het netwerk gesteld), en dat de laptop verbinding maakt met die gedeelde map.
 
  • Start de verkenner op de desktop, kies extra, mapopties, weergave en zorg dat er een vinkje staat in: "Eenvoudig delen van bestanden gebruiken (aanbevolen)".
  • Nu gaan we eerst de werkgroep- en pc naam instellen. Dat moet op beide computers gebeuren. Rechtsklik op "Deze computer", kies eigenschappen, kies tabblad computernaam, kies de knop "wijzigen". Vul bij computernaam een eenvoudige en korte naam zonder leestekens en spaties in. Bijvoorbeeld "LAPTOP" en "DESKTOP". Vul bij werkgroepnaam een korte en eenvoudige naam in, bijvoorbeeld "THUIS". Onthoud deze twee namen en hun schrijfwijze. Je zal na wijzigen de computer moeten herstarten, doen dus!
  • Nu moeten we een map op de Desktop ter beschikking van het netwerk stellen. Daarvoor moet er ten minste een schijf of map "gedeeld" worden. Start de verkenner, en zoek de F: schijf links op (we gaan de hele harddisk delen). Rechtsklik op de F: schijf en kies "Delen en beveiliging". Klik op de zin "Klik hier als u het risico begrijpt bla bla bla ......" Zet een vinkje in "Van deze map een gedeelde netwerkmap maken". Vul bij de sharenaam een eenvoudige en korte naam in, b.v. DATA. Plaats een vinkje in "Netwerkgebruikers mogen mij bestanden wijzigen". Klik op Toepassen (mogelijk worden nu de mapmachtigingen ingesteld) en daarna OK.
  • Rechtsklik nu op "Netwerkomgeving" op het bureaublad van de Laptop, kies "Zoeken naar computers..". Geef de naam van de desktop in, en klik dan op "Nu zoeken".Rechts in beeld zou nu de desktop moeten verschijnen, klik erop en de gedeelde schijf of map op de desktop moet zichtbaar worden. Ik heb hier geen XP pc voorhanden, maar uit mijn hoofd: rechtsklik op de gedeelde map en kies "Netwerkverbinding maken". Je kan nu kiezen uit een letter, kies bijvoorbeeld de N. Plaats een vinkje in automatisch verbinding maken bij opstarten.
     
    Als alles correct is moet nu op de laptop een extra letter verschijnen N: Als je schrijft naar  N: moeten de opgehaalde bestanden netjes in die partitie van de desktop terechtkomen. Die partitie heet op de desktop natuurlijk nog steeds F:
Als je dit aan de praat hebt, gaan we de printer delen.
Michel Uphoff
Homepage

Offline Ruud_coco

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 551
  • Geslacht: Man
Re: Hoe installeer ik een netwerk met een PC en een wireless notebook.
« Reactie #2 Gepost op: 17 februari 2012, 02:26:04 »
Hoi Michel,
 
Ik ben aardig op dreef, ik moet alles natuurlijk in de Engelse versie doen maar dat gaat goed, tot dat we bij dot 4 komen:
 
  • Rechtsklik nu op "Netwerkomgeving" op het bureaublad van de Laptop, kies "Zoeken naar computers..". Geef de naam van de desktop in, en klik dan op "Nu zoeken".Rechts in beeld zou nu de desktop moeten verschijnen, klik erop en de gedeelde schijf of map op de desktop moet zichtbaar worden. Ik heb hier geen XP pc voorhanden, maar uit mijn hoofd: rechtsklik op de gedeelde map en kies "Netwerkverbinding maken". Je kan nu kiezen uit een letter, kies bijvoorbeeld de N. Plaats een vinkje in automatisch verbinding maken bij opstarten.
     
    Als alles correct is moet nu op de laptop een extra letter verschijnen N: Als je schrijft naar  N: moeten de opgehaalde bestanden netjes in die partitie van de desktop terechtkomen. Die partitie heet op de desktop natuurlijk nog steeds F:
Om te beginnen heb ik geen "Netwerk omgeving" (My Network Places?) icoon op het werkblad van de laptop, maar heb wel de map "My Network Places" onderaan in de verkenner.
Rechtsklik, search for computers, Computername ingevuld, search....... "search is complete, there are no results to display".
 
Moet er niet eerst nog wat ingesteld/aangepast worden op de laptop of is het op de laptop zo simpel? Alleen dot2 uitvoeren op de laptop en that's it? Zou dit draadloos moeten lukken of moet er een kabel tussen zitten naar de router?
 
Ruud
 
 
 
 
« Laatst bewerkt op: 17 februari 2012, 02:40:00 door Ruud_coco »
In augustus 2000 geëmigreerd naar Costa Rica.

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: Hoe installeer ik een netwerk met een PC en een wireless notebook.
« Reactie #3 Gepost op: 18 februari 2012, 01:39:47 »
Hoi Ruud,

Controleer de volgende zaken:
  • Is de server service op de pc gestart, controleer dat in Services.msc
  • Zijn er firewalls actief? Schakel ze uit (later zien we wel of zoiets nut heeft. Houd er rekening mee, dat je als je andere dan de Windows firewall actief hebt, je ze waarschijnlijk geheel moet deïnstalleren)
  • Rechtsklik op het netwerk icoontje rechtsonder van de pc, en kies 'netwerkverbindingen openen'
  • De lijst met netwerkverbindingen wordt getoond, rechtsklik op de netwerkverbinding in kwestie
  • Zorg dat er een vinkje staat bij 'client voor Microsoft netwerken', bij 'Internetprotocol (Tcp-ip)', en bij "Bestands- en printerdeling voor Microsoft netwerken'
  • Eventueel vinkje bij 'Qos' mag je weghalen. Verder zijn daar toch geen andere onderdelen te zien?
  • Terug in de lijst met netwerkverbindingen. Staan daar nog meer verbindingen actief? (bijv. 1394 netwerk, andere verbindingen), zo ja, die kunnen met een rechtsklik uitgeschakeld worden.
  • Ga nu naar de laptop, en zet firewalls uit. Controleer ook of de 'Client voor Microsoft netwerken' actief is bij de draadloze verbinding. Bestands- en printerdeling hoeft op de laptop niet aan, het is ook te prefereren dat uit te laten met draadloze verbindingen.
  • Kijk op de laptop of er nog andere netwerkverbindigen actief zijn, ze zijn niet echt nodig. Mogelijk wil je een uitzondering maken voor de kabelverbinding op de laptop voor noodgevallen. (kan je als het nodig is, dan natuurlijk ook even aanzetten).

Je kan met de laptop draadloos het internet op. Dat betekent dat de netwerkverbindingen op zich werken, en dat er ergens een instelling of firewall de verbindingen frustreert.

Dat je netwerkomgeving niet op je bureaublad ziet op de laptop kan. Je kan de standaard desktopicoontjes (waaronder netwerk) aanzetten indien gewenst met een rechtsklik op het bureaublad, eigenschappen, bureaublad, knop bureublad aanpassen en daar vinkjes plaatsen bij de onderdelen die je wilt zien.
« Laatst bewerkt op: 18 februari 2012, 02:05:58 door Michel Uphoff »
Michel Uphoff
Homepage

Offline Ruud_coco

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 551
  • Geslacht: Man
Re: Hoe installeer ik een netwerk met een PC en een wireless notebook.
« Reactie #4 Gepost op: 18 februari 2012, 03:37:09 »
Goedemorgen Michel,
 
Helaas, helaas, het werkt nog niet. Heb alles gecheckt, double checked en triple checked. Meerdere malen ge-reboot, maar het mocht nog niet baten.
Hieronder in blauw mijn opmerkingen.
 
EDIT!!!!!!-> Ik heb nu op beide PC's MSE uitgeschakeld en JA HOOOOOOOOOOOOOR! op de laptop is de desktop zichtbaar met al zijn bestanden.
Nu moet ik deze een schijfletter toekennen. Ga ik nu doen, je hoort nog van me.
 
Hoi Ruud,

Controleer de volgende zaken:
 
 
  • Is de server service op de pc gestart, controleer dat in Services.msc Staat op automatic
  • Zijn er firewalls actief? Schakel ze uit (later zien we wel of zoiets nut heeft. Houd er rekening mee, dat je als je andere dan de Windows firewall actief hebt, je ze waarschijnlijk geheel moet deïnstalleren) Ik heb alleen de Windows firewall, deze op beide computers uitgeschakeld.
  • Rechtsklik op het netwerk icoontje rechtsonder van de pc, en kies 'netwerkverbindingen openen'
  • De lijst met netwerkverbindingen wordt getoond, rechtsklik op de netwerkverbinding in kwestie
  • Zorg dat er een vinkje staat bij 'client voor Microsoft netwerken', bij 'Internetprotocol (Tcp-ip)', en bij "Bestands- en printerdeling voor Microsoft netwerken'
  • Eventueel vinkje bij 'Qos' mag je weghalen. Verder zijn daar toch geen andere onderdelen te zien? Ik heb alleen op de PC ook nog staan: Microsoft TCP/IP version6. Ik heb deze zowel in de "aan" als in de "uit" positie geprobeerd.
  • Terug in de lijst met netwerkverbindingen. Staan daar nog meer verbindingen actief? (bijv. 1394 netwerk, andere verbindingen), zo ja, die kunnen met een rechtsklik uitgeschakeld worden. Nee.
  • Ga nu naar de laptop, en zet firewalls uit. Controleer ook of de 'Client voor Microsoft netwerken' actief is bij de draadloze verbinding. Bestands- en printerdeling hoeft op de laptop niet aan, het is ook te prefereren dat uit te laten met draadloze verbindingen. OK.
  • Kijk op de laptop of er nog andere netwerkverbindigen actief zijn, ze zijn niet echt nodig. Mogelijk wil je een uitzondering maken voor de kabelverbinding op de laptop voor noodgevallen. (kan je als het nodig is, dan natuurlijk ook even aanzetten). Deze uitgeschakeld.
Je kan met de laptop draadloos het internet op. Dat betekent dat de netwerkverbindingen op zich werken, en dat er ergens een instelling of firewall de verbindingen frustreert.

Dat je netwerkomgeving niet op je bureaublad ziet op de laptop kan. Je kan de standaard desktopicoontjes (waaronder netwerk) aanzetten indien gewenst met een rechtsklik op het bureaublad, eigenschappen, bureaublad, knop bureublad aanpassen en daar vinkjes plaatsen bij de onderdelen die je wilt zien. OK, gedaan.

 
Ruud
« Laatst bewerkt op: 18 februari 2012, 03:43:54 door Ruud_coco »
In augustus 2000 geëmigreerd naar Costa Rica.

Offline Ruud_coco

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 551
  • Geslacht: Man
Re: Hoe installeer ik een netwerk met een PC en een wireless notebook.
« Reactie #5 Gepost op: 18 februari 2012, 03:55:48 »
Goedemorgen Michel,
 
HET WERKT!  :yes:   :applaus:   MSE was dus de boosdoener. Deze op beiden weer aangezet, Windows firewall staat nog steeds uit, beiden ge-reboot en het werkt prima.
Is dus de volgende vraag; wat doe ik met de Windows firewall?
En meteen de volgende zal ik Microsoft TCP/IP version6 uit laten staan? Ik kan natuurlijk even kijken wat er gebeurt als ik hem weer aan zet.
 
Ruud.
 
 
In augustus 2000 geëmigreerd naar Costa Rica.

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: Hoe installeer ik een netwerk met een PC en een wireless notebook.
« Reactie #6 Gepost op: 18 februari 2012, 13:13:32 »
Is dus de volgende vraag; wat doe ik met de Windows firewall?
En meteen de volgende zal ik Microsoft TCP/IP version6 uit laten staan? 

Dag Ruud,
 
Ook goedemorgen..
 
Begrijp ik het goed: MSE en firewall stonden aan, werkte niet. Beiden uitgezet, werkt. Alleen mse aangezet: werkt. Kloptda?
 
Ik gebruik geen firewalls, vind ze met een goede av bescherming niet nodig. Omdat ik ze niet gebruik, zet ik ook de firewall service uit. Maar de keuze is aan jou.
Ik zou tcp/ip v6 nog een tijdje uit laten staan, het zal toch nog wel een tijdje duren voor je dat echt nodig hebt.
 
Ok, printer delen en bereikbaar maken voor het notebook:
 
Op de desktop, rechtsklik bij printers en faxen op de geïnstalleerde printer, kies delen
Deel de printer met een eenvoudige naam, bijvoorbeeld PRINTER
Mogelijk krijg je een vraag, en moet je op een regel klikken die grofweg: "Ik begrijpt het risico zeikende microsoft, en weet wat ik doe" inhoudt.
Controleer of er een 'delen' handje onder het printericoontje is gekomen.
 
Notebook:
Start, instellingen, printers en faxapparaten
printer toevoegen, volgende, bolletje in netwerkprinter, volgende
kijk of je in het boomstructuurtje de printer kan zien, en klik er op
als het goed is, worden nu de drivers voor de printer van de desktop in het notebook geladen en kan je voortaan printen via de desktop (die daarvoor vanzelfsprekend wel aan moet staan).
 
« Laatst bewerkt op: 18 februari 2012, 13:23:59 door Michel Uphoff »
Michel Uphoff
Homepage

Offline Ruud_coco

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 551
  • Geslacht: Man
Re: Hoe installeer ik een netwerk met een PC en een wireless notebook.
« Reactie #7 Gepost op: 19 februari 2012, 03:38:22 »
Hallo Michel,
 
Begrijp ik het goed: MSE en firewall stonden aan, werkte niet. Beiden uitgezet, werkt. Alleen mse aangezet: werkt. Kloptda?

Yep, dat klopt helemaal.
MSE doet zijn werk goed want ook het printer delen lukte niet zonder eerst MSE uit te schakelen. Je begrijpt het al..... het werkt.
Het delen op de desktop ging vloeibaar.
Op de laptop zat er nog een stap tussen (zoek naar printer) maar dat was dus ook zo gepiept.
Controleer of er een 'delen' handje onder het printericoontje is gekomen.
Nee, er is een vinkje rechtboven het icoontje te zien, maar het zou kunnen zijn dat dat aangeeft dat het de standaard printer instelling is. Er is in ieder geval geen "handje" te bekennen.
 
Kortom, ik ben een gelukkig mens.
 
Even een side step: vandaag dook het normal.dot probleem weer op. Dit gebeurde na een stroomstoring. Odette was bezig haar dagelijkse knipselkrant in elkaar te zetten toen de spanning voor de 4e keer binnen 2 uur uitviel. Mijn UPS was nog niet helemaal opgeladen (maar dat wist Odette niet) en zij dacht dus...ik heb nog een paar minuten, ik maak het even af. Niet dus. Klik, PC uit. Spontaan was het normal.dot alweer 229Kb groot. De vraag is dan: Het normal.dot is gewijzigd. Wilt U deze opslaan? Het grappige is dat je 3 keuzes hebt, Ja, Nee, Annuleren. Het maakt niet uit of je nou Nee of Annuleren selecteert, er verschijnt toch het scherm om op te slaan alsof je voor Ja hebt gekozen. Ook hier klik ik op Annuleren en het is toch opgeslagen door mijnheer Word.
Het blijkt ook dat op alle sites waar ik niet uitlog, of beter gezegd altijd ingelogd ben, deze dus ook allemaal gereset zijn. Ik moet dus op al deze sites (het zijn er maar 2 hoor) weer opnieuw inloggen. Het lijkt er dus op dat als je met Word bezig bent en er is een stroomstoring is, het Normal.dot corrupt wordt. Klopt mijn veronderstelling?  Einde side step.
 
Goed, nu alles naar tevredenheid werkt, waarvoor mijn hartelijke dank, ga ik mijn 1G Externe Hard Disc delen met mijn laptop.
Ik neem aan dat ik dezelfde procedure kan volgen als die voor mijn F schijf?
 
Als dat gelukt is kom ik weer met een nieuwe vraag, maar dat hoor je dan wel.
Poco a poco zoals ze hier zeggen.
 
Saludos de Costa Rica
 
Ruud
In augustus 2000 geëmigreerd naar Costa Rica.

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: Hoe installeer ik een netwerk met een PC en een wireless notebook.
« Reactie #8 Gepost op: 19 februari 2012, 14:35:55 »
Hoi Ruud,
 
Mooi dat het allemaal naar wens werkt.
>> Ik neem aan dat ik dezelfde procedure kan volgen als die voor mijn F schijf? <<
Si señor.
Vreemd gedoe met die normal.dot. Heb je de aanbevelingen van destijds over dit probleem opgevolgd?
Kan je eens in een andere thread beschijven hoe die knipselkrant precies tot stand komt? (welke handelingen met welke software).
Michel Uphoff
Homepage