Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

516 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

29 april 2024, 00:42:52

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Windows security: de ene administrator is de andere niet?  (gelezen 4577 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Ronald

  • Forum Manager
  • *****
  • Berichten: 1.856
  • Geslacht: Man
    • NL Computer Forum
Windows security: de ene administrator is de andere niet?
« Gepost op: 29 juli 2012, 21:32:03 »
Beste Forumleden,

Een Windows 2008 R2 machine heeft de hik: in de lokale Administrators groep zitten zowel de Domain Administrators als mijn account en nog een account van een collega. Als ik een bestand opsla in een subdirectory van E: en de andere local admin opent dat bestand, dan kan hij het bestand NIET opnieuw opslaan (er komt meteen een Save as scherm). Verder heb ik als ik met rechts klik in die directory en ik kies voor New, alleen maar de optie 'Folder'. Terwijl de domain administrator WEL ook de opties heeft voor het maken van bijvoorbeeld een nieuw tekst bestand.

Het spookt dus! Iemand enig idee hoe we dat zouden kunnen oplossen? (Mij ook maar domain administrator maken, is niet echt een optie ;) )

Groeten,

Ronald
Forum Manager NL Computer Forum
Microsoft Certified Solutions Expert (MCSE) - Business Intelligence

Offline RuudDeWit

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 885
  • Geslacht: Man
Re: Windows security: de ene administrator is de andere niet?
« Reactie #1 Gepost op: 11 augustus 2012, 22:02:58 »
Hallo Ronald,

Het lijkt erop dat de gebruiker onvoldoende rechten heeft (en dat zijn er een hoop), je mag wel een nieuw bestand schrijven maar een bestaande niet aanpassen, vandaar die Save as... optie. Misschien moet daar nog eens naar gekeken worden...
Vriendelijke groet,Ruud de Wit

Offline Ronald

  • Forum Manager
  • *****
  • Berichten: 1.856
  • Geslacht: Man
    • NL Computer Forum
Re: Windows security: de ene administrator is de andere niet?
« Reactie #2 Gepost op: 30 december 2012, 21:56:22 »
Hoi Ruud,

Later kwam ik erachter dat het 'normaal' gedrag is, dat te maken heeft met User Account Control. Een administrator-account wordt in dat verband gezien als een speciaal account. De oplossing was om het programma expliciet als administrator te starten. Vervolgens kan de ene administrator wél het door een andere administrator gemaakte bestand overschrijven. :)

Groeten,

Ronald
Forum Manager NL Computer Forum
Microsoft Certified Solutions Expert (MCSE) - Business Intelligence