Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

504 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

27 april 2024, 21:09:21

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Geluidsproblemen  (gelezen 8193 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Boyo
  • Forumfan
  • ***
  • Berichten: 119
  • Geslacht: Man
Geluidsproblemen
« Gepost op: 22 augustus 2012, 17:24:02 »
Beste medeleden,
Graag doe ik een beroep op jullie met het volgende probleem:
Op mijn pc met een Vista besturingssysteem. De pc is aangesloten op een versterker waaruit het geluid uit de speakers komt en het scherm is doormiddel van een HDMI-kabel verbonden.(het scherm heeft geen geïntegreerde speakers). Alles liep perfect. Totdat…. ja wist ik het maar wat er gebeurd is.
Ik krijg met geen mogelijkheid geluid meer uit de speakers. Alle aansluitingen zijn door mij gecontroleerd en deze zitten zoals het hoort. Ik heb de aansluiting(het groene stekkertje) op een ander pc aangesloten en zowaar daar komt wel geluid uit. In beide situaties heeft de aansluiting via het moederbord plaatsgevonden. Ik heb ook getracht aan de voorzijde van de pc de groene aansluiting te gebruiken, echter zonder resultaat.
Dan maar kijken, via het configuratiescherm, naar het onderdeel “geluid”  en daarna onder Audioapparaten beheren.
Tot mijn verbazing zie ik onder het tabblad ” afspelen” alleen AMD HDMI Output en de meters slaan wel uit als er muziek wordt afgespeeld. Ik weet vrijwel zeker dat ook hier een afbeelding bij stond van “luidsprekers”met de bijbehorende afbeelding van een speaker die als standaardapparaat was ingeschakeld en nu verdwenen is.
Kijk ik in het apparaatbeheer bij besturing voor geluid, video en spelletjes dan staan daar twee speakers met de omschrijving “AMD High definition Audio Device”en “ASUSTek Virtual capture Device” beiden zonder een geel uitroepteken. Ik had verwacht dat daar ook een Realtek High Definition Audio bij zou staan maar dat ontbreekt of wellicht een High Definition Audio-apparaat.
Wie kan mij helpen om dit weer in orde te krijgen.
Het is niet de bedoeling om een geluidskaart erbij te prikken. Dit gaat niet want ik er zijn bankjes meer over in de pc. Bij voorbaat dank voor een reactie. Boyo.

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: Geluidsproblemen
« Reactie #1 Gepost op: 26 augustus 2012, 01:31:30 »
Dag Boyo,
Heb je al in het Bios gekeken of daar het AC97 audio apparaat op "enabled' staat?
Welk moederbord zit er in de pc (merk + type) ?
Michel Uphoff
Homepage

Offline Boyo
  • Forumfan
  • ***
  • Berichten: 119
  • Geslacht: Man
Re: Geluidsproblemen
« Reactie #2 Gepost op: 26 augustus 2012, 16:00:05 »
Hallo Michel,
Hartelijk dank voor een reactie op mijn vraag.
In de pc(desktop) zit een moederbord van het merk MSI model MS 7255. Via de website heb ik al een update gemaakt voor het geluidsgedeelte echter zonder resultaat.
Ga ik naar de Bios dan heb een mogelijkheid uit:Standard CMOS Features, Advanced BOIS Features,Advanced Chipset Features,Intergrated Peripherals of Power Management setup.
Ga ik dieper in Advanced BOIS Features dan staat daar geen AC97 o.i.d. en weet niet wat ik dan moet kiezen.
Wat er wel staat is:
CPU Feature                                 Press Enter
Removable Device Priority               Press Enter
Boot Sequence                             Press Enter
CD-ROM Boot Priority                     Press Enter
1st Boot Device                            Hard Disk
2nd Boot Device                           CDROM
3rd Boot Device                            Removable
Boot Other Device                         Enabled
Security Option                            Setup
Boot to OS/2                               No
Quick Boot                                  Enabled
 
Wat ik wel merkwaardig vind is namelijk dat in programma's en onderdelen alleen Realtek High Defination Audio driver staat vermeldt en verder niets van Realtek m.aw. geen Realtek AC'97 Audio. Bestaat de mogelijkheid dit programma van een andere pc te kopiëren? En zoja waar is dit dan weg te halen. Ik heb anders geen idee wat nu nog manco is om het geheel weer draaiende te krijgen. Bij voorbaat dank voor een antwoord. Boyo.

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: Geluidsproblemen
« Reactie #3 Gepost op: 26 augustus 2012, 19:06:20 »
Dag Boyo,
 
Kijk ook eens in het onderdeel intergrated peripherals.
 
Nee je kan geen ac97 software van een andere pc kopiëren, maar je kan ze wel van de MicroStarInternational (MSI) site downloaden. Klik HIER kies download, kies stuurprogramma's. Als het goed is zie je daar de Realtec High Definition Audio driver staan (fors ding), download die, pak de zip uit en installeer het ding.
Michel Uphoff
Homepage

Offline Boyo
  • Forumfan
  • ***
  • Berichten: 119
  • Geslacht: Man
Re: Geluidsproblemen
« Reactie #4 Gepost op: 27 augustus 2012, 15:38:31 »
Hallo Michel,
 
Ik zal je raadt opvolgen.
 
Helaas kan ik dit niet op dit moment doen omdat mijn hoofd pc dan down moet en dat gaat niet, er staan op het netwerkje meerdere machines aangesloten die gebruik maken van HD op de hoofd pc.
 
Ik hou je op de hoogte van de resultaten.
 
Groet.
Boyo.

Offline Boyo
  • Forumfan
  • ***
  • Berichten: 119
  • Geslacht: Man
Re: Geluidsproblemen
« Reactie #5 Gepost op: 27 augustus 2012, 18:34:44 »
Hallo Michel,
 
Ik heb in de Bios gekeken onder Integrated Peripherals maar daar staat geen AC97. Het enige wat daar enigszins op lijkt is Azalia HDA controller en deze staat op Auto.
Daarna is via de link, die meegezonden was, het stuurprogramma binnengehaald van AC97 en dit is dan ook gelukt. Het programma bevestigde dat alles goede was verlopen. Er is extra controle uitgevoerd onder "programma's en onderdelen" of het bestruringssyteem ook daadwerkelijk erop staat. Ja. die staat er wel bij met de naam Realtek High Definition Audio Driver met een grootte van 1,42 Mb. Ik dacht dit toch rond 125 Mb was. En dat is het enige programma van Realtek die wordt weergegeven.
Ik heb eens bij een andere pc's gekeken hoe Realtek daar er op staat.
Bij de 1e pc staat Realtek AC'97 Audio zonder dat de grootte van aantal Mb's.(ook het besturingssteem Vista)
Bij de 2e pc(laptop Windows 7) staat Realtek Ethernet Controller Driver for Windows 7, Realtek High Definition Audio Driver, Realtek USB 2.0 Card Reader en REALTEK Wireless LAN software. Bij dit alles staat  de grootte van de Mb's ook niet bij.
 
Na het opnieuw starten van de pc was ik natuurlijk zeer benieuwd of het nu wel lukte maar helaas nog steeds geen werking met AC97. Onder audioapparaten beheer staat nog steeds dat het geluid via de AMD HDMI verloopt en een andere keuze is er niet.
Nogmaals in de BIOS gekeken of AC97 er nu wel bij staat maar in geen van de mogelijkheden wordt deze genoemd of aangegeven. Wat is hier toch aan de hand dat de machine AC 97 niet herkend als audio-medium!
Wellicht nog een idee waar ik nog niet op gekomen ben?
Bij voorbaat dank. Boyo.
 

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: Geluidsproblemen
« Reactie #6 Gepost op: 29 augustus 2012, 15:45:42 »
Dag Boyo,
Azalea is ok, dat is een modernere uitvoering van AC97.
 
Vul in het uitvoervak eens in: devmgmt.msc (enter)
Als het goed is, wordt appraatbeheer geopend.

Kies voor beeld, en plaats een vinkje in 'verborgen apparaten weergeven'
Klik op het plusje voor 'Besturing voor audio, video en spelletjes'
Staan daar uitroeptekens, half uitgegrijsde appraten,. kruizen of andere tekens? Zo ja rechtsklik en kijk bij het eigenschappenmenu of je daar nadere informatie kunt vinden over de fout of waarschuwing.

Kom je er niet uit, post dan even een printscreen.
Michel Uphoff
Homepage

Offline Boyo
  • Forumfan
  • ***
  • Berichten: 119
  • Geslacht: Man
Re: Geluidsproblemen
« Reactie #7 Gepost op: 29 augustus 2012, 17:27:11 »
Hallo Michel,
Ik heb even een print gemaakt en zend deze mee als bijlagen. Voor zover ik zie staan er uitroeptekens bij netwerkadapters,archlp en magicTune.
Ik ben reuze benieuwd wat jij hier kan uithalen wat er aan de hand is.
 
Ter aanvulling  nog dit even: onder besturing voor geluid, video en spelletjes staat bij een speaker-symbool ASUSTeK Virtual Capture Device zoals ik dat in mijn eerste verhaaltje ook heb geschreven.
Er is al heel lang geleden een videokaart geplaatst "ASUS EAH4350 silent". Bij het plaatsen van deze kaart zijn nimmer problemen geweest met het geluid o.i.d. het verliep allemaal voorspoedig.
Nogmaals is de aansluiting tussen de verstekker en pc verwissled naar de andere pc en dat werkt prima.

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: Geluidsproblemen
« Reactie #8 Gepost op: 29 augustus 2012, 17:54:05 »
Ik zie bij de geluidskaart niets bijzonders. Bij Netwerk wel, maar dat doet er nu niet zo toe.
 
Wel zie ik bij driverinterface een vraagteken. Klap dat ook eens open, wellicht staat daar iets wat nog helpt.
 
Volgens apparaatbeheer lijkt er dus niets mis, en komt de weergave overeen met wat jij ook al bij geluid-eigenschappen zag.
Het feit dat jij geen speakers ziet bij audioapparaten, lijkt er op te wijzen dat de pc de aangesloten luidsprekers niet meer herkent. Dat kán een hardwareprobleem zijn. Moderne computers hebben 'zelfdenkende' aansluitingen en 'zien' dus wat er aangesloten is. Is een apparaat niet aangesloten dan verdwijnt dat apparaat ook uit beeld. Mogelijk is die detectie defect. Steek eens een koptelefoon, of als je het hebt een ander audio setje in de audio-uit aansluiting.
 
Michel Uphoff
Homepage

Offline Boyo
  • Forumfan
  • ***
  • Berichten: 119
  • Geslacht: Man
Re: Geluidsproblemen
« Reactie #9 Gepost op: 29 augustus 2012, 18:33:39 »
Ik heb de Driver Interface open geklapt en daar achter staan  drie symbolen met Logitech Driver Interface( metvraagteken). De informatie daar weer achter geeft aan dat het apparaat corect werk, bij alle drie.
Ik heb een headset aangesloten met microfoon( aan voor- en achterzijde) en ook deze combinatie werkt niet. Het inspreken alsook het beluisteren van bv. Youtube werkt niet. Heel merkwaardig, want twee weken geleden werkte dit nog wel ondanks het feit dat het onderhavige probleem al een hele tijd zich voor doet.

Offline Peter

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 5.683
  • Geslacht: Man
Re: Geluidsproblemen
« Reactie #10 Gepost op: 29 augustus 2012, 19:44:05 »
Hoi Boyo,

Schakel eens "Verborgen apparaten weergeven" in:
Open Apparaatbeheer
Klik op menu Beeld en plaats een vinkje bij "Verborgen apparaten weergeven".

Geeft dit meer informatie mbt je probleem?


Peter

Offline Boyo
  • Forumfan
  • ***
  • Berichten: 119
  • Geslacht: Man
Re: Geluidsproblemen
« Reactie #11 Gepost op: 29 augustus 2012, 19:56:28 »
Hallo Peter,
 
Dit had Michel ook al verzocht dit te doen. Alleen bij archlp en MagicTune staat een uitroepteken. Verder geen Vraag en/of uitroeptekens.
 
Boyo

Offline Peter

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 5.683
  • Geslacht: Man
Re: Geluidsproblemen
« Reactie #12 Gepost op: 29 augustus 2012, 20:46:55 »
Citaat
Dit had Michel ook al verzocht dit te doen.
Oeps, dat bericht heb ik blijkbaar gemist.


Peter

Offline Boyo
  • Forumfan
  • ***
  • Berichten: 119
  • Geslacht: Man
Re: Geluidsproblemen
« Reactie #13 Gepost op: 29 augustus 2012, 21:26:00 »
Kan gebeuren, Peter.
 
Boyo.

Offline Boyo
  • Forumfan
  • ***
  • Berichten: 119
  • Geslacht: Man
Re: Geluidsproblemen
« Reactie #14 Gepost op: 30 augustus 2012, 10:05:22 »
Hallo Michel,
 
Ik heb sterk de indruk gekregen dat de geluidskaart op het moederbord de oorzaak is van het probleem( zoals je schreef dat het vermoedelijk een hardware probleem is. "geluids-chip?").
 
Nogmaals is de pc aan een inspectie onderworpen en heb naar een oplossing gezocht en kwam op het volgende idee.
Zoals ik eerder schreef was het niet mogelijk een kaart o.i.d erbij te prikken. Nu kwam ik tot de ontdekking dat er geen gebruik wordt gemaakt van de netwerkkaart op het moederbord maar een separate kaart.
Als ik nu deze kaart eruit haal en daar voor in de plaats een geluidskaart inbreng en vervolgens de netwerkkabel op het moederbord aan sluit, is hiermee dan het probleem ondervangen?
Mocht dit een oplossing zijn moet ik dan nog wat in de BIOS doen voor wat betreft het netwerk gebeuren en activering van de losse geluidskaart?