Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

492 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

28 april 2024, 01:05:25

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Is mijn EHD overleden?  (gelezen 14345 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Ruud_coco

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 551
  • Geslacht: Man
Re: Is mijn EHD overleden?
« Reactie #15 Gepost op: 30 september 2012, 19:07:25 »
Hoi Michel, Yes, dat is een typo, moet natuurlijk 500 Gb zijn.
 
[off topic]
We gaan vooruit..... vers van de pers....! Binnenkort gaan ze echte straatnaamborden neerzetten.

 
[/off topic]
 
Ruud
In augustus 2000 geëmigreerd naar Costa Rica.

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: Is mijn EHD overleden?
« Reactie #16 Gepost op: 1 oktober 2012, 00:49:34 »
Hoi Ruud,
>> Binnenkort gaan ze echte straatnaamborden neerzetten <<
Zucht... wat heb ik die dingen gemist. Ik heb over die vakantie in Costa Rica destijds een verhaaltje geschreven.
In de bijlage, puur voor de lol, er een klein stukje uit. Leesplezier.
Michel Uphoff
Homepage

Offline Ruud_coco

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 551
  • Geslacht: Man
Re: Is mijn EHD overleden?
« Reactie #17 Gepost op: 1 oktober 2012, 05:38:21 »
Hoi Michel,

Ja, ja, ja, heel herkenbaar. Heb me rot gelachen. Het wordt nog leuker als je een advertentie leest met als adres; 100 meter ten noorden van het Shell station. WELK Shell station? Er zijn er tientallen in San José.

Ruud

In augustus 2000 geëmigreerd naar Costa Rica.

Offline Ruud_coco

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 551
  • Geslacht: Man
Re: Is mijn EHD overleden?
« Reactie #18 Gepost op: 1 oktober 2012, 20:48:50 »
Hoi Michel,
 
Ik heb even je hulp nodig. Volgende maand komt een broer van een vriend naar Costa Rica. Hij woont vlakbij een Alternate winkel en zou dus mooi een schijf mee kunen nemen mits ik hem vertel welke enz. Ik zit the snuffelen op deze pagina: -► http://www.alternate.nl/html/product/listing.html?navId=11590&tk=7&lk=4170&size=500&sort=AVAILABILITY zit daar iets bij waarvan je zegt dat is een goede keus en ook die moet je niet nemen. Ik zoek een 500Gb of 1Tb schijf.
 
Alvast bedankt,
 
Ruud
 
« Laatst bewerkt op: 1 oktober 2012, 21:08:07 door Ruud_coco »
In augustus 2000 geëmigreerd naar Costa Rica.

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: Is mijn EHD overleden?
« Reactie #19 Gepost op: 2 oktober 2012, 01:26:55 »
¡Hola Ruud!
 
Als ik eerlijk ben is geen van de getoonde merken mij echt in de praktijk bekend, op de WD MyBook (geen prettige ervaring net als jij) en de Seagate (geen problemen mee gehad) na: KLIK
Je wilt zeker geen drive met netwerkmogelijkheden? Zo nee dan zou deze mijn keuze zijn.
Wil je wel zo'n ding dan zou je elders moeten laten kijken. Geef als je dat wilt desnoods via een private even de globale woonlocatie door, kijk ik even welke andere shop er in die buurt is, en welk merk ik dan zou aanbevelen. Je kan die broer van die vriend natuurlijk ook vragen of hij bereid is via een webshop aan te schaffen. Laat maar weten als je wilt dat ik dan even een advies geef.
 
Michel Uphoff
Homepage

Offline Ruud_coco

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 551
  • Geslacht: Man
Re: Is mijn EHD overleden?
« Reactie #20 Gepost op: 2 oktober 2012, 05:20:52 »
Hoi Michel,
 
Ik wist dat ik wat vergeten was te schrijven. Wij hebben hier 110V, dus tenzij die Seagate met een universele adapter (90-240V) komt zou dat een optie kunnen zijn.
Ik kan je "private" (email?) niet vinden maar hij woont/werkt in de regio Ridderkerk.
Jij sprak eerder over Freecom schijven. Ik vond deze 500Gb Freecom XXS voor 109 Euro's.
http://www.kijkshop.nl/product/132710/freecom-externe-harde-schijf-mobile-drive-xxs/
Lijkt me wel wat. Het schijnt ook dat er een belachelijk kort USB kabeltje wordt meegeleverd, maar dat is op te lossen.
 
Gaarne jouw advies.
 
Ruud
In augustus 2000 geëmigreerd naar Costa Rica.

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: Is mijn EHD overleden?
« Reactie #21 Gepost op: 2 oktober 2012, 15:27:15 »
Hoi Ruud,
 
>> Het schijnt ook dat er een belachelijk kort USB kabeltje wordt meegeleverd, maar dat is op te lossen. <<

Dat is met een reden; die microdisks hebben geen externe voeding en worden geheel door de Usb poort zelf gevoed. Een (te) lange kabel zorgt ervoor dat er teveel vermogen in de kabel zelf verloren gaat, waardoor de harddisk niet meer goed werkt. Ik raad deze dingetjes alleen maar aan als portabiliteit de allerbelangrijkste eis is, en er met een superkort kabeltje gewerkt kan worden. Op een aantal notebooks werken ze zelfs helemaal niet (sommige notebooks leveren wel 5 volt op de Usb poort maar minder dan de vereiste 1 ampère).

Heb even naar die Seagate adapter gezocht en zelfs op de site werd niet vermeld voor welke netspanning ze geschikt zijn, maar een foto elders bracht uitkomst: 100-240 volt~
 
Overigens is dat ding in Ridderkerk te koop bij DEZE webwinkel, waarbij je het product op maandag en dinsdag ook af kunt afhalen:

WAVE Computers Nederland CV
 Handelsweg 110
 2988 DC Ridderkerk
Openingstijden Sales
Maandag - Vrijdag: 09:00 - 18:00 uur
+31 (0) 180 - 54 51 70 
« Laatst bewerkt op: 2 oktober 2012, 15:43:12 door Michel Uphoff »
Michel Uphoff
Homepage

Offline Ruud_coco

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 551
  • Geslacht: Man
Re: Is mijn EHD overleden?
« Reactie #22 Gepost op: 2 oktober 2012, 17:18:30 »
Hallo Michel,
 
Leuke webwinkel. De prijzen zijn reuze interessant! Doe mij maar een paar honderd.
Even serieus.... Is dit een groothandel?
 
Ik heb wat research te doen en moet in mijn achterhoofd houden dat de garantie termijn een beetje moeilijk wordt vanaf hier als er iets niet goed gaat.
 
Genoeg stof tot nadenken.
 
Dank voor alle info,
 
Ruud
In augustus 2000 geëmigreerd naar Costa Rica.

Offline Ruud_coco

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 551
  • Geslacht: Man
Re: Is mijn EHD overleden?
« Reactie #23 Gepost op: 6 oktober 2012, 05:05:52 »
Het verhaal gaat verder......
Ik heb nog een "wat oudere" externe usb schijf liggen van het merk Q-TEC 75Gb (Maxtor 6 Y080L0 USB device) waarmee ik voorlopig wat backups wil maken totdat ik een nieuwe EHD heb aangeschaft.
Het probleem is echter dat er ergens iets niet goed is op deze schijf. Als ik deze formatteer dan blijft het formaterings proces op 95% hangen.
Als ik een check disk wil doen dan meldt Windows dat dat alleen kan na een reboot van de PC (de mededeling is waarschijnlijk voor interne schijven bestemd) want na een reboot wordt de check disk opdracht niet uitgevoerd.
Hier houdt mijn kennis op, dus als iemand een oplossing weet om deze schijf helemaal "schoon" te krijgen dan houdt ik mij aanbevolen.

Ruud
In augustus 2000 geëmigreerd naar Costa Rica.

Offline Ruud_coco

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 551
  • Geslacht: Man
Re: Is mijn EHD overleden?
« Reactie #24 Gepost op: 6 oktober 2012, 07:54:51 »
UPDATE>>>>

Ik heb het programma EASEUS Partition Master gedownload en geïnstalleerd en hiermee kan ik de fout wat beter beschrijven. Zoals ik al eerder schreef blijft het formateren steken tegen het einde van de schijf. Met EASEUS heb ik een serie tests (check partition) kunnen doen en bij de laatste test (de oppervlakte test) blijft het test programma dus ook steken. Om precies te zijn op 91,9965% van de schijf.


Dit is het punt waar het blijft "hangen" De "bad sectors" teller wordt elke 10 seconden met 1 opgehoogd.

Ik hoop dat dit bijdraagt aan een beter probleem omschrijving.

Ruud
In augustus 2000 geëmigreerd naar Costa Rica.

Offline Ruud_coco

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 551
  • Geslacht: Man
Re: Is mijn EHD overleden?
« Reactie #25 Gepost op: 6 oktober 2012, 09:45:30 »
We zijn weer een paar uur verder. Het is hier avond / nacht en ik verwacht, door het tijdsverschil met NL, de komende uren geen antwoord uit NL. Er is niets op de TV dus dacht ik...... het slechte punt zit dus in de laatste 10% van de schijf. Als ik nu de grootte van de schijf aanpas tot 90% en de laatste 10% niet gebruik dan heb ik het probleem aardig omzeild, nietwaar? Dan heb ik nu een 65Gb harde schijf. De cijfers kloppen niet helemaal maar dat komt ook omdat er 1Gb verdwijnt tijdens het partitie maken. Ik neem aan dat deze gebruikt wordt voor de FAT tabel. Het wachten is nu op het resultaat van de oppervlakte test. Als die OK is heb een bruikbare schijf voor de komende weken.
Mocht iemand een manier weten om het "slechte" stuk van de schijf te re-coveren.....
Ik hou me aanbevolen.
 
Ruud
 
In augustus 2000 geëmigreerd naar Costa Rica.

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Is mijn EHD overleden?
« Reactie #26 Gepost op: 6 oktober 2012, 10:04:05 »
Hallo Ruud,

Die schijf is gewoon rijp voor de prullenbak en niks anders. Ik snap wel dat je daar niet zomaar een andere schijf hebt en dus wat moet verzinnen.

Je kan hoogstwaarschijnlijk WEL de data van de slechte stukken eraf krijgen. Eén van de geheimen is dat je die schijf eerst in de vriezer gooit. Ja, in de vriezer. De diepere achtergronden weet ik ook niet. Maar die dingen werken met minimale spelingen. Dus, op heel lage temperaturen en alles van alu en plastic werkt het (even) weer als nieuw. En verder is er software die zo gemaakt is dat het zelfs bij dronken waggelende schijven (dat noemen ze platters) stukje bij beetje de data eraf trekken, elke keer als vriend waggel even de goede kant op waggelt.

Eén van de makers van deze software schrijft in zijn "Readme": "Wees niet verbaasd, dit programma werkt echt. Ik had het zelf hard nodig ... ."

Ik heb destijds mijn ervaringen openbaar gemaakt op deze Blog: http://data-terug.blogspot.nl/

Het is geen hap-snap & vlugklaar oplossing. Je zal aardig wat moeten lezen en doen. Maar ik trok 90 procent data terug op die manier bij één poging. Het was puur dat men daarmee al tevreden was, anders was het vast 99 procent succes geworden.

Maar ja, als een bedrijf je al honderden euro's uit de knip heeft getrokken met nul resultaat, dan ben je heel snel tevreden.

Hoe dan ook: succes!

met vriendelijke groeten,

Just Vecht
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: Is mijn EHD overleden?
« Reactie #27 Gepost op: 6 oktober 2012, 17:30:03 »
Hoi Ruud,
 
>> Als die OK is heb een bruikbare schijf voor de komende weken. <<
Nou, nee. Just heeft gelijk, die harddisk is aan het overlijden.

Moderne harddisks hebben een intern electronisch systeem dat slechte sectoren ontdekt en de inhoud ervan naar een reservestukje op de disk schrijft en vervolgens de bad sectors als onbruikbaar afschermt. Daar merkt het besturingssysteem helemaal niets van.
Maar op het moment dat het aantal slechte sectoren zóveel toeneemt dat ook de reservelocaties vol zitten, dán gaat het besturingssysteem het wel zien. Dan is de schijf echter al zó verrot dat je als de wiedeweerga de data er af moet zien te halen, en het ding weg moet gooien.
« Laatst bewerkt op: 6 oktober 2012, 18:45:18 door Michel Uphoff »
Michel Uphoff
Homepage

Offline Ruud_coco

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 551
  • Geslacht: Man
Re: Is mijn EHD overleden?
« Reactie #28 Gepost op: 6 oktober 2012, 19:13:45 »
Hallo Peter en Michel,

Dank voor de uitleg. Het is dus tijd om muy rapido een nieuwe schijf aan te schaffen.
Op naar de lokale computer shop.

Nogmaals dank voor jullie hulp,

Ruud
In augustus 2000 geëmigreerd naar Costa Rica.

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: Is mijn EHD overleden?
« Reactie #29 Gepost op: 6 oktober 2012, 19:59:25 »
Hoi Ruud,
 
>> Op naar de lokale computer shop. <<
 
Die links achter het parkje na de kruising?  ;)
Michel Uphoff
Homepage