Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

494 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

28 april 2024, 12:07:42

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Is mijn EHD overleden?  (gelezen 14347 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Ruud_coco

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 551
  • Geslacht: Man
Is mijn EHD overleden?
« Gepost op: 25 september 2012, 07:18:49 »
Hallo allemaal, daar is ome Ruud weer. Het schijnt mij deze maand niet mee te zitten.
De patiënt is een Western Digital My Book 3.0  1Tb externe harde schijf. Het OS is XP pro.
Tot hedenochtend werkte deze EHD tot volle tevredenheid. Ik was wat bestanden aan het kopiëren en kreeg een melding: Kan niet schrijven naar G:\mfr$&*vdg of zo iets.
De schijf was nog wel zichtbaar in de verkenner maar was hernoemd naar "local disc" en had geen capaciteit en inhoud meer. Althans..... voor zover Windows het kan lezen.
Ik heb de site van WD geraadpleegd en volgens hun is er geen speciale driver nodig. Hij werkt gewoon met een standaard Windows driver. Of zoals op de schijf staat: Works direct, no need for driver. Works as is.
Anyway, ik heb de schijf aangesloten op mijn laptop om te zien of dat een andere situatie zou oproepen. De procedure is standaard.... Windows detecteert nieuwe hardware, begint te installeren en na een paar minuten komt de melding klaar voor gebruik. Inderdaad is hij te zien in de verkenner en in apparatenbeheer. In apparaten beheer heet hij WD My Book 1130 USD Disc. In verkenner ziet het er zo uit.

 
Het ledje knippert zoals het moet doen en volgens mij voel ik de schijf draaien.
Op een poging tot formateren reageert hij niet. Ik begrijp van de WD website dat er een speciaal formaterings programma voor nodig is dat je kan downloaden. Aan de andere kant wil ik dat niet want er staat nogal belangrijke data op deze schijf.
Wie heeft een tip / suggestie / advies of moet ik hem ter aarde bestellen?
 
Ruud
 
« Laatst bewerkt op: 25 september 2012, 07:28:56 door Ruud_coco »
In augustus 2000 geëmigreerd naar Costa Rica.

Offline Ruud_coco

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 551
  • Geslacht: Man
Re: Is mijn EHD overleden?
« Reactie #1 Gepost op: 27 september 2012, 04:46:43 »
Niemand?  :(
 
Ruud
In augustus 2000 geëmigreerd naar Costa Rica.

Offline Peter

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 5.683
  • Geslacht: Man
Re: Is mijn EHD overleden?
« Reactie #2 Gepost op: 27 september 2012, 09:50:16 »
Hoi Ruud,

Probeer eerst eens een andere USB kabel.

Als dat geen verbetering geeft, maak eens de behuizing open. Mogelijk is alleen de USB omvormer defect en kun je de schijf eruit halen en rechtstreeks op een computer aansluiten. Er zit een 3,5" schijf in met een IDE of SATA aansluiting.

Heb je nog garantie?


Peter

Offline Ruud_coco

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 551
  • Geslacht: Man
Re: Is mijn EHD overleden?
« Reactie #3 Gepost op: 27 september 2012, 17:28:41 »
Hoi Peter,
 
Om met het laatste te beginnen, nee de garantie is voorbij. Als ik terug moet naar de zaak waar ik hem gekocht heb moet ik 4 uur autorijden. Dat is dus geen optie. Ik zal vanmiddag eens kijken of onze locale compu-shop een usb3 kabel heeft. Ik denk het niet maar wie weet. De box had ik al open. Verbazingwekkend dat er zo weing in zit. Nu nog uitvlooien hoe ik de schijf uit de kast krijg. Je hoort van mij.
Vraagje, wat betekent ; file system RAW ?
 
Ruud
 
In augustus 2000 geëmigreerd naar Costa Rica.

Offline Peter

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 5.683
  • Geslacht: Man
Re: Is mijn EHD overleden?
« Reactie #4 Gepost op: 27 september 2012, 17:57:45 »
Hoi Ruud,

Citaat
De box had ik al open. Verbazingwekkend dat er zo weing in zit.
Mogen we even meekijken middels een foto  ;) .

Als je een oudere computer hebt (Windows XP), dan is een USB 2 kabel voldoende. Beide zouden moeten werken maar of jouw computer USB 3 ondersteund weet ik niet.


Peter

Offline Ruud_coco

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 551
  • Geslacht: Man
Re: Is mijn EHD overleden?
« Reactie #5 Gepost op: 27 september 2012, 20:50:56 »
Ik ben net terug. Onze compu-shop had het kabeltje natuurlijk niet. Ik heb de disk met voeding en kabel afgeleverd bij een Amerikaan die een goede reputatie heeft hier in het dorp. Hij gaat uitvlooien of het de disk of het controller board is. Meer zit er niet in. De foto krijg je als ik hem terug heb.
 
Ruud.
 
P.s.  Blijft de vraag; wat betekent ; file system RAW ?
In augustus 2000 geëmigreerd naar Costa Rica.

Offline Peter

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 5.683
  • Geslacht: Man
Re: Is mijn EHD overleden?
« Reactie #6 Gepost op: 27 september 2012, 20:51:55 »
Citaat
Vraagje, wat betekent ; file system RAW ?
Microsoft kan de formatering van de schijf niet herkennen. Dus in plaats van FAT32, NTFS e.d. geeft het RAW aan, wat zoveel betekend als "ongeformateerd of onbekend". Soms krijg je daarbij de vraag "Schijf is niet geformateerd. Wil je nu formateren?". Dat kan je in zo'n geval als dit dus beter niet doen.


Peter

Offline Ruud_coco

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 551
  • Geslacht: Man
Re: Is mijn EHD overleden?
« Reactie #7 Gepost op: 28 september 2012, 04:23:14 »
Als je een oudere computer hebt (Windows XP), dan is een USB 2 kabel voldoende. Beide zouden moeten werken maar of jouw computer USB 3 ondersteund weet ik niet.

Peter

Klopt Peter, mijn "wat oudere" PC ondersteund alleen USB2 maar de EHD is een USB3 en komt dan ook met een USB3 naar USB2 kabeltje.

Het heeft meer dan 2 jaar prima gewerkt dus is de vraag ra,ra,ra wa's loos. Als het goed is hoor ik het zaterdag.
 
We wachten af,
 
Ruud
In augustus 2000 geëmigreerd naar Costa Rica.

Offline Ruud_coco

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 551
  • Geslacht: Man
Re: Is mijn EHD overleden?
« Reactie #8 Gepost op: 29 september 2012, 17:49:10 »
Terug van de dokter.......R.I.P.
Zojuist de schijf opgehaald van de dokter. Hij doet het soms als je met je duim op de kast drukt. Einde verhaal.
Ik realiseerde mij dat begin September de schijf gevallen was tijdens de aardbeving die we toen gehad hebben. 7.6 op de schaal van Richter! De schijf stond op de desktop samen met de UPS. Dit zal dus de oorzaak zijn van het niet meer functioneren.
Als beloofd 2 plaatjes van de schijf.
 

 

 
 
Ruud
In augustus 2000 geëmigreerd naar Costa Rica.

Offline Peter

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 5.683
  • Geslacht: Man
Re: Is mijn EHD overleden?
« Reactie #9 Gepost op: 29 september 2012, 19:50:42 »
Hoi Ruud,

Citaat
Hij doet het soms als je met je duim op de kast drukt.
Nou, dat wordt dan op de juiste plaats drukken, je belangrijke data eraf kopiëren, en afscheid nemen.

7.6 op de schaal van Richter is voor een HD ook een beetje teveel.

Zo te zien is de schijf van een SATA connector voorzien.


Peter

Offline Ruud_coco

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 551
  • Geslacht: Man
Re: Is mijn EHD overleden?
« Reactie #10 Gepost op: 29 september 2012, 20:41:40 »
Hoi peter,
 
Ik hoef er niets af te halen want hij werd puur voor back up gebruikt.
Er stond wel een catalogus van 8CD rom's op maar die zal ik ergens anders opnieuw moeten instaleren.
Iemand een goed idee voor een goeie EHD? Merk en type?
 
Fijn weekend,
 
Ruud
In augustus 2000 geëmigreerd naar Costa Rica.

Offline Peter

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 5.683
  • Geslacht: Man
Re: Is mijn EHD overleden?
« Reactie #11 Gepost op: 29 september 2012, 22:43:21 »
Hoi Ruud,

Citaat
Ik hoef er niets af te halen want hij werd puur voor back up gebruikt.
??? In je 1e bericht zeg je:
Citaat
Aan de andere kant wil ik dat niet want er staat nogal belangrijke data op deze schijf.
Achja, al dat gebackup kost ook alleen maar tijd en geld voor een EHD om te backuppen  :P .

 
Peter

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: Is mijn EHD overleden?
« Reactie #12 Gepost op: 30 september 2012, 13:38:05 »
Hoi Ruud,
 
>> Hij doet het soms als je met je duim op de kast drukt. Einde verhaal. <<
 
Op de kast schrijf je, bedoel je daarmee de kast van de ehd of bedoel je op de harddisk zelf (waar op de foto je duim zit)?
Als het op de externe kast is, is de harddisk zelf waarschijnlijk nog prima in orde. Hij heeft een sata aansluiting, en kan hoogstwaarschijnlijk zonder moeite in de computer bijgeplaats worden. Dan heb je je data terug én een extra harddisk. Ik heb in het verleden dezelfde MyBook gehad, en ook daarvan overled het Usb deel binnen twee jaar. De sata disk die ik er uit gehaald heb draait inmiddels als weer een paar jaar in mijn computer als extra disk.
 
Zelf heb ik goede ervaringen met de Ehd's van Freecom KLIK. Vooral de networkdrive XS zijn leuke dingen omdat je ze zowel via Usb aan een computer kan hangen als via een netwerkkabel aan de router, zodat zo'n ding op een achteraf plekje kan leggen en iedereen via het netwerk toegang kan krijgen. Overigens hebben sommige routers een usb aansluiting waar je een usb disk in kan prikken. Via de router wordt die disk dan als netwerkschijf aangeboden. Heb je zo'n router en je vindt zo'n netwerkschijf (een Nas heet zo'n ding) wel handig, dan kan je dus met een goedkoper usb-only apparaat uit.
Michel Uphoff
Homepage

Offline Ruud_coco

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 551
  • Geslacht: Man
Re: Is mijn EHD overleden?
« Reactie #13 Gepost op: 30 september 2012, 16:48:16 »
Hoi Michel,
 
De foto met die duim is gemaakt door Tommy. Het is ook de duim van Tommy. Het is bijna niet te zien op de foto maar de USB print is verwijdert en hij is aangesloten op zijn eigen PC via de SATA connector. Hij kon hem af en toe werkend krijgen maar na enige tijd stopte hij er weer mee. De disk dus.
Ik heb afscheid genomen van de schijf en ga op zoek naar een nieuwe. Het probleem is dat de prijzen in het  gebied waar wij wonen nogal aan de hoge kant zijn.
De prijzen lopen hier uiteen van $120 (merk Tjap Tjoy) tot $200 voor een 500Mb schijf.
Deze WD 1Tb heb ik gekocht in San José (de hoofdstad) bij Pricemart (Amerikaanse variant op de Makro) voor $80 maar dat is hier zo'n 4 uur sturen vandaan.
 
Ik ga eens verder snuffelen en misschien laat ik wel een schijf uit NL overkomen.
 
Dank voor alle moeite,
 
Ruud
In augustus 2000 geëmigreerd naar Costa Rica.

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: Is mijn EHD overleden?
« Reactie #14 Gepost op: 30 september 2012, 18:24:28 »
[off topic]
>> San José <<
Oh.. Daar heb ik zeer gemengde herinneringen aan. Ik zie mij nog na drie weken zenrust in Costa Rica op een namiddag die stad binnenrijden, op zoek naar hotel Don Fadrique. Dat was een lange, lange zoektocht tijdens een eeuwigdurende hoosbui en 's avonds rond 11 uur reden we er (zonder dat we er nog geloof in hadden die Don ooit nog te ontmoeten) pardoes tegenaan want we hadden uiteindelijk toch een engeltje op de schouder. Kon geen Galle of Avenida en zeker geen parkje meer zien. Ga na het parkje met de buste links stond er in de gebrekkige routebeschrijving. Nou er waren parkjes voor de vrede, voor de vrijheid, voor de democratie, voor held a en hoogwaardigheidsbekleder b, en waarschijnlijk ook een parkje voor de ontwerper van al die parkjes, verdorie voor alles wat je maar bedenken kon was er wel een parkje. Met een buste.
[/offtopic]

Die duim drukt op de contacten voor de spindelmotor van de schijf, daar zal dan wel een breukje zitten, dág schijf. $200 is inderdaad nogal veel voor een 500GB disk (voor een 500 MB disk is het schandalig, maar dat is vast een typo).
Michel Uphoff
Homepage