Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

492 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

28 april 2024, 00:24:16

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Active Virus Shield review  (gelezen 10087 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline NLCOMP

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 14.666
    • NL Computer Forum
Active Virus Shield review
« Gepost op: 8 november 2009, 20:24:45 »
Bericht 1 van 19

NL Computer Forum ~ Computerbeveiligin g
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:15-07-2007
 Aan:AllenMsgID:3484.1
 Onderwerp:Active Virus Shield reviewForum:ws-nlcomputer
Hoi,
Omdat het hier ter sprake kwam ook de gratis Active Virus Shield eens wat nader bekeken. Deze scanner is via de volgende link te downloaden: http://download.nullsoft.com/avs/AVS_v25.exe
Er wordt ook een .msi bestand aangeboden, maar dat ding wil op menige computer niet installeren. Aangezien ik hier toch nog de boel klaar had staan voor die test van Norton 360 van gisteren, ook Active Virus Shield maar eens doorgelopen:
AVS is 'gratis' maar als je de legal mumbo jumbo leest blijkt dat nogal relatief. Het ding kost je rust en privacy. Veiligheidspuristen zouden AVS adware en spyware noemen, en het is op zijn minst merkwaardig dat een beveiligingsbedrijf als Kaspersky hiermee in zee is gegaan. Wellicht staat het water hun tot aan de lippen, en bood Aol een leuke som? 
Het is dus zaak je te registreren met een spam account, en de spyware achtige trekjes van het programma moet iedereen maar voor zichzelf be- of veroordelen. Meer info in DIT bericht. Ik raad af om de meegeleverde toolbar te laten installeren, wat eenvoudig te voorkomen is omdat er om wordt gevraagd.
AVS is zeg maar "Kaspersky 6 light". Dus met de detectieresultaten van ITW malware zal het wel goed zitten, evenzo met de updatefrequentie. 
Kaspersky heeft de laatste tijd nogal wat steken laten vallen en met name de heuristische scanresultaten van de afgelopen 1,5 jaar vallen zwaar tegen. Het ding staat in mijn heuristische scorelijstje op de 12e plaats, en op mijn over-all scorelijstje op de 5e plaats. (Heuristisch=onbekende malware herkennen op basis van hun gedrag, dus herkennen zonder dat er een update is. Dit is belangrijk bij nieuwe uitbraken, je bent dan mogelijk al beschermd zonder de update die meestal een paar uur later pas binnenkomt. ITW is In The Wild virussen, dus bekende en in het normale verkeer voorkomende virussen. Elke scanner moet alle ITW virussen tegenhouden is de standaard.)
Wat betreft de geheugenbelasting zit AVS tussen Nod32 en Norton 360 in: Nod32 gebruikt 29 MB ram, AVS 40 MB en N360 72 MB. Na scannen is het geheugengebruik als volgt: Nod32 36 MB, AVS 71 MB en N360 141 MB. AVS is dus geen zware 'resource hog', maar ook geen 'mean and lean machine'.
AVS vertraagt de computer opstart toch merkbaar en meer dan Norton 360. De opstarttijd verdubbelt tov. van een kale machine. Dit kan op een tragere computer dan mijn testpc (athlon 64 x2 6000+ met 2 GB ram) wel eens fors oplopen. 
De on access scanner is ongeveer even snel als nod32, op het kopiëren van bestanden na, dat duidelijk trager gaat dan bij Nod32 en zelfs wat trager dan bij N360: 1800 bestanden, in totaal 280MB kopiëren kostte zonder AV 10 seconden, met Nod32 aan boord 18 seconden, N360 vertraagde het proces tot 27 seconden en AVS klokte 31 seconden. (On access is de altijd actieve scanner die de computer beschermd tegen indringers).
De on demand scanner is traag. Het scannen van een complete harddisk kostte Nod32 102 seconden, N360 145 seconden, en AVS maar liefts 355 seconden. Ook scannen in zip's is traag. Van N360 zijn er geen resultaten weer te geven omdat het ding geen individuele bestanden kan scannen. Een dikke zip werd door Nod32 in 37 seconden gescand, terwijl AVS er 242 seconden over deed. Dat is dus 6,5 keer zo traag. (On demand is de scanner die je zelf start om een bestand, map schijf of computer te scannen op beestjes).
Gelukkig is het ding heel wat beter te configureren dan Norton 360, zodat je tenminste controle hebt over wat de software doet. De interface is overzichtelijk en netjes. Er is een contextmenu, netwerkmappings kunnen gescand worden, en mappen en bestandstypes zijn apart op te nemen of uit te sluiten van detectie. Er is een nette taakplanner aanwezig die op gewenste tijden acties onderneemt, er zijn e-mail alarm mogelijkheden. Eigenlijk zijn de instelling mogelijkeden voor thuisgebruik ruim voldoende.
Deïnstalleren leverde met de .exe versie uit de link in dit bericht geen problemen op, alles werd snel en volledig verwijderd. Of dit ook met de toolbar zo net en grondig gebeurt is niet getest. De toolbar komt van een bedrijf met een bedenkelijke reputatie, een afrader.
Voor een gratis ding is dit een goede scanner. Dat gratis mag echter wel met een forse korrel zout genomen worden gezien de in de EULA opgesomde rechten van de makers/eigenaars jou te bespionneren en te tracteren op 'boodschappen'. Wat de prijs betreft is het dus maar afwachten of de activiteiten van Aol en haar companen wel opwegen tegen een paar tientjes per jaar besparing.
Dat dit op de downloadsite en in een flink aantal reviews niet eens genoemd wordt, is een schande.

Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage


Gewijzigd 15/07/2007 14:36 CET door Michel Uphoff (Sysop)


Bericht 2 van 19

NL Computer Forum ~ Computerbeveiligin g
 Van:Hans Le Roy/WUGNETDatum:16-07-2007
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:3484.2
 Onderwerp:Active Virus Shield reviewForum:ws-nlcomputer
Dag Michel,

Dat verkort natuurlijk het lijstje van de gratis virusscanners die een mens kan aanraden. Op mijn lijstje staan intussen nog

FreeAV - http://www.free-av.com/
Clamwin - http://www.clamwin.com/

Groeten,

Hans



Bericht 3 van 19

NL Computer Forum ~ Computerbeveiligin g
 Van:pauluDatum:16-07-2007
 Aan:Hans Le Roy/WUGNETMsgID:3484.3
 Onderwerp:Active Virus Shield reviewForum:ws-nlcomputer
Hoi Hans,
Ik vind het op het negatieve gedeelte van de spyware wel meevallen en niet zo´n slechte recentie.En dat valt toch simpel te omzeilen met een spam-account,dus ik zie het probleem niet zo.
Groet,Paul


Bericht 4 van 19

NL Computer Forum ~ Computerbeveiligin g
 Van:pauluDatum:16-07-2007
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:3484.4
 Onderwerp:Active Virus Shield reviewForum:ws-nlcomputer
>EULA opgesomde rechten van de makers/eigenaars jou te bespionneren en te tracteren op 'boodschappen'<
Maar is dat spioneren niet alleen mogelijk als je die toolbar installeert?Of heeft die scanner ook spioneerkwaliteiten?
Je hebt toch maar afgezien van een milder slot....
Groet,Paul


Bericht 5 van 19

NL Computer Forum ~ Computerbeveiligin g
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:16-07-2007
 Aan:pauluMsgID:3484.5
 Onderwerp:Active Virus Shield reviewForum:ws-nlcomputer
Hoi Paul,
>> Maar is dat spioneren niet alleen mogelijk als je die toolbar installeert? <<
Dat staat nergens, en de EULA geeft de maker alle rechten ook de scanner naar believen om te bouwen tot een grandioze ad- en spyware machine. Of ze dat zullen doen is natuurlijk de vraag.
>> Je hebt toch maar afgezien van een milder slot.... <<
Ja, ik vind het eigenlijk ongehoord dat Cnet en anderen wel de goede kanten van deze virusscanner uitgebreid belichten en de spy- en adware aspecten onder de tafel moffelen, of er niet eens naar gekeken hebben. Het laatste is een maat voor de kwaliteit van die reviews, en het eerste een maat voor de betrouwbaarheid ervan.

Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage



Bericht 6 van 19

NL Computer Forum ~ Computerbeveiligin g
 Van:pauluDatum:16-07-2007
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:3484.6
 Onderwerp:Active Virus Shield reviewForum:ws-nlcomputer
Hoi Michel,
Dat Cnet-download.com is ook veel commercieler geworden heb ik het idee,herinner me toch dat ze dat jaren geleden wel vermelden als iets adware of spyware bevatte.
Nog bedankt dat je de technische termen hebt verduidelijkt.
Groet,Paul


Bericht 7 van 19

NL Computer Forum ~ Computerbeveiligin g
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:16-07-2007
 Aan:AllenMsgID:3484.7
 Onderwerp:Active Virus Shield reviewForum:ws-nlcomputer
Hoi Paul,
>> Dat Cnet-download.com is ook veel commercieler geworden heb ik het idee <<
Dat, en regelmatig óf oppervlakkig óf bewust verzwijgen.
Bijlagen :

Signatures_vs_Protection.jpg
205KB  
[size=-1]De originele versie van dit bericht kunt u vinden op :
http://community.compuserve.com/n/mb/discussionFrameset.asp?webtag=ws-nlcomputer&msg=3484.7  [/size]
 
[size=-1]Berichten in discussie : 19Discussie bekeken      : 6655Discussie gestart door : Discussie gestart op   : 15-07-2007 14:34[/size]


Bericht 8 van 19

NL Computer Forum ~ Computerbeveiligin g
 Van:PatrickDatum:16-07-2007
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:3484.9
 Onderwerp:Active Virus Shield reviewForum:ws-nlcomputer
Michel,

>>Gelukkig is er dan nog iets als ZdNet, dat soms door dingen heen kan prikken. Zo is de mythe : "Veel en vaak de virusscanner updaten=goede scanner" met onderstaand grafiekje wel aardig de nek om gedraaid:<<

Apart dat CNET en ZDNET verschillende resultaten geven, lijkt me. Tenminste, aangezien ZDNet (voorheen Ziff-Davis, waar je in de pre-historie nog een apart abonnement op kon krijgen á $ 2,50 per maand bij je CompuServe Classic account. Eén van de CS Premium Services, destijds) toch al weer tijden overgenomen is door CNet. Veel van de reviews die je online vind, zijn ook dezelfde en bevatten dezelfde (soms gesponsorde) resultaten.

Vergelijk de bijgaande screentjes maar eens...

Cheers,

Patrick
Bijlagen :

cnet.jpg
576KB

zdnet.jpg
584KB


Bericht 9 van 19

NL Computer Forum ~ Computerbeveiligin g
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:24-07-2007
 Aan:PatrickMsgID:3484.10
 Onderwerp:Active Virus Shield reviewForum:ws-nlcomputer
Hoi Patrick,
>> Apart dat CNET en ZDNET verschillende resultaten geven, lijkt me.  <<
Hoeft toch niet zo te zijn, ook al hebben ze zakelijk (advertenties enzo)  gemeenschappelijke belangen?
In ieder geval is de schrijver van het stukkie niet de eerste de beste blogger, maar iemand die tamelijk gepokt en gemazeld is in beveiligingsissue's. Maar wellicht dat volgende keer een ander bij ZdNet rommel produceert, je weet het nooit.

Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage


Bericht 10 van 19

NL Computer Forum ~ Computerbeveiligin g
 Van:pauluDatum:25-08-2007
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:3484.11
 Onderwerp:Active Virus Shield reviewForum:ws-nlcomputer
Michel,
Zie nu dat ze bij AOL al weer van die scanner zijn afgestapt.http://www.activevirusshield.com/antivirus/freeav/index.adp Dat registratienummer is niet meer te krijgen.....
De versie die ze nu hebben,mcafee,is zo te zien niet gratis te downloaden (hier).Maar jouw link werkt nog goed en ik heb het nu draaien.Zal wel na een jaar niet verlengd worden neem ik aan.....
Groet,Paul


Bericht 11 van 19

NL Computer Forum ~ Computerbeveiligin g
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:25-08-2007
 Aan:pauluMsgID:3484.12
 Onderwerp:Active Virus Shield reviewForum:ws-nlcomputer
Hoi Paul,
>> Zie nu dat ze bij AOL al weer van die scanner zijn <<
Klopt, in VirusCentral maakte men er ook melding van. Kaspersky wilde stoppen las ik. Mogelijk vanwege de negatieve publicteit die het opleverde of omdat Aol van plan was een Aol lidmaatschap vast te plakken aan de scanner download. De berichten erover zijn vaag.
Overigens is McAfee beslist geen verbetering. Waarom knikker je niet alle beveilingsprogjes weg, koop een Nod32 licentie voor een paar tientjes, en klaar? Als je achter een router zit heb je niets extra's nodig.
Overigens, als het toch gratis moet, de nieuwste Nod32 versie is in bèta en die kan je gratis gebruiken:
[size=-1][/size][/font][/url]http://download1.eset.com/special/essbeta2/ess_nt32_ENU.msi
Let op: Dit is een suite (met antispam en firewall). En het is natuurlijk een bèta, hoewel een korte test bij mij geen problemen aan het licht bracht. Verwacht ook nog niet de volledige functionaliteit, hoewel de geleverde voldoende is voor een prima bescherming. Loop als je geïnteresseerd bent de ontwikkelingen op www.eset.com/beta af en toe langs. Misschien wil je zelfs wel actief participeren in de testersgroep.


Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage



Bericht 12 van 19

NL Computer Forum ~ Computerbeveiligin g
 Van:pauluDatum:25-08-2007
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:3484.13
 Onderwerp:Active Virus Shield reviewForum:ws-nlcomputer
Hoi Michel,
Maar het updaten gaat nog wel met die Kaspersky versie en ik had nog een registratienummer.
Bedankt voor de link,ik ga het es bekijken.
Ik had eigenlijk dat spyware terminator draaien maar daar kreeg ik problemen met dat geintegreerde clam antivir,dat wilde maar niet automatisch opstarten zoals het hoorde bij het starten van de computer merkte ik toevallig in het rechtsklik-menu.
Groet,Paul


Bericht 13 van 19

NL Computer Forum ~ Computerbeveiligin g
 Van:pauluDatum:26-08-2007
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:3484.14
 Onderwerp:Active Virus Shield reviewForum:ws-nlcomputer
Hoi Michel,
Nou die beta van Nod32 is nog maar 6 dagen funktioneel zie ik nu.Er wordt geadviseerd een nieuwere versie te downloaden maar die zie ik niet,behalve dan de gewone 30 dagen probeerversie....
Doet er verder niet toe, dan blijft op deze PC (5) antivir draaien.
Groet,Paul


Bericht 14 van 19

NL Computer Forum ~ Computerbeveiligin g
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:27-08-2007
 Aan:pauluMsgID:3484.15
 Onderwerp:Active Virus Shield reviewForum:ws-nlcomputer
Hoi Paul,
>> Nou die beta van Nod32 is nog maar 6 dagen funktioneel zie ik nu. <<
Bèta 2 van ESS (Eset Smart Security)? Dan kan ik nauwelijks geloven. Die is een paar dagen geleden uitgebracht. Je hebt de juiste wel, via mijn link?
Ik kijk er nog even naar vanavond.

Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage



Bericht 15 van 19

NL Computer Forum ~ Computerbeveiligin g
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:27-08-2007
 Aan:pauluMsgID:3484.16
 Onderwerp:Active Virus Shield reviewForum:ws-nlcomputer
Hoi Paul,
Net even beta (ESS2) suite op mijn testmachine gezet, maar ik kom nergens een beperking in levensduur, of een expiratiemelding tegen.
Overigens: Er is nu ook een beta van louter de malwarescanner op te halen. Aangezien mijn provider de spam al filtert, en ik achter een router zit, gebruik ik deze bij voorkeur. Geen gezeur, en het scheelt natuurlijk ook geheugen.
http://download1.eset.com/special/essbeta2/ea_nt32_ENU.msi

Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage


Gewijzigd 27/08/2007 15:31 CET door Michel Uphoff (Sysop)


Bericht 16 van 19

NL Computer Forum ~ Computerbeveiligin g
 Van:pauluDatum:27-08-2007
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:3484.17
 Onderwerp:Active Virus Shield reviewForum:ws-nlcomputer
Hoi Michel,
Misschien komt het omdat ik hier Windows XP zonder service pack2 heb staan.
Heb plaatje bijgesloten.
Groet,Paul
Ga die ander ook nog even proberen...merci
Die tweede beta-link doet het wel goed hier...!
Bijlagen :

nod32.JPG
76KB


Bericht 17 van 19

NL Computer Forum ~ Computerbeveiligin g
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:28-08-2007
 Aan:pauluMsgID:3484.18
 Onderwerp:Active Virus Shield reviewForum:ws-nlcomputer
Hoi Paul,
>> Windows XP zonder service pack2 <<
Je weet dat ik bepaald geen dedicated follower of fashion ben als het om het M$ gedicteerde update tempo gaat. Ik krijg graag eerst even zelf of ik een update wil/nodig heb. En dan het liefst pas nadat de bugs er uit zijn gewipt, danwel de gevolgen gedocumenteerd zijn. Maar Sp2 is nou juist een van de weinige waarvan ik met de ogen dicht zeg: "Doen!"
Waarom zit dat ding nog steeds niet op die pc. Heb je daar een speciale reden voor?

Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage
[/c]


Bericht 18 van 19

NL Computer Forum ~ Computerbeveiligin g
 Van:pauluDatum:28-08-2007
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:3484.19
 Onderwerp:Active Virus Shield reviewForum:ws-nlcomputer
Hoi Michel,
Ja,dat heeft wel te maken met die product activatie van XP .Het lukt me met service pack2 erop niet die uit te schakelen.Maar misschien is het wel mogelijk meerdere xp´s met updaten erbij op 1 licentienummer te draaien.
Of zou MS hier meelezen met dit onderwerp?
GRoet,Paul


Bericht 19 van 19

NL Computer Forum ~ Computerbeveiligin g
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:28-08-2007
 Aan:pauluMsgID:3484.20
 Onderwerp:Active Virus Shield reviewForum:ws-nlcomputer
Hoi Paul,
>> Maar misschien is het wel mogelijk meerdere xps met updaten erbij op 1 licentienummer te draaien. <<
Het is, maar het mag niet.
>> Of zou MS hier meelezen met dit onderwerp? <<
"Hé Billy Boy, how are you?"
(en nu maar afwachten..)

Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage