Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

489 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

28 april 2024, 17:03:05

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Clustergrootte  (gelezen 10920 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline NLCOMP

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 14.666
    • NL Computer Forum
Clustergrootte
« Gepost op: 8 november 2009, 23:54:53 »
Bericht 1 van 5

NL Computer Forum ~ Windows
Van:PimmetjeDatum:14-11-2004
Aan:AllenMsgID:1329.1
Onderwerp:clustergrootteForum:ws-nlcomputer
Hallo allemaal,

Ik heb 2 vragen, veroorzaakt door een programma, wat ik deze maand beschreven zag in PCM, Treesize, verkrijgbaar via http://www.jam-software.com
Het programma toont het verbuik aan schijfruimte per map/directory. Ben daar een beetje van geschrokken. Wat is er aan de hand? Ik heb een pc met daarin een schijf van 20Gb, geformatteerd met FAT32. Toch zie ik, dat de cluster-grootte is bepaald op 16384 bytes. Is dat niet errug groot? En zoja, kan dat worden aangepast?
Ik heb nog meer vragen mbt dit programma, maar die komen in een andere thread.

Groetjes

Pim



Bericht 2 van 5

NL Computer Forum ~ Windows
Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:14-11-2004
Aan:PimmetjeMsgID:1329.2
Onderwerp:clustergrootteForum:ws-nlcomputer
>> Ik heb een pc met daarin een schijf van 20Gb, geformatteerd met FAT32. Toch zie ik, dat de cluster-grootte is bepaald op 16384 bytes. Is dat niet errug groot? En zoja, kan dat worden aangepast? <<

Dag Pim,

Fat32 stelt voor schijven tussen de 16 en 32 GB standaard een clustergrootte van 16384 bytes in, daar is niets aan te veranderen. Er is dus sprake van nogal wat "slack ruimte". Die ongebruikte ruimte op de harddisk is op een normaal gevulde harddisk bij benadering gelijk aan het aantal bestanden * 8192 bytes. Dus heb je op die disk 30.000 files staan, dan gaat er 245 MB harddiskruimte verloren. Dat is iets meer dan 1% van de totale schijf.
Alleen als je op die schijf ettelijke duizenden piepkleine bestanden hebt staan (100.000 cursors bijvoorbeeld), dn wordt die slack wel een fors probleem.

Er zijn ook voordelen bij een grotere clustersize. De gehele FAT wordt namelijk in het geheugen geplaatst. Bij 16K clusters en een 20 GB disk is de Fat ongeveer 5MB groot. Stel dat je de clustergrootte terug zou kunnen brengen tot 4KB, dan zou de Fat van een 20GB disk ongeveer 20MB geheugenruimte vreten.

Wil je echt kleine clusters, dan zal je naar NTFS moeten gaan. Omzetten naar NTFS kan onder XP heel eenvoudig via start, uitvoeren, cmd (enter), CONVERT C: /FS:NTFS (enter). Wel eerst de schijf defragmenteren, en alle residente programma's afsluiten.
Terug, dus van NTFS naar Fat32 kan met de standaard XP software NIET.

Meer info:
http://tinyurl.com/6z475
en
http://aumha.org/win5/a/ntfscvt.php

Over die ruimtevreters (andere bericht):

>>
$NtServicePackUninstall$ gr. 423Mb
SoftwareDistribution gr. 414Mb
diverse $NtUninstallKB...$
$NtUninstallQ8...$, enz.. In totaal 50 mappen. Dan vind ik diverse FOUND-bestanden met uitgang 001, 002, t/m 010. Wat zijn dat voor bestanden?
<<

Deze mappen zijn backup's die gemaakt zijn tijdens het installeren van Hotfixes, windows update's en service packs. Je kan ze verwijderen, maar dan kan je ook niet meer terug naar de voorgaande situatie. Die Found bestanden zijn backups van logische defecten die XP gevonden heeft tijdens schijfcontrole, en die kunnen zonder meer weg.

De map ServicePackFiles van 446MB mag NIET weg.

Nu je toch aan het speuren bent naar ruimteslorpers, loop dan ook even alle temp mappen na, en kijk hoe groot de internet cache staat (een MB of 20 is ruim voldoende). Kijk ook (als het al aan staat) naar de ruimte die system restore vreet. Kijk vervolgens naar door de-installatie achtergelaten mappen. Sommige spellen maken er werkelijk een troep van en laten honderden megabytes achter in mappen die gewoon gewist kunnen worden. Loop gewoon met de verkenner (zoeken op grootte) de harddisk eens door. Kies een minimale grootte van 4MB en laat alle grotere bestanden zoeken. Sorteer ze vervolgens op grootte, en kijk een naar de allergrootste bestanden. Wellicht kom je zo ook nog een oude cd-rom image of zo tegen. Loop ook de postvakken van Outlook (express) even door.

>> Deze bevat 228 bestanden met een totale grootte van 440Kb, maar neemt door clustering om en nabij 4640Kb in beslag!!! Hoe is dat te rijmen? <<

228 * 16384 = 3,7 MB dus helemaal rijmen kan ik het niet, maar ik kom aardig in de buurt.

Na gedane zaken prullenbak legen, schijfopruiming draaien en goed defragmenteren is aan te bevelen

Michel Uphoff
(Sysop)

http://tinyurl.com/m8fp



Bericht 3 van 5

NL Computer Forum ~ Windows
Van:PimmetjeDatum:14-11-2004
Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:1329.3
Onderwerp:clustergrootteForum:ws-nlcomputer
Hi Michel,

Bedankt weer voor je uitleg. De keuze voor Fat32 was indertijd gemaakt omdat ook linux op dat systeem staat en dan kun je vanuit linux bij de windows-partitie komen. Maar kan Partition Magic nog iets aan die cluster-grootte doen? BV naar 8K. Dan ben ik in ieder gval al wat slack kwijt. En verder, wat is de map cursors?
Ik ga in ieder gval aan de slag met je aanreikingen.

Groetjes

Pim



Bericht 4 van 5

NL Computer Forum ~ Windows
Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:14-11-2004
Aan:PimmetjeMsgID:1329.4
Onderwerp:clustergrootteForum:ws-nlcomputer
Dag Pim,

>> Maar kan Partition Magic nog iets aan die cluster-grootte doen? BV naar 8K. Dan ben ik in ieder geval al wat slack kwijt. <<

En krijg je er problemen bij. Je wint -als je de clustergrootte halveert- pakweg 125 MB diskruimte, wat zoveel niet is, en tevens verdubbel je het Ram geheugen gebruik van de Fat. Maar... je zal in de problemen komen bij bijna volle disks. Er kunnen met een ondermaatste clustergrootte namelijk meer bestanden op de schijf gezet worden, dan de FAT aankan. Je kan met een 8KB clustergrootte namelijk maximaal 16GB aan diskruimte adresseren. Zodra je byte 16GB + 1 wilt adresseren, krijg je een "Disk Full" error. Ergo, je verliest 4 GB aan diskruimte. Verkeerd plan lijkt mij.

>> En verder, wat is de map cursors? <<
Daar staan, zoals de naam al zegt de diverse muiscursors in, zoals het standaard pijltje, de zandloper, het handje en ga zo maar door. Overigens staan er bij mij "slechts" 184 in. Mogelijk heeft een ander programma er nog wat cursors in gedropt.

Nee, de winst zal gehaald moeten worden door opruimen van troep, beter afstellen van de ridicule waarden die MS standaard neerzet voor internet cache en system-restore, en vooral bij het de-installeren van overbodige software (waaronder al die backup's van MS) en het uitmesten van overbodige mappen en bestanden. Ik haal bij mijn klanten regelmatig 60-80% van de bezette diskruimte leeg, zonder dat ze er iets van merken (nou ja, de pc draait iha daarna weer heel wat lekkerder).

PS: Kijk ook even naar de grootte van het wisselbestand. Bij 256+ MB geheugen is 512 MB wisselbestand (invullen bij kleinste omvang n bij grootste omvang, anders fragmenteerd XP die cache onnodig) in de regel meer dan voldoende.

Michel Uphoff
(Sysop)