Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

492 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

27 april 2024, 21:55:25

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Opstartperikelen  (gelezen 9279 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline NLCOMP

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 14.666
    • NL Computer Forum
Opstartperikelen
« Gepost op: 9 november 2009, 21:17:37 »
Bericht 1 van 8

NL Computer Forum ~ Windows
Van:Don Esteban (NLHelp)Datum:21-01-2005
Aan:AllenMsgID:1916.1
Onderwerp:opstartperikelenForum:ws-nlcomputer

Hoi Sysops,
Ik heb vandaag diverse uurtjes bij mijn achterbuurman doorgebracht om zijn pc enigszins op orde te krijgen. 1 jaar oud, 512 Mb intern en voor de rest gewoon een snelle bak van recente datum. We hebben vanalles verbeterd, opgeschoond, ontspywared, via msconfig in het opstarten onnodige zaken verwijderd,  maar het hoofdprobleem bestaat helaas nog:
Ik start zijn pc op en zit dan direct naar een 4 bij 6 cm logootje van Intel te staren. Logootje Intel Inside met de mooie krul er omheen in drie kleuren. Dit blijft zeker 3 a 4 minuten zichtbaar en er gebeurt voor de rest niks. Uiteindelijk krijg ik een doorstart naar het bekende zwarte XPbeeld met de voortgangsindicator. Zodra het beeld weer zwart wordt, behoort binnen een a twee seconden de muispointer zichtbaar te worden en direct daarna het blauwe welkomscherm. Ook dit gebeurt pas na dikke 2 minuten dus er is duidelijk een conflict. Vanaf het blauwe beeld met Welkom verloopt alles echter prima.
De pc-eigenaar denkt zich te kunnen herinneren dat deze malaise begon toen hij aan het stoeien wat met het synchroniseren van de tijd in de pcklok.  Mij lijkt het eerder een toeval maar ik ben toch maar eens die synchronisatie gaan onderzoeken.
Synchronisatie stond gedeactiveerd en ik heb getracht om via de server time.windows.com de zaak te synchroniseren. Dit lukte niet. Echter via het alternatief time.nist.gov lukte het wel. Toch heb ik zo het gevoel dat de lange vertraging bij opstarten niks te maken heeft met de klok.
Ik heb in de pc ook alle bios-instellingen default gezet. Echter zonder resultaat.
Wie heeft ervaring met deze onverklaarbare opstartvertraging en het verschijnen van dat Intel-logo?
Don Esteban
Don Esteban Homepage


[/size][/color]


Bericht 2 van 8

NL Computer Forum ~ Windows
Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:21-01-2005
Aan:Don Esteban (NLHelp)MsgID:1916.2
Onderwerp:opstartperikelenForum:ws-nlcomputer

Hoi Don,
>> Wie heeft ervaring met deze onverklaarbare opstartvertraging en het verschijnen van dat Intel-logo? <<
Dat Intel logo is waarschijnlijk heel eenvoudig te verklaren: Dat is een reclame-afbeelding die in het bios is geactiveerd. In de setup kan je dat meestal weer uitzetten. De reden waarom dat ding zo lang in beeld blijft is zeer waarschijnlijk veroozaakt door conflicterende software of drivers in XP. Het zou mogelijk ook hardware kunnen zijn, maar meestal is het een software probleem. 
XP laat zijn desktop pas zien als een groot deel van de drivers geactiveerd is. Lukt dat bij een driver o.i.d. niet, dan volgt er meestal een time-out van 30 seconden tot een paar minuten. Worden er meer probleemonderdelen gestart, dan kan het dus echt een tijdje duren voor de desktop zichtbaar wordt. Erg lastig te troubleshooten.
Wat je kan doen is via start, instellingen, configuratiescherm, systeembeheer, logboeken eens kijken welke foutmeldingen daarin voor komen. Schrik niet van een onmoelijk lange lijst. Het beste handel je als volgt:
Start die logboeken als beschreven. Kies links toepassing, kies actie, kies "alle gebeurtenissen wissen" (opslaan hoeft niet). Doe hetzelfde voor de keuze systeem. Herstart de computer nu, en kijk nadat deze is uitgereuteld weer in de logboeken naar fouten. De I-meldingen zijn niet van belang, het gaat om de rode rondjes met een kruis er in.
Kijk eens of de gegevens daarin je zinnige informatie oplevert, en bericht dat desnoods even hier.

Michel Uphoff (Sysop)
Homepagina


Bericht 3 van 8

NL Computer Forum ~ Windows
Van:Don Esteban (NLHelp)Datum:21-01-2005
Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:1916.3
Onderwerp:opstartperikelenForum:ws-nlcomputer

Hoi Michel,
Leuk dat jij ook eens een van mijn vragen beantwoordt <gd&r>
Ik ga morgen of zo met je aanwijzingen aan de slag en laat snel de resultaten weten, OK? Bedankt alvast.
 
Don Esteban
Don Esteban Homepage


[/size][/color]


Bericht 4 van 8

NL Computer Forum ~ Windows
Van:Don Esteban (NLHelp)Datum:24-01-2005
Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:1916.4
Onderwerp:opstartperikelenForum:ws-nlcomputer

Michel,
Het wissen van de logs volgens jouw aanwijzingen heeft het 1ste vertragingsprobleem niet kunnen oplossen. Het Intel logo blijft dus na iedere herstart nog zichtbaar en is de pc gedurende 3 a 4 minuten zo dood als een pier.

Er was ook een tweede vertraging. Voordat het blauwe XP welkomsbeeld verschijnt bleef de monitor ook zwart. Dit had te maken met het volgende:

In Apparatenbeheer staat een geel uitroepteken bij de USB voor massaopslag. Deze pc heeft in de front van de tower een aantal slots waar diverse soorten kaartjes ingestoken kunnen worden. Foto-storecards etc. 5 hubs. Deze waren ooit zichtbaar als stations. Dat is nu niet meer het geval. Dit waarschijnlijk mede omdat de USB-driver hiervoor niet werkt. Herinstallatie van deze driver levert niks op. De melding blijft dat hij niet correct werkt.
Als ik de driver compleet uitschakel is déze vertraging na herstart weg en hebben we alleen nog het probleem van de opstartvertraging.

Het betreft een Medion PC van de Aldi. We hebben een mail gestuurd naar Medion Panningen met uitgebreide omschrijving van de klachten. We wachten af maar eerst ga ik 2,5 week de sombrero opzetten;-) Blijkt het een hardwarefout, zal de eigenaar de pc naar Panningen brengen. (25 km rijden)
 
Don Esteban
Don Esteban Homepage


[/size][/color]


Bericht 5 van 8

NL Computer Forum ~ Windows
Van:Don Esteban (NLHelp)Datum:24-01-2005
Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:1916.5
Onderwerp:opstartperikelenForum:ws-nlcomputer

Hoi Michel,
Toevallig kwam vandaag een mail binnen van Medion Panningen met aanwijzingen om het vertragingseuvel te verhelpen. Zie onderstaand:

Mogelijk is uw computer zo traag vanwege te veel restspanning. U kunt het beste de computer uitzetten, dan achter de schakelaar op 0 zetten, voor de knop een aantal seconden ingedrukt houden, dan de kabel achter eruit halen, dan achter schakelaar op 1 zetten en voor weer een aantal seconden de knop een aantal seconden ingedrukt houden. Nu kunt u achter de kabel er weer in doen en de computer opstarten. Het is verder aan te raden om uw computer aan een geaard stopcontact te hangen, indien dit nog niet het geval is.

Wat denk je? Het bleek de oplossing en inderdaad was de pc niet aangesloten op een randaarde stopcontact. Deze oplossing klinkt naar flink wat ervaring met dit probleem. Zou dat aan het niet aarden liggen of aan de Medion pc zelf? Maar goed, nu nog de USB massaopslag aan de gang en mijn achterbuurman zingt weer het hoogste lied;-)
Don Esteban
Don Esteban Homepage


[/size][/color]


Bericht 6 van 8

NL Computer Forum ~ Windows
Van:Just Vecht (Sysop)Datum:24-01-2005
Aan:Don Esteban (NLHelp)MsgID:1916.6
Onderwerp:opstartperikelenForum:ws-nlcomputer

Hallo Don,
>> Het bleek de oplossing en inderdaad was de pc niet aangesloten op een randaarde stopcontact. <<
Geaarde stopcontacten kunnen inderdaad soms de raarste zaken oplossen bij PC's, ja..
groetjes,


Naar Japan & Setsubun

-


Bericht 7 van 8

NL Computer Forum ~ Windows
Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:24-01-2005
Aan:Don Esteban (NLHelp)MsgID:1916.7
Onderwerp:opstartperikelenForum:ws-nlcomputer

Hoi Don,
Je bent niet de enige, quote's:
Ik heb zo een PC MD8083
Als ik opstart blijft hij 2 minuten staan op het logo van Intel, dan pas loopt hij verder.
Is er iemand die weet wat dat is?

Ik heb hetzelfde gehad, heeft met restspanning te maken. Gewoon de computer afsluiten, dan de aan/uit knop achter de computer op uit zetten,vervolgens de aanzetknop aan de voorzijde een paar keer indrukken. Tot slot de aan/uit knop weer op aan zetten en de computer aanzetten. Probleem opgelost.
Dit verschijnsel komt regelmatig voor bij medion computers.

Re: Systeem Langzaam (oorzaak Wellicht Mobo)??????
Ik denk, bel toch maar met de helpdesk. Schijnt hij restspanning op te bouwen, stekker er uit en een aantal keren op de aanknop drukken. Opgelost, als sneeuw voor de zon.

Na het vastlopen van mijn computer, waarbij ik met de opstartknop moest uitschakelen omdat er niets anders meer lukte, start mijn computer heel traag op. Eerst verschijnt het icoontje intel inside pentium 4 voor 2 min en 4 sec en dan komt Windows XP 15 sec, dan is mijn scherm grijs gedurende 1 min en 5 sec waarna het beeldscherm Windows wordt gestart komt en na 35 sec het bureaublad verschijnt. Alles samen duurt het dus 4 min en 5 sec voor ik kan starten. Eens opgestart werkt alles wel heel goed.
Ik had hetzelfde probleem heb voor mij de oplossing gevonden, plaats het hier even omdat het wellicht ook andere mensen met een medion pc kan helpen. De truc is:

- zet de computer uit
- zet de aan/uit knop achter!!! op je pc uit
- druk een paar keer op de aan/uitknop aan de voorkant van je pc
- en zet de aan/uit knop aan de achterkant dan weer op aan.
Ik vind het zelf ook idioot klinken maar het probleem was bij mij opgelost!!!

Ik had onlangs een trage pc (medion),het werd zo erg dat die heel traag opstartte ook,van de helpdesk kreeg ik volgend raad welke ook geholpen heeft: Mogelijk dat er te veel restspanning aanwezig is en anders dient u eens de optimale instellingen in de bios te laden. Mogelijk is uw computer zo traag vanwege te veel restspanning. U kunt het beste de computer uitzetten, dan achter de schakelaar op 0 zetten, voor de knop een aantal seconden ingedrukt houden, dan de kabel achter eruithalen, dan achter schakelaar op 1 zetten en voor weer een aantal seconden de knop een aantal seconden ingedrukt houden. Nu kunt u achter de kabel er weer in doen en de computer opstarten.
Kennelijk hebben deze notebooks dus het euvel dat ze soms niet geheel afsluiten, mogelijk omdat door restspanningen condensatoren niet geheel ontladen. Omdat ze dat niet doen, zal er wel een hibernate stand geactiveerd worden, of treden er geheugenfouten op (die dan wel aanwezig blijven, de pc gaat immers niet uit). Wat jij nu op aanraden van de helpdesk gedaan hebt , is de pc handmatig "hard" afsluiten: Geen power kabel, en 5 seconden aan/uit knopje ingedrukt houden. Aarding kan er inderdaad voor zorgen dat restspanningen wegvloeien. Maar gewoon is dit gedrag natuurlijk niet. Ik denk niet dat het echt kwaad kan maar zou toch binnen de garantietermijn erg kritisch zijn op dergelijk vreemd gedrag.
Michel Uphoff (Sysop)




Bericht 8 van 8

NL Computer Forum ~ Windows
Van:Don Esteban (NLHelp)Datum:24-01-2005
Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:1916.8
Onderwerp:opstartperikelenForum:ws-nlcomputer

Michel,
Bedankt voor je reactie. Ik vond het een interessant probleem en aan restspanning.. tja, daar denkt een selfmade man zonder noemenswaardige electronicakennis natuurlijk niet aan. Het betrof trouwens geen notebook maar de Medion DeskTop. Voor de rest best een mooi machientje.

Arriba arriba..
Don Esteban
Don Esteban Homepage