Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

493 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

28 april 2024, 19:24:03

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Dos teken 213  (gelezen 7380 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline NLCOMP

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 14.666
    • NL Computer Forum
Dos teken 213
« Gepost op: 9 november 2009, 21:24:31 »
Bericht 1 van 12

NL Computer Forum ~ Windows
Van:ACTRASSDatum:12-03-2005
Aan:AllenMsgID:2116.1
Onderwerp:DOS teken 213Forum:ws-nlcomputer
Weet iemand raad voor dit probleem? Ik hoop het. DOS teken 213 (de i zonder punt) laat zich sinds gisteren op mijn scherm als een soort F zien. De nul is ook veranderd en heeft nu een punt in het midden. Ik weet niet hoe dit is gekomen. Alle letters hebben in DOS ook een andere vorm/type gekregen. Misschien komt het omdat ik de vorige dag StarOffice 5.2 heb geinstalleerd? Brandende Vraag: hoe krijg ik mijn oude DOS lettertype weer terug? O, ik zou zou dankbaar zijn als iemand me kon helpen! Thanx,  HeNK


Bericht 2 van 12

NL Computer Forum ~ Windows
Van:Stefan de Best (Sysop)Datum:12-03-2005
Aan:ACTRASSMsgID:2116.2
Onderwerp:DOS teken 213Forum:ws-nlcomputer

Hoi ACTRASS,
Ik ga er even vanuit dat je met Windows werkt. Probeer dan eens het volgende:
Als je de DOS-box voor je hebt klik dan met de rechtermuisknop op de titelbalk van de DOS-box. Dit opent een popup-menu en selecteer daaruit het item Eigenschappen. Kies nu een ander lettertype uit het tabblad Lettertype en klik op OK.

Stefan

    Overzicht van 150 oude en minder bekende zwemslagen
    http://tinyurl.com/yuojv[/]



Bericht 3 van 12

NL Computer Forum ~ Windows
Van:ACTRASSDatum:14-03-2005
Aan:Stefan de Best (Sysop)MsgID:2116.3
Onderwerp:DOS teken 213Forum:ws-nlcomputer

Hi Stefan,
Nee, het betreft DOS buiten Windows om. Hoe kan ik het lettertype in DOS veranderen zodat teken 213 weer de i zonder puntje wordt in plaats van een soort F? Ik ben er nog steeds niet uit. Kan het een of ander DOS commando zijn die dit weer kan omzetten? Thnx, HeNK


Bericht 4 van 12

NL Computer Forum ~ Windows
Van:PeterDatum:14-03-2005
Aan:ACTRASSMsgID:2116.4
Onderwerp:DOS teken 213Forum:ws-nlcomputer

hoi actrass,
Kijk eens in het bestand config.sys
Daar kan een regel staan als COUNTRY=031,850,c:\dos\country.sys oid.
Kijk eens in het bestand autoexec.bat
Daar kan een regel staan als KEYB ...
Ook het commando CHCP van invloed zijn.
Plaats eens de inhoud van config.sys en autoexec.bat in een bericht.
groeten, Peter


Bericht 5 van 12

NL Computer Forum ~ Windows
Van:Stefan de Best (Sysop)Datum:14-03-2005
Aan:ACTRASSMsgID:2116.5
Onderwerp:DOS teken 213Forum:ws-nlcomputer

Henk,
Kun je eens een kopie van config.sys en autoexec.bat in een berichtje zetten? Dan kunnen we even kijken wat er al aanwezig is en wat er eventueel veranderd moet worden.
Welke versie van DOS is het? versie 6.22?

Stefan

    Overzicht van 150 oude en minder bekende zwemslagen
    http://tinyurl.com/yuojv[/]



Bericht 6 van 12

NL Computer Forum ~ Windows
Van:ACTRASSDatum:15-03-2005
Aan:PeterMsgID:2116.6
Onderwerp:DOS teken 213Forum:ws-nlcomputer

Hi Peter,
Dit is de inhoud van mijn config.sys.:
DEVICE=C:\essolo.sys
device=C:\WINDOWS\COMMAND\display.sys con=(ega,,1)
Country=031,850,C:\WINDOWS\COMMAND\country.sys

In mijn autoexec.bat staat alleen: c:\essolo.com
Ik hoop dat je me verder kunt helpen! Alvast bedankt! Ciao,
(Henk)
 


Bericht 7 van 12

NL Computer Forum ~ Windows
Van:ACTRASSDatum:15-03-2005
Aan:Stefan de Best (Sysop)MsgID:2116.7
Onderwerp:DOS teken 213Forum:ws-nlcomputer

Hi Stefan,
In mijn autoexec.bat staat alleen c:\essolo.com
In mijn config.sys staat:
DEVICE=C:\essolo.sys
device=C:\WINDOWS\COMMAND\display.sys con=(ega,,1)
Country=031,850,C:\WINDOWS\COMMAND\country.sys

Ik heb StarOffice 5.2. ook geinstalleerd ; kan het zijn dat dit van invloed is geweest? Want de volgende dag merkte ik dat DOSteken 213 geen puntje zonder i meer is maar een soort F. (De i zonder puntje gebruik ik in mijn Turkse teksten, die zien er nu heel raar uit ).
Ik hoop dat ik snel bij DOS teken 213 weer een i zonder puntje zie! Bedankt voor je hulp, alvast!
 
Ciao,
 
HENK


Bericht 8 van 12

NL Computer Forum ~ Windows
Van:PeterDatum:15-03-2005
Aan:ACTRASSMsgID:2116.8
Onderwerp:DOS teken 213Forum:ws-nlcomputer

ACTRASS,
>>Country=031,850,C:\WINDOWS\COMMAND\country.sys<<
In deze regel moet 031 waarschijnlijk vervangen worden door 090, en/of 850 vervangen door 857.
031 = Nederlands
090 = Turks
Voordat je dat doet, heb je geen backup van config.sys of is er geen copy van config.sys onder een ander naam, bijv: config.bak of config.001. (kijk naar de datum en grootte van die bestanden. Deze moeten ongeveer overeenkomen met de installatie datum van StarOffice)
Misschien dat daar de juiste parameters namelijk nog in staan.
Na het wijzigen van config.sys dien je de compter opnieuw op te starten.
groeten, Peter



Bericht 9 van 12

NL Computer Forum ~ Windows
Van:ACTRASSDatum:16-03-2005
Aan:PeterMsgID:2116.9
Onderwerp:DOS teken 213Forum:ws-nlcomputer

Hi Peter,
 
Bedankt  voor je antwoord. Het zit 'm inderdaad in de config.sys. Maar het  is nog niet helemaal gelukt om het oude lettertype terug te krijgen. Ik heb ook geen backups van mijn vorige config.sys meer.
Is er ook een standaard config.sys ofzo?Die van Windows 98? Weet jij wat daar in staat? Als ik mijn Windows met de cd opstart krijg ik het teken DOS 213 (i zonder puntje) probleemloos. Kan het ook aan de system.ini file liggen? Het is de bedoeling dat ik on-screen mijn oude lettertype weer terugkrijg, die bij Windows 98 installatie behoort (zonder at ik Windows weer helemaal opnieuw moet installeren ....)
 
Alvast dank voor je antwoord,
 
Ciao,
 
Henk
 


Bericht 10 van 12

NL Computer Forum ~ Windows
Van:PeterDatum:16-03-2005
Aan:ACTRASSMsgID:2116.10
Onderwerp:DOS teken 213Forum:ws-nlcomputer

ACTRASS,
>>Is er ook een standaard config.sys ofzo?Die van Windows 98? Weet jij wat daar in staat?<<
Nee, er is geen standaard config.sys. Voor Windows98 heb je in principe de regel 'country=' in config.sys niet nodig. Dacht zelfs dat de gehele config.sys niet perse nodig is. Hernoem config.sys anders eens naar bijv. config.001 zodat ie niet geladen wordt en herstart de computer
>>Het is de bedoeling dat ik on-screen mijn oude lettertype weer terugkrijg, die bij Windows 98 installatie behoort<<
Wat bedoel je met 'on-screen mijn oude letterype'?
In een eerder bericht schrijf je dat het lettertype onder DOS verkeerd is, en nu heb je het over windows98. Is het nu real-DOS mode of in een DOSbox?
In system.ini staan inderdaad ook een aantal instellingen mbt lettertypes.
groeten, Peter


Bericht 11 van 12

NL Computer Forum ~ Windows
Van:ACTRASSDatum:23-03-2005
Aan:PeterMsgID:2116.11
Onderwerp:DOS teken 213Forum:ws-nlcomputer

 
Wat bedoel je met 'on-screen mijn oude letterype'?
In een eerder bericht schrijf je dat het lettertype onder DOS verkeerd is, en nu heb je het over windows98. Is het nu real-DOS mode of in een DOSbox?
 
Het is de real-DOS mode, dus buiten Windows om. Het lettertype op het scherm is helemaal veranderd, niet qua afmeting maar wel qua vorm. Zo heeft de nul bijvoorbeeld nu een hele duidelijke punt in het midden. En de i-zonder-punt is een soort F geworden. Als ik mijn PC opstart met mijn Windowss98 CD - niet om in Windows te komen maar in Real-DOS - dan zie ik wél het gewenste lettertype. Kan dit soms aan sys.ini liggen? Bedankt alvast voor je antwoord. Groet, Henk
 
 


Bericht 12 van 12

NL Computer Forum ~ Windows
Van:PeterDatum:23-03-2005
Aan:ACTRASSMsgID:2116.12
Onderwerp:DOS teken 213Forum:ws-nlcomputer

Henk,
>>Het is de real-DOS mode, dus buiten Windows om. Het lettertype op het scherm is helemaal veranderd, niet qua afmeting maar wel qua vorm. Zo heeft de nul bijvoorbeeld nu een hele duidelijke punt in het midden. En de i-zonder-punt is een soort F geworden<<
real-DOS dus. Dan wordt het lettertype dus via autoexec.bat EN/OF config.sys ingesteld of helemaal niet gewijzigd. In deze 2 bestanden zul je het moeten instellen.
>>Als ik mijn PC opstart met mijn Windowss98 CD - niet om in Windows te komen maar in Real-DOS -<<
Opstarten met de W98 CD om real-dos te verkrijgen?
Als de computer normaal gesproken windows start, houdt dan de F8 toets ingedrukt als de computer start. Er verschijnt dan een DOS menuutje genaamd Microsoft Windos 98 Opstartmenu. Kies dan voor 'Alleen MS-DOS-prompt'
Klopt het lettertype dan?
groeten, Peter