Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

487 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

27 april 2024, 18:53:43

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Voorjaarsschoonmaak  (gelezen 6106 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline NLCOMP

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 14.666
    • NL Computer Forum
Voorjaarsschoonmaak
« Gepost op: 9 november 2009, 21:29:18 »
Bericht 1 van 15

NL Computer Forum ~ Windows
Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:03-04-2005
Aan:AllenMsgID:2172.1
Onderwerp:VoorjaarsschoonmaakForum:ws-nlcomputer

Hoi,
Hoeveel mensen zouden er eigenlijk een nieuwe computer kopen omdat hun oude "zo traag" is?
Een klant van mij vroeg zich af of hij zijn Dell 2 Ghz pc niet beter kon inruilen bij mij want het ding was niet vooruit te branden. Hij heeft drie kinderen die dat ding het laatste jaar naast pa mochten gebruiken. Mijn eerste reactie was dan ook "laat ik eerst maar even kijken, want XP moet op een 2Ghz machine prima draaien". Probleem was dat hij er mij onbekende medische software op had staan, waarvan hij geen installatie cd's had. Dus mijn standaard "Wissen en opnieuw" was er deze keer niet bij.
Hier in het kort het relaas, "ter lering ende vermaeck":
Opstarttijd: Dik 3 minuten, bezette harddiskruimte: 13,8 GB, gebruikt geheugen na schone start: 223 MB, registeromvang 47MB (!), afsluittijd een paar minuten, items die auto auto opgestart werden: 39(!). De pc leek wel een oude PIII 500 qua performance.
Eerst netjes via Software de overbodigheden verwijderd. Dat was heel wat, onder meer uiterst ruim van toeters en bellen voorziene installaties van de Soundblaster Live! kaart, HP "super overdadig en vooral onnodig" printerdrivers en Canon "u begrijpt er toch niks van dus kwakken wij álles op uw disk" camera goodies, en natuurlijk veel, heel veel shit van Dell zelf. Wat een vracht onzin wordt er toch standaard in een pc geketst! Natuurlijk system restore even uit, temporary internet files leeg, en de weelde aan tempmappen geleegd en teruggesnoeid naar 1 map, en de backup's van de backup's van de installatiebestanden van de diverse XP update's verwijderd.
Na dit bulldozerwerk bleek er nog 4,9 GB harddisk ruimte bezet. Opstarttijd, registeromvang en afsluittijd waren helaas nagenoeg onveranderd. Wel was het geheugengebruik teruggelopen tot 185 MB.
Vervolgens de rijkelijk aanwezige resten van de mappen waarin de verwijderde software had gestaan uitgemest.  Fatsoenlijk deïnstalleren is nog steeds een zeldzaamheid bij de huidige software. Nu nog maar 3,8 GB ruimte op de Hdu bezet, dat begon er op te lijken.
Opstart items nagelopen, het waren er nog 18. Vrijwel allemaal onnodige rommel, op een enkele (virusscanner) na uitgeschakeld, en het echte werk kon beginnen; Waar kwam dat grote geheugen beslag, die traagheid, en dat enorme register vandaan?
Die "fun" HP printerdrivers en alle souncard rommel dan maar verwijderd. Nette "kale" drivers van XP zelf geïnstalleerd. Bij het nalopen van de services bleek, dat zo'n beetje alles aan stond, ook de meest onwenselijke. Services getrimd, de map prefetch geleegd en een paar honderd lettertypen verwijderd (nog steeds 150 over).. Het begon te helpen, opstartijd liep terug naar een 1,5 minuut, geheugengebruik liep terug tot 140 MB. Maar het register was slechts tot 35 MB geslonken, nog veel te groot.
Een wandeling door de system32 map leverde een verrassing op: Ettelijke tientallen dll's van HP (waarom maakt dat bedrijf altijd zo'n vreselijke troep met zijn software?) uit 1998(!), camera en webcamdrivers. Bijna allemaal software van spullen die nimmer op deze pc aangesloten zijn geweest!
Nogmaals in die prefetch map kijken (maar nu met argusogen in layout.ini) en já hoor al die .dll HP enzo shit werd vrolijk geladen bij opstarten. Er ging een lampje branden: de super verborgen apparaten, daar maar eens neuzen. Dus eerst met een registry tweak deze "verborgen verborgen" apparaten weergeven aanzetten, en apparaatbeheer starten. Verborgen apparaten weergeven aanklikken, en ja hoor..
Een complete historie van computers kwam voorbij zeilen. Kennelijk was mijnheer Dell te beroerd geweest voor dit model een aparte setup te maken, en had die van een voorgaand model gebruikt (welke ook weer gekloond was van een daarvoor uitgebracht model). Dus kwam ik drie processoren van verschillend allooi tegen, tientallen harddisk/Usb/printer/Video/soundcard/moederbord en andere drivers. Ik denk dat ik zo'n 60-70 van deze (dank aan Plug&Play en nooit vergeten wat er ooit in de pc gestoken is functionaliteit) fossielen tegenkwam. Allemaal verwijderd.
Dat scheelde! Vervolgens Registry Mechanic en een registry compacter er op losgelaten: ruim 4200! loze registerkey's verwijderd. Nogmaals die prefetch map leeg gemaakt, prulllenbak leeg, swap bestand op nul gezet en gedefragmenteerd. Swap bestandje vast op 512 MB, en gaan met die banaan.
Resultaat: 89 MB geheugengebruik (inclusief de virusscanner), 20 seconden opstarttijd, 6 seconden afsluittijd, 3,2GB harddiskruimte bezet en een registry van 14,5 MB. En razend rap in alles wat 'ie moet doen.
Ik denk dat de meeste 3,2GHz Dell's zó uit de doos, een stuk trager zijn dan deze 2Ghz machine.
Moraal van het verhaal: Als je het aankan, en je koopt een HP of een Dell of een Acer of een -maakt niet uit kant en klare pc met 'veel mooie software meneer!'- wis dat ding, en installeer alles zelf. Scheelt snel een factor 2 miscchien wel 3. Heb je zelf een computer "met een verleden", ruim dan ook eens grondig uit (of herinstalleer) voor je besluit dat deze te traag is.


Michel Uphoff (Sysop)
Homepagina


Bericht 2 van 15

NL Computer Forum ~ Windows
Van:Stefan de Best (Sysop)Datum:03-04-2005
Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:2172.2
Onderwerp:VoorjaarsschoonmaakForum:ws-nlcomputer

Hoi Michel,
>> Dus eerst met een registry tweak deze "verborgen verborgen" apparaten weergeven aanzetten, en apparaatbeheer starten. Verborgen apparaten weergeven aanklikken, en ja hoor..  <<
Hoewel ik geen HP of Dell heb en ook zeker niet van plan ben om deze aan te schaffen (ik stel zelf mijn computer(s) samen namelijk), ben ik toch nieuwsgierig hoe deze tweak er uit ziet. Hoe kan ik deze "verborgen, verborgen" apparaten laten zien?

Stefan

    Overzicht van 150 oude en minder bekende zwemslagen
    http://tinyurl.com/yuojv[/]



Bericht 3 van 15

NL Computer Forum ~ Windows
Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:03-04-2005
Aan:Stefan de Best (Sysop)MsgID:2172.3
Onderwerp:VoorjaarsschoonmaakForum:ws-nlcomputer

Hoi Stefan,
>> Hoe kan ik deze "verborgen, verborgen" apparaten laten zien? <<
Plak het volgende in "Showall.reg", en dubbelkik er op. Laat de registergegevens invoeren, en herstart de pc.
Windows Registry Editor Version 5.00

; Verwijder niet onverhoeds inactieve devices maar alleen degene die je herkent,
; en waarvan je zeker weet dat ze niet meer bestaan. Hieronder horen 3 regels:

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Session Manager\Environment]
"devmgr_show_details"="1"
"devmgr_show_nonpresent_devices"="1"

Vervolgens ga je naar apparaatbeheer, en daar klik je bovenin "verborgen apparaten weergeven" aan. Have fun!

Michel Uphoff (Sysop)
Homepagina


Bericht 4 van 15

NL Computer Forum ~ Windows
Van:Stefan de Best (Sysop)Datum:04-04-2005
Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:2172.4
Onderwerp:VoorjaarsschoonmaakForum:ws-nlcomputer

Hoi Michel,
Thanks!

Stefan

    Overzicht van 150 oude en minder bekende zwemslagen
    http://tinyurl.com/yuojv[/]



Bericht 5 van 15

NL Computer Forum ~ Windows
Van:Ruud (Sysop)Datum:04-04-2005
Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:2172.5
Onderwerp:VoorjaarsschoonmaakForum:ws-nlcomputer
Michel,

>>Moraal van het verhaal: Als je het aankan, en je koopt een HP of een Dell of een Acer of een -maakt niet uit kant en klare pc met 'veel mooie software meneer!'- wis dat ding, en installeer alles zelf<<

Interessant verhaal, ik zit zelf ook vaak achter nieuwe computers met dezelfde problemen en onderschrijf bovenstaande. Probleem met die kant-en-klare systemen (Dell en andere...) is dat er geen installatie CD van XP bijgeleverd wordt (staat netjes op de HD voor-geïnstalleerd) alleen een restore cd die alle troep weer netjes terug zet.

------------------------
Groeten,
Ruud de Wit



Bericht 6 van 15

NL Computer Forum ~ Windows
Van:PimmetjeDatum:04-04-2005
Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:2172.6
Onderwerp:VoorjaarsschoonmaakForum:ws-nlcomputer
Hi Michel,

Met grote belngstellling je avonturen gelezen, maar .... Ik zou ik niet zijn als ik niet een paar vragen heb en misschien vertegenwoordig ik wel de grote meerderheid<ggg>.

Die HP-bestanden, programma's of wat dan ook. Hoe kan ik die specifiek herkennen. Op de PPC hebben we indertijd een printer (HP920c) en een scanner HP3700 oid aangesloten en dus ook de bijgeleverde software geinstalleerd. Jouw verhaal zo lezend is er dan kennelijk een hoop overbodige luxe mee geinstalleerd.

Ook van de Canon camera wat software geinstalleerd, alhoewel ik daar beperkt heb tot het installeren van de Twain-driver, maar als ik de Canon map kijk, dan zit er toch weer veel in. Geen idee of het belangrijk is.

Je schrijft ook over "een weelde van temp-mappen geleegd en teruggesnoeid naar 1 map. Wil je mij (en misschien de "grote meerderheid") uitleggen, wat je daarmee bedoeld?

En dan iets waar ik al langer mee zit. Er wordt van tijd tot tijd een update gedraaid van W-XP. Kunnen al die update-bestanden verwijderd worden. Ik zie zo her en der bestanden of mappen met namen zoals: NTServicepackuninstall$, NTuninstallKB835732$, enz.. En nog veeeeeel meer. Wat moet ik daarmee?

Voorlopig was het dit weer.

Groetjes

Pim

----------------------------------------------------------------------
SuSE Linux 8.2, Xampp en af en toe eens W-XP SP2



Bericht 7 van 15

NL Computer Forum ~ Windows
Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:04-04-2005
Aan:PimmetjeMsgID:2172.7
Onderwerp:VoorjaarsschoonmaakForum:ws-nlcomputer

Hoi Pim,
>> Die HP-bestanden, programma's of wat dan ook. Hoe kan ik die specifiek herkennen. <<
In software kijken naar wat er zoal geinstalleerd is, zaken als "HP share to the Web", "HP statusmonitor", "HP printerwerkset", HP zus, Hp zo. Kom je al die troep tegen, dan is het eerst zaak om te kijken of XP een eigen driver voor die HP aan boord heeft. Zo ja, dan knikker ik die opsmuk weg en installeer die driver. Verder zit er op de HP cd vaak een "kale Pcl driver" meestal in de map drivers\Ndrland of zo. Die kan je dan aanwijzen bij het aanmaken van een nieuwe printer in XP, nadat je die hele HP kermis om kroosjes hebt geholpen.
>> Ook van de Canon camera wat software geinstalleerd, alhoewel ik daar beperkt heb tot het installeren van de Twain-driver, maar als ik de Canon map kijk, dan zit er toch weer veel in. Geen idee of het belangrijk is. <<
Weet ik ook zo 123 niet te zeggen, maar jouw keuze voor louter de Twain driver was zeer correct. Meer heb je iha niet nodig, tenzij je je wilt behelpen met al die halve tooltjes die bij zo'n Canon meekomen. Ik gebruik liever volwassen pakketten als ik ze al nodig heb.
>> Je schrijft ook over "een weelde van temp-mappen geleegd en teruggesnoeid naar 1 map. Wil je mij (en misschien de "grote meerderheid") uitleggen, wat je daarmee bedoeld? <<
Tuurlijk. Iedere gebruiker in XP heeft zijn eigen mappen voor tijdelijke internet bestanden, en een eigen Temp map. Die tijdelijke internet bestanden map staat meestal default op een waanzinnige omvang ingesteld, 20-30 MB is in de regel meer dan zat. Je kan verder via IE, extra, internetopties, instellingen, map verplaatsen zorgen dat iedere gebruiker dezelfde map gebruikt. Voor de gewone temp map kan je aangeven dat deze naar C:\Temp moet verwijzen, door in configuratiescherm, systeem, tab geavanceerd, knop Omgevingsvariabelen zowel in het bovenste als in het onderste vakje achter Temp en TMP C:\Temp in te vullen. Nu gebruiken alle users dezelfde en eenvoudig bij te houden Temp map. Natuurlijk wel even C:\Temp aanmaken.
Vervolgens is het zaak om bijvoorbeeld via zoeken (ook in systeemmappen) al die temp mappen op te sporen en te legen.
>> Kunnen al die update-bestanden verwijderd worden. Ik zie zo her en der bestanden of mappen met namen zoals: NTServicepackuninstall$, NTuninstallKB835732$, enz.. En nog veeeeeel meer. Wat moet ik daarmee? <<
Dat bedoelde ik met de backup en de backup van de backup van de installatiebestanden van de updates. Ja, die kunnen weg, evenals de map "Software Distribution" (Die ook verrekte veel kan bevatten). Als je zeker van je zaak bent (of je gebruikt een echte backup via Ghost of zo), kan je system restore uitzetten wat ook enige honderden MB scheelt. Desnoods zet je het even uit (alle herstelpunten worden dan gewist!!), en daarna weer aan, maar dan in een wat bescheidener omvang. In te stellen via de knop "Instellingen" van Systeemherstel, van Configuratiescherm, Systeem.
Wellicht staat ook de slaapstand aan in energiebeheer, maar wordt die nooit gebruikt. Uitzetten scheelt evenveel harddiskruimte als de hoeveelheid geheugen (dus 256 MB 512 MB of meer).

Michel Uphoff (Sysop)
Homepagina


Bericht 8 van 15

NL Computer Forum ~ Windows
Van:PimmetjeDatum:05-04-2005
Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:2172.8
Onderwerp:VoorjaarsschoonmaakForum:ws-nlcomputer
Hi Michel,

Bedankt voor je informatie, ik ga ook eens mijn eigen PC nakijken, of er nog iets is te verdienen.


Groetjes

Pim

----------------------------------------------------------------------
SuSE Linux 8.2, Xampp en af en toe eens W-XP SP2



Bericht 9 van 15

NL Computer Forum ~ Windows
Van:Stefan de Best (Sysop)Datum:09-04-2005
Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:2172.9
Onderwerp:VoorjaarsschoonmaakForum:ws-nlcomputer

Hoi Michel,
>> plak het volgende in "Showall.reg", en dubbelkik er op. <<
Nogmaals bedankt voor het REG-bestandje. Ik heb eens gekeken in Apparaatbeheer en het volgende valt mij daarbij op (zie ook de screenshot):
Bij DVD-/CD-ROM-stations zie je een aantal items die uitgegrijsd zijn en dubbel (of meer) voorkomen in de lijst. De Thosiba CD-ROM is fysiek inderdaad niet meer aanwezig dus die zou ik kunnen wissen, maar de Plextor en de HL-DT-ST (van LG is dat) zitten nog wel in de computer. Kan ik dan evengoed die uitgegrijsde item verwijderen? En zo ja, win ik daar dan ook iets mee?
Bij de IDE ATA/ATAPI-controllers eigenlijk hetzelfde verhaal; kan ik de dubbele, uitgegrijsde, items van het primaire en secundaire IDE-kanaal alsmede van de VIA Bus Master IDE Controller verwijderen? En win ik daar ook iets mee?
Bij Monitors ook hetzelfde verhaal. De Philips CM1200 is een oude monitor die de geest heeft gegeven, dus die kan sowieso weg. De Philips Brilliance 15inch ook.

Stefan

    Overzicht van 150 oude en minder bekende zwemslagen
    http://tinyurl.com/yuojv[/]




Bericht 11 van 15

NL Computer Forum ~ Windows
Bijlagen :



Bericht 10 van 15

NL Computer Forum ~ Windows

cs_windows_apparaatbeheer.jpg
108KB
Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:09-04-2005
Aan:Stefan de Best (Sysop)MsgID:2172.10
Onderwerp:VoorjaarsschoonmaakForum:ws-nlcomputer

Hoi Stefan,
>> Kan ik dan evengoed die uitgegrijsde item verwijderen? <<
Ja, de getoonde kan je allemaal verwijderen. Mocht je een inactief apparaat verwijderen dat later toch weer ingeplugd wordt, dan zal XP de driver opnieuw installeren.
>> En zo ja, win ik daar dan ook iets mee? <<
In ieder geval een schoner apparaatbeheer . Maar als je inderdaad nog drivers in system32 hebt staan van inactieve apparaten waarvan de drivers ook verwijderd kunnen worden, dan win je behalve wat registry ruimte soms ook geheugenruimte. Of, en hoeveel is heel lastig te zeggen. Als je alleen maar een uitgegrijsde duplo verwijdert (dus hetzelfde apparaat is nog aanwezig, maar onder een andere aanroep), dan zal het niets uitmaken vwb geladen drivers. Het actieve apparaat gebruikt die driver(s) immers.
Vergeet niet prefetch leeg te kiepen.



Michel Uphoff (Sysop)
Homepagina
Van:Stefan de Best (Sysop)Datum:09-04-2005
Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:2172.11
Onderwerp:VoorjaarsschoonmaakForum:ws-nlcomputer

Hoi Michel,
Ik hou wel van een beetje orde dus ik heb er een stel verwijderd en Windows herstart en zowaar alles draait tot nu toe nog goed! :-)
En als ik nu die menu-optie weer weg wil halen, dan verander ik de twee waarden van devmgr-huppel-de-pup in het REG-bestandje gewoon weer naar 0 (=nul)?
>> Vergeet niet prefetch leeg te kiepen. <<
Heb ik gedaan. Waarom moet dat eigenlijk?

Stefan

    Overzicht van 150 oude en minder bekende zwemslagen
    http://tinyurl.com/yuojv[/]

 



Bericht 12 van 15

NL Computer Forum ~ Windows
Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:09-04-2005
Aan:Stefan de Best (Sysop)MsgID:2172.12
Onderwerp:VoorjaarsschoonmaakForum:ws-nlcomputer

Hoi Stefan,
>> En als ik nu die menu-optie weer weg wil halen, dan verander ik de twee waarden van devmgr-huppel-de-pup in het REG-bestandje gewoon weer naar 0 (=nul)? <<
Yep. En wil je de hele key weg, dan kan dat ook: Systeem, geavanceerd, omgevingsvariabelen, en daar die twee regels wissen.
>> Waarom moet dat eigenlijk? <<
Moeten is een zwaar woord. XP laadt de startsegmenten van de meest gebruikte programma's vooraf in die prefetch map, en zal de gehele inhoud daarvan inlezen bij opstarten. Dat versnelt het starten van programma's. Maar verwijderen van niet meer aanwezige programma's uit die map is een andere zaak, daar is XP een heel eind slordiger in. En zo zal het dus voorkomen, dat er nog tientallen opstartsegmenten van reeds verwijderde programma's in die map staan. Leegkiepen zorgt ervoor dat al die troep uitgemst is. XP bouwt dan weer een nieuwe prefetch op. De eerste keer starten met een lege prefetchmap is dan ook wat trager.


Michel Uphoff (Sysop)
Homepagina


Bericht 13 van 15

NL Computer Forum ~ Windows
Van:PimmetjeDatum:20-04-2005
Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:2172.13
Onderwerp:VoorjaarsschoonmaakForum:ws-nlcomputer
He Michel,

Is het misschien mogelijk, dat je van deze thread een algemene verhaaltje kan maken en dat in de bestanden sectie zet onder de dezelfde kop. Dat lijkt me gemakkelijk om dat dan een keertje uit te printen, zodat ik dan op mijne gemak eens kan doorlezen en waar nodig die schoonmaak op mijn systeem en eventueel de PPC, maar misschien ook die van mijn zoons, kan uitvoeren. Ik krijg nl. zondag de laptop van mijn jongste zoon hier om er eens naar te kijken, want hij kan geen dvd's branden en de reactie van de helpdesk van HP was, dat er een virus op zijn systeem zit. Maar die knul zit amper op het net en dan nog via de telefoonlijn en heeft ook McAfee oid erop staan. Maar goed, ik zal er naar gaan kijken, heb dan 2 weken om puin te ruimen.

Alvast bedankt en
Groetjes

Pim

----------------------------------------------------------------------
SuSE Linux 8.2, Xampp en af en toe eens W-XP SP2



Bericht 14 van 15

NL Computer Forum ~ Windows
Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:22-04-2005
Aan:PimmetjeMsgID:2172.14
Onderwerp:VoorjaarsschoonmaakForum:ws-nlcomputer

Hoi Pimmetje,
>> Is het misschien mogelijk, dat je van deze thread een algemene verhaaltje kan maken <<
Zal ik doen als ik even tijd vind. Moet er dan nog wel het een en ander aanverduidelijken en ook wat uitbreiding is dan wel handig.

Michel Uphoff (Sysop)
Homepagina


Bericht 15 van 15

NL Computer Forum ~ Windows
Van:PimmetjeDatum:23-04-2005
Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:2172.15
Onderwerp:VoorjaarsschoonmaakForum:ws-nlcomputer
Hi Michel,

>>Zal ik doen als ik even tijd vind<<
Ja, ja , dat is nou altijd het probleem<gg>.

>>ook wat uitbreiding is dan wel handig.<<
Een suggestie. Misschien kun je dan ook dat verhaal naar Just toe, over die super-cleane PC erbij betrekken, of is dat bijna hetzelfde?

Maar ik wens je in ieder geval sterkte toe en maak er wat moois van. De wereld van NLcomputing zal je eeuwig dankbaar zijn, althans ik in ieder geval.

Groetjes

Pim

----------------------------------------------------------------------
SuSE Linux 8.2, Xampp en af en toe eens W-XP SP2