Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

515 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

28 april 2024, 22:00:20

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: HijackThis log  (gelezen 6702 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline NLCOMP

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 14.666
    • NL Computer Forum
HijackThis log
« Gepost op: 9 november 2009, 21:52:09 »
Bericht 1 van 16

NL Computer Forum ~ Windows
Van:Hugo KornelisDatum:26-06-2005
Aan:AllenMsgID:2356.1
Onderwerp:hijackthis logForum:ws-nlcomputer

Hoi allemaal,
Ik ben bezig een PC schoon te installeren. Op dit moment heb ik geïnstalleerd:
* Windows XP sp2, plus alle benodigde drivers
* Norton Antivirus 2002
* Spybot Search and Destroy
* WinRAR
Ik ben van plan een image kopie te bewaren van een schoon, lean-and-mean OS, zodat ik bij calamiteiten snel weer kan herstellen. Alles wat volgens mij echt nodig is staat er nu op. Maar is ook alles uit wat niet nodig is?
De log van hijackthis (zie hieronder) is heerlijk kort, maar ik ben geen expert - kan iemand meekijken of er toch nog iets overbodigs tussen zit? Alvast bedankt!
Groetjes, Hugo
Logfile of HijackThis v1.99.1
Scan saved at 1:42:43, on 26-6-2005
Platform: Windows XP SP2 (WinNT 5.01.2600)
MSIE: Internet Explorer v6.00 SP2 (6.00.2900.2180)
Running processes:
C:\WINDOWS\System32\smss.exe
C:\WINDOWS\system32\winlogon.exe
C:\WINDOWS\system32\services.exe
C:\WINDOWS\system32\lsass.exe
C:\WINDOWS\system32\svchost.exe
C:\WINDOWS\System32\svchost.exe
C:\WINDOWS\system32\spoolsv.exe
C:\Program Files\Norton AntiVirus\navapsvc.exe
C:\Program Files\Common Files\Symantec Shared\Security Center\SymWSC.exe
C:\WINDOWS\Explorer.EXE
C:\Program Files\Analog Devices\Core\smax4pnp.exe
C:\PROGRA~1\NORTON~1\navapw32.exe
C:\Documents and Settings\Hugo\Bureaublad\hijackthis\HijackThis.exe
R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Toolbar,LinksFolderName = Koppelingen
O2 - BHO: NAV Helper - {BDF3E430-B101-42AD-A544-FADC6B084872} - C:\Program Files\Norton AntiVirus\NavShExt.dll
O3 - Toolbar: Norton AntiVirus - {42CDD1BF-3FFB-4238-8AD1-7859DF00B1D6} - C:\Program Files\Norton AntiVirus\NavShExt.dll
O4 - HKLM\..\Run: [SoundMAXPnP] C:\Program Files\Analog Devices\Core\smax4pnp.exe
O4 - HKLM\..\Run: [NAV Agent] C:\PROGRA~1\NORTON~1\navapw32.exe
O4 - HKLM\..\Run: [Symantec NetDriver Monitor] C:\PROGRA~1\SYMNET~1\SNDMon.exe /Consumer
O9 - Extra button: Messenger - {FB5F1910-F110-11d2-BB9E-00C04F795683} - C:\Program Files\Messenger\msmsgs.exe
O9 - Extra 'Tools' menuitem: Windows Messenger - {FB5F1910-F110-11d2-BB9E-00C04F795683} - C:\Program Files\Messenger\msmsgs.exe
O23 - Service: Ati HotKey Poller - ATI Technologies Inc. - C:\WINDOWS\system32\Ati2evxx.exe
O23 - Service: ATI Smart - Unknown owner - C:\WINDOWS\system32\ati2sgag.exe
O23 - Service: Norton AntiVirus Auto-Protect (navapsvc) - Symantec Corporation - C:\Program Files\Norton AntiVirus\navapsvc.exe
O23 - Service: ScriptBlocking Service (SBService) - Symantec Corporation - C:\PROGRA~1\COMMON~1\SYMANT~1\SCRIPT~1\SBServ.exe
O23 - Service: Symantec Network Drivers Service (SNDSrvc) - Symantec Corporation - C:\Program Files\Common Files\Symantec Shared\SNDSrvc.exe
O23 - Service: SymWMI Service (SymWSC) - Symantec Corporation - C:\Program Files\Common Files\Symantec Shared\Security Center\SymWSC.exe
 


Bericht 2 van 16

NL Computer Forum ~ Windows
Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:26-06-2005
Aan:Hugo KornelisMsgID:2356.2
Onderwerp:hijackthis logForum:ws-nlcomputer

Hoi Hugo,
C:\Program Files\Common Files\Symantec Shared\Security Center\SymWSC.exe
O23 - Service: SymWMI Service (SymWSC) - Symantec Corporation - C:\Program Files\Common Files\Symantec Shared\Security Center\SymWSC.exe

Ik vind dit nergens voor nodig (evenals windows eigen "security center"). Het een een extraatje voor NAV om "aansluiting" te vinden bij het beveiligingscentrum van XP, zodat dat domme ding je kan melden dat de virushandtekeningen te oud zijn en zo. Nav heeft dat zelf al. Al dat gezeur kost alleen maar bronnen. Zie http://www.answersthatwork.com/Tasklist_pages/tasklist_s.htm (vrij onderin) voor details.
C:\Program Files\Analog Devices\Core\smax4pnp.exe
O4 - HKLM\..\Run: [SoundMAXPnP] C:\Program Files\Analog Devices\Core\smax4pnp.exe

Alleen maar nodig als je zelf allerlei aanpassing gedaan hebt in het geluids systeem (environment instellingen en geluidseffecten). In de regel wordt daar het pc geluid juist snotlelijk van. Lekker de standaaardwaarden gebruiken voor recht-toe-recht-aan doorgeven van het geluid van de MP3's zonder idiote echo'tjes en tremolo's enzo. Wegvinken in Msconfig, en je oren zijn er dankbaar voor. De pc ook.

O9 - Extra button: Messenger - {FB5F1910-F110-11d2-BB9E-00C04F795683} - C:\Program Files\Messenger\msmsgs.exe
O9 - Extra 'Tools' menuitem: Windows Messenger - {FB5F1910-F110-11d2-BB9E-00C04F795683} - C:\Program Files\Messenger\msmsgs.exe

Knopje en menu in IE voor snelle toegang tot Msn. Kan in HJT weggevinkt worden als je dit -zoals ik- nonsens vindt.
O23 - Service: Ati HotKey Poller - ATI Technologies Inc. - C:\WINDOWS\system32\Ati2evxx.exe
Ook Ati doet een forse duit in het zakje als het om onzinnige glittertjes gaat. Ik zou deze service uitschakelen. Zie http://www.answersthatwork.com/Tasklist_pages/tasklist_a.htm voor details.
TIPS:
Ook windows zelf activeert nogal veel overbodige programma's in de vorm van services. Geen idee of de pc bijvoorbeeld zijn bestanden en printer moet kunnen delen. Zo nee, dan kan de service "Server" beter uitgezet worden. Verder heb je met een goede Ghost dat hele system restore niet echt nodig (het vreet harddiskruimte). Ook automatische update's staat bij mij altijd uit. Het is mij te vaak gebleken dat zo'n auto-update achter je rug om iets aanpast waarna je je gek zoekt naar de oorzaak van de verandering. Ik update eens in de maand met het handje. Kijk ook even naar de belachelijk grote internet cache, per gebruiker! 20MB per gebruiker is in de regel meer dan genoeg. Ook heeft iedere gebruiker een eigen temp map. Lastig te vinden in de submappen, en vaak boordevol shit. Timmer die temp map om naar één map , bijvoorbeeld C:\temp zodat je die eenvoudig leeg kan kiepen. Daarvoor pas je de 4 (twee boven, en twee beneden) omgevingsvariablen TMP en TEMP (per gebruiker) aan naar C:\temp. Te vinden in systeem, geavanceerd, omgevingsvariabelen. In hetzelfde scherm vind je ook "fouten melden" (aan MS), ik zet dat altijd helemaal uit. Ook hier vind je Prestaties. Ik houd niet van schuivende, fadende menu's met schaduwen enzo, en het kost ongeveer 15% processorkracht. Dus staat het systeem bij mij op "Beste prestaties". Ook hier vind je het wisselbestand. Zet dat vast (minimum en maximum gelijk) zodat het niet gefragmenteerd raakt. 768MB of zo is zat. Ook hier vind je "verbindingen van buitenaf", ik denk niet dat jij daar behoefte aan hebt.
Attached een vereenvoudigde weergave van de services van XP zoals ze bij mij ingesteld staan. Houd er rekening mee, dat ik wél een server draai, en dat ingeval de pc (op internettoegang na) verder geen netwerkonderdeel behoeft te zijn, en nog een paar uitgeschakeld mogen worden. Je komt bij de services via start, uitvoeren, services.msc (enter).
Al met al zou het geheugengebruik, inclusief NAV nu moeten liggen op pakweg 75 tot 90MB (Ctrl-Shift-Esc, taakbeheer, onderin).

Michel Uphoff (Sysop)
Homepagina


Bericht 4 van 16

NL Computer Forum ~ Windows
Bijlagen :



Bericht 3 van 16

NL Computer Forum ~ Windows

services.xls
21KB
Van:Hugo KornelisDatum:26-06-2005
Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:2356.3
Onderwerp:hijackthis logForum:ws-nlcomputer

Hoi Michel,
Bedankt voor de hulp. Ik vondd het al zo'n heerlijk klein logje; ik had niet verwacht dat er nog zoveel bagger in zou zitten. Al die troep is er nu uit!
Ook bedankt voor je extra tips. Een aantal kende ik via de tips & trucs voor XP in de bestandensectie van dit Forum, maar ik heb er ook weer veel aan gehad.
Nog wel een paar opmerkingen over de services. In eerste instantie heb ik een en ander overgenomen van jouw overzichtje, maar vervolgens toch nog enkele wijzigingen aangebracht. Wellicht ook voor jou interessant (wegens de motivatie).
* COM voor IMAPI heb ik op handmatig gezet. Als ik het goed begrijp is die alleen nodig voor branden van CD's, en dat zal ik op deze PC slechts zelden doen. Dan heb bik liever dat de service pas start als'ie nodig is.
* Event log heb ik op automatisch gezet. Met die service op handmatig duurde het opstarten ongeveer een halve minuut langer, en bovendien kreeg ik dan een foutmleding als ik de logboeken wilde zien - ik moest de service eerst handmatig starten voordat ik ze kon bekijken!
* Indexing heb ik op uit staan. Zo stond'ie al en alles lijkt goed te werken, dus ik zag geen reden om 'm op handmatig te zetten.
* Network connections heb ik maar op automatisch gezet. Toen ik direct na een herstart de services bekeek bleek 'ie al aan te staan; als een service al tijdens het opstarten gebruikt wordt heeft de instelling handmatig (zoals in joouw spreadsheet) volgens mij geen zin.
* Tenslotte was er bij mij nog één service die in jouw lijstje ontbrak en die ik ook niet kon relateren aan de specifiek op mijn systeem geïnstalleerde drivers: de "Windows User Mode Driver Framework". Omdat ik geen idee heb waar die voor is, heb ik 'm maar gelaten zoals'ie was: automatisch.
De score na al deze acties: als ik kies voor opnieuw opstarten van de computer, dan duurt het slecht 9 seconden totdat de computer zich uitschakelt en vervolgens nog eens 34 seconden totdat het zandlopertje plaatsmaakt voor een aanwijzer op het Windows scherm. Het geheugengebruik is op dat moment (direct na het opstarten, dus) 113 MB.
Ik geloof dat ik hier wel tevreden over mag zijn, dus ik ga hierna maar over tot het aanmaken en inrichten van de gebruikers. Heel veel dank voor de adviezen!!
Groetjes, Hugo
Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:27-06-2005
Aan:Hugo KornelisMsgID:2356.4
Onderwerp:hijackthis logForum:ws-nlcomputer

Hoi Hugo,
>> "Windows User Mode Driver Framework". <<
Ah.. mijneer Ati weer. Zie onderstaande quote. 113 MB is toch nog wel veel, en ik neem aan dat dat aan die .Net spullen die Ati gebruikt ligt.
>>
Microsoft .NET Framework
If you are going to install and use the recently released ATI Catalyst Control Center (See ATI Control Center section below), you must first install the
Microsoft .NET Framework. If you haven't done so already, the easiest way to do this is by using Windows Update to ensure you have the latest version of the .NET Framework (including .NET SP1). Alternatively, you can manually download the full Microsoft .NET Version 1.1 package as well as the Microsoft .NET Version 1.1 Service Pack 1. Run the full .NET installation, then after rebooting, run the .NET SP1 to update to the latest version. This is absolutely necessary if you want the ATI Control Center to work correctly.
You may well ask what the .NET Framework is, and why it needs to be installed for the ATI Control Center to work. In answer to what the .NET Framework is, Microsoft says this:
>The Microsoft .NET Framework is a platform for building, deploying, and running Web Services and applications. It provides a highly productive, standards-based, multi-language environment for integrating existing investments with next-generation applications and services as well as the agility to solve the challenges of deployment and operation of Internet-scale applications. The .NET Framework consists of three main parts: the common language runtime, a hierarchical set of unified class libraries, and a componentized version of Active Server Pages called ASP.NET. So basically ATI has decided to use the .NET Framework as the platform for their next generation of Catalyst drivers, as this allows developers to easily program in more functionality in the driver's user interface.
Of course there are many downsides to this for us users - such as an incredibly bloated startup process and background memory usage. If you have installed the .NET Framework primarily to use the new ATI Control Center, you can disable two .NET aspects to reduce your startup time, reduce resource usage and still have no impact on the functionality of your system or the ATI Control Center:
1. Go to Start>Run and type "Services.msc" (without quotes). In the Services dialog box, if you find the 'Windows User Mode Driver Framework' then set it to Disabled.
2
. Go to Control Panel>User Accounts and select the aspnet_wp ASP.NET Machine Account, then choose to Delete it. This account is only necessary if you do development work using the .NET Framework. Should you ever need to recreate this account, go to Start>Run and type:

%systemroot%\Microsoft.NET\Framework\v1.1.4322\aspnet_regiis.exe /i
See the ATI Control Center section for more details on how to disable the many other startup items and service entries the Control Center creates which blow out the startup memory usage.
<<


Michel Uphoff (Sysop)
Homepagina


Bericht 5 van 16

NL Computer Forum ~ Windows
Van:Hugo KornelisDatum:27-06-2005
Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:2356.5
Onderwerp:hijackthis logForum:ws-nlcomputer

Hoi Michel,
 > >> "Windows User Mode Driver Framework". <<
 > Ah.. mijneer Ati weer. Zie onderstaande quote. 113 MB is toch nog wel veel, en ik neem aan dat dat aan die .Net spullen die Ati gebruikt ligt.
You sure? Ik heb nl. expres alleen de driver gedownload en geïnstalleerd. Dat hele catalyst gedoe (die inderdaad vereist dat je de .net runtime omgeving al geïnstalleerd hebt) heb ik laten gaan. Zelfs het (relatief) eenvoudigere ATI control panel heb ik niet geïnstalleerd - ik gebruik al die geavanceerde functies toch niet, dus waarom zou ik ze installeren?
In elk geval krijg ik via Windows Update het aanbod om de .NET runtime omgeving te installeren. Volgens mij toont dat wel aan dat ik die zooi niet per ongeluk geïnstalleerd heb (en ik weet heel zeker dat ik 't niet expres gedaan heb!)
Groetjes, Hugo


Bericht 6 van 16

NL Computer Forum ~ Windows
Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:27-06-2005
Aan:Hugo KornelisMsgID:2356.6
Onderwerp:hijackthis logForum:ws-nlcomputer

Hoi Hugo,
>> Dat hele catalyst gedoe (die inderdaad vereist dat je de .net runtime omgeving al geïnstalleerd hebt) heb ik laten gaan. <<
Dan lijkt het mij toe, dat je met zekerheid die service Windows User Mode Driver Framewordk op "Uitgeschakeld" kan zetten, want dat is de koppeling met .Net
Ben overigens wel benieuwd of dat nog in het geheugengebruik scheelt.

Michel Uphoff (Sysop)
Homepagina


Bericht 7 van 16

NL Computer Forum ~ Windows
Van:Hugo KornelisDatum:27-06-2005
Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:2356.7
Onderwerp:hijackthis logForum:ws-nlcomputer

Hoi Michel,
 > Dan lijkt het mij toe, dat je met zekerheid die service Windows User Mode Driver Framewordk op "Uitgeschakeld" kan zetten, want dat is de koppeling met .Net
Oké. Wel vreemd dat de service er dan tussen staat, want (zoals gezegd) ik heb helemaal niets van .Net geïnstalleerd.
 > Ben overigens wel benieuwd of dat nog in het geheugengebruik scheelt.
Hij staat nu uit. Na hestarten van de PC en inloggen onder mijn *beheerders-)account, is het geheugengebruik 113 MB. Geen winst, dus.
Groetjes, Hugo


Bericht 8 van 16

NL Computer Forum ~ Windows
Van:Hugo KornelisDatum:01-07-2005
Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:2356.8
Onderwerp:hijackthis logForum:ws-nlcomputer

Hoi Michel,
Je hebt me ontzettend veel nuttig advies gegeven, maar ik heb net ervaren dat één van je tips ongewenste bijeffecten heeft.
Ik doel op onderstaande tip (die oook te vinden is in de tips en trucs voor XP, in de bestandensectie van dit Forum):
 > Ook heeft iedere gebruiker een eigen temp map. Lastig te vinden in de submappen, en vaak boordevol shit. Timmer die temp map om naar één map , bijvoorbeeld C:\temp zodat je die eenvoudig leeg kan kiepen. Daarvoor pas je de 4 (twee boven, en twee beneden) omgevingsvariablen TMP en TEMP (per gebruiker) aan naar C:\temp.
Klinkt goed, dus dat had ik gedaan. Maar na het installeren van bepaalde spelletjes (met name DROD, Harry Potter 1 en Harry Potter 2 - de rest van de collectie heb ik niet meer geprobeerd) kregen de kinderen foutmeldingen als ze het spelletje wilden spelen. De enige manier om dit op te lossen leek de accoounts van de kids maar gewoon administrator rechten te geven; dan werkte het namelijk wel.
 
[size=-1]Berichten in discussie : 16Discussie bekeken      : 333Discussie gestart door : Discussie gestart op   : 26-06-2005 01:54[/size]
[/t]


Bericht 9 van 16

NL Computer Forum ~ Windows
Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:01-07-2005
Aan:Hugo KornelisMsgID:2356.9
Onderwerp:hijackthis logForum:ws-nlcomputer

Hoi Hugo,
>> De enige manier om dit op te lossen leek de accoounts van de kids maar gewoon administrator rechten te geven; dan werkte het namelijk wel <<
Dat klopt, en is een neven-effect van meerdere en beperkte gebruikersrechten. De oplossing is alle users volledige rechten in C:\Temp te geven. Standaard heeft een beperkte gebruiker alleen volledige rechten zijn zijn/haar gebruikerstak.
Maar nu gebruik jij naar ik meen XP home, en dat is voorzover mij bekend een beetje lastig: In XP-pro kan je in de verkenner, map-opties, tabblad weegrave "eenvoudig delen van bestanden" uitzetten (tijdelijk) en vervolgens per gebruiker -of groep van gebruikers, of allen- per map bepalen welke toegang ze hebben. Heb je dat voor Temp (volledige rechten) correct ingesteld, dan kan je dat eenvoudig delen weer aanzetten. Maar ik dacht dat onder Home deze optie niet aanwezig is. Alternatief kan dan zijn om onder All Users een temp-map aan te maken, en daarna te verwijzen.
Kontroleer daarna even met een beperkte account of er bestanden in die temp map gemaakt en gewist kunnen worden.

Michel Uphoff (Sysop)
Homepagina

Gewijzigd 1/07/2005 16:34 ET CET door Michel Uphoff (Sysop)


Bericht 10 van 16

NL Computer Forum ~ Windows
Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:01-07-2005
Aan:Hugo KornelisMsgID:2356.10
Onderwerp:hijackthis logForum:ws-nlcomputer

Hoi Hugo,
>> Maar na het installeren van bepaalde spelletjes <<
O ja, nog vergeten. Sommige slecht geschreven Dos spellen gaan er gewoon vanuit, dat er een C:\Temp map is waarin gelzenen en gescreven mag worden. Dit soort spellen zal onder een beperkte en niet op die map aangepaste account niet werken.

Michel Uphoff (Sysop)
Homepagina


Bericht 11 van 16

NL Computer Forum ~ Windows
Van:Hugo KornelisDatum:01-07-2005
Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:2356.11
Onderwerp:hijackthis logForum:ws-nlcomputer

Hoi Michel,
Bedankt voor het meedenken, maar het is mij wat te veel extra werk om vier temp-mappen te besparen. Ik heb nu de oorspronkelijke temp-mappen weer hersteld, en dat laat ik nu maar zo. Dan maar wat meer bagger op de HD.
 > Maar ik dacht dat onder Home deze optie niet aanwezig is.
Net effe gecheckt, die is er inderdaad niet. En dat is best wel balen, want hoewel Harry Potter nu werkt, zijn er nog wel andere spelletjes die me problemen geven en ik vermoed dat ook dit een rechtenkwestie is. In Win2000 kan ik gewoon op het tabblad beveiliging precies aangeven wie welke rechte op een map heeft, maar hoewel ik me al compleet suf heb gezocht heb ik geen equivalente optie kunnen vinden in XP Home.
Voorbeeldje: DROD. Die slaat z'n data-bestanden standaard op in een submap \Data onder de installatiemap. En hoewel ik niet kan zien wat de rechten daar zijn, heb ik al wel gemerkt dat een account met beperkte rechten hier onbeperkt mag lezen, bestanden mag maken en die bestanden ook weer mag wijzigen en verwijderen, maar wijzigen en verwijderen van bestaande bestanden mag niet. En dus volgt een foutmelding als ik het spel wil starten.
Ander voorbeeld: De Olfies (een spel voor jonge kinderen, optioneel extra onderdeel van het abonnement op Okki) - als ik die start volgt er zelfs een expliciete waarschuwing dat het mogelijk niet goed werkt omdat je niet bent aangemeld als administrator. En inderdaad; spelen gaat prima, maar opslaan van de high scores lukt helaas niet. Tsja, je moet er maar op komen: een spel speciaal maken voor en verkopen aan basisschool groep 4, en dan eisen dat degene die ermee speelt inlogt als administrator!!
Heb jij nog ideeën? Ongetwijfeld zitten die toegangsrechten tot mappen en bestanden nog wel ergens in XP, maar erg goed verstopt (veel te ingewikkeld voor die domme thuisgebruikers, hmm?) Enig idee hoe ik deze instellingen toch op kan graven?
Groetjes, Hugo


Bericht 12 van 16

NL Computer Forum ~ Windows
Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:02-07-2005
Aan:Hugo KornelisMsgID:2356.12
Onderwerp:hijackthis logForum:ws-nlcomputer

Hoi Hugo,
>> Heb jij nog ideeën?  <<
Tuurlijk wel. Maar toch eerst even een algemene opmerking:
Wat jij in feite aan het proberen bent is een semi professionele werkomgeving in te richten, met een aantal beperkte gebruikers. En vervolgens wil je daar programma's (spelletjes met name) inzetten waarbij de programmeurs zich geen bal aangetrokken hebben van de beveiligingsconventies van zo'n omgeving. Een "semi-pro spelletjes" omgeving dus. Contradictio in terminis.
XP-home is een thuis OS, XP-pro is bedoeld voor professionele omgevingen. Het verschil is ogenschijnlijk gering, maar zit hem nu juist in de beveiligings/netwerk mogelijkheden en bijbehorende tools. Home is wat dit betreft een gecastreerde variant van Pro.
Nu zijn er m.i. twee benaderingen mogelijk:
1: Home als een thuisomgeving met matige veiligheid en maximaal gebruikersgebmak en flexibiliteit opzetten. Vanwege de matige beveiliging is een goede -en arbeidsextensieve- backup/restore procedure dan wel heel erg gewenst. Ghost is daarvoor een prima tool. Je zal namelijk ook zien dat na het installeren/deïnstalleren van een hoop consumenten/speel software Windows vergeven raakt van allerlei resten in allerlei mappen, en er op onverklaarbare manier overbodig veel Ram geheugen geconsumeerd wordt, ook na deïnstallatie, zodat je al vrij snel beter terug kan grijpen op de initiële setup via Ghost dan met het handje de overvloed aan zooi op te ruimen, die berg overbodige .dll's te de-registreren en het opgepompte register met het handje te schonen.
2: Home toch proberen in te zetten als een semi-professioneel systeem. Dat kan, maar houd er dan wel rekening mee dat je veel moet trimmen, en dat veel spelletjes software dermate belabberd (niet) omgaat met "good practice" regels, dat je je soms een puist zoekt om te bepalen in welk mapje gebruikers nu weer rechten moeten krijgen. Er zijn zat spellen, die ongevraagd in C: (ongeacht of dat de installatiepartitie is) mappen maken, die in de Windows systeem mappen spullen neerknallen, eigen "illegale" boomstructuren opzetten, een C:\temp of systemdrive\temp map "eisen", internet toegang proberen te maken, in de root spullen dumpen, bij deïnstalleren onbehoorlijk veel rommel achterlaten et cetera. Houd er hierbij ook rekening mee, dat naarmate het aantal mappen dat gemeenschappellijke lees/schrijftoegang heeft stijgt, het aantal "doorgeefluiken" voor Trojans/virussen e.d. ook groter wordt, en je zo mogelijkerwijs in een situatie belandt waarin de veiligheid die je opgezet hebt met die beperkte accounts grotendeels weer ongedaan gemaakt wordt, zodat het netto effect van al dat werk een complexe arbeidsintensieve omgeving is, met dan toch matige beveiliging.
Het is jouw keuze. Wat mijn keuze zou zijn heb ik je aan aantal berichten terug al gemeld. Ik zou de gebruikers van een spelletjes omgeving allemaal volledige rechten geven, en een prima backup achter de hand houden. Eens in de zoveel tijd de Ghost terugzetten, updaten van het OS enzo, en een nieuwe Ghost maken. Vervolgens dan de spelletjes die dan "in" zijn installeren. Vluchtigheid is troef bij zo'n pc, en binnen een paar maanden is het een puinbak. Het is dus zaak dat alles wat het bewaren waard is, op de data partitie gezet wordt (inclusief eventuele OE mappen, backup's van e-mail accounts, en adresboekje), zodat je zonder nare gevolgen die heerlijks schone snelle systeempartitie in een paar minuten terug kan zetten.
Je kan in XP home ook rechten aanpassen, maar daarvoor MOET je de pc in Veilige mode starten, en via rechtklikken op de gewenst mappen -> beveiliging de rechten instellen. Home heeft niet zo'n fijnmazig rechtensysteem, en kent eigenlijk (op de gast account na) maar twee soorten gebruikers: Administrators met alle rechten, en beperkte gebruikers. In Pro is dat veel uitgebreider.
Los van de twee soorten accounts kunnen er meer redenen zijn waarom sommige spellen niet werken. Zo zijn er spelletjes die zich direct met de hardware willen bemoeien, dat gaat niet onder NT varianten.
Dus wil je weten of een spel onder XP draait, doe dat dan via een admin account. Werkt het daaronder wél, en onder beperkte gebruikers accounts niet, dan weet je wat je te doen staat. Als het ook onder een Admin account niet werkt is er wat anders aan de hand.


Michel Uphoff (Sysop)
Homepagina

Gewijzigd 2/07/2005 13:45 ET CET door Michel Uphoff (Sysop)


Bericht 13 van 16

NL Computer Forum ~ Windows
Van:Hugo KornelisDatum:02-07-2005
Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:2356.13
Onderwerp:hijackthis logForum:ws-nlcomputer

Hoi Michel,
Oké, bedankt weer voor je uitgebreide antwoord. Eigenlijk kun je dus zeggen dat XP Home, ondanks zijn naam, niet de juiste omgeving is voor het netjes inrichten van wat toch als typische thuis-toepassing mag worden gezien <g>.
Aangezien we morgan op vakantie gaan, doe ik er nu eerst maar even niets meer aan. Na de vakantie hak ik de knoop door; dan ga ik óf iedereen onbeperkte rechten geven, óf jouw ingwikkeldere procedure volgen.
De Ghost van een schone systeempartitie heb ik al gemaakt, overigens. De afgelopen weken heb ik me bezig gehouden met verwijderen van Dell rommel, installeren van XP home, Norton AV en Spybot S&D, allerhande auto-updates uitvoeren, gebruikersaccounts aanmaken & inrichten, alle overbodige rotzooi uitschakelen en de kinderen vertellen dat ik toch echt nog niet klaar was, dus dat ze nog op de oude PC moesten blijven spelen. Toen ik tevreden was, heb ik ghost gedraaid - en nu kunnen de spellen geïnstalleerd worden! <gg>
Groetjes, Hugo


Bericht 14 van 16

NL Computer Forum ~ Windows
Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:02-07-2005
Aan:Hugo KornelisMsgID:2356.14
Onderwerp:hijackthis logForum:ws-nlcomputer

Hoi Hugo,
>> Eigenlijk kun je dus zeggen dat XP Home, ondanks zijn naam, niet de juiste omgeving is voor het netjes inrichten van wat toch als typische thuis-toepassing mag worden gezien  <<
Ben ik toch niet met je eens. Het is in eerste instantie niet XP dat er een zootje van maakt, het zijn de spelletjesbakkers. Vergeet niet dat menig spelletje dat je nu nog koopt een omgekat oud spel uit een soms ver verleden is. Los daarvan hanteren veel spelletjesbakkers het credo "als het maar werkt en wij onze centen krijgen" (het woord verdienen wil ik niet gebruiken). Helaas stikt het van de software die of d'een of d'andere wijze in feite gewoon slecht is geschreven. Nu zou MS waarschijnlijk zonder mee in staat zijn een OS te maken dat dit soort herrieschoppers rabiaat weigert, maar ook MS is niet gek, want dat kost marktaandeel.
Je kan m.i. XP hoogstens verwijten dat het te veel software (desnoods na wat duwen en trekken) tóch draait. Maar dat is nu juist precies wat de koper van XP juist wil. Beetje catch 22 dus.

Michel Uphoff (Sysop)
Homepagina


Bericht 15 van 16

NL Computer Forum ~ Windows
Van:Hugo KornelisDatum:02-07-2005
Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:2356.15
Onderwerp:hijackthis logForum:ws-nlcomputer

Hoi Michel,
>> Eigenlijk kun je dus zeggen dat XP Home, ondanks zijn naam, niet de juiste omgeving is voor het netjes inrichten van wat toch als typische thuis-toepassing mag worden gezien  <<
Ben ik toch niet met je eens.
Point taken - je hebt natuurlijk gelijk!
Groetjes, Hugo


Bericht 16 van 16

NL Computer Forum ~ Windows
Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:06-07-2005
Aan:Hugo KornelisMsgID:2356.16
Onderwerp:hijackthis logForum:ws-nlcomputer

Hoi Hugo,
>> en nu kunnen de spellen geïnstalleerd worden <<
Let the Games begin!
En de Fransen achter hun smakelijke maaltijd balen.. <G>

Michel Uphoff (Sysop)