Hoi Ruud dank voor je antwoord. Dat backuppen heb ik wel eens gedaan toen ik naar een ander pc verhuisde, dat was namelijk vroeger een drama bij de oude compuserve dat dat niet kon. Dat is een van de redenen waarom ik zo tevreden ben over Thunderbird.
Maar het punt is nu iets anders. Volgens mij willen ze (o.a.) het Thunderbird-gebruik ontmoedigen en liefst iedereen zover krijgen dat-ie voortaan hun AOL app gebruikt. Dat lijkt me ook een zaak van controle (want die heb je dan vast altijd openstaan, zodat er veel gegevens verzameld kunnen worden, maar dat is mijn argwaan). Ik gebruik geen smartphone, alleen een desktop en dat vind ik vooralsnog prima.
Ze geven me zogenaamd 3 'opties' om cs-mail te blijven gebruiken.
1. compuserve webmail: tja, dat betekent volgens mij handmatig openen, zelf, account voor account, en dan heb je nog niks binnengehaald ook (maar misschien als ik het straks noodgedwongen probeer, blijkt dat thunderbird het toch automatisch binnenhaalt als ik zelf de webmail pagina geopend heb, zou kunnen).
2. "Keep your current, non-AOL app, BUT follow a few steps to get it to sync with our secure sign-in method. The steps vary across different email applications, but in most cases, you will have to remove your AOL account from the app and then add it back again to update the sign-in security. Use the links below to follow the specific steps for your current application"
Als ik dat probeer kom ik op deze pagina terecht:
https://help.aol.co.uk/articles/allow-apps-that-use-less-secure-sign-inals ik daar bij Thunderbird kijk krijg je het remove-verhaal, dat heb ik als proef op een van mijn verouderde en nauwelijks gebruikte mailadressen geprobeerd en vervolgens werd het opnieuw aanmaken dus helemaal niks.
3. "You can generate a one-time, unique password that will allow you to sign in to your account using your non-AOL email application. Once created, this password will continue to allow your app to securely sync your AOL email unless you sign out (or are signed out) from your app"
Als ik dat probeer kom ik op deze pagina terecht:
https://help.aol.co.uk/articles/Create-and-manage-app-passwordHij wil dan dat ik inlog, en aanklik dat hij een nieuw password voor mij moet genereren.
Als ik dat probeer komt 'thunderbird' niet in de lijst voor, maar ik kan het handmatig intypen,
en dan maakt hij toch een lettercombinatie aan.
Vervolgens zegt-ie: wijzig nu in je app waar je wachtwoord staat, je bestaande wachtwoord in het door ons gegenereerde.
Op dat moment denk ik al een heel eind te zijn, want dan laat ik dus voortaan Thunderbird dat o-zo-veilige en moderne wachtwoord van hen opgeven (in plaats van dat o zo ouderwetse en onbetrouwbare van mij)
EEN PROBLEEM: ik krijg in thunderbird niet voor mekaar bij de accountinstellingen dat ik het wachtwoord kan vervangen. Ik weet niet eens of het wel kan.
Desnoods kan ik nu misschien het account removen en opnieuw aanmaken met dat nieuwe wachtwoord, maar daar ben ik wel heel erg huiverig voor. Dat vind ik meer een paardemiddel, terwijl ik niet eens weet of het werkt
Nou, ik heb het allemaal geprobeerd helder weer te geven, sorry als het warrig overkomt