Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

492 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

28 april 2024, 01:58:10

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: M.2 geinstalleerd op insteekkaart en boot de pc daar dan ook op via usb stick  (gelezen 10402 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline FransHesseling
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 3
Ik heb een oude pc maar heb wel een I7 Intel chip. Het moederbord heeft geen M.2 slot aansluiting dus kan ik een insteekkaart gebruiken om een M.2 memory stick te kunnen gebruiken. die veel sneller werkt als een ssd schijf. Mijn vraag is deze: Als ik die insteekkaart met M.2 memory stick gebruik en de c en d drive loskoppel, zoekt de computer dan automatisch naar een manier om op te starten naar een sticky waar ik Windows 11 op heb geinstalleerd en boot de computer dan op naar de M.2 memory stick. Dat zou wel zo mooi zijn...

Offline BartBruinsma
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 34

Ja, de computer zoekt automatisch naar een manier om op te starten naar een stick waar je Windows 11 op hebt geïnstalleerd, zelfs als je de C en D-schijven loskoppelt. Dit komt omdat de computer zijn BIOS gebruikt om de opstartvolgorde te bepalen. De BIOS is een klein stukje software dat is opgeslagen op een chip op het moederbord. De BIOS controleert eerst de C-schijf op een opstartbaar besturingssysteem. Als er geen opstartbaar besturingssysteem wordt gevonden op de C-schijf, controleert de BIOS de D-schijf. Als er geen opstartbaar besturingssysteem wordt gevonden op de D-schijf, controleert de BIOS de M.2-inzetkaart. Als er een opstartbaar besturingssysteem wordt gevonden op de M.2-inzetkaart, start de computer op vanaf de M.2-inzetkaart.
Om Windows 11 op de M.2-inzetkaart te installeren, moet je een installatiemedium voor Windows 11 maken. Je kunt dit doen met een USB-stick of een DVD. Nadat je het installatiemedium hebt gemaakt, moet je de computer opstarten vanaf het installatiemedium. Volg de instructies op het scherm om Windows 11 op de M.2-inzetkaart te installeren.
Zodra Windows 11 is geïnstalleerd op de M.2-inzetkaart, moet je de C en D-schijven loskoppelen. Start de computer opnieuw op en Windows 11 zal worden opgestart vanaf de M.2-inzetkaart.

Offline FransHesseling
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 3
als ik de M.2 memory stick in een apparaatje doe met USB aansluiting en dan de c-schijf kloon en de gekloonde M.2 stick erin doe in insteekkaart en de c en d schijf los koppel start die dan ook op? Als dat zo is dan doe ik dat en ga dan de c schijf eruit halen en via USB aansluiting alle partities wissen en opnieuw formatteren en er opnieuw inzetten, zodat de c en d schijf dan ook werken en hij opstart via insteekkaart met M.2 stick. Nog 1 vraag: Op de insteekkaart heb ik 3 aansluitmogelijkheden: 2 x SATA M.2 met ook een SATA 3 datakabel die ik moet aansluiten op het moederbord (of voeding)?? en 1 x PCLe M.2 stick.... Welke aansluiting moet ik gebruiken... Ik heb een Samsung 970 EVO Plus M.2 van 1 TB die ik wil aansluiten op 1 van die 3 aansluit mogelijkheden. Welke moet ik kiezen en als dat SATA M.2 is ook de SATA 3 data kabel en waarheen.. naar aansluitpunt op moederbord of voeding...