Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

490 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

27 april 2024, 16:58:48

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Vraag over het verwijderen van bestanden en profielen in Windows  (gelezen 9460 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Mevrouw
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 3
Vraag over het verwijderen van bestanden en profielen in Windows
« Gepost op: 16 november 2023, 16:24:28 »

Goedemiddag,

Ik ben nieuw op het forum, maar ik heb een probleem. Zou iemand mij kunnen/willen helpen?

Ik heb een Acer laptop met Windows 11, maar ik kan bepaalde bestanden niet verwijderen, zoals de map 'Internet Explorer' met onder andere 'ieinstal.exe'. Er staat dan dat ik gemachtigd dien te worden door TrustedInstaller om dit bestand te verwijderen. Ik kom gebruikers tegen als ik rechts klik op een bestand en dan naar eigenschappen ga zoals Alle toepassingspakketten, ALLE TOEPASSINGSPAKKETTEN MET BEPERKINGEN, SYSTEM, Administrators, Gebruikers en TrustedInstaller.

Deze accounts verschijnen niet als ik de Windows-toets + R gebruik en dan 'netplwiz' intyp en daarna mijn gebruikersaccount instel als Administrator, maar ook niet in het configuratiescherm of bij instellingen. Ik kan de machtigingen van de accounts ook niet wijzigen.

Na mijn account te hebben ingesteld als Administrator kan ik de bestanden nog steeds niet verwijderen. Ik heb ook S-modus al uitgezet. Ik kan de bestanden wel proberen te verwijderen met CMD, maar dan zijn er nog steeds vreemde gebruikersaccounts.

Vervolgens heb ik mijn account ingesteld als 'volledige toegang tot het systeem'. Ik heb in- en uitgelogd om dat in werking te laten gaan, maar nu kan ik niet meer naar mijn account via 'netplwiz' om iets anders in te stellen. Ik krijg nu ook een ander scherm te zien als ik het bestand wil verwijderen, waar ik geen screenshot van kan maken, met de vraag:
'Wilt u toestaan dat deze app wijzigingen aan uw apparaat aanbrengt?' en dan vervolgens staat er 'bestandsbewerking' en 'voer een gebruikersnaam en wachtwoord in voor beheerders om door te gaan. Er wordt ook Bestandsbewerking geïnstalleerd voor de beheerder.' Ik kan alleen maar op 'nee' klikken en ja is er niet.

Ik heb ook al eerder Windows 11 opnieuw geïnstalleerd. Het systeem lijkt niet in orde.

Wat me opvalt is dat er nu ook ineens een andere gebruiker tussen zit, die eerst MAKER EIGENAAR heette. In de bijlage voeg ik de screenshot toe, die ik ongeveer een paar dagen geleden gemaakt heb.

Hoe zou ik toch volledige toegang kunnen krijgen en gebruikers kunnen verwijderen die niet op mijn laptop thuis horen?
« Laatst bewerkt op: 18 november 2023, 23:55:26 door Peter »

Offline porrelaar

  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 4
Re: Vraag over het verwijderen van bestanden en profielen in Windows
« Reactie #1 Gepost op: 18 november 2023, 13:10:41 »
Mevrouw, welkom op het forum!
De tekst in uw beginpost is zo klein dat hij niet te lezen is. Ik zet uw tekst daarom hieronder in een normale grootte neer:
 Goedemiddag,
 
 Ik ben nieuw op het forum, maar ik heb een probleem. Zou iemand mij kunnen/willen helpen?
 
 Ik heb een Acer laptop met Windows 11, maar ik kan bepaalde bestanden niet verwijderen, zoals de map 'Internet Explorer' met onder andere 'ieinstal.exe'. Er staat dan dat ik gemachtigd dien te worden door TrustedInstaller om dit bestand te verwijderen. Ik kom gebruikers tegen als ik rechts klik op een bestand en dan naar eigenschappen ga zoals Alle toepassingspakketten, ALLE TOEPASSINGSPAKKETTEN MET BEPERKINGEN, SYSTEM, Administrators, Gebruikers en TrustedInstaller.
 
 Deze accounts verschijnen niet als ik de Windows-toets + R gebruik en dan 'netplwiz' intyp en daarna mijn gebruikersaccount instel als Administrator, maar ook niet in het configuratiescherm of bij instellingen. Ik kan de machtigingen van de accounts ook niet wijzigen.
 
 Na mijn account te hebben ingesteld als Administrator kan ik de bestanden nog steeds niet verwijderen. Ik heb ook S-modus al uitgezet. Ik kan de bestanden wel proberen te verwijderen met CMD, maar dan zijn er nog steeds vreemde gebruikersaccounts.
 
 Vervolgens heb ik mijn account ingesteld als 'volledige toegang tot het systeem'. Ik heb in- en uitgelogd om dat in werking te laten gaan, maar nu kan ik niet meer naar mijn account via 'netplwiz' om iets anders in te stellen. Ik krijg nu ook een ander scherm te zien als ik het bestand wil verwijderen, waar ik geen screenshot van kan maken, met de vraag:
 'Wilt u toestaan dat deze app wijzigingen aan uw apparaat aanbrengt?' en dan vervolgens staat er 'bestandsbewerking' en 'voer een gebruikersnaam en wachtwoord in voor beheerders om door te gaan. Er wordt ook Bestandsbewerking geïnstalleerd voor de beheerder.' Ik kan alleen maar op 'nee' klikken en ja is er niet.
 
 Ik heb ook al eerder Windows 11 opnieuw geïnstalleerd. Het systeem lijkt niet in orde.
 
 Wat me opvalt is dat er nu ook ineens een andere gebruiker tussen zit, die eerst MAKER EIGENAAR heette. In de bijlage voeg ik de screenshot toe, die ik ongeveer een paar dagen geleden gemaakt heb.
 
 Hoe zou ik toch volledige toegang kunnen krijgen en gebruikers kunnen verwijderen die niet op mijn laptop thuis horen?
================================================================
Alle gebruikers die u in uw bericht noemt horen op uw laptop thuis. Op mijn Windows 11 pc staan de volgende namen van groepen of gebruikers van de map Internet Explorer:
  • Alle toepassingspakketten
  • Alle toepassingspakketten met beperkingen
  • maker eigenaar
  • systeem
  • Administators
  • gebruikers
  • TrustedInstaller
Daar is niets mis mee; dat is normaal. Sommige groepen of gebruikers in die lijst zijn machtiger dan een gewone gebruiker, ja zelfs machtiger dan een gebruiker met de rechten van een administrator.

Wat niet normaal is is dat u een programma van uw laptop probeert te verwijderen door het te verwijderen uit de map Program Files of Program Files (x86). Dat is niet de aangewezen manier om een programma te verwijderen.

Programma's zoals Internet Explorer en Edge zijn onlosmakelijk verweven met het besturingssysteem. Niet verwijderen die programma's. Zelfs niet als ze volgens u nooit meer gebruikt worden. Ruimtewinst levert dat ook nauwelijks op. De map Internet Explorer in Program Files (x86) is slechts 1,7 MB groot.
Mijn advies is om ook niets te wijzigen aan de machtigingen van uw gebruikersaccount (wat u nu wel gedaan heeft). Je kunt dan echt van alles kapot maken.
In uw geval zou u ervoor kunnen kiezen om Windows 11 opnieuw te installeren. Blijf daarna af van de machtigingen.

 

Offline Mevrouw
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 3
Re: Vraag over het verwijderen van bestanden en profielen in Windows
« Reactie #2 Gepost op: 18 november 2023, 16:38:17 »
Beste porrelaar,


Bedankt voor uw reactie. Toch zou ik graag willen weten hoe ik dit kan verwijderen. Ik wil helemaal niet overschakelen naar Internet Explorer. Verder ben ik niet van plan om iets anders te verwijderen, tenzij ik zeker weet dat ik een programma niet nodig heb. Ik kan ook niet alles van Microsoft Office verwijderen, ik heb dat helemaal niet nodig. Ik krijg dan een melding te zien met 'Wilt u toestaan dat deze app wijzigingen aan uw apparaat aanbrengt?' en 'voer een gebruikersnaam en wachtwoord voor beheerders in om door te gaan', en dan vervolgens kan ik niets invullen en is er alleen maar een 'nee' knop. Ik heb al eerder Windows opnieuw geïnstalleerd en toen kon ik dat ook niet verwijderen.


Met vriendelijke groet,


mevrouw

Offline porrelaar

  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 4
Re: Vraag over het verwijderen van bestanden en profielen in Windows
« Reactie #3 Gepost op: 18 november 2023, 18:03:00 »
Als je een programma zou willen verwijderen, dan moet je dat op een van de volgende twee manieren doen:1. Via Configuratiescherm > Programma's en onderdelen of 2. via Instellingen > Apps
Internet Explorer is echter niet op die manier te verwijderen en dat hoef je ook niet te doen. Laat lekker staan.Je schreef: "Ik wil helemaal niet overschakelen naar Internet Explorer." En dat kun je ook niet. Je kunt Internet Explorer zelf niet meer gebruiken om daarmee op internet te surfen. Het gebruik van Internet Explorer is al uitgeschakeld door Microsoft.
Het uitvoerend bestand van Internet Explorer is iexplore.exe. Wanneer je zou dubbelklikken op dat bestand, dan zal niet Internet Explorer meer geopend worden, maar de nieuwe browser Edge.Het is mogelijk dat in de toekomst door een update van Windows de map Internet Explorer verwijderd zal worden. Ga a.u.b. niet proberen om die map nu zelf al te verwijderen.
Op mijn Windows 11 pc is Microsoft Office niet aanwezig. Misschien stond er op uw laptop bij aankoop een proefversie van Microsoft Office. Verwijderen van zo'n proefversie doe je via Start > Instellingen > Apps > Alle apps. Klik dan in die lijst op Microsoft Office en kies Verwijderen.Graag alleen op die manier doen
Wordt er dan ook, wanneer u een programma wilt verwijderen, gevraagd om een gebruikersnaam en wachtwoord voor beheerders in te vullen? Als dat zo is en u kunt dan niets invullen en alleen maar op Nee klikken, dan zou dat zou betekenen dat er iets mis is met uw gebruikersaccount.
U heeft Windows 11 al eens opnieuw geïnstalleerd, schrijft u. Hoe heeft u dat gedaan? De beste manier is om een installatiemedium te maken met behulp van de informatie op deze website: https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows11
Als het installatiemedium gemaakt is, dan start u de laptop op vanaf die usb stick. En als er gevraagd wordt waar Windows geïnstalleerd moet worden, dan klikt u op Stationsopties (geavanceerd).



Daarna gaat u alle partities verwijderen, zodat u tenslotte een aaneengesloten niet-toegewezen ruimte overhoudt. En daarop laat u dan Windows 11 installeren.

Offline Mevrouw
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 3
Re: Vraag over het verwijderen van bestanden en profielen in Windows
« Reactie #4 Gepost op: 24 november 2023, 15:37:03 »
Beste porrelaar,


Bedankt voor je bericht. Toch zou ik dit wel willen kunnen verwijderen. Er staan ook bestanden in de map Windows genaamd 'KnownGameList', ik heb dit soort bestanden niet nodig. Het probleem met het verdwijnen van de 'nee' knop is weg door Windows opnieuw in veilige modus te installeren. Alleen krijg ik nog wel een bericht met dat ik door TrustedInstaller dien te worden gemachtigd. Het zal in het systeem zitten en ik zal proberen om Windows via de officiële website te installeren met een USB-stick.


Als ik via systeeminstellingen (of Apps -> Apps en onderdelen) een programma probeer te verwijderen, kan ik bij sommige programma's niet op de verwijderen-knop klikken, die is grijs. Zoals de onzinnige 'GameBar'. Verder is er binnen bijvoorbeeld de Apps Explorer geen zoekfunctie.

Offline porrelaar

  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 4
Re: Vraag over het verwijderen van bestanden en profielen in Windows
« Reactie #5 Gepost op: 24 november 2023, 16:57:53 »
Het klopt dat je sommige apps (of bestanden) niet kunt verwijderen. Dat kun je jammer vinden, maar het is niet anders. Windows 11 is namelijk niet van jou. Windows is en blijft eigendom van Microsoft. Jij hebt dan wel een licentie, maar die geeft je enkel het recht om Windows te gebruiken.
Wel zal Microsoft het in de toekomst mogelijk maken om meer voorgeïnstalleerde apps te verwijderen: https://blogs-windows-com.translate.goog/windows-insider/2023/11/16/previewing-changes-in-windows-to-comply-with-the-digital-markets-act-in-the-european-economic-area/?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=nl&_x_tr_hl=nl&_x_tr_pto=wapp
Game Bar staat in mijn Windows 11 niet in de lijst die ik zie via Start > Instellingen > Apps > Alle geïnstalleerde apps, en is daardoor niet te verwijderen. Althans niet op de normale manier. Als je Game Bar nog nooit gebruikt hebt, dan neemt die minder dan 1 MB ruimte in beslag. Dus om ruimte te winnen hoef je de Game Bar niet te verwijderen.