Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

497 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

27 april 2024, 14:17:00

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Font  (gelezen 6541 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline NLCOMP

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 14.666
    • NL Computer Forum
Font
« Gepost op: 9 november 2009, 22:43:09 »
Bericht 1 van 12

NL Computer Forum ~ Homepages & Web
 Van:Hans VerbeekDatum:28-03-2005
 Aan:AllenMsgID:2155.1
 Onderwerp:fontForum:ws-nlcomputer
Ik heb twee grote tabellen, 1 en 2, op mijn homepage, maar ik wil de font van de hele tabel zo klein mogelijk hebben. Kan dat met een enkel html- of js commando? Groeten en bedankt, Hans. (e-mail)


Bericht 2 van 12

NL Computer Forum ~ Homepages & Web
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:28-03-2005
 Aan:Hans VerbeekMsgID:2155.2
 Onderwerp:fontForum:ws-nlcomputer
Hoi Hans,
>> Kan dat met een enkel html- of js commando?  <<
Je moet even twee zaken uit elkaar halen:
Puur met Html heb jij geen invloed op de grootte van de karakters. Start IE maar eens met zo'n tabel en klik op beeld, tekengrootte. Je ziet dat de gebruiker zelf de karakters groot en klein kan maken.
Wat wel kan is gebruik maken van CSS. Met een css opdracht zijn verfijnder opmaakmogelijkheden voorhanden, en kan je ondermeer de karaktergrootte in pixels opgeven. Als je bijvoorbeeld 12Px kiest in zo'n css definitie, dan werkt dat groter/kleiner maken van te karakters via die beeld optie van IE niet meer. Het geheel staat 'hard' op 12Px.
Maar... houd er a.j.b. rekening mee, dat niet alle monitoren en alle ogen van dezelfde jonge leeftijd zijn. Afhankelijk van de doelgroep is dat een item waaraan je de nodige aandacht moet besteden. Je zal maar wat oudere ogen hebben en achter een scherm zitten dat 10 pixels toch al klein weergeeft.
Wil je weten hoe je zo'n CSS opdrachtenreeks bouwt, dan laat je het maar even weten.

Michel Uphoff (Sysop)
Homepagina


Bericht 3 van 12

NL Computer Forum ~ Homepages & Web
 Van:Ruud (Sysop)Datum:28-03-2005
 Aan:Hans VerbeekMsgID:2155.3
 Onderwerp:fontForum:ws-nlcomputer
Hans,

>>Ik heb twee grote tabellen, 1 en 2, op mijn homepage, maar ik wil de font van de hele tabel zo klein mogelijk hebben<<

Je kunt de tabel tag <table> uitbreiden met het STYLE element bijvoorbeeld:

<table STYLE="font-size: 10px; font-family: sans-serif;">

In dit voorbeeld kun je stoeien met de pixel grootte en het font bv:

<table STYLE="font-size: 10px; font-family: Verdana;">

of een combinatie:

<table STYLE="font-size: 10px; font-family: Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif;">

------------------------
Groeten,
Ruud de Wit



Bericht 4 van 12

NL Computer Forum ~ Homepages & Web
 Van:Hans VerbeekDatum:02-04-2005
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:2155.4
 Onderwerp:fontForum:ws-nlcomputer
Michel, Puur met Html heb jij geen invloed op de grootte van de karakters. Start IE maar eens met zo'n tabel en klik op beeld, tekengrootte. Je ziet dat de gebruiker zelf de karakters groot en klein kan maken. Ja, dat weet ik, maar "puur" html is niet meer zo puur als in 1995 of zo, dus ik dacht: "wie weet". En laat Ruud met zoiets komen! ;:-) Maar... houd er a.j.b. rekening mee, dat niet alle monitoren en alle ogen van dezelfde jonge leeftijd zijn. Afhankelijk van de doelgroep is dat een item waaraan je de nodige aandacht moet besteden. Je zal maar wat oudere ogen hebben en achter een scherm zitten dat 10 pixels toch al klein weergeeft. Ja dat is waar, die oude ogen heb ik zelf. Voor de Gouden Gids heb ik een loupe nodig. Maar ik wil meer overzicht geven van die grote tabellen Een beetje een dilemma. Wil je weten hoe je zo'n CSS opdrachtenreeks bouwt, dan laat je het maar even weten. Misschien dat ik het met HTML af kan! :-) Groeten, Hans. (e-mail)


Bericht 5 van 12

NL Computer Forum ~ Homepages & Web
 Van:Hans VerbeekDatum:02-04-2005
 Aan:Ruud (Sysop)MsgID:2155.5
 Onderwerp:fontForum:ws-nlcomputer
Ruud, of een combinatie:
<table STYLE="font-size: 10px; font-family: Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif;>
Dank je wel, ik hoopte op zoiets. Maat ik begrijp niet de zin van meer dan 1 font family. Verder, Bert heeft de betrokken bestanden voor me gesplitst. Ik heb daar verder nooit naar gekeken, dat deed ik nu pas. En nu zie ik dat hij ook, naast JS code, een aantal uitbnreidingen van de table opdracht heeft toegepast, ook van font families. Alleèn niet van de font grootte. Dat ga ik nu mooi uithbreiden! :-) Groeten, Hans. (e-mail)


Bericht 6 van 12

NL Computer Forum ~ Homepages & Web
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:02-04-2005
 Aan:Hans VerbeekMsgID:2155.6
 Onderwerp:fontForum:ws-nlcomputer
Hoi Hans,
>> Misschien dat ik het met HTML af kan  <<
Je gebruikt met het voorbeeld van Ruud al styles. CSS is alleen een wat andere organisatie van die styles. CSS kan vooral handig zijn, als je met één stijlpagina de opmaak van een heleboel html bestanden wilt opzetten en hetzelfde houden. Dus als je (veel) meer pagina's hebt waarvan je de vormgeving (fontgrootte bijvoorbeeld, maar ook heel veel andere elementen als kleur, fonttype, achtergronden, links enzovoort) hetzelfde wilt hebben, dan is een stylesheet het handigst. Wil je ooit iets aan de vormgeving aanpassen, dan volstaat het om met één wijziging in de stijlpagina alle html bestanden te voorzien van die nieuwe opmaak. Gebruik je het maar voor een paar tabellen, dan is een directe style opdracht afdoende.

Michel Uphoff (Sysop)
Homepagina


Bericht 7 van 12

NL Computer Forum ~ Homepages & Web
 Van:Stefan de Best (Sysop)Datum:02-04-2005
 Aan:Hans VerbeekMsgID:2155.7
 Onderwerp:fontForum:ws-nlcomputer
Hoi Hans,
>> van die grote tabellen  <<
Vraagje; wat doet mijn schermnaam in de source van die pagina waarnaar jij verwijst op regel 2 en 78 ?
--------------8<---------------8<--------------8<--------------
    <TD vAlign=top align=left width="100%"
    background="Chronological Literature_bestanden/sdebest1"><!-- main BODY begin -->
--------------8<---------------8<--------------8<--------------

Stefan

    Overzicht van 150 oude en minder bekende zwemslagen
    http://tinyurl.com/yuojv[/]



Bericht 8 van 12

NL Computer Forum ~ Homepages & Web
 Van:Hans VerbeekDatum:02-04-2005
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:2155.8
 Onderwerp:fontForum:ws-nlcomputer
Michel, maar ook heel veel andere elementen als kleur, fonttype, achtergronden, links enzovoort) hetzelfde wilt hebben, dan is een stylesheet het handigst. Wil je ooit iets aan de vormgeving aanpassen, dan volstaat het om met één wijziging in de stijlpagina alle html bestanden te voorzien van die nieuwe opmaak. Gebruik je het maar voor een paar tabellen, dan is een directe style opdracht afdoende. Dus dat is het verschil. Dank je Groeten, Hans. (e-mail)


Bericht 9 van 12

NL Computer Forum ~ Homepages & Web
 Van:Hans VerbeekDatum:02-04-2005
 Aan:Stefan de Best (Sysop)MsgID:2155.9
 Onderwerp:fontForum:ws-nlcomputer
Stefan, wat doet mijn schermnaam in de source van die pagina waarnaar jij verwijst op regel 2 en 78 ? In bericht 4 zeg ik dat Bert die bestanden heeft gesplitst, maat dat ben jij natuurljk geweest. Met schermnaam. Of niet? Groeten, Hans. (e-mail)


Bericht 10 van 12

NL Computer Forum ~ Homepages & Web
 Van:Hans VerbeekDatum:02-04-2005
 Aan:Hans VerbeekMsgID:2155.10
 Onderwerp:fontForum:ws-nlcomputer
Wat ik verder nog wou vragen, Ik had graag de eerste rij vet. Dat kan zeker ook wel? Groeten, Hans. (e-mail)


Bericht 11 van 12

NL Computer Forum ~ Homepages & Web
 Van:Ruud (Sysop)Datum:02-04-2005
 Aan:Hans VerbeekMsgID:2155.11
 Onderwerp:fontForum:ws-nlcomputer
Hans,

>>Maat ik begrijp niet de zin van meer dan 1 font family.<<

Dat stamt nog uit de begintijd van html. Niet iedereen had toen dezelfde fonts op zijn computer geïnstalleerd. Een webdesigner geeft dan meerdere fonts op waarmee de pagina's toch goed op het scherm getoont worden. In onderstaande voorbeeld leest de browser de fonts zo:

<table STYLE="font-size: 10px; font-family: Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif;>

... is Verdana niet aanwezig, gebruik dan Arial, is die niet aanwezig, gebruik dan Helvetica enz. Zo kun je een afwijkende font gebruiken en indien die niet op de computer van de surfer aanwezig is, neem dan de volgende indien aanwezig.

------------------------
Groeten,
Ruud de Wit



Bericht 12 van 12

NL Computer Forum ~ Homepages & Web
 Van:Hans VerbeekDatum:02-04-2005
 Aan:Ruud (Sysop)MsgID:2155.12
 Onderwerp:fontForum:ws-nlcomputer
Ruud, Dat stamt nog uit de begintijd van html. Niet iedereen had toen dezelfde fonts op zijn computer geïnstalleerd. Een webdesigner geeft dan meerdere fonts op waarmee de pagina's toch goed op het scherm getoont worden. In onderstaande voorbeeld leest de browser de fonts zo: O, dank je wel! :-) Groeten, Hans. (e-mail)