Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

494 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

28 april 2024, 01:10:39

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Een sysop en zijn hobby: modelbouw van auto's  (gelezen 13721 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Anthony

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 56
  • Geslacht: Man
Een sysop en zijn hobby: modelbouw van auto's
« Gepost op: 10 november 2009, 01:49:57 »
Dit heeft dus totaal écht niets met computers te maken.
Even ter info: ik ben al jaaaren een fervent modelbouwer, in mijn geval het bouwen van schaal 1/25 modellen van auto's uit de periode 1945 of eerder.
En daar gaat onnoemelijk veel tijd in zitten. Waar kun je het het als modelbouwer nou zo druk mee hebben? Iedereen denkt: plakken, schilderen en klaar is dat ding! Toch?
Nog afgezien van de research die ik moet doen voor elk model (hoe zit dat met alle details van het motorblok, chassis enzovoort) , vergt de bouwtijd van een model snel 1-2 maanden. Bij meer ingewikkelde modellen loopt dat snel op tot 6-8 maanden. Dat zijn uiteraard niet de bouwpakketten die je in de winkel koopt, maar een bouwpakket dat slechts dient als basis voor een speciale auto waarvan er slechts enkele of, in extreme gevallen, soms maar één is gemaakt.
In bijna alle gevallen zal een goede modelbouwer wijzigingen aanbrengen aan het bouwpakket. Dat kunnen kleine dingen zijn, zoals extra detaillering van het motorblok door het aanbrengen van bijvoorbeeld bougie kabels, benzine leidingen enz., maar ook grote wijzinengen in het ontwerp zelf omdat de fabrikant het niet zo nauw heeft genomen met het ontwerp van het model. En dat soort dingen vréét tijd.
Bij de zogenaamde 'one-off' modellen, waarvan er dus slechts één exemplaar is gemaakt, komt nogal wat improvisatie vermogen te pas. In heel veel gevallen is er slechts één (vaak kleine) foto van het origineel beschikbaar en dan is het een kwestie van flink doordenken en proberen te doorgronden hoe de auto's in die tijd weren gemaakt, hoe het gemiddelde ontwerp er in die tijd uit zag en welke materialen er in die tijd normaliter weren gebruikt.
Improvisatievermogen en kennis van materialen is dan van groot belang. Hoe bewerk je hout, messing, plastic enz. enz.?
Alles bij elkaar genomen is mijn hobby zeer veelzijdig. Je krijgt in de loop van de tijd veel inzicht in de auto historie én doet veel kennis op op het gebruik van de vreemdste materialen. En vaak gebruik ik dingen die een ander achteloos zou wegwerpen. Ik heb de gekste onderdelen gebruikt van onderdelen van afgedankte rekenmachines tot onderdelen van oude rookmelders!
Omdat fotografie ook mijn warme belangstelling heeft, als sinds ik een jaar of tien oud was, kon ik dit ook mooi combineren met mijn modelbouw hobby. Een foto maken van een model op een wit laken is leuk, maar het mist iets. Een mooie en correcte achtergrond geeft dan nét het gevoel dat je naar een echte auto kijkt.
En van het een kwam het ander, ik heb nu diverse gebouwen gebouwd, op een 1/25 schaal, die ik gebruik voor het fotograferen van mijn modellen. Heel eerlijk gezegd, als iemand naar zo'n foto kijkt (van een model dus met passende achtergrond) en dan zegt: "Is dat jouw auto? Gut, wat leuk zeg.", tsja wat moet je dan zeggen. ja, het IS jouw auto. Om het 'slachtoffer' uit te droom te helpen vertel je, met een gepaste pauze uiteraard, dan toch maar dat het om een kleine model auto gaat. Ja , ja, ik weet het, het streelt het ego ook, maar het blijft leuk om mensen op die manier een beetje te foppen.
Op bijgaande foto's kun je een voorbeeld zien wat ik bedoel met een 'one-off' model met bijpassende achtergrond. Over het bouwen van dit model met zo veel details kan ik bijna een boek schrijven...
Op de eerste foto (1924 Ford Model T Forest Fire Dept.-NLCF-1.jpg) zie je rechts een constructie (een waterpomp) die op de tweede foto (1924 Ford Model T Forest Fire Dept.-NLCF-2.jpg) gemonteerd is op de auto. En die hele waterpomp constructie is met de hand gemaakt. Niks gekochte onderdelen. Nagebouwd van één kleine zwart/wit foto die ik had van de originele auto.
Inmiddels heb ik al heel wat T Fords (en ander auto's) gebouwd en heb al een aardige naamsbekendheid opgebouwd in  de kleine modelbouwwereld. Soms vragen mensen (zelfs uit de US, waar de T Ford werd gemaakt!) om mijn advies als ze een speficiek Ford  Model T model willen bouwen. Tsja, en dat vergt heel veel tijd, maar ik doe dat met veel plezier.

Zo, nu weet je waar één van de sysops het elke dag zo druk mee heeft....

Anthony

Offline Ronald

  • Forum Manager
  • *****
  • Berichten: 1.856
  • Geslacht: Man
    • NL Computer Forum
Re: Een sysop en zijn hobby: modelbouw van auto's
« Reactie #1 Gepost op: 10 november 2009, 12:58:50 »
Hoi Anthony,

Leuke intro, dank je! :)

Heb je nou nog een bepaalde favoriet, het allermooiste model dat je ooit hebt gemaakt?

Groeten,

Ronald
Forum Manager NL Computer Forum
Microsoft Certified Solutions Expert (MCSE) - Business Intelligence

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: Een sysop en zijn hobby: modelbouw van auto's
« Reactie #2 Gepost op: 11 november 2009, 20:52:01 »
Hoi Anthony,


Knap gemaakt model zeg!


Heb jij ook zo'n leuk draai- en freesbankje om al die onderdeeltjes te maken? Vroeger had ik zo'n piepkleine Emco combinatie, waarmee je prachtige fijnmetaal bewerkingen kon doen. Later heb ik het ding verkocht (voor zowat het aankoopbedrag, en dat was niet mals destijds), en een grotere Emco Compact 5 draaibank en een freesbank aangeschaft.


Honderden uren plezier zitten in die apparaten, en hoewel ik er véél minder mee maak dan 25 jaar geleden, kan ik toch niet zonder die twee handige machines, die het nog steeds goed doen.
Michel Uphoff
Homepage

Offline NLCOMP

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 14.666
    • NL Computer Forum
Re: Een sysop en zijn hobby: modelbouw van auto's
« Reactie #3 Gepost op: 14 november 2009, 21:55:57 »
Verplaats discussie naar boven. ;)