Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

122 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

13 mei 2024, 22:06:43

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Simpele WYSIWYG HTML-editor  (gelezen 10534 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline NLCOMP

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 14.666
    • NL Computer Forum
Simpele WYSIWYG HTML-editor
« Gepost op: 10 november 2009, 20:43:58 »
Bericht 1 van 16

NL Computer Forum ~ Homepages & Web
 Van:Hugo KornelisDatum:19-11-2005
 Aan:AllenMsgID:2602.1
 Onderwerp:Simpele WYSIWYG HTML-editorForum:ws-nlcomputer
Hoi allemaal,
Na jaren lidmaatschap heb ik pas de afgelopen week, voor het eerst, daadwerkelijk gebruik gemaakt van de homepage ruimte die bij het CS abonnement hoort. Ik heb daarbij gebruik gemaakt vanMS Word 97 voor het ontwerp van de pagina's. Dit had een aantal voordelen:
- Ik heb MS Word 97 al, dus geen extra kosten, geen extra downloads, en ik hoef geen nieuw hulpmiddel te leren
- Voor het doel wat ik met mijn web pagina heb (simpele, zakelijke informatie met voldoende links om navigatie mogelijk te maken, maar geen fancy toeters en bellen) lijkt het te volstaan.
Maar het had ook een nadeel:
- Niet echt WYSIWYG - ik heb meermalen gemerkt dat na het opnieuw openen van een html-bestand blanco regels verdwenen waren of op andere manieren de opmaak gewijzigd was. Ik heb ook een keer gemekrt dat toen ik één blanco regel tussenvoegde, de pagina in MS Internet Explorer er opeens wel twee of drie extra witregels leek te bevatten.
Nu ben ik dus op zoek naar een WYSIWYG HTML-editor, die ten minste aan de volgende voorwaarden moet voldoen:
- Goedkoop (liefst gratis)
- Simpel - aangezien ik geen toeters en bellen op m'n site wil, heb ik ook geen behoefte aan een editor die honderdduizend menu-opties heeft waarmee ik al die toeters en bellen kan gebruiken
- Eenvooudig te bedienen
Iemand suggesties? Alvast bedankt!!
Groetjes, Hugo
PS: Voor wie wil weten hoe simpel mijn site is: http://ourworld.compuserve.com/homepages/hugo_kornelis/. Ik ben van plan de informatie op de site op termijn uit te breiden (ook naar andere onderwerpen). Maar de stijl zal ongeveer zo eenvoudig blijven als het nu is.


Bericht 2 van 16

NL Computer Forum ~ Homepages & Web
 Van:Bert (Sysop)Datum:20-11-2005
 Aan:Hugo KornelisMsgID:2602.2
 Onderwerp:Simpele WYSIWYG HTML-editorForum:ws-nlcomputer
Hoi Hugo,
Ik zweer nog steeds bij 1st Page 2000 (http://www.evrsoft.com/). Heeft verschillende modes, waaronder easy mode en is gratis. Liever niet 1st Page 2005 installeren. Is een beta en werkt maar tot 1 december (ik was van 2005 overigens ook niet van onder de indruk).
Bert


Bericht 3 van 16

NL Computer Forum ~ Homepages & Web
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:20-11-2005
 Aan:Hugo KornelisMsgID:2602.3
 Onderwerp:Simpele WYSIWYG HTML-editorForum:ws-nlcomputer
Hoi Hugo,
>> WYSIWYG HTML-editor <<
Bert noemde al 1stPage, prima ding maar die is niet echt wysiwyg. Zit er bij die office geen frontpage versie? In ieder geval is de Frontpage express versie gratis + wysiwyg + niet moeilijk.
HIER te downloaden.
Maar... je moet mij wel beloven om (net zoals bij Word) niet in de html code te gaan kijken, want dan schaam je je dood.

Michel Uphoff (Nlcomputer Forum)
Homepage


Bericht 4 van 16

NL Computer Forum ~ Homepages & Web
 Van:Bert (Sysop)Datum:20-11-2005
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:2602.4
 Onderwerp:Simpele WYSIWYG HTML-editorForum:ws-nlcomputer
Hoi Michel,
> Bert noemde al 1stPage, prima ding maar die is niet echt wysiwyg
O ?!  Nou, 1st Page is voor mij zo wysiwyg al het maar kan, hoor.
> frontpage
Krijgen we straks weer vragen van Hugo waarom z'n site niet werkt (vanwege die verr*kte frontpage extensions) <g>

Bert


Bericht 5 van 16

NL Computer Forum ~ Homepages & Web
 Van:PeterDatum:20-11-2005
 Aan:Hugo KornelisMsgID:2602.5
 Onderwerp:Simpele WYSIWYG HTML-editorForum:ws-nlcomputer
Hoi Hugo,

>>Nu ben ik dus op zoek naar een WYSIWYG HTML-editor...<

UltraEdit, prima text-editor met veel mogelijkheden, ook een 'Show File in Default Browser' knopje.

http://www.ultraedit.com/


groeten, Peter



Bericht 6 van 16

NL Computer Forum ~ Homepages & Web
 Van:Hugo KornelisDatum:20-11-2005
 Aan:Bert (Sysop)MsgID:2602.6
 Onderwerp:Simpele WYSIWYG HTML-editorForum:ws-nlcomputer
Hoi Bert,
1st Page 2000
Bedankt voor de tip! Ik hou hem in gedachten, maar ik ben ook wel heel benieuwd hoe het komt dat'ie bij jou wél en bij Michel níet WYSIWYG is...
Bakt'ie wel wat fatsoenlijker HTML dan Word en Frontpage?
Groetjes, Hugo


Bericht 7 van 16

NL Computer Forum ~ Homepages & Web
 Van:Hugo KornelisDatum:20-11-2005
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:2602.7
 Onderwerp:Simpele WYSIWYG HTML-editorForum:ws-nlcomputer
Hoi Michel,
Bedankt voor de tip! Ik ga er eens een blik op werpen.
Ik ben bang dat ik in de Word-versie al in de HTML héb gekeken... Gelukkig spreek ik op dit moment nog zo verrotte weinig HTML dat ik er geen touw aan vast kon knopen - weinig kans op schaamte, dus!
Die slechte HTML-generatie, is dat alleen een hoop overbodige ballast, of worden er ook zaken tussen gezet die de beschikbaarheid van de homepage op diverse browsers kan beïnvloeden? In het beoogde publiek van miin homepage zit een hoger dan gemiddeld percentage Linux-, Mac- en andere niet-MS-systeem-gebruikers. Ook in de groep MS-gebruikers verwacht ik dat er veel niet IE als browser gebruiken. Ik wil dus dat zo veel mogelijk browsers mijn pagina's kunnen tonen.
Groetjes, Hugo


Bericht 8 van 16

NL Computer Forum ~ Homepages & Web
 Van:Hugo KornelisDatum:20-11-2005
 Aan:PeterMsgID:2602.8
 Onderwerp:Simpele WYSIWYG HTML-editorForum:ws-nlcomputer
Hoi Peter,
UltraEdit, prima text-editor met veel mogelijkheden, ook een 'Show File in Default Browser' knopje.
UltraEdit heb ik zelfs al. Ik had dit knopje nog niet gevonden - handig te weten dat dit ook kan.
Maar met UE moet ik dus gewoon tags tikken en dan in de preview kijken of het is wat ik wil. Niet echt WYSIWYG......
Evengoed bedankt voor het meedenken (en voor de tip!)
Groetjes, Hugo


Bericht 9 van 16

NL Computer Forum ~ Homepages & Web
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:20-11-2005
 Aan:Bert (Sysop)MsgID:2602.9
 Onderwerp:Simpele WYSIWYG HTML-editorForum:ws-nlcomputer
Hoi Bert,
>> O ? Nou, 1st Page is voor mij zo wysiwyg al het maar kan, hoor. <<
Niet wat ik er onder versta: Geen html-code hoeven te gebruiken, maar lekker een pagina bij elkaar typen en klikken. 1st Page (prima ding overigens!) laat onmiddellijk het resultaat van de ingegeven Html code zien, en dat is waarschijnlijk niet de bedoeling van Hugo. Die wil een pagina kunnen ontwerpen zonder Html-code hoeven te leren denk ik.

Michel Uphoff (Nlcomputer Forum)
Homepage


Bericht 10 van 16

NL Computer Forum ~ Homepages & Web
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:20-11-2005
 Aan:Hugo KornelisMsgID:2602.10
 Onderwerp:Simpele WYSIWYG HTML-editorForum:ws-nlcomputer
Hoi Hugo,
>> Gelukkig spreek ik op dit moment nog zo verrotte weinig HTML dat ik er geen touw aan vast kon knopen <<
Nou, van de code die Word & Co produceren snapt in de regel geen hond wat, dus schaam je niet. Ok, ietwat overdreven maar de pagina's staan wel stijf van de overbodige en snotlelijke code.
Voorbeeldje ter lering en vermaak?:
<html><head><title></title></head><body>
Mijn eerste Html gewrocht
</body></html>

Knip dit en plak het in notepad, en sla het op als test.html. Dubbelklik er op en je ziet je eerste html gewrocht. Start nu word, en type "mijn eerste html gewrocht" sla de tekst op als html document, en kijk er dan even in met notepad. Het verschil is wel duidelijk dan.
>> Die slechte HTML-generatie, is dat alleen een hoop overbodige ballast <<
Meestal wel ja. Bedenk wél dat je als je later iets méér met die website gaat willen, je al snel niet meer onder html-kennis uit komt, en mogelijk spijt krijgt van de beroerde code. Frontpage genereert ook veel overbodige code, maar maakt het niet zo bont als Word, dat jouw html-pagina zo veel mogelijk op het Word origineel wil laten lijken en daar een enorme sloot (opmaak)code voor uit de kast trekt. Let er op dat latere versies van Frontpage zoals Bert al meldt mogelijk de FrontPage extensions gebruiken, dat wil je waarschijnlijk niet. Maar de Express versie doet dat voor zover ik mij kan herinneren niet.

Michel Uphoff (Nlcomputer Forum)
Homepage

Gewijzigd 20/11/2005 15:29 CET door Michel Uphoff (Sysop)


Bericht 11 van 16

NL Computer Forum ~ Homepages & Web
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:20-11-2005
 Aan:Bert (Sysop)MsgID:2602.11
 Onderwerp:Simpele WYSIWYG HTML-editorForum:ws-nlcomputer
Hoi Bert,
>> (vanwege die verr*kte frontpage extensions) <<
Met Frontpage express worden die voor zover ik weet ook niet gebruikt. Want die extensions zijn inderdaad een PITA.

Michel Uphoff (Nlcomputer Forum)
Homepage


Bericht 12 van 16

NL Computer Forum ~ Homepages & Web
 Van:Hugo KornelisDatum:20-11-2005
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:2602.12
 Onderwerp:Simpele WYSIWYG HTML-editorForum:ws-nlcomputer
Hoi Michel,
(...) Hugo. Die wil een pagina kunnen ontwerpen zonder Html-code hoeven te leren denk ik.
Exact. Kun jij soms gedachten lezen, of zo?
Bert, Peter --> ik had mijn eerste bericht inderdaad niet zo duidelijk geformuleerd. Michel begreep gelukkig tóch wat ik bedoelde. Sorry voor de verwarring.
Groetjes, Hugo


Bericht 13 van 16

NL Computer Forum ~ Homepages & Web
 Van:Ruud (Sysop)Datum:21-11-2005
 Aan:Bert (Sysop)MsgID:2602.13
 Onderwerp:Simpele WYSIWYG HTML-editorForum:ws-nlcomputer
Bert,

>>Krijgen we straks weer vragen van Hugo waarom z'n site niet werkt (vanwege die verr*kte frontpage extensions) <g><<

Dat is weer een voordeel van Frontpage Express, die werkt niet met die Frontpage Extentions.

------------------------
Groeten,
Ruud de Wit



Bericht 14 van 16

NL Computer Forum ~ Homepages & Web
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:21-11-2005
 Aan:Hugo KornelisMsgID:2602.14
 Onderwerp:Simpele WYSIWYG HTML-editorForum:ws-nlcomputer
Hoi Hugo,
>> Kun jij soms gedachten lezen, of zo? <<
Een beetje... bij mijn vrouw lukt het wel eens <ggg>.
Maar ik ken je al wat langer dan vandaag, en schatte in dat jij ff niet zit te wachten op stoeien met Html-code. Maar toch... je gáát er een keertje aan, want ik kan ook een beetje in de toekomst kijken.
BTW: FPexp al geprobeerd? 

Michel Uphoff (Nlcomputer Forum)
Homepage


Bericht 15 van 16

NL Computer Forum ~ Homepages & Web
 Van:Hugo KornelisDatum:21-11-2005
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:2602.15
 Onderwerp:Simpele WYSIWYG HTML-editorForum:ws-nlcomputer
Hoi Michel,
Maar toch... je gáát er een keertje aan, want ik kan ook een beetje in de toekomst kijken.
Ik twijfel er niet aan (aan het eerste deel van die uitspraak, althans <g>). Ik wil nog een aantal zaken toevoegen op die site en ik kan me best voorstellen dat ik op een gegeven moment meer controle wil dan FPexp me kan geven. Maar vooralsnog ben ik zo druk bezig met het leren van C en het geven van adviezen voor SQL dat ik geen tijd meer over heb om ook nog HTML te leren.
BTW: FPexp al geprobeerd? 
Zekers - http://ourworld.compuserve.com/homepages/hugo_kornelis/ ziet er inmiddels al weer beter uit dan eergisteren.
Groetjes, Hugo


Bericht 16 van 16

NL Computer Forum ~ Homepages & Web
 Van:Just Vecht (Sysop)Datum:21-11-2005
 Aan:Hugo KornelisMsgID:2602.16
 Onderwerp:Simpele WYSIWYG HTML-editorForum:ws-nlcomputer
Hallo Hugo,

Ik gebruik NVU. Een open source ding, doorbouwend op Mozilla Composer.

Het ding is eenvoudig & doeltreffend, helemaal wysiwig en je kan ook in de code roeren als je dat wilt, Nederlandstalig, bouwt 100% nette HTML code en kan die naar wens nog eens opschonenop dubbele tags enzo of door de W3C validator halen met één druk op de knop.

Verder is er zowel een Windows, Linux alsook een Mac versie, dus wat willu nog meer. Er is zelfs een USB stick versie.


groetjes,


Justvecht.nl-mijn Blog en meer