Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

493 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

27 april 2024, 22:35:29

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Scrollbare text op homepage  (gelezen 12051 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline NLCOMP

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 14.666
    • NL Computer Forum
Scrollbare text op homepage
« Gepost op: 10 november 2009, 20:48:41 »
Bericht 1 van 19

NL Computer Forum ~ Homepages & Web
 Van:Hugo KornelisDatum:06-01-2006
 Aan:AllenMsgID:2690.1
 Onderwerp:Scrollbare text op homepageForum:ws-nlcomputer
Hoi allemaal,
In november heb ik, op advies van Michel, FrontPage Express geïnstalleerd om op eenvoudige manier mijn homepage te kunnen samenstellen. Michel voorspelde me toen ook dat ik op wat langere termijn vermoedelijk wel dingen zou gaan willen die FPE niet kan leveren. Het ziet er naar uit dat Michel (zoals zo vaak <g>) helemaal gelijk gaat krijgen.


Ik heb web pagina's gezien die een deel van de tekst (bijvoorbeeld een code-fragment) in een apart deel van het venster tonen, met extra scroll bars. Voor een goed voorbeeld van wat ik bedoel, zie http://support.microsoft.com/kb/169377/en-us. Dat wil ik dus ook. Helaas biedt het bestuderen van de HTML broncode van die site me geen antwoord op de vraag hoe dit moet. Er wordt, als ik het goed interpreteer, gebruik gemaakt van een stylesheet en ik weet niet of en hoe ik die kan inzien.


In elk geval, mijn vraag is dus:


1. Biedt FrontPage Express een eenvoudige manier om op deze manier codefragmenten in mijn homepage op te nemen?


2. Zo nee, welke HTML-tags moet ik dan gebruiken om dit op niet-eenvoudige wijze aan mijn homepage toe te voegen?


Bij voorbaat dank voor jullie antwoorden!
Groetjes, Hugo


Bericht 2 van 19

NL Computer Forum ~ Homepages & Web
 Van:Stefan de Best (Sysop)Datum:06-01-2006
 Aan:Hugo KornelisMsgID:2690.2
 Onderwerp:Scrollbare text op homepageForum:ws-nlcomputer
Hoi Hugo,
Dat hebben ze gedaan met de HTML-tags <IFRAME>...</IFRAME> (een Inline FRAME) Hiermee kun je een bepaalde pagina in een deel van het venster laten zien. Zeg maar een soort picture-in-picture bekend van TV's. Hieronder vind je meer info over IFRAME :
http://www.handleidinghtml.nl/html/elementen/iframe.html

Stefan

    Overzicht van 150 oude en minder bekende zwemslagen
    http://tinyurl.com/yuojv[/]

 Beste wensen voor 2006!!!!


Bericht 3 van 19

NL Computer Forum ~ Homepages & Web
 Van:Hugo KornelisDatum:06-01-2006
 Aan:Stefan de Best (Sysop)MsgID:2690.3
 Onderwerp:Scrollbare text op homepageForum:ws-nlcomputer
Bedankt, Stefan!
Groetjes, Hugo
PS: En jij ook de beste wensen, uiteraard!


Bericht 4 van 19

NL Computer Forum ~ Homepages & Web
 Van:-> Hugo KornelisDatum:14-01-2006
 Aan:AllenMsgID:2690.4
 Onderwerp:Scrollbare text op homepageForum:ws-nlcomputer
Hoi allemaal,


Naar aanleiding van een antwoord van Stefan (in bericht 2690.2) ben ik de IFRAME tag gaan gebruiken voor een deel van mijn homepage. Nu is dat deel nog niet af, maar ik heb al wel een aantal kennissen gevraagd er eens naar te kijken en hun mening over de inhoud te geven.
Afgezien van het inhoudelijke commentaar schreef één van mijn kennissen:
> Also, Hugo, you should try opening the page in
>Firefox - you get a question for each included script. Paranoid users
>don't like that.
Is dit een bekend effect van de IFRAME tag, of heb ik zelf iets verkeerd gedaan?

Groetjes, Hugo

Gewijzigd 17/01/2006 13:27 CET door Stefan de Best (Sysop)


Bericht 5 van 19

NL Computer Forum ~ Homepages & Web
 Van:Stefan de Best (Sysop)Datum:14-01-2006
 Aan:Hugo KornelisMsgID:2690.5
 Onderwerp:Scrollbare text op homepageForum:ws-nlcomputer
Hoi Hugo,


Hier in IE én Opera werkt het prima en geen meldingen o.i.d.
FireFox heb ik niet dus dat kan ik zelf niet testen.
Jouw kennis, die ziet de inline frames wel verder?
Ik vermoed dat het een instelling van FF is waarbij er bij elk Inline Frame een bevestiging wordt gevraagd of het uitgevoerd mag worden (als onderdeel van de beveiliging denk ik).  In de meeste browsers kun je dit instellen. In Opera kan dat ook, maar alleen óf weergeven of niet, dus geen tussenweg.

Stefan

    Overzicht van 150 oude en minder bekende zwemslagen
    http://tinyurl.com/yuojv[/]

 


Bericht 6 van 19

NL Computer Forum ~ Homepages & Web
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:14-01-2006
 Aan:Hugo KornelisMsgID:2690.6
 Onderwerp:Scrollbare text op homepageForum:ws-nlcomputer
Hoi Hugo,


>> you get a question for each included script. <<


Ondanks dat ook een Iframe kán leiden tot een beveiligingswaarschuwing, meestal in te stellen in de browser, zou het in dit geval ook werkelijk kunnen zijn wat er staat: een (java)script, en wel dat van StatCounter.
Inderdaad, alleen paranoïde bezoekers hebben er waarschijnlijk last van. Paranoïde mensen hebben wel vaker last van dingen denk ik dan. Ze zullen op ettelijke tienduizenden pagina's last hebben, ik zie er geen belangrijke reden in om tegemoet te komen aan deze bezoekers.

Michel Uphoff (Nlcomputer Forum)
Homepage


Bericht 7 van 19

NL Computer Forum ~ Homepages & Web
 Van:Hugo KornelisDatum:14-01-2006
 Aan:Stefan de Best (Sysop)MsgID:2690.7
 Onderwerp:Scrollbare text op homepageForum:ws-nlcomputer
Hoi Stefan,
Bedankt voor het ernaar kijken. Ik heb zelf ook geen FireFox, dus ik kan ook niet experimenteren om erachter te komen wat het probleem is. Een losse gedachte die bij me opkwam: kan het te maken hebben met het feit dat de code in de IFrames geen HTML is, maar plain-text? Of met de ongebruikelijke extensie van de bestanden (.sql i.p.v. het meer gangbare .txt)?


Is er hier wellicht iemand anders die wel FireFox heeft en die een en ander wil proberen?


Jouw kennis, die ziet de inline frames wel verder?


Jazeker. De opmerking over die bevestigingen kwam uit de volgende paragraaf uit zijn feedback:


One thing that I found interesting in Hugo's article, was that he had
put sample code in a textbox. This is nice, so far that it makes the
article to look shorter, and the space that the sample takes up corre-
sponds so to speak to the mental space. But since the contents of
the textbox is not included when you print the article, this is not a
very good solution. Also, Hugo, you should try opening the page in
Firefox - you get a question for each included script. Paranoid users
don't like that.


Het is dus duidelijk dat hij de frames zag, dat hij het er op het scherm goed uit vond zien en dat hij er last van had dat de inhoud niet op de print verscheen. Ik overweeg nu dus hetzij een andere oplossing te kiezen, hetzij een alternatieve "printer friendly" versie van de pagina's te maken.
Groetjes, Hugo


Bericht 8 van 19

NL Computer Forum ~ Homepages & Web
 Van:Hugo KornelisDatum:14-01-2006
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:2690.8
 Onderwerp:Scrollbare text op homepageForum:ws-nlcomputer
Hoi Michel,
zou het in dit geval ook werkelijk kunnen zijn wat er staat: een (java)script, en wel dat van StatCounter.
Mmmmm. Maar had hij dan niet één waarschuwing per geladen pagina moeten krijgen in plaats van één waarschuwing per script dat ik in mijn artikel heb opgenomen?
Zie ook mijn bericht aan Stefan. (Was ik net aan het intikken toen mijn mail meldde dat jij inmiddels ook gereageerd had...)
Groetjes, Hugo


Bericht 9 van 19

NL Computer Forum ~ Homepages & Web
 Van:Hugo KornelisDatum:15-01-2006
 Aan:AllenMsgID:2690.9
 Onderwerp:Scrollbare text op homepageForum:ws-nlcomputer
Hoi allemaal,
kan het te maken hebben met (...) de ongebruikelijke extensie van de bestanden (.sql i.p.v. het meer gangbare .txt)?
Dat blijkt dus inderdaad het geval. om dit te checken heb ik op één van de pagina's de extensies in .txt gewijzigd en vervolgens mijn kennis gevraagd het nog eens te proberen; nu blijven de vragen inderdaad achterwege.
Bedankt voor het meedenken, allemaal!
Groetjes, Hugo


Bericht 10 van 19

NL Computer Forum ~ Homepages & Web
 Van:Stefan de Best (Sysop)Datum:15-01-2006
 Aan:Hugo KornelisMsgID:2690.10
 Onderwerp:Scrollbare text op homepageForum:ws-nlcomputer
Hoi Hugo,
>> kan het te maken hebben met het feit dat de code in de IFrames geen HTML is, maar plain-text? Of met de ongebruikelijke extensie van de bestanden (.sql i.p.v. het meer gangbare .txt) <<


Zat ik ook aan te denken, maar blijkbaar worden bestanden met onbekende extensies automatisch weergegeven als tekstbestanden. Ik denk dat het gewoon een instelling van FF is als onderdeel van de beveiliging.


Verder worden er alléén scripts uitgevoerd als deze tussen <SCRIPT> en </SCRIPT> gezet worden (en ook nog eens tussen de commentaar-tekens <!-- en --> als het netjes is gedaan). Alles wat daarbuiten wordt gezet wordt gezien als gewone tekst. Aangezien er in de .sql-bestanden geen scripts staan volgens de bovengenoemde syntax, wordt de inhoud van het .sql-bestand dus gezien als gewone tekst. Je mag er vanuit gaan dat dit geen meldingen oplevert.


Jammer trouwens dat zo'n frame niet word uitgeprint. Is dat ook alleen in FF of heb jij dat in IE ook?


Ik zie nu ff zogauw twee mogelijkheden:


1) Of inderdaad een printer friendly versie van elke pagina met zo'n iframe maken. Dit brengt misschien wel dubbel werk met zich mee als je de pagina gaat/moet wijzigen; je moet het dan elke keer in tweevoud doen.


2) Of de iframes tóch laten vervallen en de code volledig in de pagina opnemen. Het artikel wordt dan welliswaar (een stuk) langer, maar wordt wel volledig uitgeprint en het scheelt ook qua onderhoud; je hoeft immers maar één pagina te onderhouden. Wil je ook de FF-browsers tegemoet zien m.b.t. de melding, dan is dit ook een goede optie.

Stefan

    Overzicht van 150 oude en minder bekende zwemslagen
    http://tinyurl.com/yuojv[/]

 


Bericht 11 van 19

NL Computer Forum ~ Homepages & Web
 Van:Stefan de Best (Sysop)Datum:15-01-2006
 Aan:Hugo KornelisMsgID:2690.11
 Onderwerp:Scrollbare text op homepageForum:ws-nlcomputer
Hoi Hugo,
>> Dat blijkt dus inderdaad het geval.  <<
Oh, echt waar!? Die FireFox toch.

>Stefan

    Overzicht van 150 oude en minder bekende zwemslagen
    http://tinyurl.com/yuojv[/]

 


Bericht 12 van 19

NL Computer Forum ~ Homepages & Web
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:15-01-2006
 Aan:Hugo KornelisMsgID:2690.12
 Onderwerp:Scrollbare text op homepageForum:ws-nlcomputer
Hoi Hugo,
>> .sql <<
O. Vreemd dat er dan een 'script' melding wordt gegenereerd.

Michel Uphoff (Nlcomputer Forum)
Homepage


Bericht 13 van 19

NL Computer Forum ~ Homepages & Web
 Van:Hugo KornelisDatum:15-01-2006
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:2690.13
 Onderwerp:Scrollbare text op homepageForum:ws-nlcomputer
Hoi Michel,
Vreemd dat er dan een 'script' melding wordt gegenereerd.
Da's een misverstand. Ik heb geen idee wát voor melding er precies komt. Alleen dát er een melding komt.
De term "scripts" werd door mijn kennis gebruikt omdat ik op de betreffende pagina's stukjes SQL-code (en dat wordt in kringen van database mensen dus een SQL-script genoemd) in een IFrame had gezet. Met "script" verwees hij dus naar die stukje code.
Groetjes, Hugo


Bericht 14 van 19

NL Computer Forum ~ Homepages & Web
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:15-01-2006
 Aan:Hugo KornelisMsgID:2690.14
 Onderwerp:Scrollbare text op homepageForum:ws-nlcomputer
Hoi Hugo,
>> Met "script" verwees hij dus naar die stukje code. <<
Ach So! En mij naar het verkeerde been.

Michel Uphoff (Nlcomputer Forum)
Homepage


Bericht 15 van 19

NL Computer Forum ~ Homepages & Web
 Van:Stefan de Best (Sysop)Datum:17-01-2006
 Aan:Hugo KornelisMsgID:2690.15
 Onderwerp:Scrollbare text op homepageForum:ws-nlcomputer
Hoi Hugo,
Michel had het erover dat IFRAME een beveiligingswaarschuwing kan opleveren, afhankelijk van de browserinstellingen. Dat is eventueel op te lossen door <TEXTAREA>...</TEXTAREA> te gebruiken i.p.v. IFRAME. TextArea heeft wel wat minder mogelijkheden dacht ik, in ieder geval qua opmaak :
http://www.handleidinghtml.nl/html/elementen/textarea.html
Of ben ik te laat? :-/
 
Groetjes Stefan


Bericht 16 van 19

NL Computer Forum ~ Homepages & Web
 Van:PeterDatum:17-01-2006
 Aan:Hugo KornelisMsgID:2690.16
 Onderwerp:Scrollbare text op homepageForum:ws-nlcomputer
Hoi Hugo,

>>
> Also, Hugo, you should try opening the page in
>Firefox - you get a question for each included script. Paranoid users
>don't like that.
<<

Ik gebruik hoofdzakelijk FF. Wat is het adres van de homepage eigenlijk?


Peter



Bericht 17 van 19

NL Computer Forum ~ Homepages & Web
 Van:Hugo KornelisDatum:17-01-2006
 Aan:Stefan de Best (Sysop)MsgID:2690.17
 Onderwerp:Scrollbare text op homepageForum:ws-nlcomputer
Hoi Stefan,
Ik heb even naar TEXTAREA gekeken. In eerste instantie dacht ik dat het geen geschikte tag was, omdat ik geen invoerveld zoek maar alleen iets wil laten zien. Maar later zag ik dat ik dat emt de DISABLED en/or READONLY attributen kan forceren.


Verder staat er in de TEXTAREA tag (voor zover ik het nu overzie) geen tekstbestandje, maar inline HTML. Voor de tekst die ik wil laten zien (programmacode) is dat erg vervelend, omdat ik dan alle spaties moet gaan vervangen door &nbsp tags of zo, of anders geen goede uitlijning meer heb in de code. Dan is het volgens mij toch een stuk makkelijker om de extensie van .sql in .txt te veranderen....


Op dit moment ben ik nog bezig met de inhoud van de pagina goed op een rijtje te krijgen. Ik ben er al achter dat ik de pagina's nog behoorlijk moet wijzigen. Vanwege stijlaanwijzingen van mijn kennissen, maar ook omdat ik dingen heb ontdekt die ik zeker nog moet toevoegen, en waardoor de "flow" van het verhaal geheel anders gaat worden. Het is zelfs mogelijk dat in de uiteindelijke pagina noch de IFRAME, noch de TEXTAREA voor gaan komen...


Groetjes, Hugo


Bericht 18 van 19

NL Computer Forum ~ Homepages & Web
 Van:Hugo KornelisDatum:17-01-2006
 Aan:PeterMsgID:2690.18
 Onderwerp:Scrollbare text op homepageForum:ws-nlcomputer
Hoi Peter,
Wat is het adres van de homepage eigenlijk?
Ik had bewust geen adres in mijn bericht opgenomen. De pagina is nog volop in ontwikkeling. Ik moet eerst nog een heleboel controleren voordat ik het adres ga verspreiden. Zie ook mijn laatste bericht aan Stefan - vandaag weer iets ontdekt wat de kern van mijn verhaal in een ander daglicht stelt.


Als 'ie klaar is zal ik hier op het Forum een aankondiging doen. Het onderwerp van de pagina is computer-gerelateerd, dus ik blijf gewoon on-topic!


Groetjes, Hugo


Bericht 19 van 19

NL Computer Forum ~ Homepages & Web
 Van:Stefan de Best (Sysop)Datum:17-01-2006
 Aan:Hugo KornelisMsgID:2690.19
 Onderwerp:Scrollbare text op homepageForum:ws-nlcomputer
Hoi Hugo,


Okidoki. Ik wilde je ook alleen op een ander alternatief wijzen. ;-)

Stefan

    Overzicht van 150 oude en minder bekende zwemslagen
    http://tinyurl.com/yuojv[/]