Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

109 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

4 mei 2024, 05:37:35

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Windows Ready Boost  (gelezen 7056 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline NLCOMP

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 14.666
    • NL Computer Forum
Windows Ready Boost
« Gepost op: 11 november 2009, 14:03:43 »
Bericht 1 van 5

NL Computer Forum ~ Windows
Van:Just VechtDatum:18-11-2007
Aan:AllenMsgID:3635.1
Onderwerp:Windows Ready BoostForum:ws-nlcomputer

Goedenavond! ,

Het klinkt niet onaardig, dat Windows Ready Boost. Stop een USB pen in je PC en gebruik dat als extra RAM geheugen. Nou gebruik ik het Windows Vista op mijn laptop vrijwel nooit. Ik heb er naast Vista Linux opgezet en dat is mijn dagelijks systeem.

Maar een enkel keertje ontkom je er toch niet aan en ik kan me daarbij voorstelen dat een beetje meer RAM geheugen wel eens fijn kan zijn.
Nou is mijn vraag: heeft iemand hier daar ervaring mee?

En vraag twee is dan: is het zo dat je dat Ready Boost ook gewoon als een tijdelijke optie kan gebruiken voor die enkele keer dat je dat nodig zou hebben?

groeten,

Just Vecht
mijn Blog en meer




Bericht 2 van 5

NL Computer Forum ~ Windows
Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:19-11-2007
Aan:Just VechtMsgID:3635.2
Onderwerp:Windows Ready BoostForum:ws-nlcomputer

Hoi Just,
>> Nou is mijn vraag: heeft iemand hier daar ervaring mee? <<
Ik heb dat eens getest en ben er -het zal je niet verwonderen- helemaal niet enthousiast over.
Allereerst moet je een Usb-2 stick met snel geheugen hebben wil je er überhaupt iets van kunnen merken. Ten tweede heeft het vrijwel geen enkele zin als de computer goed in zijn cpu-power en geheugen zit. Maar ook als je alle kermiskraampjes van Vista sluit, heb je al zoveel snelheids/opstarttijd winst dat dat readyboost niet meer nodig is.
Je hebt er in feite alleen echt voordeel van als je werkt met een -voor Vista-  ondermaatse machine. Dan kan dat usb cache geheugen wat betekenen. Bij 2 GB ram is readyboost niet merkbaar, bij 1 GB ram merk je er mogelijk af en toe wat van, en bij 512 MB ram kan je het redelijk goed merken.
Maar Vista is bijna onwerkbaar bij 512 MB ram, tenzij je het netjes uitkleedt (en dat is dat ReadyBoost weer bijna onnodig).
Ja, je kan de pen er instoppen en uittrekken wanneer je wilt, er wordt nimmer kritische data op zo'n pen gezet.



Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage



Bericht 3 van 5

NL Computer Forum ~ Windows
Van:Just VechtDatum:19-11-2007
Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:3635.3
Onderwerp:Windows Ready BoostForum:ws-nlcomputer

Hallo Michel,

>> er wordt nimmer kritische data op zo'n pen gezet <<

Dat is wel logisch ook. Ik zal bij gelegenheid eens kijken of er iets merkbaar is bij zo'n megapixel foto tijdens het bewerken. Zo'n bestand is over de 1 MB plus een Undo bestand van gelijke grootte. Dat moet dan toch bij een RAM geheugen van 1 MB (dat heeft mijn laptop) wel enigszins merkbaar zijn, wel?Als ik je zo begrijp is dit weer een "klinkt leuk maar werkt niet als het belooft" gadget.
groetjes,

Just Vecht
mijn Blog en meer



Bericht 4 van 5

NL Computer Forum ~ Windows
Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:25-11-2007
Aan:Just VechtMsgID:3635.4
Onderwerp:Windows Ready BoostForum:ws-nlcomputer

Hoi Just,
>> Als ik je zo begrijp is dit weer een "klinkt leuk maar werkt niet als het belooft" gadget <<
Nu, na lezen van een uitgebreider test door C'T ben ik er nóg negatiever over: Het is eigenlijk regelrechte consumentenverlakkerij.
Readyboost levert alleen maar een marginale (=vrijwel onmerkbare) snelheidsverbetering op bij voor Windows Vista ongeschikte computers.
Dat schreef ik al. Maar wat ik niet getest heb en C'T wel, is hoe readyboost zich gedraagt bij een volledig Vista-waardige computer. Welnu, de prestaties gaan er dan op achteruit.
Hoe dat komt? Omdat Vista een joekel van een bestand op zo'n Usb pen plaatst met daarin allerlei programma/data gegevens. Omdat je zo'n pen er tijdens het werken gewoon uit kunt trekken, blijven die gegevens op die stick staan (in het bestand ReadyBoost.sfCache, dus wissen dat bestand). Omdat dat een privacy probleem zou kunnen opleveren, worden de gegeven is het bestand altijd encrypted/decrypted. En dat coderen/decoderen kost de processor aardig wat tijd. Dus kost het inlezen van de (in een Vista ready systeem overbodige) pen-cache tijd, en is het systeem langzamer dan zonder ReadyBoost.
Kort gezegd: In Vista zit een onderdeel dat niet gebruikt moet worden op een Vista ready machine, maar alleen wat doet op een computer die ongeschikt is voor Vista.


Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage



Bericht 5 van 5

NL Computer Forum ~ Windows
Van:Just VechtDatum:25-11-2007
Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:3635.5
Onderwerp:Windows Ready BoostForum:ws-nlcomputer

Hallo Michel,

>> is het bestand altijd encrypted/decrypted. En dat coderen/decoderen kost de processor aardig wat tijd <<

Dat had ik ergens in een Microsoft verhaal ook gelezen. Het verhaal is nu wel helder. En dat in een tijd dat een beetje geheugen erbij heel redelijk geprijsd is. Zelfs voor mijn laptopje heb je voor 30 euro al een gieg geheugen erbij. Dat was voorheen bij laptops altijd een behoorlijk kostbare affaire.

Wel lullig dat het ding is uitgeleverd met twee 512 MB strips. Nu moet ik twee 1024 strips kopen en dat verdubbelt de kosten. En die 512 dingen verdwijnen in de kast, kan je niks meer mee.Nou ja, onder Linux heb ik zo gigantisch veel geheugen echt niet nodig. Ik laat het gewoon zoals het is en die enkele keer dat ik Windows Vista opstart dan maar even geduldig zijn.
groetjes,

Just Vecht
mijn Blog en meer