Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

357 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

26 april 2024, 10:07:55

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Lek in Mac OS X ??  (gelezen 6662 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline NLCOMP

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 14.666
    • NL Computer Forum
Lek in Mac OS X ??
« Gepost op: 11 november 2009, 20:36:03 »
Bericht 1 van 17

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Grace Alt (Sysop)Datum:25-05-2004
 Aan:AllMsgID:1353.1
 Onderwerp:Lek in Mac OS X ??Forum:ws-nlcomputer
Hallo Allemaal,

Dit las ik op het MacSW Forum:

----->
Mac OS X vulnerable to one-two combo attack
Last modified: May 18, 2004, 5:43 PM PDT
By Robert Lemos
Staff Writer, CNET News.com
~~~ ~~ ~~

Apple Computer got hit by a double whammy this week when a security researcher publicized a pair of flaws in Mac OS X that when used together could let attackers place a malicious program on a Mac and then run the file.

The flaws could be used to create a virus that spreads through a Web link sent via e-mail messages. An attacker would have to also create a Web site with special programming.

The discoverer, who uses the name "lixlpixel," claims to have notified Apple in late February and said the company never responded. News of the vulnerabilities had started appearing on security mailing lists, prompting the flaw finder to post details of the weakness to the Web.

[continues]
http://news.com.com/2100-7349_3-5215586.html?part=dtx&tag=nhl
------->


Bericht 2 van 17

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Ton Van Hest (Sysop)Datum:26-05-2004
 Aan:Grace Alt (Sysop)MsgID:1353.2
 Onderwerp:Lek in Mac OS X ??Forum:ws-nlcomputer
Grace,

Tja, sommige mensen zijn helemaal in paniek geraakt maar ik kan er niet echt warm of koud van worden.

Wat gebeurt er? Je klikt op een link naar een website, daar aangekomen wordt er aut. een programmatje gedownload wat vervolgens gestart wordt. Dus exact wat heel veel mensen vaak doen. Alleen nu heeft iemand aangetoond dat het programmatje ook weleens kwadardig zou kunnen zijn. Echter dat is altijd mogelijk geweest bij spullen die je dl'd.

In mijn ogen, niets nieuws onder de zon. Het probleem is (in mijn ogen) meer dat de Applegemeenschap altijd een "beetje" naief is geweest en dacht dat er geen boze lelijke macgebruikers zouden zijn. Die zijn er ook niet alleen is aangetoond dat ze wel kunnen komen. En dat laatste is niets nieuws.

Oh ja, er is een piepklein gratis programmatje wat je waarschuwt als er de kans (let op woordgebruik) is dat zoiets zou kunnen gaan gebeuren.

Groeten
Ton van Hest



Bericht 3 van 17

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Ruud de Wit (Sysop)Datum:26-05-2004
 Aan:Grace Alt (Sysop)MsgID:1353.3
 Onderwerp:Lek in Mac OS X ??Forum:ws-nlcomputer
Grace,

>> ----->
Mac OS X vulnerable to one-two combo attack
Last modified: May 18, 2004, 5:43 PM PDT
By Robert Lemos
Staff Writer, CNET News.com
~~~ ~~ ~~ <<

Ik heb ook alles daarover gelezen. Belangrijk is dat je onder Systeemvoorkeuren > Programmatuur update, regelmatig de belangrijke systeemupdates ophaalt en installeerd, dit kun je instellen. De laatste update heb ik opgehaald maar nu blijkt dat dit 'lek' niet helemaal gedicht wordt. Apple is altijd geheimzinnig geweest over dit soort zaken en gaf algemeen aan dat het OS waterdicht is. Uiteraard is dat niet zo, ook het MacOS (net als Linux/unix systemen) is vatbaar voor aanvallen van buitenaf.

Lees in indergeval de informatie hierover die je binnen krijgt en zorg ervoor dat je de laatste 'security updates' installeer.

Groeten,

Ruud de Wit
(Sysop)



Bericht 4 van 17

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Ton Van Hest (Sysop)Datum:26-05-2004
 Aan:Ruud de Wit (Sysop)MsgID:1353.4
 Onderwerp:Lek in Mac OS X ??Forum:ws-nlcomputer
Ruud,

>> nu blijkt dat dit 'lek' niet helemaal gedicht wordt <<

ParanoidAndroid ophalen en je Apple kan weer rustig gaan slapen.

Groeten
Ton van Hest



Bericht 5 van 17

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Ruud de Wit (Sysop)Datum:27-05-2004
 Aan:Ton Van Hest (Sysop)MsgID:1353.5
 Onderwerp:Lek in Mac OS X ??Forum:ws-nlcomputer
Ton,

>> ParanoidAndroid ophalen en je Apple kan weer rustig gaan slapen. <<

Zal ik doen, bedankt!

Groeten,

Ruud de Wit
(Sysop)



Bericht 6 van 17

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:30-05-2004
 Aan:Ruud de Wit (Sysop)MsgID:1353.6
 Onderwerp:Lek in Mac OS X ??Forum:ws-nlcomputer
>> Apple is altijd geheimzinnig geweest over dit soort zaken en gaf algemeen aan dat het OS waterdicht is. Uiteraard is dat niet zo, <<

Hoi Ruud,

Dat zou je Apple kunnen verwijten (die geheimzinnigheid), maar eigenlijk denk ik dat het wel goed is zo. MS heeft het (onder druk van de publieke opnie en pers) anders opgelost, en meldt een lek met toenaam en allerhande details. Natuurlijk is er dan tegelijk een fix voor. Maar vrdat Jan en Alleman die fixes hebben genstalleerd, is er allang weer een gek die er een virusje, wormpje of Trojan voor geschreven heeft dat -totdat ook Jan eindelijk tot het inzicht komt te updaten- ongehoord tekeer kan gaan.

M.i. is het gewoon wachten op zo'n beestje dat in plaats van voornamelijk zichzelf reproduceren de computer echt softwarematig om kroosjes brengt bij een van de komende meldingen van veiligheidslekken van MS.

M.i. kan MS dus beter de snavel houden, een patch maken en verspreiden en de nodige geheimzinnigheid in acht nemen. Overigens las ik (ik dacht in C'T) dat er een heel reeksje aan Mac lekken gevonden is.

Michel Uphoff
(Sysop)



Bericht 7 van 17

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Ruud de Wit (Sysop)Datum:01-06-2004
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:1353.7
 Onderwerp:Lek in Mac OS X ??Forum:ws-nlcomputer
Michel,

>> Maar vrdat Jan en Alleman die fixes hebben genstalleerd, is er allang weer een gek die er een virusje, wormpje of Trojan voor geschreven heeft dat -totdat ook Jan eindelijk tot het inzicht komt te updaten- ongehoord tekeer kan gaan.<<

Dat is wel zo al vind je op allerlei Mac forums/nieuws sites allerlei berichten en aankondigingen van lekken in het Mac OS. Apple zal daar ook regelmatig kijken en dan aan een patch werken. Maar inderdaad, je hoort van Apple heel weinig en plotseling meldt de systeemupdate dat er een 'critical update' klaar staat.

>>M.i. kan MS dus beter de snavel houden, een patch maken en verspreiden en de nodige geheimzinnigheid in acht nemen.<<

Dat denk ik ook, het 'slapende honden waker maken' verhaal ;-)

>> Overigens las ik (ik dacht in C'T) dat er een heel reeksje aan Mac lekken gevonden is. <<

Klopt, op dit moment is er een patch door Apple vrijgegeven die deze lekken gedeeltelijk oplossen dus zal het nog wel een vervolg krijgen.

Groeten,

Ruud de Wit
(Sysop)



Bericht 8 van 17

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Ton Van Hest (Sysop)Datum:01-06-2004
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:1353.8
 Onderwerp:Lek in Mac OS X ??Forum:ws-nlcomputer
Michel,

>> een heel reeksje aan Mac lekken gevonden is. <<

Volgens mijn informatie is er 1 pseudolek en meer niet. pseudo omdat het in mijn ogen niets met het begrip lek te maken heeft.

Daarnaast is er een firma (Intego) die nogal eens op zijn websites melding maakt van zaken die (in hun ogen) misbruikbaar zouden zijn. Sommigen (kwaadwillenden?) vermoeden echter dat de firma nu eindelijk wel eens zijn AVsoftware wil verkopen.
Hun vermeende virus is overigens gebaseerd op het feit dat zelfs in OS X nog steeds gewerkt kan worden met het antieke "fork en data" principe wat echter zichzelf in de wielen rijdt omdat er tegelijkertijd ook op basis extensie gewerkt wordt.

En als dan de extensie zegt MP3 en de fork zegt APP dan heb je dus een conflict maar om dat een virus te noemen???????

Maar zelfs dan kom ik niet op het begrip "lijst"

Groeten
Ton van Hest



Bericht 9 van 17

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:01-06-2004
 Aan:Ton Van Hest (Sysop)MsgID:1353.9
 Onderwerp:Lek in Mac OS X ??Forum:ws-nlcomputer
Ha Apple adept <gg>,

>> Maar zelfs dan kom ik niet op het begrip "lijst" <<

Ik zei lijstje, en volgens mij stond dat in C'T, maar heb er verder geen aandacht aan besteed, dus hoe ernstig die lekken (lekjes, mineure bugjes, veiligheidsgaten, beveiligingsblunders van de eerste orde *) zijn weet ik niet.

* doorhalen wat niet gewenst is.

Michel Uphoff
(Sysop)



Bericht 10 van 17

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Grace Alt (Sysop)Datum:27-08-2004
 Aan:Ruud de Wit (Sysop)MsgID:1353.10
 Onderwerp:Lek in Mac OS X ??Forum:ws-nlcomputer
Hallo Ruud,

>>Apple is altijd geheimzinnig geweest over dit soort zaken en gaf algemeen aan dat het OS waterdicht is. Uiteraard is dat niet zo, ook het MacOS (net als Linux/unix systemen) is vatbaar voor aanvallen van buitenaf.<<

Ja, aparte houding van Apple, nu moeten ze toch meer kleur bekennen, zal ze niet makkelijk vallen!

Oh ja, hebben jullie al iets opgevangen van de nieuwe iMac? Komt in september a.s. uit,schijnt het. Heb je eventueel zin (en tijd) daar een keer naar te gaan kijken in Uitgeest? Misschien willen er ook nog anderen mee?

Dag, groetjes van Grace <--- hopelijk weer meer Apple tijd na de verhuizing!



Bericht 11 van 17

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Grace Alt (Sysop)Datum:27-08-2004
 Aan:Ton Van Hest (Sysop)MsgID:1353.11
 Onderwerp:Lek in Mac OS X ??Forum:ws-nlcomputer
Hallo Ton,

Heb zowaar bijna al je huiswerk doorgenomen! Leuk die CD met 'essentials'!

>> Het probleem is (in mijn ogen) meer dat de Applegemeenschap altijd een "beetje" naief is geweest en dacht dat er geen boze lelijke macgebruikers zouden zijn. Die zijn er ook niet alleen is aangetoond dat ze wel kunnen komen. En dat laatste is niets nieuws.<<

Klopt, zoiets zei Ruud ook al. Grappig dat er nu een beetje paniek in de Apple-tent is <ggg>

>>Oh ja, er is een piepklein gratis programmatje wat je waarschuwt als er de kans (let op woordgebruik) is dat zoiets zou kunnen gaan gebeuren.<<

Aaah, en is er ook-een-kans dat je mij/ons de naam van dat programaatje gaat influisteren.....'-)

Dag, groetjes van Grace




Bericht 12 van 17

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Grace Alt (Sysop)Datum:27-08-2004
 Aan:Ton Van Hest (Sysop)MsgID:1353.12
 Onderwerp:Lek in Mac OS X ??Forum:ws-nlcomputer
>>ParanoidAndroid<<

Ton, is dit het progje waar je het overhad?

Dag, groetjes van Grace


Bericht 13 van 17

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Ton Van Hest (Sysop)Datum:27-08-2004
 Aan:Grace Alt (Sysop)MsgID:1353.13
 Onderwerp:Lek in Mac OS X ??Forum:ws-nlcomputer
Grace,

>> Grappig dat er nu een beetje paniek in de Apple-tent is <ggg> <<

Al weer achterhaald mits je netjes de updates (automatisch!) binnenhaald.

Groeten
Ton van Hest



Bericht 14 van 17

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Ton Van Hest (Sysop)Datum:27-08-2004
 Aan:Grace Alt (Sysop)MsgID:1353.14
 Onderwerp:Lek in Mac OS X ??Forum:ws-nlcomputer
>> Ton, is dit het progje waar je het overhad? <<

Ja, maar in tussentijd achterhaald.

Groeten
Ton van Hest



Bericht 15 van 17

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Grace Alt (Sysop)Datum:27-08-2004
 Aan:Ton Van Hest (Sysop)MsgID:1353.15
 Onderwerp:Lek in Mac OS X ??Forum:ws-nlcomputer
>>Ja, maar in tussentijd achterhaald.<<

Ton, OIC....heb de iBook met opzet nog niet op het Net losgelaten, ben nog teveel bezig met de 'basics' ervan en die r*t verhuizing of liever de weg ernaartoe, verheug me wel op de tijd na de verhuizing, dan heb ik mijn hoofd vrij voor de Mac, I hope :-))

Ben overigens nog steeds blij dat jullie op dit 'fruitige' spoor hebben gezet!

Dg, groetjes van Grace


Bericht 16 van 17

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Ton Van Hest (Sysop)Datum:28-08-2004
 Aan:Grace Alt (Sysop)MsgID:1353.16
 Onderwerp:Lek in Mac OS X ??Forum:ws-nlcomputer
Grace,

>> heb de iBook met opzet nog niet op het Net losgelaten <<

Voor de updates heb je toch wel een breedbandverbinding nodig, lopen gauw in de honderd Mb. Zitten ook voor veel programma's (best wel leuke) updates bij.
Groeten
Ton van Hest



Bericht 17 van 17

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Grace Alt (Sysop)Datum:02-09-2004
 Aan:Ton Van Hest (Sysop)MsgID:1353.17
 Onderwerp:Lek in Mac OS X ??Forum:ws-nlcomputer
Hallo Ton,

>> Zitten ook voor veel programma's (best wel leuke) updates bij.<<
Ik las dat je ook voor de iPod-updates regelmatig even bij Apple langs kunt. Ben benieuwd. Heb van de week de iPod gekocht . Wat een wereld ding. De muziek klinkt er z mooi op, geweldig!

Dag, groetjes van Grace