Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

498 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

27 april 2024, 23:49:22

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Font & MS-DOS  (gelezen 10846 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline NLCOMP

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 14.666
    • NL Computer Forum
Font & MS-DOS
« Gepost op: 11 november 2009, 20:40:14 »
Bericht 1 van 11

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Ton van Hest (Sysop)Datum:10-09-2004
 Aan:AllenMsgID:1373.1
 Onderwerp:Font & MS-DosForum:ws-nlcomputer
Ik draai MS-Dos 7.x onder VPC op een Mac. Werkt allemaal leuk en goed echter het beelscherm is piepklein.

Dit komt omdat MS-Dos een klein font gebruikt en ik het window niet kan aanpassen.

Is er een (config of autoexec) commando waarmee ik MS-Dos kan dwingen een bepaalde lettergrootte te gebruiken?

Alternatief, kan ik MS-Dos vertellen dat het scherm resolutie xx*yy is?


Bericht 2 van 11

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:10-09-2004
 Aan:Ton van Hest (Sysop)MsgID:1373.2
 Onderwerp:Font & MS-DosForum:ws-nlcomputer
Hoi Ton,

Msdos 7 (wellicht niet onder VPC, hoewel ik denk van wel), heeft zelf een fors aantal mogelijkheden om het scherm aan te passen. Wel blijft de resolutie 80 bij 25 karakters.

Rechtsklik op de snelkoppeling naar Command, en pas deze aan. Je kan kiezen voor fixed en trueType fonts, en voor een fontgrootte. Verder hooe je met Alt-Enter een volledig scherm te krijgen (weer alt-enter gaat terug naar een venster).

Andere mogelijkheid is, rechtsklik op de titelbalk van de Ms-Dos prompt, eigenschappen, of vink werkbalk aan waarmee je de eigenschappen altijd binnen bereik hebt.

Michel Uphoff
(Sysop)

http://tinyurl.com/m8fp



Bericht 3 van 11

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Ton van Hest (Sysop)Datum:10-09-2004
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:1373.3
 Onderwerp:Font & MS-DosForum:ws-nlcomputer
Michael,

>>Rechtsklik op de snelkoppeling naar Command, en pas deze aan. Je kan kiezen voor fixed en trueType fonts, en voor een fontgrootte. Verder hooe je met Alt-Enter een volledig scherm te krijgen (weer alt-enter gaat terug naar een venster)

Dat is de manier als je in een Dosbox draait MAAR (het is echt heel antique) ik draai dus rechtstreeks op de hardware!

Vandaar dat ik iets zoek zodat ik bijvoorbeeld iets zodat ik MS-Dos kan laten denken dat hij bijv. op 1024*768 scherm draait en navenant grote letters gaat genereren.



Bericht 4 van 11

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:10-09-2004
 Aan:Ton van Hest (Sysop)MsgID:1373.4
 Onderwerp:Font & MS-DosForum:ws-nlcomputer
>> het is echt heel antique <<

Qui Monseigneur, trs antique!

Nee, daar heb ik (behalve tijdelijk voor deze vuistbijl de schermresolutie te verlagen naar 640*480) niets voor. Overigens moet dat verlagen van de resolutie ook onder VPC wel kunnen denk ik, en er zijn zelfs tooltjes die dat automatiseren).

Michel Uphoff
(Sysop)

http://tinyurl.com/m8fp



Bericht 5 van 11

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Ruud de Wit (Sysop)Datum:10-09-2004
 Aan:Ton van Hest (Sysop)MsgID:1373.5
 Onderwerp:Font & MS-DosForum:ws-nlcomputer
Ton,

>> Alternatief, kan ik MS-Dos vertellen dat het scherm resolutie xx*yy is? <<

Volgens mij is dat niet mogelijk onder de gebruikte omgeving. Je heb wel tooltjes maar daarmee stel je de video-adapter mee in. Onder VPC wordt die gemuleerd. Op mijn ibook gebruik ik de "Full screen mode" waardoor het hele scherm 1024x786 door Windows wordt gevuld. In een DOS venster kan ik allerlei lettertype kiezen. Met alt+enter krijg ik het volledige dosscherm. Het enige wat je daarin kunt aanpassen, zoals Michel al schreef, zijn het aantal kolommen en regels waardoor karakters groter of kleiner worden.

In je config.sys kun je de volgende regel toevoegen welke je ook eerst even in een dosscherm (of volledig scherm) kunt uitproberen:

mode con: cols=40 lines=25

Voor meer opties type je onder DOS het commando:

help mode

Groeten,

Ruud de Wit
(Sysop)



Bericht 6 van 11

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Ton Van Hest (Sysop)Datum:11-09-2004
 Aan:Ruud de Wit (Sysop)MsgID:1373.6
 Onderwerp:Font & MS-DosForum:ws-nlcomputer
Ruud,

>> "Full screen mode" waardoor het hele scherm 1024x786 door Windows wordt gevuld. In een DOS venster kan ik allerlei lettertype kiezen <<

Programma draait niet onder Windows want werkt niet in een Dosbox. (Althans niet onder XP)
Groeten
Ton van Hest



Bericht 7 van 11

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Just Vecht (Sysop)Datum:11-09-2004
 Aan:Ton Van Hest (Sysop)MsgID:1373.7
 Onderwerp:Font & MS-DosForum:ws-nlcomputer
Ha Ton,

En zou het hiermee wel willen misschien:

http://dosbox.sourceforge.net/information.php?page=0

groetjes,

Just


Bericht 8 van 11

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Ton Van Hest (Sysop)Datum:12-09-2004
 Aan:Just Vecht (Sysop)MsgID:1373.8
 Onderwerp:Font & MS-DosForum:ws-nlcomputer
Just,

>> http://dosbox.sourceforge.net/information.php?page=0 <<

Leverde uiteindelijk een interessante site op. Nooit gedacht dat een dergelijke emulator zou bestaan. ga bekijken of't mijn probleem oplost, blijkbaar kun je een Mac folder eraan koppelen alsware het een discdrive.

(aanvulling)

Verrek! Het werkt! Je krijgt inderdaad (rechtstreeks onder MAC OS) een dosbox tot je beschikking waarin je gewoon programma's kunt starten. Helaas knalt hij er gelijk weer uit. Schint iets met protected mode en soortgelijk te maken te hebben.

Groeten
Ton van Hest



Bericht 9 van 11

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Just Vecht (Sysop)Datum:12-09-2004
 Aan:Ton Van Hest (Sysop)MsgID:1373.9
 Onderwerp:Font & MS-DosForum:ws-nlcomputer
Ha Ton,

>> Helaas knalt hij er gelijk weer uit.<<

Donders! Alleen bij die bewuste toepassing van je of altijd? Het ding zou juist ook protected mode enzo moeten aankunnen. Tenminste dat snapte ik dan.

Hij kwam bij een of ander tijdschrift met 350 DOS spelletjes op CD, zo van "leuk in de vakantie"..

Groetjes,

Just


Bericht 10 van 11

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Ton Van Hest (Sysop)Datum:13-09-2004
 Aan:Just Vecht (Sysop)MsgID:1373.10
 Onderwerp:Font & MS-DosForum:ws-nlcomputer
Just,

>> Donders! Alleen bij die bewuste toepassing van je of altijd? Het ding zou juist ook protected mode enzo moeten aankunnen. Tenminste dat snapte ik dan <<

Ik heb haast geen echte Dos toepassingen meer en deze is dermate antiek dat hij rdelijk probleemloos draait indien op een echte PC maar zodra ik hem onder VPC (386 emulator op Mac) wil draaien dan lukt alleen 98. Gebruik ik XP dan komt er een melding over illegale instructies ook indien ik via eigenschappen compatabiliteit inschakel.

Dus erg eigengereid beesje (vandaar dat de baas er wel happy mee is).

Oorzaak zal dus in de toepassing en niet in de emulator liggen.

Anderzijds, ik gebruik die toepassing hoogstens 4 keer per jaar. Voorlopig heb ik een echte PC en anders werkt hij in ieder geval redelijk onder VPC.

Mijn enige probleem is die ellende met (onderliggende) streepjes die als guldens en accent/o worden afgedrukt.

Groeten
Ton van Hest



Bericht 11 van 11

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Just Vecht (Sysop)Datum:13-09-2004
 Aan:Ton Van Hest (Sysop)MsgID:1373.11
 Onderwerp:Font & MS-DosForum:ws-nlcomputer
Ha Ton,

Tja, dan moet het maar zo wezen, nietwaar?

groetjes,

Just