Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

494 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

27 april 2024, 23:50:16

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Defragmenten Powerbook  (gelezen 9780 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline NLCOMP

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 14.666
    • NL Computer Forum
Defragmenten Powerbook
« Gepost op: 11 november 2009, 20:42:01 »
Bericht 1 van 10

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Just Vecht (Sysop)Datum:25-12-2004
 Aan:AllenMsgID:1814.1
 Onderwerp:Defragmenten PowerbookForum:ws-nlcomputer
Beste mensen,
Mijn broer's Powerbook wordt na erg intensief gebruik nou duidelijk een tikkie slomer. De mensen bij de Apple-store beveelden programma's als Norton Disk Doctor of Diskwarrior aan om de boel weer wat op te schonen.
Dat is dan neem ik aan net zoiets als Defragmenteren bij Windows?
Kan zo'n Mac dat dan niet zelf?
-


Bericht 2 van 10

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Ruud (Sysop)Datum:25-12-2004
 Aan:Just Vecht (Sysop)MsgID:1814.2
 Onderwerp:Defragmenten PowerbookForum:ws-nlcomputer
Just,

>>Dat is dan neem ik aan net zoiets als Defragmenteren bij Windows?<<

Je kunt het daarmee wel vergelijken alleen is de opslag van bestanden wat beter geregeld door een andere Unix OS.

>>Kan zo'n Mac dat dan niet zelf?<<

Ook voor het opschonen etc, ben je afhankelijk van een programma die niet standaard bij het OS geleverd zit, net als bij de Linux versies. Waarschijnlijk dachten ze bij Apple dat dit niet nodig is omdat de installaties van programma's gemakkelijk weer te verwijderen zijn. In de praktijk blijft er toch nog wel wat achter.

Hoe doe jij dat onder Linux?

Fijne feestdagen en een gezond 2005!
-------------------
Groeten,
Ruud de Wit



Bericht 3 van 10

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Ton Van Hest (Sysop)Datum:25-12-2004
 Aan:Just Vecht (Sysop)MsgID:1814.3
 Onderwerp:Defragmenten PowerbookForum:ws-nlcomputer
Mijn broer's Powerbook wordt na erg intensief gebruik nou duidelijk een tikkie slomer. De mensen bij de Apple-store beveelden programma's als Norton Disk Doctor of Diskwarrior aan om de boel weer wat op te schonen.
========================================
Volgens alle verhalen zou HFS+ weinig behoefte hebben aan defragmenteren. In de meeste gevallen wordt er door de programmatuur namelijk bij eerste creatie van een bestand gelijk een zodanige ruimte gereserveerd als welke nodig zal zijn voor dat bestand. Hetgeen teveel is gereserveerd wordt bij sluiten bestand weer vrijgegeven.
Hierdoor vermijdt je al veel fragmentatie.
Blijft over als je (vooral) kleine bestandjes gaat verwijderen en dan die ruimte dus wordt vrijgegeven.
Kortom, er bestaan geen echte defragmentatieprogramma's voor OS X en ik zou je willen adviseren je handen ver te houden van de Norton software. Of het echt aan Norton ligt weet ik natuurlijk niet maar je zult niet de eerste zijn die met verminkte bestanden komt te zitten.
Disk Warrior is niet echt een defragmentatie programma. Het is bedoeld om de structuur te controleren en herstellen en optimaliseert vooral de diverse directories.

--------------------
Aloha

Ton van Hest




Bericht 4 van 10

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Just Vecht (Sysop)Datum:25-12-2004
 Aan:Ruud (Sysop)MsgID:1814.4
 Onderwerp:Defragmenten PowerbookForum:ws-nlcomputer
Hoi Ruud,

>> Hoe doe jij dat onder Linux <<

Hetzelfde als onder Windows: niks! Onder ReiserFS gebeurt er helemaal niks, onder Ext3 draait Linux om de 20 keer booten automatisch fsck, een soort scandisk en dat is het verder helemaal. Onder Windows draai ik alleen als het echt duidelijk nodig is defrag en in de praktijk is dat over een drie jaar gebruik misschien 1 a 2 keer op de werk portable. Op die machine wordt dan ook qua Windows uitermate netjes gewerkt.

Zou dat MacOS fsck aan boord hebben?

Mijn broer's Mac is ook een werkpaard, die we niet graag in de war schoppen!   -


Bericht 5 van 10

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Just Vecht (Sysop)Datum:25-12-2004
 Aan:Ton Van Hest (Sysop)MsgID:1814.5
 Onderwerp:Defragmenten PowerbookForum:ws-nlcomputer
Hoi Ton,

Bedankt voor de waarschuwing inzake de Norton software en de adviezen!

Tezamen met Ruud's opmerkingen zal ik eens verder kijken..
         -


Bericht 6 van 10

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Just Vecht (Sysop)Datum:25-12-2004
 Aan:Ruud (Sysop)MsgID:1814.6
 Onderwerp:Defragmenten PowerbookForum:ws-nlcomputer
Hoi Ruud,

Ik heb wat gevonden op:

http://ts-mac.web.cern.ch/TS-Mac/home/howtousethefsckutil.html

     


How to Use the fsck utility to repair the disk under certain conditions (i.e  after Kernel Panic or when system will not boot correctly into MacOSX)É
<!--[if !supportEmptyParas]--> <!--[endif]-->
<!--[if !supportEmptyParas]--> <!--[endif]-->
<!--[if !supportEmptyParas]--> <!--[endif]-->
The fsck utility may be able to verify and repair your MacOS X disk in situations in which Disk Utility is not available. If your computer starts up partially then pauses in a text only environment you need run fsck utility from the command line.
<!--[if !supportEmptyParas]--> <!--[endif]-->
How to use fsck
 ¥ Start your mac in single-user mode, to do it, shut down, press the power button to start the computer and immediately press and hold the Command (Apple) key and the the "s" key (single user mode)
<!--[if !supportEmptyParas]--> <!--[endif]-->
 ¥ At the command-line prompt, type:
/sbin/fsck -fy
<!--[if !supportEmptyParas]--> <!--[endif]-->
 and press Return.
<!--[if !supportEmptyParas]--> <!--[endif]-->
 The -y flag tells fsck that you want to answer "yes" to all questions about fixing, repairing, or salvaging information. If you type -f flag you force fsck to check "clean" filesystems when preening.
<!--[if !supportEmptyParas]--> <!--[endif]-->
 ¥ Now The fsck utility will go through five "phases" then return information about the disk's utilization and fragmentation. When fsck reports that, "** The volume (name of volume) appears to be OK.", type: reboot and then press Return. <!--[if !supportEmptyParas]-->
-


Bericht 7 van 10

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Ruud (Sysop)Datum:26-12-2004
 Aan:Just Vecht (Sysop)MsgID:1814.7
 Onderwerp:Defragmenten PowerbookForum:ws-nlcomputer
Just,

>>onder Ext3 draait Linux om de 20 keer booten automatisch fsck, een soort scandisk en dat is het verder helemaal.<<

Zoiets gebeurd er ook op de (mijn) Mac. 1x in de 3 a 4 weken, duurt het opstarten zo'n 10 minuten en hoor je de hd aardige toeren maken. Ik denk dat er dan een soort schijf/file controle wordt uitgevoerd. Het zal wel in het Unix systeem zijn ingebouwd.

>>Zou dat MacOS fsck aan boord hebben?<<

Zowel Linux als de Mac software zijn Unix varianten dus dat zal best.

Fijne feestdagen en een gezond 2005!
-------------------
Groeten,
Ruud de Wit



Bericht 8 van 10

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Ruud (Sysop)Datum:26-12-2004
 Aan:Just Vecht (Sysop)MsgID:1814.8
 Onderwerp:Defragmenten PowerbookForum:ws-nlcomputer
Just,

>> Ik heb wat gevonden op:<<

Inderdaad, je zal dus vanaf de Unix prompt moeten werken. Veel van dit soort utilities zitten verstopt in het Unix (FreeBSD/Linux) systeem. Kijk wel uit met het gebruik van dit soort programma's. Apple heeft ze niet voor niets verstopt!

Fijne feestdagen en een gezond 2005!
-------------------
Groeten,
Ruud de Wit



Bericht 9 van 10

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Just Vecht (Sysop)Datum:26-12-2004
 Aan:Ruud (Sysop)MsgID:1814.9
 Onderwerp:Defragmenten PowerbookForum:ws-nlcomputer
Hallo Ruud,
Ik weet vanuit Linux dat je fsck niet op een gemounte partitie mag loslaten, in ieder geval niet als deze "lezen & schrijven" gemount is (r/w dus). Daar kijkt fsck overigens wel naar en geeft een waarschuwing.

 -


Bericht 10 van 10

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Ruud (Sysop)Datum:26-12-2004
 Aan:Just Vecht (Sysop)MsgID:1814.10
 Onderwerp:Defragmenten PowerbookForum:ws-nlcomputer
Just,

>>in ieder geval niet als deze "lezen & schrijven" gemount is (r/w dus).<<

Ja het blijft oppassen. Dat mounten overigens gaat onder Mac automatisch en zal wel afhankelijk zijn van de gebruiker.

Fijne feestdagen en een gezond 2005!
-------------------
Groeten,
Ruud de Wit