Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

495 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

27 april 2024, 11:11:36

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Lesje in Linux: foei-foei [grinnik]  (gelezen 9130 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline NLCOMP

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 14.666
    • NL Computer Forum
Lesje in Linux: foei-foei [grinnik]
« Gepost op: 11 november 2009, 20:43:35 »
Bericht 1 van 12

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Just Vecht (Sysop)Datum:29-12-2004
 Aan:AllenMsgID:1834.1
 Onderwerp:Lesje in Linux: foei-foei [grinnik]Forum:ws-nlcomputer
Beste mensen,
Ik ben druk doende iets speciaals in Linux te maken. Een volledig automatische backup faciliteit naar een externe USB HD om precies te zijn.
Vernoedelijk ben ik het wiel weer aan het uitvinden, maar soi.
Ik kom er nog wel op terug.
Wat ik kom vertellen is iets over mounting. Waar Windows domweg een schijf klikklak laat zien als C, D of wat voor letter het dan ook heeft, in Linux moet je ze mounten en er is ook nog onderscheid in schijven en partities. Niet moeilijk, wel ander.
Normaal is de eerste schijf hda en de eerste partitie daarop wordt dan hda1.
USB sticks enzo worden gezien als SCSI discs en dat wordt dan bijv. een sda1.
Om dat backuppen te testen had ik natuurlijk een oefenomgeving nodig. Daar pak je niet de partities van de test PC voor. Gaat het fout, dan ... juist!
Dus even een USB stick dan maar, plus een Card reader plus een oude 100 MB zipdrive op de printerpoort.
Tja, dat wou dus van geen kanten. Die Zip is bekend en wordt een /dev/sda4 - mits bij booten van Linux al aangekoppeld en met Zipdisk aanwezig in de drive.
Toen de USB stick: nee - geen valid Block Device. Ik dus zweten dat die stick naar de eeuwige jachtvelden was. Nog eens sda1 tot een met sda9 afgewandeld en allerlei andere trucs, maar néé !
Tot ik na een halve avond tobben het licht zag: Linux ziet dat natuurlijk als andere HD's en dus is die stick niet sda1 of sda5 (eentje meer dan die Zipdrive met sda4) maar sdb1 en de vervolgens gemounte cardreader - jawel - sdc1 ... .
Ik vertik het nu Windows de eer te gunnen dat het lekker simpel is en wedden dat die Mac fans me dat ook vertellen inzake MacOSX?
Foei foei! En eigenlijk was het zo erg simpel.
groetjes,


Footsteps
-


Bericht 2 van 12

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Ton Van Hest (Sysop)Datum:29-12-2004
 Aan:Just Vecht (Sysop)MsgID:1834.2
 Onderwerp:Lesje in Linux: foei-foei [grinnik]Forum:ws-nlcomputer
Ik vertik het nu Windows de eer te gunnen dat het lekker simpel is en wedden dat die Mac fans me dat ook vertellen inzake MacOSX?

Just,

Absoluut niet flauw bedoeld maar dat is nu net het soort "dingen" die maken dat Linux mij irriteert en afstoot.

Als ik aan een Mac een USB stick, Firewire apparaat (ongeacht wat) Camera, etc hang dan verschijnt dat ding (tenzij ik verschijnen expliciet heb onderdrukt) plompverloren op mijn desktop onder zijn echte (volume) naam.

En de eerlijkheid gebiedt me om te zeggen dat Mac toch nog het onderspit moet delven.

Want onder XP kan ik elk USB device er domweg uittrekken zonder dat er iets mis gaat. Op de Mac ben ik bij mijn digitale camera gelijk alle foto's kwijt, althans ze zijn niet meer normaal toegankelijk. Als je je hierover beklaagt dan blijkt dat bij Mac (soortgelijk als bij Windows) een "feature" te heten.


--------------------
Aloha

Ton van Hest




Bericht 3 van 12

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:PimmetjeDatum:29-12-2004
 Aan:Ton Van Hest (Sysop)MsgID:1834.3
 Onderwerp:Lesje in Linux: foei-foei [grinnik]Forum:ws-nlcomputer
Hi Ton,

>> Want onder XP kan ik elk USB device er domweg uittrekken zonder dat er iets mis gaat<<
Is dat zo? Er staat dan toch op de taakbalk rechts een of ander pictogram voor het (veilig) verwijderen van zo'n apparaat?
Waarom dat onder Linux en misschien op de Mac wel moet, heeft als reden, dat nog het een en ander wordt weggeschreven bij de umount. Tenminste, zo heb ik het begrepen, maar ik weet natuuuuurlijk ook niet alles<g>.

Groetjes

Pim




Bericht 4 van 12

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:PimmetjeDatum:29-12-2004
 Aan:Ton Van Hest (Sysop)MsgID:1834.4
 Onderwerp:Lesje in Linux: foei-foei [grinnik]Forum:ws-nlcomputer
Hi Ton,

En in tweede instantie, kwas nog wat vergeten<g>.

>> Als ik aan een Mac een USB stick,, enz..<<
Dat gebeurt onder Linux ook hoor. Als ik mijn externe harde schijf aanzet, dan komt na enige seconden gewoon een pictogram op de desktop met aanduiding sda1, geen probleem. Ff aanklikken en kan gewoon dat ding benaderen. Die behuizing heeft ook nog 2 USB-poorten. Steek ik daar mijn camera in, of mp3-speler, dan worden die gewoon herkent.

Dus Linux moeilijk? Welnee<g>.

Groetjes

Pim




Bericht 5 van 12

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:PimmetjeDatum:29-12-2004
 Aan:Just Vecht (Sysop)MsgID:1834.5
 Onderwerp:Lesje in Linux: foei-foei [grinnik]Forum:ws-nlcomputer
Hi Just,

Zie ook mijn antwoord aan Ton. Maar wordt die stick niet automatisch herkent? Da's vreemd. Het enige, wat ik moet doen na aanzetten van die schijf, is klikken op het pictogram, wat inhoudt, dat-ie gemount wordt. En daarna gaan met die banaan<g>.

Groetjes

Pim




Bericht 6 van 12

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Just Vecht (Sysop)Datum:29-12-2004
 Aan:Ton Van Hest (Sysop)MsgID:1834.6
 Onderwerp:Lesje in Linux: foei-foei [grinnik]Forum:ws-nlcomputer
Hallo Ton,

>> Als je je hierover beklaagt dan blijkt dat bij Mac (soortgelijk als bij Windows) een "feature" te heten. <<

Tja, hoe verzinnen ze het!

 groetjes,


Footsteps
-


Bericht 7 van 12

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Just Vecht (Sysop)Datum:29-12-2004
 Aan:PimmetjeMsgID:1834.7
 Onderwerp:Lesje in Linux: foei-foei [grinnik]Forum:ws-nlcomputer
Hallo Pim,

>>Maar wordt die stick niet automatisch herkent? <<

In SuSE wel, in Slackware is dat niet zo. Je kan wel probleemloos een pictogram op je bureaublad maken en met één klik erop wordt een aanwezige stick dan gemount, maar automatisch verschijnen is er niet bij. In ruil voor dat niet aanwezige  automatisme doet Slackware wel in veel mindere mate een aanslag op de computer.

groetjes,


Footsteps
-


Bericht 8 van 12

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Ruud (Sysop)Datum:29-12-2004
 Aan:Just Vecht (Sysop)MsgID:1834.8
 Onderwerp:Lesje in Linux: foei-foei [grinnik]Forum:ws-nlcomputer
Just,

>>en wedden dat die Mac fans me dat ook vertellen inzake MacOSX? <<

Zoals Ton al schreef, sluit je alles via USB en Firewire aan en het wordt herkent, ook geen gezeur over installaties, drivers enz. M.a.w., het mounten, en dat gebeurd op de Mac ook, gaat automatisch. Ik kijk wel eens in /etc/fstab als ik een apparaat heb aangesloten maar dan staat ie keurig in het lijstje. De meeste kun je ook gewoon loskoppelen en wordt er een unmount uitgevoerd maar dat gaat niet altijd op. Dan geeft het systeem een melding dat het nog in gebruik is maar na een herstart, is de hardware weer afgesloten.

>>Foei foei! En eigenlijk was het zo erg simpel<<

Ja maar al die device namen, dat kan je nooit onthouden... :(

Fijne feestdagen en een gezond 2005!
-------------------
Groeten,
Ruud de Wit



Bericht 9 van 12

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Ruud (Sysop)Datum:29-12-2004
 Aan:Ton Van Hest (Sysop)MsgID:1834.9
 Onderwerp:Lesje in Linux: foei-foei [grinnik]Forum:ws-nlcomputer
Ton,

>>Op de Mac ben ik bij mijn digitale camera gelijk alle foto's kwijt, althans ze zijn niet meer normaal toegankelijk. <<

Ik heb toevallig vanavond een externe HD via Firewire aangesloten. Het aansluiten ging prima, werd meteen herkent maar verwijderen (Verwijder Media) gaf een foutmelding 'Apparaat kan niet worden afgesloten, is nog bezig' . Ik heb gewoon de iBook afgesloten en de HD losgekoppeld voor het opstarten. Daarna weer opnieuw aangesloten en alles werkte weer prima.

Fijne feestdagen en een gezond 2005!
-------------------
Groeten,
Ruud de Wit



Bericht 10 van 12

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:PimmetjeDatum:30-12-2004
 Aan:Just Vecht (Sysop)MsgID:1834.10
 Onderwerp:Lesje in Linux: foei-foei [grinnik]Forum:ws-nlcomputer
Hi Just,

Voor alle duidelijkheid. Dat automatisme werkt alleen in Suuz 8.2. In 9.1 werkte het niet zo en ik heb daarover weer het nodige gelezen op de diverse fora. SuSE had daarvoor een workaround. Het heeft te maken met een stuk software, dat gaat over "hotplugging". Dat zal ook vast voor Slackware beschikbaar zijn en dan zou het ook op Slackware moeten werken, maar jouw oplossing kan natuurlijk ook.

Groetjes

Pim




Bericht 11 van 12

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Ton Van Hest (Sysop)Datum:30-12-2004
 Aan:PimmetjeMsgID:1834.11
 Onderwerp:Lesje in Linux: foei-foei [grinnik]Forum:ws-nlcomputer
Waarom dat onder Linux en misschien op de Mac wel moet, heeft als reden, dat nog het een en ander wordt weggeschreven bij de umount
===============================

Dat is inderdaad het argument echter de problemen treden ook op bij een stick waarvan alleen maar gelezen is en geheel niets geschreven.

En los daarvan. Ik blijf het een conceptfout vinden van Linux en OS X, je moet externe devices altijd zo benaderen dat bij plotselinge wegval verlies uitsluitend kan en mag optreden in (voor schrijven) geopende bestanden en zeker mag het niet tot problemen in de directory leiden.

Kortom Billie heeft dit gewoon beter gedaan. (Ja ik weet't moet nu met blote voeten naar bed)



--------------------
Aloha

Ton van Hest




Bericht 12 van 12

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:PimmetjeDatum:30-12-2004
 Aan:Ton Van Hest (Sysop)MsgID:1834.12
 Onderwerp:Lesje in Linux: foei-foei [grinnik]Forum:ws-nlcomputer
Hi Ton,

>>Ik blijf het een conceptfout vinden van Linux en OS X<<
Natuurlijk, je hebt gelijk<g>.

>>
Ja ik weet't moet nu met blote voeten naar bed<<
Welzeker en ook nog zonder eten, Nu meteen!!!!!!!

Groetjes

Pim