Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

494 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

27 april 2024, 07:52:06

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Ipods met een virus!  (gelezen 12968 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline NLCOMP

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 14.666
    • NL Computer Forum
Ipods met een virus!
« Gepost op: 11 november 2009, 21:12:05 »
Bericht 1 van 5

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:PeterDatum:30-10-2006
 Aan:AllenMsgID:3126.1
 Onderwerp:Ipods met een virus!Forum:ws-nlcomputer
Hallo,


Apple Shipped iPods Carrying Windows Virus


groeten, Peter




Bericht 2 van 5

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:31-10-2006
 Aan:PeterMsgID:3126.2
 Onderwerp:Ipods met een virus!Forum:ws-nlcomputer
Hoi Peter,
Slordig!
Dit is de 4e blooper in een maand. In mei werden nog 43 beveiligingslekken gerepareerd. Apple begint er echt bij te horen <G>

Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage



Bericht 3 van 5

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Ton Van Hest (Sysop)Datum:02-11-2006
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:3126.3
 Onderwerp:Ipods met een virus!Forum:ws-nlcomputer
Er zit m.i. weinig relatie tussen het 'repareren veiligheidslekken' en bloopers. Elk systeem kent veiligheidslekken en van belang zijn dan vragen 'hoe ernstig zijn de consequenties' en 'hoe lang duurt' reparatie.
En die zijn v.w.b. Apple beiden zeer gunstig. Lekken worden gedicht nog voordat iemand er misbruik van heeft kunnen maken, waarmee dus duidelijk zal zijn dat de snelheid op z'n minst acceptabel is.
Dit i.t.t. tot niet nader te noemen produkten waarbij een arsenaal van AV en FW nodig is om de ergste ellende buiten de deur te houden.
Ik heb op mijn systemen geen enkele AV en geen enkele FW geinstalleerd.
Wat betreft die iPods, dat is wel heel erg stupide. Hoewel ik me afvraag hoe daar een actief windowsvirus op kan staan want (tenzij je 3rd hacks gebruikt) het is niet mogelijk om data vanaf een iPod te lezen en ze zijn in HFS+ geformatteerd wat niet (zonder hulpmiddelen) door XP gelezen kan worden.


Bericht 4 van 5

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:02-11-2006
 Aan:Ton Van Hest (Sysop)MsgID:3126.4
 Onderwerp:Ipods met een virus!Forum:ws-nlcomputer
Hoi Ton,
>> Hoewel ik me afvraag hoe daar een actief windowsvirus op kan staan <<
Zelf heb ik niet zo'n iPodje, maar je kan toch simpelweg met iets als iTunes bestanden van en naar pc/iPod verplaatsen?
>> Dit i.t.t. tot niet nader te noemen produkten waarbij een arsenaal van AV en FW nodig is om de ergste ellende <<
Typisch een Apple-fan opmerking, en d'r klopt van dat beeld niet zoveel. Ik heb 1 (één) malware programma op ongeveer 700 Windows computers geïnstalleerd staan. De beestjes blijven consequent buiten de deur. Dat er een industrie is die mensen graag anders doet geloven om er zo dik aan te verdienen en dat veel mensen die industrie geloven is wél een feit.
>> En die zijn v.w.b. Apple beiden zeer gunstig. Lekken worden gedicht nog voordat iemand er misbruik van heeft kunnen maken <<
Lijkt mij niet het correcte statement. Apple wist in april van lekken in Safari, heeft in mei een grote fix voor 43 lekken uitgebracht, en nog steeds zijn de lekken in Safari niet gedicht. Andere lekken worden pas ruim twee maanden later gefixt. 
Dat niemand misbruik heeft kunnen maken is onjuist. Men heeft de moeite niet genomen, maar kon het wel degelijk.
Anderzijds is de AV industrie er ook hier als de kippen bij om de naast de Windows beveiligingsproblemen die van Apple op te blazen, zodat ze weer flink wat (half)nuttige software kan slijten.
Want laten we wel zijn, ongeveer 90% van de in Windows gevonden beveiligingslekken zijn in thuissituaties van onbelang, en in bedrijfssituaties heeft men natuurlijk een goede firewall en malware oplossing (mag ik hopen). Het lijkt mij sterk als dat bij Apple echt veel anders ligt.
Ik heb niet de indruk dat het aantal werkelijke schadegevallen door Windows virussen de laatste twee jaar is toegenomen. Na de beroemde uitbraken van Sobig, Sasser en Mydoom zijn er alleen maar varianten op deze thema's verspreid en ieder normaal malwareproduct houdt dit tegen.
Véél belangrijker wordt het probleem van Adware (en mogelijk spyware), omdat hier gewoon erg veel geld mee te verdienen valt. Dan krijgt je professioneel ontworpen malware die werkelijk lastig te bestrijden kan zijn. Zodra er een voldoende groot marktaandeel bij andere besturingssystemen is, zullen ook deze OS'en een doelwit voor deze malafide bedrijven worden.
En in het laatste zit de kern van een mogelijk toekomstig probleem: Zodra het gezien het marktdeel de moeite waard wordt en men gaat werkelijk graven naar lekken in de software van Apple, zal ook Apple met de billen bloot moeten. 
Zolang Apple een door hun verspreid virus afdoet als een Windows probleem, hebben ze m.i. nog niet de correcte attitude. Deze attitude kunnen ze zich kennelijk (nog) veroorloven, omdat ze (nog) geen interessant doelwit zijn.
Er uit afleiden dat het allemaal prima zit wat veiligheid betreft, lijkt mij dan ook niet correct.

Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage


Gewijzigd 2/11/2006 15:32 CET door Michel Uphoff (Sysop)


Bericht 5 van 5

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Ton van Hest (Sysop)Datum:02-11-2006
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:3126.5
 Onderwerp:Ipods met een virus!Forum:ws-nlcomputer
>> Hoewel ik me afvraag hoe daar een actief windowsvirus op kan staan <<
Zelf heb ik niet zo'n iPodje, maar je kan toch simpelweg met iets als iTunes bestanden van en naar pc/iPod verplaatsen?

================
Nee, je kunt alleen naar de iPod daarmee verplaatsen. Het is zelfs (zonder speciale hulpmiddelen niet mogelijk de muziekbestanden te benaderen als je de iPod als externe HD aansluit.
Vraag me niet de details en ongetwijfeld zullen er omweggetjes bestaan.


>> Dit i.t.t. tot niet nader te noemen produkten waarbij een arsenaal van AV en FW nodig is om de ergste ellende <<
Typisch een Apple-fan opmerking, en d'r klopt van dat beeld niet zoveel. Ik heb 1 (één) malware programma op ongeveer 700 Windows computers geïnstalleerd staan. De beestjes blijven consequent buiten de deur. Dat er een industrie is die mensen graag anders doet geloven om er zo dik aan te verdienen en dat veel mensen die industrie geloven is wél een feit.

==================
Typisch zo'n Windows-fan opmerking. Ze zien niet eens meer de humor van iets in.
Maar goed, alle gekheid op een stokje. Ik kan het grotendeels met je eens zijn maar op 200 meter afstand woont een van m'n dochters en die heb ik "In Mac gebracht" en daar is nooit een enkel probleem anderzijds heb ik een andere dochter op 100 meter afstand en daar kom ik toch minstens 1 keer per maand zakelijk op bezoek. Want dan is er toch weer alle mogelijke ellende ondanks (beide dagelijks bijgewerkt) Spybot & AVG. Waarbij ik direct moet opmerken dat ze beiden als volslagen digibeten gezien moeten worden.


>> En die zijn v.w.b. Apple beiden zeer gunstig. Lekken worden gedicht nog voordat iemand er misbruik van heeft kunnen maken <<
Lijkt mij niet het correcte statement. Apple wist in april van lekken in Safari, heeft in mei een grote fix voor 43 lekken uitgebracht, en nog steeds zijn de lekken in Safari niet gedicht. Andere lekken worden pas ruim twee maanden later gefixt.
Dat niemand misbruik heeft kunnen maken is onjuist. Men heeft de moeite niet genomen, maar kon het wel degelijk.

==================
Dat is niet zozeer een kwestie van "moeite nemen" maar meer een kwestie dat wat theoretisch kan niet altijd 1:1 in de praktijk te brengen is op zodanige wijze dat er sprake kan zijn van schade.
Neem van mij aan dat heel veel mensen graag de eer (en nog meer lol) willen hebben om de eerste te zijn wiens Macvirus de media haalt. Overigens ben ik geen Mac-gelovige want ik durf met iedereen te wedden dat de dag steeds nader komt waarop ook op een Mac virussen en andere ellende gaat verschijnen.
Wel is het vooralsnog op een Mac vrij simpel om potentiële schade zeer beperkt te houden. Het Unix concept is wat dat betreft gewoon beter dan het Windowsconcept.


Anderzijds is de AV industrie er ook hier als de kippen bij om de naast de Windows beveiligingsproblemen die van Apple op te blazen, zodat ze weer flink wat (half)nuttige software kan slijten.
Want laten we wel zijn, ongeveer 90% van de in Windows gevonden beveiligingslekken zijn in thuissituaties van onbelang, en in bedrijfssituaties heeft men natuurlijk een goede firewall en malware oplossing (mag ik hopen). Het lijkt mij sterk als dat bij Apple echt veel anders ligt.
Ik heb niet de indruk dat het aantal werkelijke schadegevallen door Windows virussen de laatste twee jaar is toegenomen. Na de beroemde uitbraken van Sobig, Sasser en Mydoom zijn er alleen maar varianten op deze thema's verspreid en ieder normaal malwareproduct houdt dit tegen.
Véél belangrijker wordt het probleem van Adware (en mogelijk spyware), omdat hier gewoon erg veel geld mee te verdienen valt. Dan krijgt je professioneel ontworpen malware die werkelijk lastig te bestrijden kan zijn.

==================
Ik beschouw adware op 1 lijn als een virus/trojan of wat dan ook. Het is ongewenst, ongevraagd en overbodig.


Zodra er een voldoende groot marktaandeel bij andere besturingssystemen is, zullen ook deze OS'en een doelwit voor deze malafide bedrijven worden.
En in het laatste zit de kern van een mogelijk toekomstig probleem: Zodra het gezien het marktdeel de moeite waard wordt en men gaat werkelijk graven naar lekken in de software van Apple, zal ook Apple met de billen bloot moeten.

==================
Maar verwacht jij dat Apple ooit een groter aandeel dan zeg 15% krijgt? ik niet!


Zolang Apple een door hun verspreid virus afdoet als een Windows probleem, hebben ze m.i. nog niet de correcte attitude. Deze attitude kunnen ze zich kennelijk (nog) veroorloven, omdat ze (nog) geen interessant doelwit zijn.
==================
Zoals je weet zijn veel Macgebruikers lid van de Apple sekte en hun voorganger is ene Jobs. En net zoals bij alle andere geloven worden fouten de andere kant opgeschoven. De bekende balk en splinter of de ketel en de pot.


Er uit afleiden dat het allemaal prima zit wat veiligheid betreft, lijkt mij dan ook niet correct.
==================
Heb ik niemand horen zeggen.Groeten,
Ton van Hest