Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

492 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

27 april 2024, 20:35:26

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: CD-ROM aankoppelen  (gelezen 6677 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline NLCOMP

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 14.666
    • NL Computer Forum
CD-ROM aankoppelen
« Gepost op: 12 november 2009, 18:34:51 »
Bericht 1 van 3

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:niquenlDatum:31-03-2007
 Aan:AllenMsgID:3336.1
 Onderwerp:cd-rom aankoppelenForum:ws-nlcomputer
Hallo,
mijn moeder heeft een pc gekregen, volledig geïnstalleerd met Linux van Ubuntu. Ik ben er niet bekend mee, maar wat ik ervan gezien heb werkt het op zich prima. Naast de harde schijf zit er tevens een CD-rom in, die is zichtbaar, maar als je die aanklikt geeft ie de melding dat hij niet kan mounten/aankoppelen. Niet erg handig... ik heb er wel e.e.a. over gevonden, maar als echte beginner in Linux durf ik niet te veel te klooien in het systeem.
kan iemand mij heel simpel stap voor stap uitleggen wat ik moet doen om de cd-rom aan te koppelen?
alvast bedankt
Nique


Bericht 2 van 3

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Just VechtDatum:31-03-2007
 Aan:niquenlMsgID:3336.2
 Onderwerp:cd-rom aankoppelenForum:ws-nlcomputer
Hoi Nigue ,

>> niet kan mounten/aankoppelen<<

Er moet dan wel een CD-tje inzitten, maar voor de rest zou hij het zo moeten doen, hoor!
In Linux moet je in beginsel alle schijven en ook USB sticks zelf aankoppelen en afkoppelen. Dat klinkt onhandiger dan het is, maar het is niet anders. Bij Ubunut en Gnome gaat het vaak wel aardig automagisch trouwens. Maar het gaat ook daar wel eens automagisch fout ... .
Met het bestand fstab in de map /etc kan je instellen hoe en wat gemount wordt. Als je daar meer over wilt weten, moet je het me even laten weten. Het is gewoon een tekstbestandje. Weinig geheimzinnigs aan dus.
groetjes,
Just Vecht
Probeer Linux



Bericht 3 van 3

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:niquenlDatum:01-04-2007
 Aan:Just VechtMsgID:3336.3
 Onderwerp:cd-rom aankoppelenForum:ws-nlcomputer
Beste Just,
dank voor je reactie! ik heb een USB-stick aangesloten en die wordt gelijk herkend (en blijkbaar aangekoppeld). De cd-rom wil echter niet doen wat ik wil, mèt of zonder cd erin. Als ik er een cd indoe en klik op aankoppelen geeft ie aan 'device does not exist'. Ik kan redelijk met Windows overweg en heb dus al gezocht naar een mogelijkheid om de hardware toe te voegen o.i.d. maar kom daar helaas niet verder mee. Ik denk dus dat ik idd nog iets in moet voeren.
Ik zou dus je hulp bijzonder op prijs stellen. Kun je mij dus het tekstbestandje geven en uitleggen waar ik wat moet doen s.v.p?
dank en groeten,
Nique