Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

120 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

14 mei 2024, 18:41:59

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: OLPC begint nu echt  (gelezen 10911 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline NLCOMP

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 14.666
    • NL Computer Forum
OLPC begint nu echt
« Gepost op: 12 november 2009, 18:41:05 »
Bericht 1 van 7

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Just VechtDatum:12-05-2007
 Aan:AllenMsgID:3374.1
 Onderwerp:OLPC begint nu echtForum:ws-nlcomputer
Goedenavond ! ,

Wellicht herinneren jullie je het OLPC project? Een kleine eenvoudige laptop, maar heel doordacht in elkaar gezet. Bedoeld voor de kinderen in de arme landen, om ze een betere educatie te gunnen. Die machinetjes kunnen dan ook alleen door overheden worden gekocht.
Ze draaien op Linux.
Afgelopen donderdag deelde de president van Uruquai, Tabaré Vazquez, persoonlijk de eerste 160 exemplaren type XO uit aan school nummer 24. Uruquai ziet dat als een kwestie van nationale trots. Ze hebben 15 miljoen dollar klaarliggen om elk schoolkind voor 2009 aan zo'n ding te helpen.
Hier is de link naar het bericht op Slashdot
en hier is een link naar een foto

Ik ben benieuwd hoe dat OLPC project het verder doet. Allereerst voor het doel zelf: al die kinderen en die arme landen. En dan, als het - zoals ik van harte hoop - een succes wordt? Dan heeft dat hier in de westerse wereld ook een gevolg. En als dat Linux draait? Dan zal Linux hier ook wel een extra stimulans krijgen.
We zullen wel zien!

regards,

Just Vecht
Probeer Linux!




Bericht 2 van 7

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Ruud (Sysop)Datum:14-05-2007
 Aan:Just VechtMsgID:3374.2
 Onderwerp:OLPC begint nu echtForum:ws-nlcomputer
Hallo Just,
>>En als dat Linux draait? Dan zal Linux hier ook wel een extra stimulans krijgen.<<
Zal je nog iets grappigs vertellen. Ik ben nu bezig met de opleiding voor HST machinst en de Traxx lokomotief die tijdelijk op de hogesnelheidslijn gaat rijden (tot medio 2008) is uitgerust met een computersysteem (3 computers voor onderlinge controle) die o.a. het ETCS (beveiligingssysteem) en het gereedmaak/diagnose systeem op 2 beeldschermen toont. Je raadt het al... draait onder Linux :-)
Zodra je op de loc stapt en een schakelaar omdraait, zet je eigenlijk de computers aan en op de beeldschermen zie je Linux opstarten, allerlei testen uitvoeren en daarna het gebruikersscherm toont.  Ook als er iets gewijzigd moet worden in de locomotief dan komt er een "systeembeheerder" van Bombardier met een laptop, sluit deze aan en past gewoon de computers aan. Niks geen contructiewijzigingen meer gewoon even laptop aansluiten en de lokomotief werkt weer anders ;-)
  ------------------------
Groeten,
Ruud de Wit (NL Computer)



Bericht 3 van 7

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Just VechtDatum:14-05-2007
 Aan:Ruud (Sysop)MsgID:3374.3
 Onderwerp:OLPC begint nu echtForum:ws-nlcomputer
Hoi Ruud ,

>> op de beeldschermen zie je Linux opstarten <<

Ja mooi, hè? Ik zag vorig jaar in een wat luxe uitgevallen vliegtuig voor de middenafstand het videoschermpje ook al met Linux opstarten.
Zo'n servicemonteur met laptop is altijd nog wat speciaals. Vijf jaar geleden moest ik voor wat nogal exclusieve auto's geluidstests rijden. Die dingen hadden een automaat. Dan mag het niet zo zijn dat die automaat onder volgas terugschakelt naar de één. Dat mag de fabrikant dan uitschakelen. Je raadt het al: daar kwam Björn met de speciale laptop.
Overigens nog een aardige sensatie als zo'n turbo-auto dan per ongeluk toch nóg naar de een terugschakelt. Dan wordt die geluidsmeetvlakte in enen héél erg klein ...

groetjes,

Just Vecht
mijn Blog en meer



Bericht 4 van 7

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Ruud (Sysop)Datum:15-05-2007
 Aan:Just VechtMsgID:3374.4
 Onderwerp:OLPC begint nu echtForum:ws-nlcomputer
Hallo Just,
>>Overigens nog een aardige sensatie als zo'n turbo-auto dan per ongeluk toch nóg naar de een terugschakelt. Dan wordt die geluidsmeetvlakte in enen héél erg klein ...<<
Ja dat kan ik mij voorstellen :-) Ook in die nieuwe locomotieven zijn een aantal handelingen afgedekt door de software. Op dit moment zijn ze bezig om een toelating op het NL spoornet te krijgen en daarbij worden verschillende minimale en maximale waarden gedefineerd en geimplementeerd. Het is interessant om dat allemaal te volgen bv. op het NL spoornet rij je met seinen en na een geel sein volgt een rood sein. Voor de beveiliging moet een machinist gaan remmen bij een geel sein om voor het rode sein tot stilstand te komen en daarbij moet een bepaalde remming ingezet worden die gecontroleerd wordt door het computersysteem. Die waarde wordt gewoon met een laptop ingesteld...is die te groot (de trein remt vrij snel) of te klein (de trein remt onvoldoende) dan komt Heinrich met zijn laptop en stelt dat softwarematig bij zodat de trein met een normale remming (voor reizigers bijzonder prettig en niet merkbaar) voor het rode sein tot stilstand komt.
 ------------------------
Groeten,
Ruud de Wit (NL Computer)



Bericht 5 van 7

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Just VechtDatum:15-05-2007
 Aan:Ruud (Sysop)MsgID:3374.5
 Onderwerp:OLPC begint nu echtForum:ws-nlcomputer
Hoi Ruud ,

>> komt Heinrich met zijn laptop en stelt dat softwarematig bij <<

Bij treinen is dat toch wel even wennen, ja! Bij de wegvoertuigen is elektronica inmiddels dik gemeengoed. In allerhande functies, soms zelfs heel verregaand.
Ik zie die Heinrich met de laptop wel zo'n beetje voor me <grinnik>.

groetjes,

Just Vecht
mijn Blog en meer



Bericht 6 van 7

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Just VechtDatum:19-05-2007
 Aan:AllenMsgID:3374.6
 Onderwerp:OLPC begint nu echtForum:ws-nlcomputer
Goedenavond ,

Voor diegenen die geinteresseerd zijn in deze ontwikkelingen:
CBS TV's "60 Minutes" brengt een uitzending over de  OLPC (One Laptop Per Child) op Zondag 20 mei om 7 p.m. EDT/PDT.

Hier vindt je meer over de OLPC en die uitzending.
groetjes,

Just Vecht
mijn Blog en meer



Bericht 7 van 7

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Just VechtDatum:23-04-2008
 Aan:AllenMsgID:3374.7
 Onderwerp:OLPC begint nu echtForum:ws-nlcomputer
Goedenavond! ,

Achter de schermen gaat het project gestaag voort. Zo nu en dan komt het weer in het nieuws en dat heeft dan natuurlijk mijn belangstelling. Welk weldenkend mens gunt zo'n kansarm kind niet een goede toekomst?
Ditmaal kwam de zaak aan de orde in het Europees Parlement. Het bericht zelf is naar mijn idee behoorlijk stom te noemen, maar vooruit dan maar. Zie onder andere hier:
http://www.nu.nl/news/1539148/50/Ieder_kind_een_laptop_komt_dichterbij.html
groeten,

Just Vecht
mijn Linux Blog