Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

49 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

1 mei 2024, 10:58:06

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Kernel laden: fout  (gelezen 7080 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline NLCOMP

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 14.666
    • NL Computer Forum
Kernel laden: fout
« Gepost op: 12 november 2009, 18:45:02 »
Bericht 1 van 7

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Just VechtDatum:26-06-2007
 Aan:AllenMsgID:3440.1
 Onderwerp:Kernel laden: foutForum:ws-nlcomputer
Goedenavond ! ,

Om die dual-core processor van mijn nieuwe machinetje ook onder Linux te benutten ben ik er al achter dat daarvoor de kernel (het basis-programma) SMP moet ondersteunen. De standaard kernel uit de 2.4 reeks doet dat niet. Ik dus maar eens op zoek want ik wist wel dat er ook een voorgecompileerde kernel uit de 2.6 reeks te vinden was.
Die blijkt er dus inderdaad te zijn en inmiddels ben ik ook erachter dat die zonder SMP is gecompileerd.
Onder het motto "oefening baart kunst" dus maar eens die 2.6. kernel geladen op mijn Linux ftp machine. In het verhaal van Slackbook vond ik wel vermeld dat er ergens in /lib/modules ook nog kernel modules te vinden moesten zijn, maar die waren bij Slackware nergens te vinden. Grommel.. Nou, do or die dan maar en ik die machine met de andere kernel, maar zonder de modules gestart.
Hij startte perfect op, maar mistte luid en duidelijk de modules voor deze kernelversie. Prompt deed ook de muis het niet <g>
Nee, dat klopte mooi niet in dat Slackbook!
Even op zoek naar die modules dus maar. Foei-foei..

groeten,

Just Vecht
Probeer Linux!




Bericht 2 van 7

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Stefan de Best (Sysop)Datum:26-06-2007
 Aan:Just VechtMsgID:3440.2
 Onderwerp:Kernel laden: foutForum:ws-nlcomputer
Hoi Just,
Die kernels, kun je die ook zelf compileren zodat je die SMP-module mee kan compileren?

S t e f a n

    Overzicht van 150 oude en minder bekende zwemslagen
    http://tinyurl.com/yuojv[/]

 


Bericht 3 van 7

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Just VechtDatum:27-06-2007
 Aan:Stefan de Best (Sysop)MsgID:3440.3
 Onderwerp:Kernel laden: foutForum:ws-nlcomputer
Hoi Stefan ,

>> Die kernels, kun je die ook zelf compileren <<

Ja, dat kan. Dat wist ik ook wel. Maar ik had daar niet zo'n zin in.
Het voordeel schijnt verder te zijn dat zo'n zelf gecompileerde kernel een stuk sneller is. Want je zet dan natuurlijk niet alle denkbare opties aan, die jouw machine toch niet heeft.

Nou ja, ik ga dat avontuur maar eens aan
Ik heb die verkeerde kernel weer weg kunnen werken met Toms Root Boot diskette en de eerste CDrom van Slackware om de machine op te starten zonder Lilo. Daarna de boel netjes bijgewerkt en klaar is Klara. De PC start weer correct op!

Ik moet zeggen, dat kernels wisselen valt me niet eens tegen. Dat is toch wel een helder en eenvoudig gebeuren.
Wizop Doug Yriart van het Linux Forum heeft ervaring met kernels compileren. Dus als ik er niet meer uitkom kan ik Doug altijd aanschieten!

groetjes,

Just Vecht
mijn Blog en meer



Bericht 4 van 7

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Just VechtDatum:27-06-2007
 Aan:AllenMsgID:3440.4
 Onderwerp:Kernel laden: foutForum:ws-nlcomputer
Goedenavond ! ,

Ik heb mijn eerste kernel gecompileerd! Dat viel op zich aardig mee. De vele, vele opties zijn menu-gestuurd met helpteksten en al. Wel komt er een enorme optocht aan hardware opties voorbij. Overigens zat daar naast die SMP optie ook een Toshiba laptop optie bij. Ahaaa...Ik heb een Toshiba, nietwaar.

Bij de SMP optie werd door de helptekst gemeld dat "met" SMP de kernel het ook deed op een gewoon systeem, alleen dan wel langzamer. Aangezien het toch vooralsnog oefenen was heb ik dat SMP nog maar even niet aangezet.

Het resultaat was dat het systeem netjes opstartte - met muis bijvoorbeeld. Minder was dat de printer het niet deed en het netwerk was ook al foetsie <grinnik>. Dat kunnen we dus niet hebben.

Ik was ohhh zooo voorzichtig geweest met het weglaten van opties, maar klaarblijkelijk is dat toch niet goed gegaan. Vermoedelijk heb ik iets te weinig aangevinkt en niet iets te weinig uitgevinkt. Dat wordt dus puzzelen.
De broncode van die kernel haalde ik simpelweg van de website kernel.org. Ik pakte bij gebrek aan kennis wat beter zou zijn maar de laatste stabiele versie, de 2.6.21.5. Voor de handleiding hoe het allemaal werkt volgde ik het Slackbook

De eerste poging om Lilo, de Linux Loader, te installeren met de nieuwe kernel als tweede opstartoptie liep mis. Die nieuwe kernel was te groot. Na wat Googlen kwam ik erachter dat ik de gecomprimeerde versie van de kernel moest gebruiken en die zat  op een andere plek dan ik verwacht had. Die gecomprimeerde versie is 2,2 Mb groot tegen 1,3 Mb voor het huidige 2.4.33.3 kerneltje. De bzImage dus gebruikt, lilo.conf aangepast, de opdracht lilo ingetikt en nu ging het goed.
De machine opnieuw opgestart en daar kwam naast de standaard optie ook de opstartoptie "NieuweKernel" in beeld. De machine startte ook nog eens door! Later maar eens puzzelen wat er allemaal dan wel ontbreekt en hoe dat komt. En desnoods vink ik alles wel aan onder het kopje printerpoort en netwerk.

groeten,

Just Vecht
Probeer Linux!




Bericht 5 van 7

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Stefan de Best (Sysop)Datum:27-06-2007
 Aan:Just VechtMsgID:3440.5
 Onderwerp:Kernel laden: foutForum:ws-nlcomputer
Hoi Just,
Kun je eigenlijk die gecompileerde Linux-kernels voor alle distro's gebruiken of heeft elke distro weer zijn eigen kerneltje?

S t e f a n

    Overzicht van 150 oude en minder bekende zwemslagen
    http://tinyurl.com/yuojv[/]

 


Bericht 6 van 7

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Just VechtDatum:27-06-2007
 Aan:Stefan de Best (Sysop)MsgID:3440.6
 Onderwerp:Kernel laden: foutForum:ws-nlcomputer
Hallo Stefan,

>> heeft elke distro weer zijn eigen kerneltje<<

Bij mijn weten zijn die kernels verder universeel, maar ik weet wel bijna zeker dat het gros van de distro's zelf een kernel met hun specifieke instellingen compileert. Vandaar vermoedelijk ook dat ik bij Slackware plots mijn netwerk en mijn printer "kwijt" ben.
Nou is één van de uitgangspunten van juist Slackware dat ze zich netjes binnen de standaarden bewegen. Dus zou ik eruit moeten kunnen komen, er is niks speciaals aan.

groetjes,

Just Vecht
Probeer Linux!



Bericht 7 van 7

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Just VechtDatum:03-07-2007
 Aan:AllenMsgID:3440.7
 Onderwerp:Kernel laden: foutForum:ws-nlcomputer
Goedemiddag! ,

Vanmorgen kwam me ter ore dat Slackware met versie 12 is uitgekomen, met tal van verbeteringen. En daaronder is een 2.6 kernel, desgewenst met SMP. Jaaaah! Ik maak er zo direct een apart bericht van.

groeten,

Just Vecht
Probeer Linux!