Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

97 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

10 mei 2024, 16:45:43

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Slackware 12 - eerste indrukken  (gelezen 9757 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline NLCOMP

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 14.666
    • NL Computer Forum
Slackware 12 - eerste indrukken
« Gepost op: 12 november 2009, 18:49:48 »
Bericht 1 van 10

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Just VechtDatum:05-07-2007
 Aan:AllenMsgID:3462.1
 Onderwerp:Slackware 12 - eerste indrukkenForum:ws-nlcomputer
Goedenavond! ,


Hierbij mijn eerste indrukken van de nieuwste versie van Slackware. Versie 12.


Voor diegenen die hierin niet zo thuis zijn: Slackware is als ik het wel heb de oudste distributie van Linux met een verzameling programma's. Het bijzondere aan Slackware is dat men zich netjes houdt aan de standaarden. Het is ook een no-nonsense Linux distro. Naar mooi wordt niet gekeken waar dat niet belangrijk gevonden wordt. Behoorlijk spartaans dus, ja.


Ik ben ooit van SuSE (openSUSE was er toen nog niet) overgestapt, omdat ik eerder met nieuwere versies van programma's wilde werken. En in Slackware kon ik de broncode van een nieuwe versie probleemloos compileren. En dat spartaanse viel me wel mee. Bovendien was de oplossing vaak op Internet zo voorhanden.


Het verhaal begon met het ophalen van de iso's voor het branden van de installatie CD's of de DVD. Of liever gezegd: NIET ophalen. Het was natuurlijk superdruk op de elektronische snelweg naar Slackware.com. Ik heb uiteindelijk na een paar dagen tobben met een paar torrents in Azureus de hele map Slackware 12 van hun FTP server in Firefox naar mijn bureaublad gesleept.  En die was toen in twee uurtjes helemaal binnen. Tja, klaarblijkelijk richtte de rest van de Slackware fans zich alleen op de iso's voor de CD/DVD's.


Vervolgens kwam het hoofdstuk "booten" aan de orde. Want op de Slackware site was nergens meer een installatie-diskette te vinden. Logisch. Die kernels uit de 2.6 serie zijn daar te groot voor. Enig gegraaf leverde echter een iso voor een boot CD op en een bootable USB stick optie is er ook. De boot CD leek me het handigst.



De boot-CD erin en tot mijn verrassing was dat de boot-versie van Slackware 11. Dapper doorzetten maar, tot de boel stukliep op een pakket dat echt een 2.6 kernel nodig had. Nogmaals booten (opstarten) en dan eerst met F2 de mogelijke opties bekeken. Daar stond een 2.6 kernel bij. Die had ik al eerder ontdekt bij versie 11, maar hier werkte het ding ook nog. Ik weet nou trouwens ook waarom.


Zo liep dan de installatie verder lekker vlot in een half uurtje alle stappen door. Voor de keuze van de kernel de default kernel genomen en vervolgens LILO (de Linux Loader) ingericht voor het opstarten van de drie verschillende Linux distributies op deze PC: Slackware, Ubuntu en openSUSE.


Nou, het mocht zo niet wezen. LILO bleek niet in staat de twee andere distro's op te starten. Daar moet ik dus nog naar kijken.


Slackware zelf liep puik en die nieuwe kernel is snel, zeg. Volgens Slackware kan je ook bij een enkele processor met de SMP kernel uit de voeten.


Voor de rest zag het er allemaal vertrouwd uit. Maar eens kijken of de via Windows gedeelde printer gevonden wordt: nee hoor! Niets veranderd hier dus - niet te gebruiken. USB stick erin: ja - de Verkenner opent zich automatisch. Toch hapert het automatisme regelmatig en dan moet het met de hand. Daar heb ik niet zo'n moeite mee. Maar het is niet meer van deze tijd.


Het ging me vooral om die SMP kernel. SMP heb je nodig om die dubbel kern processoren goed te gebruiken. Dat had mijn oude trouwe Slackware 11 niet en ik heb nu een leuke nieuwe laptop met een Dual-Core Pentium. Maar nu ik weer eens Ubuntu heb meegemaakt, nu in versie 7.04, die vlekkeloos alles doet. Ja, dan begin ik me toch af te vragen waarom ik nog met dat spartaanse Slackware verder zou gaan.


Nou ja, eerst maar even verder mee werken. Haastige spoed is zelden goed.


groeten,

Just Vecht
Probeer Linux!




Bericht 2 van 10

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Just VechtDatum:06-07-2007
 Aan:AllenMsgID:3462.2
 Onderwerp:Slackware 12 - eerste indrukkenForum:ws-nlcomputer
Goedenavond ! ,

>> LILO bleek niet in staat de twee andere distro's op te starten <<

Daar had ik dus een lelijk probleem! Het stond me wel vaag bij dat LILO bij de installatie een kopie bewaart van de oorspronkelijke Master Boot Record.
 

Met wat zoeken op Internet had ik het verhaal boven water: de LILO Howto. Warempel zeg, dat kopietje was er als een bestand boot.0300 in de map /boot. Ik wist al dat je met het Linux commando dd heel veel kon, waaronder het kopieren van dit "MBR".
 

Voor de lol en ook een beetje uit veiligheid kopieerde ik boot.0300 naar een diskette met de opdracht if=/boot/boot.0300 of=/dev/fd0 bs=446 count=1


Als ik het allemaal goed begrepen had zou daarmee die diskette een bootdiskette zijn geworden (omdat die een MBR bevatte), zoals de machine was voordat LILO het MBR met zijn eigen instellingen overschreef. Zoals die machine was, dat was dan met de GRUB bootloader (tegenhanger van LILO), die dan weliswaar niet in staat was Slackware te starten, maar wel weer Ubuntu en openSUSE.


En warempel! Het werkte vanaf die flop. Jammer genoeg kan deze machine niet booten vanaf USB, anders had ik dat beslist uitgeprobeerd.


Inmiddels is me ook helder waarom GRUB zoals die door Ubuntu werd geinstalleerd Slackware niet kon starten. Dat had alles te maken met mijn pogingen een andere kernel te installeren en een eigenzinnigheid van de Ubuntu configuratie.


Ik ben erachter gekomen dat ook voor Slackware  GRUB beschikbaar is. Die moest ik maar eens gaan uitproberen ...

Dat dd is een mooi programma. De bootsektor backuppen is met dat spelen met Linux wel zo verstandig. Je kan er trouwens ook perfect een backupje mee maken van een diskette. Dat heb ik weleens gedaan, werkt ook voortreffelijk.


Hierbij het verhaal uit de LILO Howto als pdf. Ideaal dat OpenOffice! Even overkopieren, op het knopje PDF drukken: klaar!
groeten,

Just Vecht
Probeer Linux!

Bijlagen :

lilo-mbr.pdf
79KB


Bericht 3 van 10

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:pauluDatum:08-07-2007
 Aan:Just VechtMsgID:3462.3
 Onderwerp:Slackware 12 - eerste indrukkenForum:ws-nlcomputer
Hoi Just,
Heb je ook wel eens met dat GAG http://gag.sourceforge.net/ gewerkt,kun je ook mee van een floppy booten maar ik vond het destijds toch nogal lastig met meerdere linuxen,dat die herkend werden.Ik ben er nu niet mee bezig met linux maar ik zie dat je aardig aan het testen bent.Grappig dat jij dat van Suse verouderd vindt terwijl ik dat nu net zo overzichtelijk vond,ook met die roodomlijnde vakken als je in de administrator-mode zit.Kon ik tenminste iets vinden,bij Ubuntu had ik daar toch moeite mee.En heb je Reactos al wel eens geinstalleerd?Die zou toch helemaal met windows drivers moeten kunnen werken en een iso van 24 Mb....,maar ik heb moeite om het te draaien vanaf een live CD,binnen windows lukte het wel.
Groet,Paul


Bericht 4 van 10

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Just VechtDatum:09-07-2007
 Aan:pauluMsgID:3462.4
 Onderwerp:Slackware 12 - eerste indrukkenForum:ws-nlcomputer
Hallo Paul ,

>> met dat GAG  gewerkt <<

Eh nee, nog nooit eigenlijk. Ik heb er net even naar gekeken. Het kan volgens mij aardig wat meer dan GRUB of LILO. Booten vanaf een flop is verder geen kunst. Daar ben ik nu wel achter. Dat is een kwestie van het MBR naar een diskette kopieren met dd. Zie mijn vorige bericht in dit onderwerp.
>> Reactos <<

Ik kende de naam wel. Ik heb zojuist de homepage nog eens bezocht. Het zit nog in de alfa-phase. Verder trekt het me ook niet zo aan. Windows nadoen via Linux? Nee, dat moet je niet eens willen. Dat is vaker vertoond en mislukt. Linux gewoon goed laten werken, zoals in Ubuntu? Ja, dat is een werkbare optie zoals ze bij Ubuntu laten zien.
Ik ben het wel met je eens, soms is het echt zoeken bij Ubuntu. Toch vind ik de manier van documentatie en de betrokkenheid van de gebruikers heel erg goed.

groetjes,

Just Vecht
Probeer Linux!



Bericht 5 van 10

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:pauluDatum:09-07-2007
 Aan:Just VechtMsgID:3462.5
 Onderwerp:Slackware 12 - eerste indrukkenForum:ws-nlcomputer
Hoi Just,
Dat GAG vind ik prettig als een soort veiligheid,was toen met linuxen installeren ineens m´n windowsXP bootmenu kwijt en kon zo niet meer in windows komen.Met GAG kom je dan heel simpel weer binnen in windows vanaf floppy.Ik heb nog niet je bericht hoe jij dat doet uitgeplozen.Toen trouwens ook op internet gevonden hoe je dat XP bootmenu weer terug kan krijgen.
Ja dat trekt me ook wel bij Ubuntu,ik ben hier in Rotterdam toen ik nog geen snelle internetverbinding had bij iemand thuis een gratis CD gaan halen.
Paul


Bericht 6 van 10

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Just VechtDatum:09-07-2007
 Aan:pauluMsgID:3462.6
 Onderwerp:Slackware 12 - eerste indrukkenForum:ws-nlcomputer
Hallo Paul ,

>> dat trekt me ook wel bij Ubuntu <<

Ja, eens kijken wat er gebeurt. Ik heb nu de laatste versies van Ubuntu, Slackware én openSUSE op deze PC staan. Ik zie wel waar ik uiteindelijk op blijf "hangen".

groetjes,

Just Vecht
Probeer Linux!



Bericht 7 van 10

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:pauluDatum:09-07-2007
 Aan:Just VechtMsgID:3462.7
 Onderwerp:Slackware 12 - eerste indrukkenForum:ws-nlcomputer
Hoi Just,
Zelf ben ik ook nogal geinteresseerd in Knoppix,daar hebben ze nu ook die nieuwste met een 3D bureaublad,maar je kan die geloof ik nog niet downloaden.http://www.knopper.net/knoppix/knoppix52-en.html
Ik ga er tzt weer eens wat mee doen.
(trouwens met Ubuntu kreeg ik zelfs niet na uren uitzoeken m´n email draaiend.Ik kreeg steeds vreemde berichten terug van compuserve)
Groet,Paul


Bericht 8 van 10

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Just VechtDatum:09-07-2007
 Aan:pauluMsgID:3462.8
 Onderwerp:Slackware 12 - eerste indrukkenForum:ws-nlcomputer
Hallo Paul ,

>> nogal geinteresseerd in Knoppix <<

Knoppix is inderdaad reuze leuk! Ik heb die 3D kubus al eens gezien via een Kororaa live CD. Supermooi en hoogst sensationeel, maar voor de rest geloof ik het wel.
Mocht je ooit weer eens zitten te tobben met je e-mail in Linux, dan moet je het maar melden. Net even mijn CompuServe 2000 account toegevoegd in Thunderbird en hoppa, het werkte. Nou zijn er nog wel wat haken en ogen te bedenken, maar die hebben dan niks meer met Linux of Compuserve te maken.

groetjes,

Just Vecht
Probeer Linux!



Bericht 9 van 10

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:pauluDatum:09-07-2007
 Aan:Just VechtMsgID:3462.9
 Onderwerp:Slackware 12 - eerste indrukkenForum:ws-nlcomputer
Hoi Just,
Zal het onthouden,herinner me dat het van de liveCD af geen probleem was maar geinstalleerd ging het niet.Misschien heb ik het toen nog wel vaag aangekaart.....
Groet,Paul


Bericht 10 van 10

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Just VechtDatum:09-07-2007
 Aan:pauluMsgID:3462.10
 Onderwerp:Slackware 12 - eerste indrukkenForum:ws-nlcomputer
Hallo Paul ,

>> geinstalleerd ging het niet. <<

Nogal vreemd, ja! Nou, geef maar een seintje als het probleem zich nog eens voordoet.

groetjes,

Just Vecht
Probeer Linux!