Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

23 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

2 juni 2024, 04:09:19

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Poster printen: Picasa  (gelezen 8903 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline NLCOMP

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 14.666
    • NL Computer Forum
Poster printen: Picasa
« Gepost op: 12 november 2009, 18:50:45 »
Bericht 1 van 2

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Just VechtDatum:09-08-2007
 Aan:AllenMsgID:3518.1
 Onderwerp:Poster printen: PicasaForum:ws-nlcomputer
Goedenavond ,

Ik vond een erg leuke site met een (Engelstalige) Boot Failure Troubleshooting Poster.
De poster kwam me wel gelegen want ik zat een PC met een raar opstartprobleem te bekijken. Maar hoe moest ik nu die poster ook nog geprint krijgen? Gewoon rechtstreeks op een A4tje was die poster totaal onleesbaar..Een oude wens van me trouwens!

Al zoekend vond ik een klein programmaatje op http://printing.kde.org/downloads/
Ik kreeg dat ding echter niet goed aan de gang en ook de Poster tab in het KDE Print scherm leverde niks zinvols op.
Toen vond ik PosteRazor. Dat werkte in Slackware 12. Maar de overlap tussen de verschillende bladen was zo groot dat het resultaat niet bruikbaar was. Het is oorspronkelijk een Windows programma. Wie weet werkt het daar wel..
Toen vond ik uiteindelijk een commentaar ergens dat het programma Picasa van Google dit wel kon. En inderdaad, Picasa doet dat geweldig. Wat lijm, de overlapranden wegsnijden en nou heb ik een mooi groot overzicht.

Ik heb dat Picasa wel beperkt tot één map in mijn Home directorie. Ik wil dat ding niet over mijn hele systeem zien werken.
Picasa's installer moet je starten als gebruiker, niet als root. Heerlijk om zo'n grote poster over meer bladen verspreid te kunnen printen! En dat Picasa is een erg handig foto-organisator programma. Dat kwam me ook goed uit.

[De PC met startproblemen heeft iets met het onboard LAN. Zodra ik er een LAN kabel in drukte knalde de PC eruit. Een niet verbonden kabel ging goed, maar zodra er een router aanhing vloog de PC uit. Er is nog garantie, dus morgen brengen we hem naar de winkel terug.]
regards,

Just Vecht
my Blog and more



Bericht 2 van 2

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Just VechtDatum:10-08-2007
 Aan:AllenMsgID:3518.2
 Onderwerp:Poster printen: PicasaForum:ws-nlcomputer
Goedenavond ! ,

Klein probleempje opgelost met dat Picasa. Je kan met één klik een foto, desgewenst verkleind tot 480 pixels breed, in de e-mail sturen. Alleen werkte dat voor geen meter met Thunderbird, mijn favoriete e-mail programma.
Helemaal zonder hulp laat Google je niet en levert een picasa-hook-email.sh.template in de programma-map. Maar wat dan in dat shell-script moet komen is vers twee.
Wel, ik heb het gevonden na veel Googlen en hier is de tekst die erin hoort:

#!/bin/bash

foo=$1
tmp=${foo#*=}
subject=${tmp%%&*}

tmp=${tmp#*&}
tmp=${tmp#cc=}
cc=${tmp%%&*}

tmp=${tmp#*&}
tmp=${tmp#bcc=}
bcc=${tmp%%&*}

tmp=${tmp#*&}
tmp=${tmp#body=}
body=""
#body=${tmp%%&*}

tmp=${tmp#*&}
tmp=${tmp#attach=}
attach="file:///${tmp%%&*}"
command="to=$cc,subject=$subject,body=$body,attachment=$attach"
/usr/bin/thunderbird -compose $command
Dat pad in de laatste regel naar Thunderbird past bij Slackware 12. Ik geloof dat Ubuntu Thunderbird in /opt/ heeft geinstalleerd. Dan moet je die regel aanpassen.
Je slaat het bestand op als picasa-hook-email.sh in bijvoorbeeld /usr/bin en je moet de rechten op uitvoerbaar zetten naar ik begrijp. Zo werkt het bij mij in ieder geval prima.
Nou, dat hebben we ook weer gehad.

groeten,

Just Vecht
mijn Blog en meer