Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

51 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

1 mei 2024, 10:33:17

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: In het Nederlands graag!  (gelezen 7053 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline NLCOMP

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 14.666
    • NL Computer Forum
In het Nederlands graag!
« Gepost op: 12 november 2009, 18:51:34 »
Bericht 1 van 4

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Just VechtDatum:18-08-2007
 Aan:AllenMsgID:3529.1
 Onderwerp:In het Nederlands graag!Forum:ws-nlcomputer
Goedenavond ! ,

Bij Windows is dat eigenlijk iets waar geen mens hier over nadenkt. Het systeem is in zijn geheel in het Nederlands en dat dat nog een behoorlijke klus is staat niemand bij stil. Evenmin dat het aantal taalfouten zeer beslist minimaal is, zonder meer een uitstekende prestatie.
Bij Linux is dat ook zo, maar daar kost dat nog aardig wat moeite.
De bij de Slackware 12 distributie meegeleverde Firefox en Thunderbird zijn bijvoorbeeld in het Engels. Om die twee in het Nederlands te krijgen moest ik de Nederlandstalige pakketten ophalen. Dat was verder een kwestie van uitpakken, de hele map naar /usr/lib kopieren en de bestaande symlink (snelkoppeling) in /usr/bin naar deze map laten wijzen.
De laatste actie was het fotobewerkingsprogramma GIMP. Ook dat bleek eigenlijk erg simpel. Maar het was een hele zoektocht voor ik het had gevonden.
Het originele commando in het KDE menu was

gimp-remote-2.2 %U 

en wat erbij moest was een taal voorvoegsel met dit eind resultaat
LANG=nl_NL gimp-remote-2.2 %U Even de Menubewerker gebruiken onder Instellingen, opslaan en klaar was het weer. Op zich wel leuk, er zijn tal van andere taal-opties. Van het gros van de andere codes heb ik geen benul. nl_BE zal wel Vlaams zijn en wellicht is zu_ZA Zoeloe. Als je locale -a in een terminalvenster tikt krijg je de hele lijst. Ergens branden mijn vingers om dat GIMP eens in Zoeloe te zien. Mocht ik daarna GIMP niet meer af weten te sluiten kan ik altijd nog een pkill gimp-remote-2.2 intikken.
[later] Dat taal voorvoegsel bleek ook de uitkomst bij Inkscape, om de Nederlandse menu's voor de neus te krijgen.

Verder heb ik inderdaad niet kunnen laten eens te spelen met de diverse taalcodes. Zo had ik op een goed moment de boel in het Chinees in beeld. Niet dat ik veel verder kom dan nasi goreng en dan vooral graag normaal geschreven. Maar het was toch wel even leuk.

groeten,

Just Vecht
mijn Blog en meer




Bericht 2 van 4

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Hans Le Roy/WUGNETDatum:12-09-2007
 Aan:Just VechtMsgID:3529.2
 Onderwerp:In het Nederlands graag!Forum:ws-nlcomputer
Dag Just,

Het zal wel persoonlijke voorkeur zijn, maar ik heb liefst alle software en webpagina's in het Engels.

Als er een probleem is met software en je zoekt een oplossing, is de kan dat je die vindt in het Engels (met Engelse menusbeschrijvigingen) een paar miljoen keer groter dan in het Nederlands. Dus: mijn Windows is Engels, en de browsers staan ingesteld op US Engels. Het enige niet Engels op dit systeem is het Belgisch toetsenbord.

mvg

Hans



Bericht 3 van 4

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Ton Van Hest (Sysop)Datum:12-09-2007
 Aan:Hans Le Roy/WUGNETMsgID:3529.3
 Onderwerp:In het Nederlands graag!Forum:ws-nlcomputer
"Het zal wel persoonlijke voorkeur zijn, maar ik heb liefst alle software en webpagina's in het Engels. "
Ondanks het feit dat ik geen enkel probleem heb met Engels heb ik toch echt de voorkeur om alles qua menu, helpfiles, etc in het Nederlands te zien.
Het enige Engels op mijn Macsysteem is Windows XP en dat is uitsluitend omdat ik daar met een "evaluatie exemplaar" werk. Maar ik gebruik dat om 1 specifiek pakketje 4 maal per jaar te draaien en dat pakket is weer Nederlands. Denk ik, ant nog nooit in de helpfiles gedoken.



Bericht 4 van 4

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Just VechtDatum:12-09-2007
 Aan:Hans Le Roy/WUGNETMsgID:3529.4
 Onderwerp:In het Nederlands graag!Forum:ws-nlcomputer
Hallo Hans,

>> ik heb liefst alle software en webpagina's in het Engels <<

Ik zou daar ook wel mee uit de voeten kunnen, maar persoonlijk heb ik toch liefst Nederlands. De meeste PC-gebruikers ook, denk ik. Ik kom vrijwel nooit
 een Engelstlig systeem tegen bij al mijn vrienden en kennissen.
groetjes,

Just Vecht
mijn Blog en meer