Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

499 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

27 april 2024, 20:25:54

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: WiFi sores met een Macbook  (gelezen 12929 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline NLCOMP

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 14.666
    • NL Computer Forum
WiFi sores met een Macbook
« Gepost op: 12 november 2009, 18:54:27 »
Bericht 1 van 8

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Just VechtDatum:18-11-2007
 Aan:AllenMsgID:3633.1
 Onderwerp:WiFi sores met een MacbookForum:ws-nlcomputer
Goedenavond ! ,

Eén van mijn nichtjes kreeg een mooie Macbook. Wat een prachtig ding zeg!
Maar om dat ding op het draadloze netwerk in haar huis te krijgen was nog een heel gebed en ik werd om hulp gevraagd. Mijn bezwaren dat ik niks wist van moderne Macbooks werden lachend weggewuifd.
Ik wist dat het draadloze netwerk in de lucht was. Dat netwerk had ik zelf nog ingesteld.

Ik had al gemerkt dat mijn eigen laptop geen verbinding wilde maken en na aardig wat geexperimenteer kwam iemand opbiechten dat het wachtwoord veranderd was. Het toen opgegeven wachtwoord werkte echter ook voor geen meter. Toen heb ik met mijn eigen laptop en een netwerkkabel de Zyxel router opnieuw ingesteld. Zoals het oorspronkelijk door mij was ingesteld..Mijn eigen laptop had vanaf dat moment weer draadloos verbinding.

En nog wou dat Macbook maar geen verbinding maken. Wel had ik inmiddels een wat uitgebreider scherm met de verbindingsinstellingen gevonden. Wat ik ook deed, de boodschap bleef "wachtwoord niet geldig" Maar dat wachtwoord had ik zelf zorgvuldig ingetikt en nagelezen. Mijn eigen laptop maakte wel verbinding, zowel met Windows Vista als met Linux. De hele Help sectie in die Macbook afgegraasd, niks te vinden dan de vrij eenvoudige dingen die ik al gedaan had. Het papieren boekje wat bij de Macbook zat als handleiding was al helemaal te summier.

Toen viel me plots op dat bij de vermelding WEP wachtwoord nog een dropdown driehoekje stond. Daar dan maar eens opgeklikt om te zien wat eronder zat. En warempel, naast de optie WEP was er nog een optie 40/128 bits WEP in de smaken hex (=hexadecimaal) en ASCII. Ik dus de laatste optie aangeklikt, wachtwoord erin en verdraaid ja, de Macbook zat op Internet.Nou, dat weten we dan ook weer. Ik ben niet onder de indruk van dit aspect van die Macbook. Vooral niet omdat de hele ingebruikname procedure van zo'n apparaat ook uitgaat van een werkende Internet-verbinding. Dat had die Help in dat Macbook weleens iets beter kunnen uitleggen.
groeten,

Just Vecht
mijn Blog en meer




Bericht 2 van 8

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:19-11-2007
 Aan:Just VechtMsgID:3633.2
 Onderwerp:WiFi sores met een MacbookForum:ws-nlcomputer
Hoi Just,
>> Ik ben niet onder de indruk van dit aspect van die Macbook <<
Ik vind dat je een heel exemplarisch voorbeeld aanhaalt.
Deze 'moderne' interfaces waarbij je in eerste instantie de 'randdebielen' keuzes krijgt, en graaf je wat dieper dan de 'ervaren gebruikers' opties en pas als je je te pletter klikt in subberdesubsubsub menu's de werkelijk technisch opties.
Ik kan mij er aardig aan ergeren, want vaak moet je op meerdere niveau's iets instellen. En dan is zo'n UI eigenlijk een PITA, je klikt en zoekt je een puist.
Véél liever heb ik een lekker vol venster met ALLE opties, netjes onderverdeeld in subgroepjes danwel complexiteit. Dan heb je tenminste overzicht van ALLES dat met het onderdeel te maken heeft. Volgens mij geeft dat al snel meer inzicht, en is het heel wat minder fout en zoek(raken) gevoelig. Voorbeeldje, dat TweakWin uit de Bloatware serie. Ik denk dat als MS die UI had ontworpen je op 50 schermen of zo had gekomen.
Maar kennelijk zitten er bij die UI ontwerpers een paar geleerden die hebben aangenomen dat meer info mensen afschrikt, en dat dat koste wat het kost vermeden moet worden. Dan hakken we het maar op in deeltjes, een salami taktiek die eigenlijk averechts werkt.

Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage



Bericht 3 van 8

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Just VechtDatum:19-11-2007
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:3633.3
 Onderwerp:WiFi sores met een MacbookForum:ws-nlcomputer
Hallo Michel,

>> subberdesubsubsub menu's <<

Ik geloof dat ik daar een wat gevoelige snaar geraakt hebt. Heel begrijpelijk trouwens en je hebt ook nog eens 100% gelijk. Wat me in dit geval vooral stoorde was dat ook in het aanwezige Help systeem er niks van vermeld was. Het was een absurd zoekplaatje. Die Mac-lui gebruiken zeker geen WiFi <plaag>?

groetjes,

Just Vecht
mijn Blog en meer



Bericht 4 van 8

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Ton Van Hest (Sysop)Datum:20-11-2007
 Aan:Just VechtMsgID:3633.4
 Onderwerp:WiFi sores met een MacbookForum:ws-nlcomputer
Alle opties in 1 scherm direct of alleen het hoogstnodige?
Kunnen we dagen over filosoferen maar dan wel zonder mij.
Veel belangrijker is waarom er op haar Macboek niet direct de juiste opties verschenen. Want blijkbaar heb ik een heel ander dialoogvenster dan jij want ik zie direct (in de dropdown) de diverse WEP (3), WAP (4) en ook nog LEAP en 802.1X WEP waar ik allemaal uit mag kiezen!
Ik heb voorgaand gecontroleerd zowel op 10.4 (waar het Macbook mee is uitgerust) alsook de nieuwste 10.5 (AKA leopard).
Nu ken ik je te goed om jouw verhaal naar het land der fabeltjes te verwijzen (wat ik bij een wildvreemde wel zou hebben gedaan) maar ik vraag me echt af hoe je dat voor elkaar hebt gekregen.
Overigens behoren (draadloze) netwerken juist tot de sterke kanten van de Mac want i.t.t. sommige andere OS'en maak je juist heel snel en probleemloos verbinding.
Al met al is de enige oorzaak die ik me kan voorstellen dat jouw nichtje met een hele oude versie van OSX gewerkt heeft wat eigenlijk niet kan want de Macbooks behoren tot de Intelgeneratie en die werken pas vanaf 10.4.


Bericht 5 van 8

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Just VechtDatum:20-11-2007
 Aan:Ton Van Hest (Sysop)MsgID:3633.5
 Onderwerp:WiFi sores met een MacbookForum:ws-nlcomputer
Hoi Ton,

>> ik zie direct (in de dropdown) de diverse WEP (3) <<

Dat was nou juist de clou. Standaard staat in de dropdown box alleen "WEP"  als optie en ik dacht er helemaal niet aan dat er in totaal drie WEP opties zouden kunnen zijn. Ook geen punt, want ik ging op zoek naar een beschrijving hoe het werkte. En daar ligt mijn bezwaar: nergens ook maar een simpele aanwijzing te vinden.
Pas toen ik al zoekend naar een oplossing maar eens op die dropdown box klikte om te zien wat er nog meer was had ik het door. Nu ik het weet is het probleem weg, maar ik vind het toch een vervelende kwestie.
Dat Macbook had al Leopard aan boord trouwens en afgezien van dit hikje vond ik het een heerlijk laptopje. Zo' n kadootje wil ik ook wel. Niettemin blijf ik heel tevreden met mijn eigen Toshibaatje op Linux. Daar is WiFi aan de gang krijgen echt een behoorlijke operatie. Maar als het dan werkt geeft dat dubbel plezier.
Tja, waarom bouwen sommige mensen hun eigen huis, auto of motor? Juist!Toen ik de goede optie gebruikte vloog dat Macbook meteen het Internet op. Verder bleek het ding de instellingen perfect na een paar herstarts te onthouden.
Ik kwam laatst die Basilisk emulator en MacOS 7-weet-ik-veel hier thuis weer tegen. Dat was mijn eerste kennismaking met de Macintosh wereld. Die start BOING doet dat moderne Macbook nog steeds. Leuker dan die rare Windows Vista jingle, die ook nog eens niet te veranderen is. Bij Linux is dat wel mogelijk. Daar heb ik een paar leuke motorfiets-geluiden gebruikt. Nou het ter sprake komt: Een Mac BOING is ook wel een idee.
groetjes,

Just Vecht
mijn Blog en meer



Bericht 6 van 8

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Ton Van Hest (Sysop)Datum:20-11-2007
 Aan:Just VechtMsgID:3633.6
 Onderwerp:WiFi sores met een MacbookForum:ws-nlcomputer
"Dat was nou juist de clou. Standaard staat in de dropdown box alleen "WEP" als optie en ik dacht er helemaal niet aan dat er in totaal drie WEP opties zouden kunnen zijn"
Sorry dat ik het zeg hoor maar als DAT jouw probleem is dan ben je toch echt spijkers op heel laag water aan het zoeken. Zeker jij moet toch weten wat een dropdownbox is en hoe die werkt. Volgens mij is het enige verschil (in deze) tussen OSX en XP/Vista dat de eerste een pijtje naar beneden laat zien en de ander 2 pijltjes beide richtingen op.
Ik ben sedert jaar en dag (ook bij Windows) er aan gewend dat er dropdownboxes bestaan. Ik zie ze zelfs binnen dit forum volop dus als iemand er dan niet aan denkt daar even op te klikken dan .... (houd ik mijn mening maar even binnen).
Omtrent de kwaliteit van helpfiles doe ik geen uitspraken. Simpel want ik lees ze nooit. Nu niet en ook niet vroeger onder Windows. Ongetwijfeld is dat een van de redenen dat het tussen mij en Linux nooit wat is geworden wat daar krijg ik absoluut nooit iets aan de praat. Maar ik ondervind tegenwoordig geen echt plezier meer aan het "werkend" krijgen en geef de voorkeur aan spul wat gewoon direct uit de verpakking werkt zonder dat ik iets moet installeren.
Toevallig net vandaag een logitech draadloze (RF) trackball aangesloten en terratec TVkastje. beiden deden het direct zonder dat er ook maar iets moest worden geinstalleerd laat staan dat er een reboot nodig was.
En zo hoort het ook te werken.


Bericht 7 van 8

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:dendreesvDatum:29-12-2008
 Aan:Just VechtMsgID:3633.7
 Onderwerp:WiFi sores met een MacbookForum:ws-nlcomputer
Allemaal leuk en wel die klachten, maar zou je toevallig ook kunnen vertellen waar dat venster met die opties te vinden is? Ik moet namelijk ook verbinding maken met een netwerk waarvan ik het juiste wachtwoord heb maar toch geraak ik niet op dat netwerk. Ik heb mijn macbook rotgezocht naar een plaats waar ik da type NET wachtwoord kon wijzigen maar ik vind het gewoonweg niet. Dit is trouwens de enige website waar ik iets vond ivm dat probleem dus aub help me verder.


Bericht 8 van 8

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Just VechtDatum:29-12-2008
 Aan:dendreesvMsgID:3633.8
 Onderwerp:WiFi sores met een MacbookForum:ws-nlcomputer
Hallo Dendreesv ,

>> waar dat venster met die opties te vinden is? <<

Ik heb zelf geen Macbook en mijn nicht woont helaas niet om de hoek. Dus dat wordt een "uit het hoofd" verhaal van iets wat ik lang geleden gezien heb. Ondertussen is er een update geweest van MacOSX.
In het menu heb je Systeemvoorkeuren. Daaronder vindt je dan ergens een menu onderwerp Netwerk en daaronder weer draadloos of Airport. Als je langs die weg het draadloos gebeuren gaat configureren, dan zou je tegen de extra opties aan moeten lopen.
Kom je nu in de goede richting?

groeten,

Just Vecht
mijn Linux Blog