Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

121 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

15 mei 2024, 17:54:52

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Laptop met Ubuntu  (gelezen 12463 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline NLCOMP

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 14.666
    • NL Computer Forum
Laptop met Ubuntu
« Gepost op: 12 november 2009, 18:55:13 »
Bericht 1 van 18

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Ruud (Sysop)Datum:21-12-2007
 Aan:Just VechtMsgID:3672.1
 Onderwerp:Laptop met UbuntuForum:ws-nlcomputer
Hoi Just,

Zit dit berichtje op mijn laptop met Ubuntu te typen. Even de huidige configuratatie:

Ik heb een ASUS Aspire 5611 waarin een HD van 80 Gb zat met Vista geïnstalleerd. Omdat ik een nieuwe 160 Gb HD S-ATA met zo'n losse HD case had gekocht, heb ik de 80 Gb disk vervangen door de 160 Gb in de laptop en de 80 Gb in de Case ingebouwd. Geen problemen. Nu draait op mijn laptop een multiboot met XP en Ubuntu prima m.a.w. alle hardware werkt, draadloos netwerk/internet en alle aangesloten hardware (de HD case met de 80 Gb) bluetooth stick enz. gaat als een zonnetje.

Alleen onder Ubuntu wil het installeren van .rpm pakketten/distributies niet lukken. Hoe doe jij dat met Ubuntu? Gebruik jij daar een apart programma voor?

Overigens werkt het allemaal prima hier. Nu op internet het compuserve forum maar ook de netwerk verbinding met de andere Windows computers gaat echt prima...kan alle shares benaderen.

------------------------
Groeten,
Ruud de Wit (NL Computer)



Bericht 2 van 18

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Just VechtDatum:21-12-2007
 Aan:Ruud (Sysop)MsgID:3672.2
 Onderwerp:Laptop met UbuntuForum:ws-nlcomputer
Hallo Ruud,

>> wil het installeren van .rpm pakketten/distributies niet lukken <<

Daar gebruik je alien voor!
Als je dat nog niet hebt haal je dat zo binnen:
sudo apt-get install alien
en het gebruik zit vervolgens zo:
sudo alien -k voorbeeld.rpm
je vindt dan een voorbeeld.deb terug in dezelfde map en die kan je vervolgens normaal installeren.
Inplaats van de -k switch kan je ook de -d switch gebruiken. Dan wordt de bestandsnaam aangepast in deze vorm: voorbeeld-1.rpm.

Voor dit soort vraagstukken is de Ubuntuguide een wereldding! Bij Ubuntu vind ik de gemeenschapsgedachte en daardoor de enorme voorraad tips en tricks een enorm pluspunt. Ubuntu is echt geweldig!!

Wat betreft die grotere harde schijf: merk je nu dat je laptop duidelijk sneller is geworden?

groetjes,
Just Vecht
mijn Linux Blog



Bericht 3 van 18

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:21-12-2007
 Aan:Ruud (Sysop)MsgID:3672.3
 Onderwerp:Laptop met UbuntuForum:ws-nlcomputer
Hoi Ruud,
>> waarin een HD van 80 Gb zat met Vista geïnstalleerd ......... Nu draait op mijn laptop een multiboot met XP en Ubuntu <<
Je hebt Vista gedumpt? Zo ja, hoe ervaar je het verschil?

Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage



Bericht 4 van 18

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Ruud (Sysop)Datum:22-12-2007
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:3672.4
 Onderwerp:Laptop met UbuntuForum:ws-nlcomputer
Hallo Michel,

Ik schreef ASUS als laptop maar dat is natuurlijk een ACER ;-)

>>Je hebt Vista gedumpt? Zo ja, hoe ervaar je het verschil?<<

Nou...gedumpt..

Vista wil niet starten vanaf de eigen HD in de externe behuizing :-( Ubuntu deed dat prima via USB, dat had ik al geprobeerd. Kreeg keurig het multiboot menu van Grub (Linux/XP) in beeld en kon Ubuntu starten. Qua snelheid was het sowieso sneller als Vista dus dat is geen probleem.

Over XP ga ik nu ook twijfelen maar dat doe ik morgen want ik moet de HD's weer verwisselen anders kan ik Vista niet draaiende krijgen. Kreeg zo'n blauw scherm met de melding dat de hardware niet meer klopt of veranderd was met daarna 2 keuzes: of gewoon doorstarten en dat doet Vista even tot het inlogscherm en dan krijg ik weer hetzelfde blauwe scherm. De 2de keuze was een hersteloptie maar die wil ik nog niet gebruiken omdat er belangrijke info misschien verloren gaat. Dus morgen weer even de HD's omwisselen en dan kijken of XP wel extern wilt starten.

Morgen vertel ik je er meer van :-)
------------------------
Groeten,
Ruud de Wit (NL Computer)



Bericht 5 van 18

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Ruud (Sysop)Datum:22-12-2007
 Aan:Just VechtMsgID:3672.5
 Onderwerp:Laptop met UbuntuForum:ws-nlcomputer
Hallo Just,

Ik schreef in mijn bericht ASUS maar dat moet een ACER zijn ;-)

Bedankt voor je tip over Alien, ik zal het programma installeren en eens kijken op Ubuntuguide.

>>Wat betreft die grotere harde schijf: merk je nu dat je laptop duidelijk sneller is geworden?<<

Wat mij opvalt is de snelheid van Ubuntu via de USB poort opgestart, wel iets trager als dat de HD in de laptop draait maar dat is niet echt storend. Als de HD in de laptop met Ubuntu is opgestart dan gaat dat natuurlijk heel snel t.o.v. Vista maar daarin heb ik nog wat grafische grapjes aanstaan.

Zie mijn bericht aan Michel, ik ga even de HD's omwisselen want anders kan ik niet meer op Vista komen ;-)
 
------------------------
Groeten,
Ruud de Wit (NL Computer)



Bericht 6 van 18

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Just VechtDatum:22-12-2007
 Aan:Ruud (Sysop)MsgID:3672.6
 Onderwerp:Laptop met UbuntuForum:ws-nlcomputer
Hallo Ruud,

>> ik ga even de HD's omwisselen want anders kan ik niet meer op Vista komen <<

Dat Vista niet via USB wil starten verbaast me nou niet helemaal. Misschien kan het technisch nog wel, maar dan nog zou Microsoft daar - denk ik - een stokje voor steken.
Leuk om te horen dat Ubuntu het via USB nog zou goed doet qua snelheid!
Wat betreft het snelheidsverschil tussen Vista en Linux ben ik van plan dat bij mijn laptopje nog eens te meten. Op beide systemen draait vrijwel dezelfde set programma's. Dan denk ik dat een nette vergelijking wel tot de mogelijkheden behoort. Nou alleen nog eens echt doen dan.

groetjes,

Just Vecht
mijn Linux Blog



Bericht 7 van 18

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:22-12-2007
 Aan:Ruud (Sysop)MsgID:3672.7
 Onderwerp:Laptop met UbuntuForum:ws-nlcomputer
Hoi Ruud,
>> en dan kijken of XP wel extern wilt starten. <<
XP noch Vista kunnen booten van een externe (USB) disk of DvD, althans in hun 'normale' modus. Er is een zogenaamde PE omgeving (BartPe, XPonCD) die wél kan booten van een externe schijf, maar die sterk uitgeklede versie is alleen voor diagnostische/reparatie doeleinden geschikt.
Dus als je de hoop had met het aan/af koppelen van een USB disk XP danwel Vista te kunnen booten, moet ik je teleurstellen.

Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage



Bericht 8 van 18

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Ruud (Sysop)Datum:24-12-2007
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:3672.8
 Onderwerp:Laptop met UbuntuForum:ws-nlcomputer
Hallo Michel,

>>Dus als je de hoop had met het aan/af koppelen van een USB disk XP danwel Vista te kunnen booten, moet ik je teleurstellen.<<

Ja inderdaad, je hebt gelijk. Ook XP wil niet starten via de USB externe disk. Wel jammer en vreemd dat Linux dit wel probleemloos doet.

Als ik met Ghost een image (kopie) maak van Vista en XP en die beide op de grote 160Gb terug zet, deze schijf zit dan in de laptop, dan moet het in een multiboot gewoon weer werken toch?

------------------------
Groeten,
Ruud de Wit (NL Computer)



Bericht 9 van 18

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Ruud (Sysop)Datum:24-12-2007
 Aan:Just VechtMsgID:3672.9
 Onderwerp:Laptop met UbuntuForum:ws-nlcomputer
Hallo Just,

>>Misschien kan het technisch nog wel, maar dan nog zou Microsoft daar - denk ik - een stokje voor steken.<<

Michel schreef het al, het gaat dus niet.

>>Dan denk ik dat een nette vergelijking wel tot de mogelijkheden behoort. Nou alleen nog eens echt doen dan.<<

Met alle grafische toeters en bellen onder Linux aangezet zal het mekaar niet zo ontlopen. Ik heb gisteren het geheugen van 1Gb naar 2 Gb verhoogd en dat geeft al een enorme snelheidswinst met Vista en natuurlijk met Linux ook ;-)

------------------------
Groeten,
Ruud de Wit (NL Computer)



Bericht 10 van 18

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Just VechtDatum:24-12-2007
 Aan:Ruud (Sysop)MsgID:3672.10
 Onderwerp:Laptop met UbuntuForum:ws-nlcomputer
Hallo Ruud,

>> Met alle grafische toeters en bellen onder Linux aangezet <<

Daar zeg je zo wat!. KDE heeft een handige Configuratie Assistent. Daarin zit ergens een slim schuifje waarbij je de toeters en bellen aan kan passen aan een slome PC. Die zet ik bij een Pentium III 400-600 MHz dan zo ongeveer halverwege. Het ziet er dan allemaal nog steeds leuk uit en Linux is levendig genoeg.
Ja, die moet ik dan even vergelijkbaar zetten, niet? Hij staat al wel bijna "volgas", hoor. De effecten zijn nou ook niet wereldschokkend te noemen.
Wat betreft Linux op een USB stick: jaja, dat klopt! Wat ik nog mooier vindt is dat je bijvoorbeeld een Ghost image kan maken van een Linux installatie en ongestraft over kan zetten naar een heel andere PC. Je moet dan wel de bootloader opnieuw installeren, maar dan draait het Linux circus weer alsof het nooit anders was. Moet je maar eens proberen met Windows. Maakt niet uit welke - 98, ME, XP of Vista. Draaaammmmaaaaa...

groeten,

Just Vecht
mijn Linux Blog



Bericht 11 van 18

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:24-12-2007
 Aan:Ruud (Sysop)MsgID:3672.11
 Onderwerp:Laptop met UbuntuForum:ws-nlcomputer
Hoi Ruud,
>> dan moet het in een multiboot gewoon weer werken toch?
 <<

Dan moet je natuurlijk wel een bootloader hebben, en dan nog zou het wel eens kunnen dat je problemen krijgt. Beide Ghost images zijn images van een OS dat in zijn eentje op een primaire en actieve partitie staat. Straks is dan voor maximaal een van de twee het geval (de andere staat op een tweede partitie, of beiden staan niet meer op de primaire partitie, omdat je een piepkleine partitie voor de bootloader hebt gemaakt).
Ik heb nog niet op die wat vreemde manier een multibooter in elkaar gezet, en er dus geen ervaring mee. Zo op het gevoel zeg ik dat dat niet zomaar kan.

Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage



Bericht 12 van 18

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Ruud (Sysop)Datum:26-12-2007
 Aan:Just VechtMsgID:3672.12
 Onderwerp:Laptop met UbuntuForum:ws-nlcomputer
Just,

>>Ja, die moet ik dan even vergelijkbaar zetten, niet? Hij staat al wel bijna "volgas", hoor. De effecten zijn nou ook niet wereldschokkend te noemen.<<

Nou vergeet natuurlijk niet de 4 virtuele schermen onder KDE/GNOME/enz. en de 6 of was het 7 ? processen die je gelijk kunt draaien. Dat vergt best wel wat geheugen dus met 2Gb gaat dat een stuk makkelijker.
>>Moet je maar eens proberen met Windows. Maakt niet uit welke - 98, ME, XP of Vista. Draaaammmmaaaaa...<<Ja daar heb ik al ruime ervaring mee met het netwerk op een basisschool dat overigens met WinXP images geen problemen gaf. Al moet ik er wel bij zeggen dat we dezelfde HD's gebruikte. Volgens mij maakt het voor Windows niet uit op wat voor HD je de image terug zet zolang de PC hardware maar niet veranderd.

------------------------
Groeten,
Ruud de Wit (NL Computer)



Bericht 13 van 18

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Ruud (Sysop)Datum:26-12-2007
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:3672.13
 Onderwerp:Laptop met UbuntuForum:ws-nlcomputer
Michel,

>>Ik heb nog niet op die wat vreemde manier een multibooter in elkaar gezet, en er dus geen ervaring mee. Zo op het gevoel zeg ik dat dat niet zomaar kan.<<

Ik zou natuurlijk een native bootloader kunnen gebruiken maar na de feestdagen ga ik het toch eens probleren. Ik ga dan eerst Vista terug zetten op een partitie van 40 Gb en kijken of die gewoon werkt. Daarna zet ik XP op de volgende 40Gb terug en stel de bootloader van Vista in. Als dat niet lukt dan XP opnieuw installeren en desnoods een externe bootloader gebruiken. Ik hou je op de hoogte. He... XP en Vista moet toch op 1 HD te booten zijn !!!

------------------------
Groeten,
Ruud de Wit (NL Computer)



Bericht 14 van 18

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:26-12-2007
 Aan:Ruud (Sysop)MsgID:3672.14
 Onderwerp:Laptop met UbuntuForum:ws-nlcomputer
Hoi Ruud,
>> Als dat niet lukt dan XP opnieuw installeren en desnoods een externe bootloader gebruiken. <<
De correcte volgorde moet zijn: Eerst XP en dan Vista. Misschien is dat (gezien een restore-, dus geen 'echte' vista DvD) onmogelijk. Overigens zal Vista XP's system restore iedere start opnieuw slopen. Dus zet dat maar uit. Ik zou een bootloader proberen.

Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage



Bericht 15 van 18

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Just VechtDatum:26-12-2007
 Aan:Ruud (Sysop)MsgID:3672.15
 Onderwerp:Laptop met UbuntuForum:ws-nlcomputer
Hallo Ruud,

>> de 4 virtuele schermen onder KDE/GNOME <<

Dat  is waar ook. Die zet ik tegenwoordig trouwens altijd terug naar 1. Ik gebruik ze toch niet dus waarom zou ik de extra last nemen, niet?
Dat met die images klopt. Dat deed ik met de laptops van onze groep op het werk ook. Ik maakte 1 machine helemaal perfect, maakte een image en die gebruikten we voor de andere vijftien. Inderdaad moet de hardware dan nagenoeg gelijk zijn. Een ander moederbord bijvoorbeeld en je hebt problemen.

groetjes,

Just Vecht
mijn Linux Blog



Bericht 16 van 18

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Ruud (Sysop)Datum:28-12-2007
 Aan:Just VechtMsgID:3672.16
 Onderwerp:Laptop met UbuntuForum:ws-nlcomputer
Hallo Just,

>>Daar gebruik je alien voor!<<

En die was al met Ubuntu geïnstalleerd. Ik heb je tips opgevolgd en kon de .rpm met Alien omzetten en daarna met Synaptic pakketbeheer (Ubuntu standaard) installeren. Bedankt :-)

------------------------
Groeten,
Ruud de Wit (NL Computer)



Bericht 17 van 18

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Ruud (Sysop)Datum:28-12-2007
 Aan:Just VechtMsgID:3672.17
 Onderwerp:Laptop met UbuntuForum:ws-nlcomputer
Just,

>>Dat  is waar ook. Die zet ik tegenwoordig trouwens altijd terug naar 1. Ik gebruik ze toch niet dus waarom zou ik de extra last nemen, niet?<<

Niet gebruiken? Ik wel en vind het erg handig, gewoon alles verdelen over de 4 virtuele schermen :-) Zo is het allemaal een beetje overzichtelijk en nu met 2 Gb geheugen is het geen probleem.

------------------------
Groeten,
Ruud de Wit (NL Computer)



Bericht 18 van 18

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Just VechtDatum:28-12-2007
 Aan:Ruud (Sysop)MsgID:3672.18
 Onderwerp:Laptop met UbuntuForum:ws-nlcomputer
Hi Ruud,

>>  Ik wel en vind het erg handig <<

Juist ja. Ik heb 1 GB aan RAM op dit laptopje. Even checken met de opdracht free:

bash-3.1$ free
             total       used       free     shared    buffers     cached
Mem:       1020552     594120     426432          0      40360     332820
-/+ buffers/cache:     220940     799612
Swap:         3876          0       3876
bash-3.1$


Ik zou niet weten in hoeverre dit toch wat beperkte RAM geheugen bij het gebruik van die vier virtuele schemen problemen zou geven. Ik lig er ook niet wakker van. Het ding is zo al heel levendig.

regards,

Just Vecht
my Blog and more