Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

117 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

13 mei 2024, 19:00:44

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Een FTP-server, doodsimpel ...  (gelezen 12430 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline NLCOMP

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 14.666
    • NL Computer Forum
Een FTP-server, doodsimpel ...
« Gepost op: 12 november 2009, 18:56:24 »
Bericht 1 van 5

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Just VechtDatum:21-01-2008
 Aan:AllenMsgID:3724.1
 Onderwerp:Een FTP-server, doodsimpel ...Forum:ws-nlcomputer
Goedenavond! ,

Een goede vriend en zijn zoon vroegen me een tijd geleden om hulp. Zoonlief moest in het kader van zijn studie ICT met een stel klasgenoten een FTP-server opzetten en dan in Linux. Twee andere groepen moesten dat doen in Windows. Niemand had dat echter nog voor elkaar gekregen en vandaar het beroep op mij. De dinsdag na het weekend was namelijk de deadline.

Nou had ik weleens met FTP gestoeid, of zeg liever: getobd. Maar ik kon in ieder geval helpen met het opsnorren en aanpassen van de configuratie-bestanden.
Bij dit instituut gebruikte men SuSE en na enig gezoek bleek voor SuSE Pure-ftpd als FTP server software beschikbaar te zijn. Dat was simpel aan de gang te krijgen en zoonlief was dus helemaal in zijn nopjes. Die ging die dinsdag even scoren.
Terug thuis maar eens op zoek naar een Slackware pakket voor Pure-ftpd. Dat was zo gevonden. Ook compileren vanuit de broncode was niet lastig.
Het starten van de server is een kwestie van het commando pure-ftpd & als root. Daarna kan je op elke gebruikersmap inloggen met de gebruikersnaam en wachtwoord. Je hoeft dus geen aparte verzameling gebruikers aan te leggen. Verder kan je voor de instellingen ook gebruikmaken van een configuratie-bestand.

Stap twee is dan het doorsluizen van een inloggende FTP-er naar de juiste machine. Bij mijn Zyxel router is dat een kwestie van NAT Portforwarding aanzetten en idem dito de Firewall instellen op FTP verkeer. Dat was door de goede beschrijving op de Zyxel site ook een fluitje van een cent.
Dat heb ik vanavond maar eens gedaan en jahoor, mijn FTP servertje was zomaar in de lucht. Het was echt zo simpel. Ik had voor mijn broer een accountje gemaakt en voor de sysops hier een andere om wat ervaring op te doen. Zowel uploaden als downloaden was geen enkel probleem. Wel konden ze door mijn hele Linux systeem bladeren, net als een normale gebruiker. Maar zonder beheerdersrechten kan er niks fout. Toch ga ik dat nog uitzetten. Er is een duidelijke beschrijving van, moet geen probleem zijn.

Leuke ervaring. Weet je, voor zo'n Linux machine is een oud Windows 98 PC-tje voldoende. Als hij al voorzien is van USB poorten ben je de man. Natuurlijk ben je beter af met een Pentium 500 Mhz en een boel geheugen. Maar zo'n oud beestje kost niks tot weinig. Linux kost ook niks en pure-ftpd ook al niet. Voor het puur uitproberen van deze techniek ben je dus kosteloos bezig.
En mocht je nu om welke reden dan ook wat serieuzer aan de gang willen, dan doe je met een frisse harde schijf al een stap vooruit voor weinig geld.

groeten,

Just Vecht
mijn Linux Blog




Bericht 2 van 5

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Just VechtDatum:22-01-2008
 Aan:AllenMsgID:3724.2
 Onderwerp:Een FTP-server, doodsimpel ...Forum:ws-nlcomputer
Goedenavond!,

Ik had een vermoedelijke poging tot inbraak! Ik zag het in de log. Het IP adres leidde naar een Spaanse provider en gezien het grote aantal pogingen lijkt het op een geautomatiseerde zaak. Nu is dat Pure-ftpd een goed doortimmerd programma, maar eerlijk gezegd mijn beheerderswachtwoord op deze machine niet zo.
Ik heb daarom met behulp van de Microsoft Password checker een goed gestructureerd wachtwoord ontworpen en nu zit ik zeker safe.
Verder heb ik de server gestart met de -A optie en daarmee is bladeren door het systeem niet meer mogelijk. Ik wilde ook de -T optie gebruiken voor het beperken van de bandbreedte door inloggende gebruikers. Maar die moet je bij het compileren meenemen. Fluitje van een cent, ga ik later wel even doen. Zal ik gelijk ook de Nederlandse vertaling meenemen.
Hè, lekker knutsel klusje zo op een lange donkere avond.

groeten,

Just Vecht
mijn Linux Blog




Bericht 3 van 5

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Stefan de Best (Sysop)Datum:22-01-2008
 Aan:Just VechtMsgID:3724.3
 Onderwerp:Een FTP-server, doodsimpel ...Forum:ws-nlcomputer
Hoi Just,
>> maar eerlijk gezegd mijn beheerderswachtwoord op deze machine niet zo.

Probeer eens een leesteken als !@#$%^&*( of ) in het wachtwoord te gebruiken als dat mogelijk is. Ongewilde toegang van derden maak je het dan alweer moeilijker. En neem geen gebruikersnaam als Admin, Administrator en GOD of iets dergelijks.
 
S t e f a n

    Overzicht van 150 oude en minder bekende zwemslagen
    http://tinyurl.com/yuojv[/]
 


Bericht 4 van 5

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Just VechtDatum:22-01-2008
 Aan:Stefan de Best (Sysop)MsgID:3724.4
 Onderwerp:Een FTP-server, doodsimpel ...Forum:ws-nlcomputer
Hallo Stefan,

>> Probeer eens een leesteken als !@#$%^&*( of ) <<

Ik moet ook nog eens kunnen onthouden, hoor. Maar ik heb nu een combinatie van gewone en hoofdletters en cijfers, die bij de Microsoft checker als sterk uit de bus komt.

Maar je hebt wel gelijk. Je moet ze de kost geven die doodsimpele namen gebruiken van vrouwlief, van de kinderen, noem maar op. Begrijpelijk natuurlijk, het is toch een last.
Tegenwoordig beveel ik als pure tussenoplossing aan een woord te nemen met minstens twee lettergrepen en tussen die twee lettergrepen een getal te plaatsen. Bijvoorbeeld zoiets als letter12greep. Daarmee scoor je dan al medium in die checker. Dan nog een hoofdletter op een gekke plek en je zit op strong. Voor de fanatici kan je dan nog naar de lange rare woorden gaan zoals Kannibalenpaplepel en je zit op Best. En het is ook nog te onthouden.

Het wordt dan wel even lachen als een van je huisgenoten dat wachtwoord nodig zou hebben.
groeten,
Just Vecht
mijn Linux Blog



Bericht 5 van 5

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Just VechtDatum:23-01-2008
 Aan:AllenMsgID:3724.5
 Onderwerp:Een FTP-server, doodsimpel ...Forum:ws-nlcomputer
Goedenavond ! ,

Ik heb Pure-ftpd nu gecompileerd met de Nederlandse vertaling en bandbreedte-beperking (throttling) ingebouwd. Werkt prima. Met de -T optie loopt de download niet hoger op dan 500 KB/s.
Verder kan ik door het plaatsen van bestanden in de map ftp ze aanbieden zonder dat er moet worden ingelogd. Dat wilde ik ook voor mijn motorclubleden. Kunnen ze namelijk de verzameling foto's van een wedstrijd op een eenvoudige manier downloaden. Ik doe dat altijd via Sendspace maar dat is voor sommige wat minder computer-handige leden te ingewikkeld. Nu krijgen ze een link en klaar is Kees.
Ik ga die server overigens niet dag en nacht aanzetten. Dat wordt een "op bestelling" kwestie.
Nou, dat was het dan wel. Ik heb de boel rond, lijkt me zo.

groeten,

Just Vecht
mijn Linux Blog