Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

494 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

28 april 2024, 00:27:39

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: OLPC Meeting Leiden  (gelezen 6731 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline NLCOMP

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 14.666
    • NL Computer Forum
OLPC Meeting Leiden
« Gepost op: 12 november 2009, 18:57:13 »
Bericht 1 van 6

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Just VechtDatum:08-02-2008
 Aan:AllenMsgID:3740.1
 Onderwerp:OLPC Meeting LeidenForum:ws-nlcomputer
Goedenavond! ,

Wellicht herinneren jullie je mijn berichten over de OLPC nog? Hier zijn wat links 1 2 3
Volgende week zaterdag is er een meeting in Leiden van een groep mensen van de Nederlandse tak van dat project. Zoals dat dan heet "ijs en weder diendende" ben ik van plan daar maar eens te gaan kijken. Ik wil zo'n ding wel eens in levende lijve meemaken.

Vanaf het begin heb ik interesse in dit project en de berichten die telkens weer opduiken versterken die interesse alleen maar. Wat dacht je van dit verhaal over een "hospitaal" voor die kleine groene rakkers, waar kinderen van vijf jaar oud ze repareren. Ik neem dat met een dikke korrel zout. Mijn knul van negen lukt nog niet veel in een normale PC. Maar toch. Ook over de reparatie van zo'n ding in een omgeving van hutten en palmbomen is nog nagedacht.

Hier een promotieplaatje van de vorige meeting:

groeten,

Just Vecht
mijn Linux Blog




Bericht 2 van 6

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Just VechtDatum:17-02-2008
 Aan:AllenMsgID:3740.2
 Onderwerp:OLPC Meeting LeidenForum:ws-nlcomputer
Berichten in discussie : 6 Discussie bekeken : 1502 Discussie gestart door : Discussie gestart op : 08-02-2008 22:01


Bericht 3 van 6

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:pauluDatum:17-02-2008
 Aan:Just VechtMsgID:3740.3
 Onderwerp:OLPC Meeting LeidenForum:ws-nlcomputer
Hoi Just,
Die Xubuntu wil bij mij niet goed werken,het beginscherm van sugar verdwijnt heel snel in een venster waar ik niks mee kan?(ik snap hem nu,je moet dus eerst de muiscursor grabben en dan daarmee naar een plekje helemaal rechtsboven om de homepagina te zien...)
Enfin ik heb de windows versie gedownload (zip) http://wiki.laptop.org/go/Emulating_the_XO/Quick_Start/Windows en dat gaat wel goed.Best leuk zo´n simpel OS,ga het nog eens verder bekijken.
Leuk verslag.
Groet,Paul
Ik zie trouwens niet dat je het als een OS op een PC kan installeren,alleen als een emulation.Of zie ik iets over het hoofd....
Dat tamtam bv lijkt me aardig om werkend te zien.(het geluid werkt niet in de emulation)


Bericht 4 van 6

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Just VechtDatum:17-02-2008
 Aan:pauluMsgID:3740.4
 Onderwerp:OLPC Meeting LeidenForum:ws-nlcomputer
Hallo Paul,

>> ik heb de windows versie gedownload <<

En dat gaat dus goed. Ik had ergens gelezen dat de emulator onder Windows niet aan de gang te krijgen was en dat heb ik dan ook maar niet geprobeerd.
Die pagina die jij gevonden hebt zegt dus heel wat anders én het is zoals blijkt waar. Dit is mijn eerste praktische ervaring met een wiki. Ik vermoed zo dat dit wellicht de keerzijde van een wiki laat zien. Het wordt door velen bewerkt en daardoor is de informatie op de ene plaats niet uitgelijnd met wat er elders staat.

Wat betreft dat Sugar. Ja, dat is een emulatie. Zeker in Windows waar men gebruikt maakt van Qemu.

Van Marten Vijn begreep ik in Leiden dat het in Linux wat eenvoudiger ligt. De OLPC draait op Linux en Sugar is, zo begreep ik, gewoon een aangepaste UI. UI is een User Interface, de link tussen de PC en de gebruiker. Met mijn zeer bescheiden kennis terzake snapte ik het zo dat in Xubuntu Sugar een aparte laag X-Windows opstart met zijn eigen Windows-achtige omgeving. In wezen gelijk aan de KDE, GNOME of XFCE omgevingen. Dat er meegelift wordt op een bestaande Linux-distributie is een puur praktische kwestie.
Wat wel vreemd is is dat je Sugar gewoon in het Xubuntu menu onder het kopje Other net als een programma kan starten. Normaal verlaat je eerst je Window-manager, in dit geval dan XFCE. Dan start je X-Windows opnieuw, maar dan met een andere Window-manager. Maar dat is vermoedelijk ook een praktische keuze geweest.
Ergens vind ik dit gebeuren met die verschillende UI's (window-managers) in Linux geweldig. Je staat zoveel dichter bij de echte machine. Ik heb dan wel absoluut niet de ambitie me te gaan verdiepen in programmeren, maar mijn interesse gaat wel verder dan dat van een simpele eindgebruiker - als ik het zo mag verwoorden.
Ik ga straks dat Xubuntu Live CDTje op mijn schroothoop geredde PCtje installeren.  Het liep zo lekker vanaf die CD, dat wil ik meemaken. Ik heb nog een 40 GB harde schijf, dus dat moet prima lukken.Dat Tamtam nog niet werkt in Sugar kan kloppen, daar hoorde ik iets over. Wel jammer, dat lijkt me ook reuze leuk!
Bedankt voor de reactie, Paul!

groeten,

Just Vecht
mijn Linux Blog



Bericht 5 van 6

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:pauluDatum:17-02-2008
 Aan:Just VechtMsgID:3740.5
 Onderwerp:OLPC Meeting LeidenForum:ws-nlcomputer
Hoi Just,
Ja ik heb net wel moeite gehad om die windows versie een tweede keer op te starten,misschien moet je het programma wel officieel beeindigen...?(ik heb de zip weer opnieuw uitgepakt en toen startte die wel weer op,zie plaatjes...)
En misschien als je het helemaal installeerd met xubuntu dat dan het geluid in sugar wel werkt?Ik had ook gelezen dat het geluid in de windows versie mogelijk niet werkte.
Groet,Paul
Bijlagen :

os.jpg
119KB

os2.jpg
69KB


Bericht 6 van 6

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Just VechtDatum:17-02-2008
 Aan:pauluMsgID:3740.6
 Onderwerp:OLPC Meeting LeidenForum:ws-nlcomputer
Hallo Paul,

>> misschien als je het helemaal installeerd met xubuntu dat dan het geluid in sugar wel werkt <<

Ik begreep van Marten Vijn dat zijn reden om Sugar helemaal te installeren (lees: langs de moeilijke weg) was dat hij dan de laatste versie kon ophalen en testen. Hij deed namelijk mee met die ontwikkeling. Ik wil ook wel mee met de laatste stand uit interesse. Misschien dat ik via dat Xubuntu dan mooi kan meekijken. En zodra ze dan dat geluid voor elkaar hebben heb ik die ook.
Ik ben benieuwd hoever ik kom.

groeten,

Just Vecht
mijn Linux Blog