Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

496 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

27 april 2024, 18:04:58

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: 32 brieven met enveloppen  (gelezen 9542 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline NLCOMP

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 14.666
    • NL Computer Forum
32 brieven met enveloppen
« Gepost op: 12 november 2009, 18:59:38 »
Bericht 1 van 3

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Just VechtDatum:19-03-2008
 Aan:AllenMsgID:3784.1
 Onderwerp:32 brieven met enveloppenForum:ws-nlcomputer
Goedenavond! ,

Als clubsecretaris heb ik zo nu en dan een mailing te verzorgen. Dit keer lagen er 32 adressen in een Excel bestand en een uitnodiging in een Word bestand.Die bestanden openen in Open Office is het probleem niet. Verder heb ik al eens met succes de adressen redelijk rechtstreeks op de enveloppen geprint en ik had ook nog een grote doos enveloppen die mijn oude HP Laserjetje goed aankan.

Alleen was dat eerdere succes met Microsoft Excel en met OpenOffice Calc ging alles ook goed behalve de daadwerkelijke print op de envelop. Die was eenvoudigweg niet op zijn plek te krijgen. Na het nodige getob heb ik dan maar de adresvelden simpelweg naar een OO Writer tekst document geplakt en printen maar. Omdat de oude Laserjet ook geen snelheidsmonster is ging dat verder netjes gelijk op en waren die 32 envelopjes toch vlot klaar.

Vanavond heb ik eens gekeken of ik het met een andere spreadsheet wel kon klaren, maar nee. Zelfde verschijnselen. Mijn blik viel op OOBase, de database kant van OpenOffice. Ik ben een oen in databases. De Excel toestand omzetten in een database was geen punt. Maar een envelopje creƫren is me niet gelukt.

Stickers, adressen, enveloppen oftewel Mailmerge, ik heb er nog nooit handigheid in gekregen. Maar goed, ik ga er maar eens op studeren. Zo moeilijk moet het niet wezen!

[Later] Ik vond een mooie handleiding van die OOo jongens. Die heb ik stap voor stap gevolgd en vervolgens print me dat ding het adres ergens anders op de envelop dan ik wou, het verkeerde adres bovendien en inplaats dat er 1 envelop geprint werd volgden er nog een berg lege blaadjes. Zucht. Dat zijn dus weer veel te veel opties voor een simpele klus. En die vier keer per jaar, moet ik dan elke keer weer dit wiel gaan zitten uitvinden?

Dan maar met de hand. Of weet hier iemand iets slims op? Niet met Microsoft Office natuurlijk, met OpenOffice graag.
groeten,

Just Vecht
mijn Linux Blog




Bericht 2 van 3

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:LeonDatum:22-03-2008
 Aan:Just VechtMsgID:3784.2
 Onderwerp:32 brieven met enveloppenForum:ws-nlcomputer
Hoi Just,

Als het met de software niet wil lukken, hebben we nog altijd de kleuterschool methode.
(knippen en plakken)

Men neme een stikkervel A4 formaat.
Printen daar alle adressen op.
Misschien heb je wel 2 blaadjes nodig.
Pakken de schaar en knippen ze uit en plakken ze op de enveloppen.

Heb je niet zo'n groot stikkervel beschikbaar, dan kom je met een normaal papiertje een wat lijm ook een heel eind.

Groeten, Leon




Bericht 3 van 3

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Just VechtDatum:22-03-2008
 Aan:LeonMsgID:3784.3
 Onderwerp:32 brieven met enveloppenForum:ws-nlcomputer
Hallo Leon,

>> hebben we nog altijd de kleuterschool methode <<


Dat  is trouwens wel een goede. Dat OpenOffice kent net als Word een voorgebakken stickervel gebeuren met Avery nummers en al. Ik zal dat eens proberen.
Aan de andere kant is het die vier keer per jaar dat ik zoiets heb natuurlijk zo dat mijn voorraadje stickervellen niet te vinden zijn of ze blijken net op. Je kent dat wel.

Verder vind ik het wel zo leuk enveloppen te printen met dan meteen ook het clublogo erop en het secretariaatsadres. Zelfs met mijn langzame Laserjet-je is enveloppen direkt printen net zo snel zo niet sneller dan de hele klus stickers printen tot en met enveloppen bestickeren etc.. Je moet alleen niet te dikke enveloppen gebruiken, maar dat is ook al fnuikend voor de frankering.


Ik heb een hele voorraad A4 vensterenveloppen. Pracht dingen met een mooie zelfklevende sluitflap. Ik heb als secretaris nog nooit zulke mooie enveloppen gehad. Alleen kunnen er maar twee A4tjes in voor een enkele postzegel van 44 eurocentjes. Daarna knalt het gewicht gelijk over de 20 gram. En te dik voor de Laserjet en dus geen clublogootje.
Ben ik soms veeleisend ofzo?

groeten,

Just Vecht
mijn Linux Blog

Bijlagen :

demo-envelop.jpg
16KB