Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

497 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

28 april 2024, 01:32:51

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Geekbench: Vista vs Linux op mijn laptop  (gelezen 11699 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline NLCOMP

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 14.666
    • NL Computer Forum
Geekbench: Vista vs Linux op mijn laptop
« Gepost op: 12 november 2009, 19:00:32 »
Bericht 1 van 9

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Just VechtDatum:12-06-2008
 Aan:AllenMsgID:3894.1
 Onderwerp:Geekbench: Vista vs Linux op mijn laptopForum:ws-nlcomputer
Goedenavond! ,

Ik was het allang van plan, maar na de discussies elders in dit Forum was ik zo benieuwd dat ik de daad maar eens bij het woord heb gevoegd. Daarvoor had ik dan wel  een benchmark programma nodig dat zowel onder Linux als onder Windows (Vista) kon draaien.
Dat vond ik in Geekbench
De totaal resultaten zijn 1991 in Linux en 1728 in Windows Vista. Dan is Vista dus klaarblijkelijk 15% minder snel op exact dezelfde hardware. Wat ook wel tekenend is voor het verschil is dat Geekbench onder Linux een eenvoudige executable is die ik met gebruikersrechten simpelweg kan draaien.

Onder Vista moest eerst met de nodige moeite de virusscanner geupdated worden. Eerlijk gezegd kom ik vrijwel nooit meer In Vista, dus die scanner loopt altijd zwaar achter. Na het updaten zeurt Vista nog steeds ten onrechte over de verouderde scanner. In ieder geval kan ik dan na heel wat turen naar die zandloper eindelijk Geekbench installeren. Daarvoor zijn beheerdersrechten nodig. Dan draait het ding, maar resultaten bewaren in tekstformaat is er niet bij.De gedetailleerde resultaten konden wel naar de Geekbench browser worden geupload en dat heb ik toen maar gedaan.

Je vindt ze hier voor Vista en hier voor Linux.

Ik ben erg benieuwd wat jullie van Geekbench en van deze resultaten vinden.
groeten,

Just Vecht
mijn Linux Blog




Bericht 2 van 9

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:12-06-2008
 Aan:Just VechtMsgID:3894.2
 Onderwerp:Geekbench: Vista vs Linux op mijn laptopForum:ws-nlcomputer
Hoi Just,
>> Ik ben erg benieuwd wat jullie van Geekbench en van deze resultaten vinden. <<
Ik zie alleen een processor en geheugentest. D'r zit geen video of harddisk test bij? 
De resultaten verbazen mij niet. Ruud's test -ook op een notebook-  kwamen uit op 18% en 21% meer geheugen en cpu snelheid voor XP t.o.v. Vista. Ook daar kwamen dus mindere resultaten voor Vista uit de bus. Mag ik nu de conclusie trekken dat XP op jouw notebook gelijk of iets beter zou presteren als Linux ?
Jammer dat jij geen Vista-XP-Linux test kan doen.

Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage



Bericht 3 van 9

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Just VechtDatum:13-06-2008
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:3894.3
 Onderwerp:Geekbench: Vista vs Linux op mijn laptopForum:ws-nlcomputer
Hallo Michel,

>> D'r zit geen video of harddisk test bij <<

Nee, helaas niet. Dat zegt de maker ook direct op zijn website erbij. Ik heb aardig wat zitten googlen maar Geekbench lijkt wel de enige die in  Windows en in Linux werkt.
Kunnen we dat stukje eigenlijk niet met de hand, met een scriptje ofzo?
Vista-XP-Linux zou wel kunnen, maar om nou voor even mijn laptopje te voorzien van XP is me veel te gek. Ik kan wel weer een Linux - XP test doen, zelfs op meerdere machines. Lijkt me ook wel interessant.Ik verwacht dat XP en Linux ongeveer gelijk zullen scoren, inderdaad. Zo voor mijn gevoel zijn die twee aardig aan elkaar gewaagd. Daarom ben ik daarin ook niet zo geinteresseerd.

Ook wel erg interessant lijkt me uit te zoeken of mijn ervaring dat Linux ook perfect draait op PC' s die Windows XP niet aankunnen in de Geekbench resultaten tot uiting komen.

groetjes,
Just Vecht
Probeer Linux!



Bericht 4 van 9

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Just VechtDatum:13-06-2008
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:3894.4
 Onderwerp:Geekbench: Vista vs Linux op mijn laptopForum:ws-nlcomputer
Hallo Michel,

>> Ik verwacht dat XP en Linux ongeveer gelijk zullen scoren <<

Het wordt steeds leuker, geloof ik. Ik heb Geekbench losgelaten op onze Woonkamer PC. Een al wat oudere PC met een AMD Athlon 1.1 GHZ processor en 512 MB, die best lekker Windows XP draait. Ik heb daar ooit Kubuntu 6.06 opgezet.

De kernel daarvan is nog steeds behoorlijk recent ten opzichte van de Slackware Linux versie op mijn laptop. De Slackware ploeg is terughoudend met upgraden naar nieuwere kernels. Die kernel op mijn laptop ondersteunt wel SMP (dual core processoren enzo). De AMD is een gewone processor en de laptop heeft al een dual core.Maar nu de toch wel verrassende resultaten: XP Home 698 en Kubuntu 843. 21% verschil dus.

Meer nog dan tussen Vista en Slackware Linux op mijn moderne laptop. De hardware van deze machine is behoorlijk ouder en het ding zal vermoedelijk Vista ook niet aan kunnen. Niet dat we daaraan zouden denken.
Ik heb nog een AMD 1200 staan. Maar daarop eindigt Geekbench in Linux telkens voortijdig met een "illegal instruction" foutboodschap. Dan zal ik Geekbench van de week ook eens loslaten op mijn oude werkportable.Het was overigens een opvallend verschil hoe snel Kubuntu de iets meer dan 2 MB download binnentrok, vergeleken met de download in Windows XP van de 3,8 MB grote Windows versie. Zou dat grootte verschil puur komen door de toevoeging van de Windows installer?

Zo hardop wat verder denkend, zou je mogen denken met de beperktheid van Geekbench dat wat we zien in Linux de prestaties van de Linux kernel zijn en meer niet? En missen we daarmee de invloed van het moederbord en de harde schijf plus de GUI, het grafische gedeelte. Tenslotte spelen de programma's ook een rol. Lichte vlotlopende programma's ten opzichte van die moderne Bloatware kolossen enzo?

Eigenlijk zouden we dat moeten vergelijken. Back to back zoals de Amerikanen dat zeggen. Want één van mijn grote bezwaren tegen Windows Vista is de ergeniswekkende stroperigheid. Het telkens tegen die zandloper aankijken en ook bepaald niet eventjes ook. Daartussendoor loopt Vista best wel aanvaardbaar.

De voetbalwedstrijd begint. Op vrijdag de dertiende. Ik ga eens lekker zitten kijken.

groeten,
Just Vecht
mijn Linux Blog



Bericht 5 van 9

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:13-06-2008
 Aan:Just VechtMsgID:3894.5
 Onderwerp:Geekbench: Vista vs Linux op mijn laptopForum:ws-nlcomputer
Hoi Just,
>> De voetbalwedstrijd begint. Op vrijdag de dertiende <<
Die pech moeten wij inderdaad weer hebben. En ja hoor, 1 tegendoelpunt. Echt een smet op ons blazoen.

Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage



Bericht 6 van 9

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Just VechtDatum:14-06-2008
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:3894.6
 Onderwerp:Geekbench: Vista vs Linux op mijn laptopForum:ws-nlcomputer
Hallo Michel,

>> Die pech moeten wij inderdaad weer hebben <<

Persoonlijk  teken ik op het moment erg graag voor dit soort pech, uiteraard met die zeven keer geluk er wel bij.  Maar dat terzijde.
Terug naar het echte onderwerp.

Die harde schijf benchmarken lijkt me niet zo'n enorm probleem. We doen een aantal lees en schrijfacties van een doordachte set grote plus kleine bestanden en rekenen de tijd uit. Of zie ik dat verkeerd?

Maar nou de videokaart. Hoedoenwedatnou? Die kaart bouwt het beeld op, toch? Ik zou het even niet weten. Het moet natuurlijk cross-platform zijn.
groeten,

Just Vecht
mijn Linux Blog



Bericht 7 van 9

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:14-06-2008
 Aan:Just VechtMsgID:3894.7
 Onderwerp:Geekbench: Vista vs Linux op mijn laptopForum:ws-nlcomputer
Hoi Just,
>> Die harde schijf benchmarken lijkt me niet zo'n enorm probleem. We doen een aantal lees en schrijfacties van een doordachte set grote plus kleine bestanden en rekenen de tijd uit. Of zie ik dat verkeerd? <<
Maar dan moet alles wat zich met disk I/O bemoeit natuurlijk wel uit staan. Dus geen virusscanners actief. Verder moet de schijf volledig gedefragmenteerd zijn, en moeten residente programma's die de werking kunnen vertragen uit staan. Je wilt geen systeem met allerlei vertragende ballast vergelijken met een dat zich volkomen vrij kan bewegen.
>> Maar nou de videokaart ... Het moet natuurlijk cross-platform zijn. <<
Da's inderdaad lastig. Want het is natuurlijk niet alleen de testtool zelf die cross platform moet zijn, maar ook kan de taal waarin die tool geschreven is een enorme impact hebben op de verwerkingssnelheid. Misschien een spel voor Win/Linux? Of iets als Dit ?

Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage



Bericht 8 van 9

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Just VechtDatum:14-06-2008
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:3894.8
 Onderwerp:Geekbench: Vista vs Linux op mijn laptopForum:ws-nlcomputer
Hallo Michel,

>> dan moet alles wat zich met disk I/O bemoeit natuurlijk wel uit staan <<

Dat lijkt me wel doenbaar.
>> Misschien een spel voor Win/Linux <<

Oh, zoiets heb ik wel gezien op Benchweb. Moet ik eerst eens serieus gaan lezen.

We komen al verder ...
groeten,

Just Vecht
mijn Linux Blog



Bericht 9 van 9

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Just VechtDatum:15-06-2008
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:3894.9
 Onderwerp:Geekbench: Vista vs Linux op mijn laptopForum:ws-nlcomputer
Hallo Michel,

>> Misschien een spel voor Win/Linux? <<

Me leek later een beetje te gek om voor dit doel een universeel bruikbare methode te verzinnen.
Ik heb omgedraaid. Opstarten en dan de e-mails ophalen. Dan hangt het dus vanaf wat voor e-mails er zijn. Om dat te voorkomen heb ik eerst even de e-mails opgehaald. Dan gaat het er dus om dat Thunderbird (die ik onder Vista en onder Linux gebruik) meldt dat er geen e-mails op de server zijn en dat stopt de tijd.Resultaat:

Opstarten en mail ophaken
Afsluiten
Linux
2 min 10 en 2 min 25 sec
30 en 35 sec.
Windows Vista
2 min en 1 min 45 sec
45 en 40 sec
Dan heb ik ook nog eens OpenOffice Writer getimed voor het hoogst simpele tikken van het zinnetje "dit is een benchmark". Dat was bij beide systemen 42 seconden, inclusief opslaan van het bestand.
Allemaal vrijwel gelijkwaardig en overeenkomstig mijn ervaringen. Linux is langzaam in opstarten. Daartegenover staat het bij Linux niet aanwezig zijn van vertragingen door updates configuren, wat er zomaar tig hele minuten aan toevoegt bij het opstarten van Vista.
Ik zou dat OOo Writer iets heftigs moeten laten doen om te kunnen zien wat beide systemen nou in huis hebben. Maar wat dan?

groeten,

Just Vecht
mijn Linux Blog