Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

500 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

27 april 2024, 21:41:39

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: History opdracht, erg handig!  (gelezen 6703 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline NLCOMP

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 14.666
    • NL Computer Forum
History opdracht, erg handig!
« Gepost op: 12 november 2009, 19:21:01 »
Bericht 1 van 7

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Just VechtDatum:21-05-2009
 Aan:AllenMsgID:4270.1
 Onderwerp:History opdracht, erg handig!Forum:ws-nlcomputer
Goedenavond! ,

Eén van de dingen die ik recent ontdekte is de history opdracht. Ik gebruik dat nu al weer een tijdje met veel plezier.
Het gaat hier om een terminal-opdracht. Zeg maar het oude DOS werk in een zwart schermpje. In Linux is dat nog volledig functioneel. Heel vaak is het ook nog eens hoogst handig.
Zo doe ik het verkleinen van de foto's die ik maak met een terminal opdracht. Maar al is die opdracht nog zo simpel, het is fijn als je hem met een enkele handeling terug kan roepen. En dat kan nou juist met history. Die geeft je een lijst met de laatste 500 opdrachten en een nummer. Dan tik je vervolgens een uitroepteken en het gevonden nummer. En flappa, daar is je opdracht. Hier is een verkorte lijst met opdrachten en hoe het eruitziet om die mogrify verklein opdracht opnieuw te geven



  486  mogrify -resize 1024 *.JPG
  487  ls
  488  ls > list
  489  ls l*
  490  which acroread
  491  su
  492  su
  493  su
bash-3.1$ !486   
 

Ja, wat wil je nog meer? Boordevol handigheden, dat Linux. Volgens mij is hier door experts over nagedacht. Verkleinen met dat mogrify werkt fijn. Je kan zonder enig gemor doorwerken. Het vreet blijkbaar weinig bronnen.

groeten,

Just Vecht
mijn Linux Blog



Bericht 2 van 7

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:thesavager2009Datum:22-05-2009
 Aan:Just VechtMsgID:4270.2
 Onderwerp:History opdracht, erg handig!Forum:ws-nlcomputer
Hallo Just,
 
Een mooi tooltje "history".
Niet iedereen kan zover terugscrollen in de "shell", tenzij anders ingesteld, en het is ook niet zo prettig om door 500 regels te moeten snuffelen om die specifieke opdracht te vinden.
Linux heeft ook een filter mogelijkheid:
Bijvoorbeeld:  Als je een mogrify opdracht wilt zoeken, die je al eerder gebruikt hebt:
 
history | grep mogrify
 
Op deze manier spaar je een hoop zoekwerk, en maakt dit ook leuker om mee te werken.
Als je een script zou willen maken, en je hebt sommige opdrachten nodig die je eerder gebruikt hebt, zou je "history" output, ook in een tekstbestand kunnen plaatsen:

history > history.txt
 
Die "mogrify" opdracht kon ik nog niet, maar zit wel standaard in Ubuntu merk ik, en is een behoorlijk uitgebreid programma, met tal aan mogelijkheden. Bedankt voor de tip !!
 
Groet, Savager

Linux
Ubuntu 9.04




Bericht 3 van 7

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Just VechtDatum:22-05-2009
 Aan:thesavager2009MsgID:4270.3
 Onderwerp:History opdracht, erg handig!Forum:ws-nlcomputer
Hallo Savager,

>> zou je "history" output, ook in een tekstbestand kunnen plaatsen <<

Ik deed dat laatst op de bonnefooi voor de inhoud van een map met foto's. Die waren verkleind en uitgedund (op minder mooie opnames enzo). Maar nou wilde ik van de set bestanden op volle grootte ook de mindere opnames eruit halen. En dan is zo'n lijstje wel handig. Dat moet trouwens nog slimmer kunnen. Dat komt later nog weleens.

Voor de meeluisteraars: de opdracht voor de mapinhoud die ik gebruikte was ls > lijst(De opdracht ls is gelijk aan de dos-opdracht dir)

De mogrify opdracht hoort bij de ImageMagick serie. Die opdracht is onhandig zoals alle opdrachten dat zijn. Een knopje OK is veel fijner. Maar met mogrify kan ik gewoon doorwerken. Ik merk er niks van. En dat heb je nou meestal weer niet met OK knopjes.
Leuk is dat van Linux, hè? Regelmatig ontdek je iets waar je echt nut van hebt. Het lijkt een beetje op wat je vroeger had met shareware. Je mocht een programma uitproberen en als het wat was werd dat enthousiast rondverteld. Dat niemand dan voor zo'n shareware ding wilde betalen is vers twee. Diezelfde ontdekkingsreis maak ik al jaren in Linux en het houdt maar niet op. Alleen is dit alles echt gratis. Dat is toch ook wel een prettig gevoel.
De lol van die oude opdrachtregel kunstjes is ook dat het ook allemaal fatsoenlijk werkt. Ik loop er bijvoorbeeld over te denken Picasa als fotobeheerder van mijn systeem te gooien. Teveel Handige Harrie toestanden waar ik niet om sta te springen. En waar ik het wel voor nodig heb pak ik mis. De Massaal Hernoemen functie in KDE is me vermoedelijk wel genoeg. Ik ga eens kijken hoe lang ik van vriend Picasa af kan blijven.

groeten,

Just Vecht
mijn Linux Blog



Bericht 4 van 7

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:thesavager2009Datum:23-05-2009
 Aan:Just VechtMsgID:4270.4
 Onderwerp:History opdracht, erg handig!Forum:ws-nlcomputer
Hoi Just,

>Ik loop er bijvoorbeeld over te denken Picasa als fotobeheerder van mijn systeem te gooien. Teveel Handige Harrie toestanden waar ik niet om sta te springen.<

Ik gebruik GQview als foto-viewer en deze kan ook "Massaal Hernoemen".

Groeten, Savager
Linux
Ubuntu 9.04




Bericht 5 van 7

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Just VechtDatum:23-05-2009
 Aan:thesavager2009MsgID:4270.5
 Onderwerp:History opdracht, erg handig!Forum:ws-nlcomputer
Hallo Savager,

>> GQview als foto-viewer en deze kan ook "Massaal Hernoemen" <<

Dat ziet er wel erg bruikbaar uit! Het is geen programma voor alleen Gnome, begrijp ik? Het draait ook onder KDE?
groeten,

Just Vecht
mijn Linux Blog



Bericht 6 van 7

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:thesavager2009Datum:23-05-2009
 Aan:Just VechtMsgID:4270.6
 Onderwerp:History opdracht, erg handig!Forum:ws-nlcomputer
Hallo Just,

>Het is geen programma voor alleen Gnome, begrijp ik? Het draait ook onder KDE?<

GQview draait op de GTK+ engine, GNOME en KDE maken daar beide gebruik van, het zou dus geen probleem mogen zijn om GQview op KDE te installeren.
En je kunt scrollen door alle foto's met de muis, praktisch toch ?

Veel plezier, Savager

Linux
Ubuntu 9.04




Bericht 7 van 7

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Just VechtDatum:23-05-2009
 Aan:thesavager2009MsgID:4270.7
 Onderwerp:History opdracht, erg handig!Forum:ws-nlcomputer
Hallo Savager,

>> En je kunt scrollen door alle foto's met de muis, praktisch toch? <<

Het lijkt me een programma dat de moeite waard is om eens uit proberen!

groeten,

Just Vecht
mijn Linux Blog