Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

493 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

28 april 2024, 05:56:41

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Slackware vaarwel!  (gelezen 9178 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline NLCOMP

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 14.666
    • NL Computer Forum
Slackware vaarwel!
« Gepost op: 12 november 2009, 19:22:55 »
Bericht 1 van 3

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Just VechtDatum:11-08-2009
 Aan:AllenMsgID:4353.1
 Onderwerp:Slackware vaarwel!Forum:ws-nlcomputer
Goedemiddag! ,

De regelmatige bezoekers weten waarschijnlijk dat fotograferen één van mijn hobbies is. Ik heb al weer een tijdje een mooie Canon spiegelreflex. Het is heerlijk werken met dat ding.
De ervaringen met mijn kleine camera's komen me altijd nog goed van pas. Ik heb nou wel een zoomlensje, maar de ervaring dat je beter kan zoomen met je voeten zal ik nooit vergeten. Zo kwam ik dan ook met goede foto's terug van een diploma uitreiking, terwijl er lieden achterin in de zaal bezig waren met een supermooie lange toeter en dan ook nog met alleen het opklapflitsertje. Dat werd dus helemaal niks daar.


Nou heb ik tot nu toe alles in JPG gedaan. Om me heen roept iedereen dat ze in RAW schieten. Dat zijn de fotobestanden voordat ze door de camera worden omgezet. Dat is wat de sensor "ziet". Op een aantal punten is het aantal correcties groter, soms zelfs veel groter.  Dan kom je dus ook tot veel betere resultaten. Die RAW bestanden zijn wel gigantisch groot, maar goed. De moeite waard dus. Of die anderen lieden niet alleen wat roepen, maar ook wat ermee kunnen is nog de vraag.
In Linux heb je daarvoor Ufraw en DCraw. UFraw heeft ook nog een GIMP Plugin.
Ik dus aan de gang om Ufraw te installeren in Slackware 12.0. Er is wel al een 12.2. Maar zolang er geen reden is ga ik niet updaten. Mijn pogingen liepen echter klem op de afhankelijkheden. Ik wilde ook GIMP updaten. Ook dat mislukte.
Die afhankelijkheden zijn een plaag. Het zijn softwarepakketjes, die nodig zijn om het basispakket te laten werken. Niet aanwezig? Niet werken dus.
Ik zou kunnen upgraden naar Slackware 12.2. Maar ik denk dat ik maar eens overstap naar Ubuntu 9.04. Puur om het gemak waarmee daar de afhankelijkheden vanzelf worden meegeïnstalleerd. Dat Ubuntu inmiddels is uitgegroeid tot een dijk van een distributie speelt ook mee. Meeroeien op de hoofdstroom is nooit verkeerd, nietwaar?
Om mijn reservebak in de schuur draait inmiddels een proefsysteem. Ufraw en de Ufraw plugin voor GIMP waren in Ubuntu twee klikken. Ik bedoel maar.
Eerst maar eens in mijn proefsysteem mijn favoriete software installeren en mijn Thunderbird mailbox overzetten. Je weet maar nooit, nietwaar?
En dan wordt het "Slackware vaarwel!" Het heeft een slechte naam, maar dat is absoluut niet terecht. Je kan er verschrikkelijk veel mee, maar het is wel wat spartaans.

groeten,

Just Vecht
mijn Linux Blog



Bericht 2 van 3

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:thesavager2009Datum:14-08-2009
 Aan:Just VechtMsgID:4353.2
 Onderwerp:Slackware vaarwel!Forum:ws-nlcomputer
Hallo Just,

Goede keuze heb je gemaakt daarmee, om voor Ubuntu te kiezen. :)

Terug van weggeweest :) , sorry allemaal

Ik had een mooie opdracht in het buitenland, en was voor 2 maanden naar Tenerif, om meerdere zonnestudio's om te bouwen.
Je gelooft me maar of niet, maar zelfs daar hebben ze zonnestudio's :)
Ik gebruik daar ook Ubuntu-Server, voor de automatisering van de zonnebanken, munteenheden worden vervangen door een pc met Ubuntu erop en een Interfacekaart gekoppeld aan de printerpoort. Alles is "webbased" , overzicht, bediening, en boekhouding en in te loggen op afstand voor de eigenaren.

Zo zie je maar dat Ubuntu-Linux, ook daadwerkelijk zakelijk toepasbaar is, alleen al vanwege zijn flexibele inzetbaarheid en volledige controle over het systeem.
Dan daarnaast stukken betrouwbaarder als het gaat om internet-verbindingen en inloggen op afstand.

Het doet me echt deugt te horen, als anderen zulke ervaringen ook hebben.

Met vriendelijke groet, Savager

Linux
Ubuntu 9.04




Bericht 3 van 3

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Just VechtDatum:15-08-2009
 Aan:thesavager2009MsgID:4353.3
 Onderwerp:Slackware vaarwel!Forum:ws-nlcomputer
Hallo Savager,

>> voor 2 maanden naar Tenerife, om meerdere zonnestudio's om te bouwen <<

Dat klinkt niet verkeerd! En dan 's avonds na het werk en de maaltijd lekker een terrasje aan het strand met een koel drankje?

Morgen moet het gaan gebeuren. Zie mijn berichtje hier.
Ik stapte van SuSE af omdat ik de laatste versie van Scribus niet gecompileerd kreeg. Of liever, die zelf gecompileerde versie draaide niet onder SuSE. Zo kwam ik bij Slackware. Daarin was compileren vrijwel altijd succesvol.

En nu stap ik van het 100% standaard "en geen eigen geintjes" Slackware af naar Ubuntu. Dat is dan wel hier en daar ietwat niet zo standaard, maar Mark Shuttleworth zei heel in het prille begin al: "als het niet vanzelf goed werkt, dan passen we de software desnoods zelf aan tot het werkt"
En dat is waar ik op af kom: het werkt puik en gemakkelijk. Mijn proefdesktop met maar een Pentium 1200 Mhz en 512 MB RAM draait zo levendig op Ubuntu, dat ik nou uitzie naar wat er morgen gaat gebeuren op mijn laptopje  met een Dual Core en 2 GB RAM.
groeten,

Just Vecht
mijn Linux Blog