Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

494 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

28 april 2024, 01:42:20

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Linux en standaards  (gelezen 11082 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline NLCOMP

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 14.666
    • NL Computer Forum
Linux en standaards
« Gepost op: 12 november 2009, 19:23:52 »
Bericht 1 van 1

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Just VechtDatum:23-09-2009
 Aan:AllenMsgID:4397.1
 Onderwerp:Linux en standaardsForum:ws-nlcomputer
Goedenavond! ,

Gisteravond heb ik de draad weer opgepakt van mijn stamboomactiviteiten. Ik gebruikte in mijn oude systeem Ftree. Een simpel programma, maar het sloeg alles netjes op in een 100% standaard Gedcom formaat.
In mijn nieuwe Ubuntu systeem ben ik maar eens Gramps gaan proberen. Dat kan namelijk veel verschillende overzichten maken, inclusief een boek. En nu komt de clou. Toen ik het gedcom bestand van Ftree in Gramps importeerde ging dat vlekkeloos.

Bij de commerciele programma's zoals Family Tree Maker is dat wel anders. Daar zijn de nodige toeters en bellen aan toegevoegd. Dat geeft gedonder want dat wijkt af van de standaard. Dit was een moment om het belang van standaarden te beseffen. En waarom zou ik in hemelsnaam al die gegevens, die over vele jaren zijn verzameld, toevertrouwen aan een stuk software dat omwille van commerciele belangen de standaard niet respecteert? Achteraf gezien zeg ik dus, néé, dat wil ik absoluut niet.
In hoeverre, moet je je dan afvragen, is het gegarandeerd dat men in de Open Source wereld met die standaarden blijft werken? Ze zullen wel moeten, zeg ik. Want alleen door gemeenschappelijke inspanningen kan men tot goede resultaten komen. En dan is voorwaarde één een gelijke basis: dezelfde standaard dus.

groeten,

Just Vecht
mijn Linux Blog