Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

494 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

27 april 2024, 22:52:16

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Hub/Switch  (gelezen 12629 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline NLCOMP

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 14.666
    • NL Computer Forum
Hub/Switch
« Gepost op: 13 november 2009, 21:34:21 »
Bericht 1 van 8

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:ArieDatum:17-11-2006
Aan:AllenMsgID:3155.1
Onderwerp:Hub/SwitchForum:ws-nlcomputer

Ik heb een ADSL Prestige 650HW Zyxel met wifi, we gebruiken nu een vaste LAN verbinding met een PC en twee Laptops met wifi, via deze Zyxel
 
Ik wil de vaste verbinding, na de Zyxel 650HW,  splitsen met een nieuw aangeschafte ethernet hub/switch, naar de PC en naar een Xbox360 'nieuw'. Ik krijg nu geen verbinding na de Hub/Switch, 'Limited or no Connectivity'', de Hub laat blijkbaar geen IP adres (via DHCP)  door.
De nieuwe Hub/switch is een plug and play apparaat wat alles automatisch behoort te doen, volgens de leverancier is de Hub/Switch goed en moet ik bij mijn provider zijn, in dit geval CS.
 
Kan iemand mij helpen ?


Bericht 2 van 8

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:17-11-2006
Aan:ArieMsgID:3155.2
Onderwerp:Hub/SwitchForum:ws-nlcomputer

Hoi Arie,
>> Ik wil de vaste verbinding, na de Zyxel 650HW, splitsen met een nieuw aangeschafte ethernet hub/switch <<
Ik neem aan dat die pc en Xbox zover van de Zyxel af staan, dan je niet gewoon nog een kabeltje van de Zyxel naar de Xbox kan laten gaan. Klopt dat?
Zo ja, dan kan je inderdaad een switch aan die kabel naar de Zyxel prikken, en vanaf de switch weer naar pc en Xbox. Dat behoort geboon te werken, tenzij:
    De switch/hub geen switch/hub is. Wat is het merk en typenummer? Je de verkeerde kabels gebruikt. Tussen de Zyxel en de switch/hub kan het wel eens mis gaan als je 'rechtuit' verbinding hebt die eigenlijk alleen maar bedoeld is voor verkeer tussen een actief apparaat en een pc. Tussen twee actieve apparaten heb je meestal een 'cross' verbinding nodig. Het lastige hierbij is, dat tegenwoordige switches en routers vaak een autodetectie voor cross/rechtuit hebben, en dan hoort in principe elke kabel te werken, behalve kabels die maar 4 aders hebben. En laten sommige providers nou pers sé een kwartje willen besparen en 4 aderige kabels leveren.[/list]Dus, als je er zeker van bent dat de switch een switch is (en niet bijvoorbeeld een router), dan is het eerste dat ik zou doen de kabels nakijken. 8-aderige standaard kabels gebruiken. Als alle bekabeling correct is, moet de router gewoon het IP adres doorgeven aan de pc, via de switch. Dat hoort standaard zo te werken, is een intern IP adres en heeft niets met een provider te maken. Die leverancier kletst uit zijn nek.
    Als Windows de genoemde melding geeft, betekent het inderdaad, dat er geen correcte communicatie met de dhcp-server (die de IP adressen uitdeelt) in de router mogelijk is.
    Kom je er nog niet uit, beshcrijf dan zo nauwkeurig mogelijk hoe alles loopt, en probeer bij de stekkertje (die zijn doorzichtig) de kleuren van de aders te zien. Geef die (lipje naar achteren, stekker rechtop) even door.

    Michel Uphoff (NLcomputer)
    Homepage



    Bericht 3 van 8

    NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
    Van:ArieDatum:18-11-2006
    Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:3155.3
    Onderwerp:Hub/SwitchForum:ws-nlcomputer

    Hoi Michel,
     
    Het is 'een china made' Hub/Switch zonder merk/type maar volgens de specificaties kan het ding alles.
    Ik denk nu na je antwoord dat het aan de kabel verbinding ligt, tussen de Zyxel en de PC zit een 8 aderige verbinding. Ik heb  zelf op de uiteinden een stekker (bij de Zyxel)  en een inbouwdoos (bij de PC) gezet. Kan je wellicht doorgeven hoe de aansluiting qua kleur aders er behoort eruit te zien ?, 'de stekker is een  te her-gebruiken stekker''.
    mvrg Arie
     


    Bericht 4 van 8

    NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
    Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:18-11-2006
    Aan:ArieMsgID:3155.4
    Onderwerp:Hub/SwitchForum:ws-nlcomputer

    Hoi Arie,
    >> hoe de aansluiting qua kleur aders er behoort eruit te zien <<
    Recht uit kabel: aan beide zijden een stekker van type RJ45. Volgorde (lipje aan de achterkant): wit/oranje,orandje,wit/groen,blauwe,wit/blauw,groen,wit/bruin,bruin Cross kabel: aan de ene kant een RJ45 rechtuit steker (als boven) en aan de andere kant een cross bedrade RJ45. Volgorde (lipje aan de achterkant): wit/groen,groen,wit/oranje,blauw,wit/blauw,oranje,wit/bruin,bruin

    In de regel is het zo, dat een rechtuit kabel zal voldoen vanwege de automatische detectie in moderne switches.



    Michel Uphoff (NLcomputer)
    Homepage




    Bericht 6 van 8

    NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
    Bijlagen :



    Bericht 5 van 8

    NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding

    RJ45.png
    1KB

    RJ45_cross.png
    1KB
    Van:ArieDatum:18-11-2006
    Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:3155.5
    Onderwerp:Hub/SwitchForum:ws-nlcomputer

    Hoi Michel, dank voor je antwoord, ziet er bij mij hetzelfde uit.
    Ik ben aan het testen geslagen en een Laptop aan de aansluiting van de PC aangesloten, krijg ik hetzelfde probleem alsof er de Hub/Switch tussen zit, rararara....?
    De PC van mijn zoon doet het prima, een ander apparaat dus niet (Laptop en Switch).
    Ik heb de switch en de Laptop rechtstreeks op de Router aangesloten en gelukkig werktt allemaal prima. Dus het is waarschijnliijk de bekabeling naar boven, maar wat .....? blijft raar dat het ene apparaat PC van mijn zoon) werkt en het andere (Laptop en switch)  niet.
    Heb je nog suggesties ?
    mvrg Arie
     
     
     
     
     
    Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:18-11-2006
    Aan:ArieMsgID:3155.6
    Onderwerp:Hub/SwitchForum:ws-nlcomputer

    Hoi Arie,
    >> Dus het is waarschijnliijk de bekabeling naar boven, maar wat .....? <<
    Je hebt de kleurvolgorde gecontroleerd, en die is aan weerszijnden exact als in mijn recht-uit schema? Zo nee, 10 tegen 1 dat het daar aan ligt.
    Het zou kunnen zijn, dat er iets met de kabel loos is waardoor het signaal sterk stoort. Het ene apparaat is daar gevoeliger voor dan het andere. Loopt de netwerkkabel misschien een heel stuk parallel met een 230 volt draad? Zo ja, afstand moet minstens 7 cm zijn als dat over meerdere meters is.
    Verder kan er 1 ader geen goed contact maken. "Domme" aansluitingen zoals mogelijk op die pc hebben daar geen last van, omdat ze echt alleen maar naar paar 1256 kijken (weet je nog, die extra goedkope 4-aderige kabels die vaak niet goed werken met auto-detecting apparaten). Zijn deze 4 aders goed, dan werkt de boel. Maar auto-detecting apparaten kijken vaak ook of er een ander type verbinding is, en dat kan het wel eens mis gaan als een (of meer) van de aders 3478 een probleem heeft.
    Die lange kabel is toch wel een Cat5 kabel? Hoe langer kabels zijn, hoe nauwkeuriger alles steekt.
    In ieder geval heb je nu duidelijk, dat -omdat dezelfde apparatuur op korte afstand via een andere kabel aangesloten gewoon correct werkt-  het een probleem is met de lange kabel.


    Michel Uphoff (NLcomputer)
    Homepage



    Bericht 7 van 8

    NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
    Van:ArieDatum:19-11-2006
    Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:3155.7
    Onderwerp:Hub/SwitchForum:ws-nlcomputer

    Michel, wederom bedankt voor het antwoord.
    Ik zal alles opnieuw bestekkeren en aansluiten, ik snap alleen nog steeds niet waarom de PC van mijn zoon wel werkt en mijn Laptop niet op dezelfde aansluiting ...?
    Misschien kan je daar nog uitsluitsel over geven ?
     
    gr Arie


    Bericht 8 van 8

    NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
    Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:19-11-2006
    Aan:ArieMsgID:3155.8
    Onderwerp:Hub/SwitchForum:ws-nlcomputer

    Hoi Arie,
    Wat ik al schreef: Het ene apparaat is gevoeliger voor stoorsignalen dan het andere, of het ene apparaat ondersteunt wel autosense van cross verbindingen (en heeft mogelijk last van een zieke ader)  en een ander niet. Ik lichte het wat toe:
    Stel (ik weet dat natuurlijk niet) dat die werkende computer een wat ouder model is met alleen 10Mbit netwerk functionaliteit. De nieuwe apparaten zoals de switch en het notebook zijn waarschijnlijk 100Mbit. En de kabel heeft veel storing, of is domweg verkeerd in de stekkertjes geprikt (die kleurvolgorde is erg belangrijk!).  Dan kunnen die 100Mbit apparaten mogelijk teveel storing krijgen om goed te werken en het oude 10Mbit model niet.
    Stel (ook dat weet ik van hieruit niet), dat die werkende computer een wat oudere netwerkkaart heeft die niet aan autosense van rechtuit of cross verbindingen doet. De nieuwe apparaten ondersteunen dat wel. Nu kan het zijn dat de nieuwere apparaten problemen krijgen als een van de aders 3478 defect is, terwijl dat oude model te dom is en alleen naar 1256 luistert en dus nooit last zal hebben.
    Natuurlijk is het zo op afstand wat giswerk, maar duidelijk is dat het probleem in de lange kabel zit. En dus moet je de volgorde van aders + contact van ALLE adres aan weerskanten + de kwaliteit CAT5 van de kabel controleren.


    Michel Uphoff (NLcomputer)
    Homepage