Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

489 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

28 april 2024, 06:34:10

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Zyxel + Losse switch  (gelezen 8899 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline NLCOMP

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 14.666
    • NL Computer Forum
Zyxel + Losse switch
« Gepost op: 13 november 2009, 22:03:09 »
Bericht 1 van 3

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:hkootjeDatum:30-04-2008
Aan:AllenMsgID:3848.1
Onderwerp:ZyXel P 2602R-D1A + losse SwitchForum:ws-nlcomputer

Heb net mijn ZyXel Prestige 650H Multipc modem moeten inruilen voor een P2602R serie modem zonder ingeboude switch. Deze werkte altijd perfect met mijn twee pc's. Nu heb ik een apparte switch moeten aansluiten op de modem. Alles netjes aangesloten en constateer nu dat de modem wel de pc's een ip adres toekent, maar geeft geen toegang tot het internet. pc's kunnen onderling wel communiseren, maar niet met de modem. Het is ook niet mogelijk de modem te pingen.
Modem is verbonden met switch via de uplink poort. pc's aan de gewone poorten. Als ik de utp kabel van de modem direct in de pc stop heb ik direct een verbinding met het internet, maar via de switch geen internet en geen contact met de modem. lijkt me één richtingsverkeer van de modem naar de pc's.
Wat doe ik hier verkeert of moet ik anders doen.
Groeten Hemmo.


Bericht 2 van 3

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:01-05-2008
Aan:hkootjeMsgID:3848.2
Onderwerp:ZyXel P 2602R-D1A + losse SwitchForum:ws-nlcomputer

Dag Hemmo,
Ik heb het niet opgezocht, maar heel vaak worden er allerlei begrippen door elkaar gehaald als het gaat om modems, routers, switches, hub's, dhcp servers en access points.
Heb je echt alleen een modem (dus geen router-functie), en je hangt daar echt een switch aan (dus geen router met ingebouwde switch), dan zal het niet werken. Er moet immers een apparaat zijn dat een IP adres aan de pc's toekent (een dhcp server), en de toegekende adressen vertaalt naar één internet IP adres (een router). De router/dhcp server combinatie ontbreekt dan in jouw opstelling.
Maarr.. leveranciers, providers, klanten gebruiken overal de verkeerde termen voor, en zo worden modem-router combinaties vaak modems genoemd, routers worden wel een switches genoemd of andersom.
Zo schrijf jij dat jouw modem een IP adres aan de pc's uitdeelt. Een modem kan dat niet. Dat kan dus alleen een router / dhcp server combinatie.
Zoek dus eerst even precies uit wát je aan apparatuur hebt. Uiteindelijk moet in jouw geval de keten aan functies er zó uit zien:
internet > modem > router / dhcp server > switch > pc's
Blijk je wel degelijk een modem/router te hebben én een echte switch (dus geen hub), dan zou het moeten werken. Je zou de kabel tussen die switch en de modem-router eens kunnen vervangen door een cross kabel.

Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage



Bericht 3 van 3

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:hkootjeDatum:02-05-2008
Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:3848.3
Onderwerp:ZyXel P 2602R-D1A + losse SwitchForum:ws-nlcomputer

Bedankt voor je snelle antwoord Michel,
De ZyXel modem is wel daadwerkelijk ook een router. Als ik deze aansluit op de uplink ingang van de Switch, heb ik immers een croskabel aansluiting. Hij geeft ook netjes een ip adres af aan de pc's. Geeft ook aan wie de dhcp server is en de standaard gateway. Echter geen communicatie met de modem/router mogelijk dus ook geen internet. Ook kan ik als ik op de modem inlog, deze schakelen tussen router of bridge. Dat is neem ik aan niet voor niets. Staat dus op Router.
Bedacht mij vanmiddag dat het mogelijk is dat een van de 4 draden in de stekkers niet goed contact maken waardoor er misschien iets fout gaat. Maar dan zou ik waarschijnlijk ook geen internet hebben als ik de stekker van de modem direct in de pc steek. Dit is echter wel het geval, anders zou ik nu niets kunnen schrijven. Wel heb ik een veel te trage verbinding. Zit wel ver van de wijkcentrale. Heb steeds een hogere upload snelheid dan download snelheid. Kan toch ook niet kloppen?? Er is in ieder geval iets niet goed.