Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

496 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

27 april 2024, 10:29:45

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: HD reutelt teveel  (gelezen 10744 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Don

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 287
  • Geslacht: Man
    • Homepage Don Esteban
HD reutelt teveel
« Gepost op: 21 november 2009, 10:08:39 »
Hoi All,
 
Het is vroeger al eens ter sprake geweest dacht ik, maar de grijze hersencellen hebben het niet weten vast te houden:
na het opstarten van mijn pc begint na het verschijnen van het bureaublad de harddisk te 'reutelen' en dat kan verschillende minuten aanhouden. Tijdens dat 'reutelen' is de pc zo traag als een slak en kan ik maar beter even koffie gaan zetten. Hoe krijg ik het ding weer operationeel direct na opstarten?
 

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: HD reutelt teveel
« Reactie #1 Gepost op: 21 november 2009, 10:37:58 »
Hoi Don,

De machine zal op zoek zijn naar een bestand wat niet meer aanwezig is of corrupt. Laten we wachten op de reacties van één van de Windows experts. Ik zou zelf naar Msconfig grijpen en alle opstart-extra's één voor één uitzetten op zoek naar die dwarsligger.

Oh, nou ik het zeg: wat doet de machine bij opstarten in Veilige Modus?

Op mijn Data-Terug blog heb ik hier een geluiden verhaal. Met geluiden uiteraard. Zet je geluid maar aan, luister en huiver ... .
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Leon

  • Forumfan
  • ***
  • Berichten: 180
  • Geslacht: Man
Re: HD reutelt teveel
« Reactie #2 Gepost op: 21 november 2009, 12:50:04 »
Hoi Just,

Het zijn wel mooie geluidjes om een geintje mee uit te halen b.v. als opstart tune.
Volgend jaar, de eerste van de vierde maand zal het niet misstaan.
Groeten, Leon
Life is like a roller coaster. It's always a different thrill each day.

Offline Paul

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 551
  • Geslacht: Man
Re: HD reutelt teveel
« Reactie #3 Gepost op: 21 november 2009, 13:17:47 »
Hoi Don,
Ik zit daar ook wel vaak mee,heel vervelend is dat.
Meestal is het toch iets dat teveel geheugen gebruikt waardoor die constant naar het virtuele geheugen op de harde schijf moet uitwijken en dat gaat heel traag in vergelijking met het fysiek geheugen.
Je kunt bij dat reutelen kijken in taakbeheer (ctrl alt del) welke proces aan het werk is en of je voldoende fysiek geheugen hebt.
Groet,Paul

Offline Paul

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 551
  • Geslacht: Man
Re: HD reutelt teveel
« Reactie #4 Gepost op: 21 november 2009, 13:30:58 »
Herinner me nu dat ik pas zoiets had en toen bleek een proces genaamd mrcorsw.exe zo´n beetje al m´n processorkracht op te slorpen.Dat bleek een onderdeel van het netframework en omdat ik dat toch niet veel nodig heb heb ik dat allemaal er maar eens afgegooid en toen was het over,beetje rigoreus maar goed.Ik erger me toch aan al die grote updates van dat netframework,heb ik bijna 1 GB vrije ruimte op m´n schijf en dan nog wordt bij updaten zoveel verbruikt dat de boel vastloopt door te weinig schijfruimte.Hoogst irritant.


Offline Paul

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 551
  • Geslacht: Man
Re: HD reutelt teveel
« Reactie #5 Gepost op: 21 november 2009, 14:22:57 »

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: HD reutelt teveel
« Reactie #6 Gepost op: 21 november 2009, 15:05:01 »
Hoi Don,
 
Windows XP naar ik aanneem?
 
Hoeveel geheugen heeft dat ding, en hoeveel harddiskruimte is er nog vrij?
De algemene troubleshooting die ik standaard toepas is hiervoor hetzelfde als bij een bericht dat ik eerder aan Peter stuurde + controle op vrije ruimte en opruimen van overbodig opstartende programma's en uitruimen van troep. Gemakshalve hier die tekst nogmaals:
 
-------

1: Analyse met taskmanager (Ctrl-Shift-Esc)
Het is verstandig om taakbeheer dan eerst even te configureren, ik zet stel het als volgt in:
Beeld, kolommen selecteren, vinkje in:
CPU-gebruik, CPU-tijd, Geheugengebruik, I/O gelezen bytes, Grootte virtueel geheugen, I/O Geschreven bytes.
 
Trek de kolommen zó breed dat alle data goed leesbaar is.
Kan je een screenshot van taakbeheer maken *nadat* je een herstart hebt gedaan en een minuut of 10 hebt gewacht?
 
2: Analyse mbv de Windows logboeken
Start Systeembeheer, logboeken, toepassingen, kies actie, kies alle gebeurtenissen wissen
kies onderdeel systeem,  kies actie, kies alle gebeurtenissen wissen
Herstart de computer.
Na een minuut of wat start je de logboeken, en lees je eventuele foutmeldingen en waarschuwingen
 
Kan je een screenshot of export tekstje maken van beide logboeken na deze herstart?
Als de log-lijsten te lang zijn, kan je ze ook inkorten door alleen fouten en waarschuwingen weer te laten geven: Actie, eigenschappen, tab filter, vinkjes weg bij informatie en controleren op geslaagde pogingen.
 
3: Analyse van autostarts en drivers met autoruns (zie attachment)
Start autoruns en loop alle automatisch gestartte processen door.
Ben je ervan overtuigd, dat de Microsoft onderdelen niet de oorzaak kunnen zijn, dan kan je bij options kiezen voor "Hide Microsoft Entries" en daarna het beeld laten vernieuwen. Dat maakt de lijst heel wat korter.
Wil je dat ik meekijk, kies dan voor file, save as, en stuur het resulterende .txt bestandje op
 
-------

4: Uitmesten en defragmenteren
Het reutelen kan ook komen omdat het swap-bestand ernstig gefragmenteerd is, of omdat er gewoonweg te weinig vrije diskruimte is.
 
- Kijk om ruimte terug te winnen de grootte voor de tijdelijke internetbestanden van de browser(s) na, 50 MB is genoeg.

- Kies start, uitvoeren, type %temp% en geef enter. De inhoud van de temp map wordt zichtbaar. Haal deze leeg. Het kan zijn dat een aantal bestanden niet verwijderd kan worden omdat ze in gebruik zijn, waardoor de verkenner botweg stopt met verwijderen. Eenvoudig nate omzeilen door de files op datum te sorteren, en vervolgens alle bestanden van gisteren en ouder te verwijderen.

- Kijk of er in de map Windows mappen staan die beginnen met $ (daarvoor moet verborgen en systeembestanden weergeven wel aanstaan). Dit zijn backup van oude bestanden die door Windows Update zijn achtergelaten. In de regel mogen ze allemaal weg.

- Hetzelfde geldt voor de map Software distribution, dat is de map waarin Windows de updates neerzet voor het ze installeert. Ook hier kunnen vele honderden megabytes opgeslagen zijn als er nog nooit is uitgeruimd. Verwijder deze map (daarvoor moet automatische updates wel -tijdelijk- uitgezet worden), ze wordt automatisch weer aangemaakt indien nodig.
 
- Nu je verborgen en systeembestanden weergeven toch hebt aan staan kijk in de root van de disk naar mappen met de naam Foundxxxx, deze kunnen weg. Overigens duiden deze mappen er wel op dat er problemen in de pc zijn (geweest) die tot vastlopers hebben geleid.
 
- Schakel het virtuele geheugen (swap-file, ook wel wisselbestand genoemd) tijdelijk uit, herstart de pc, en defragmenteer de harddisk. Hierna het wisselbestand weer aanzetten, waarbij je bij voorkeur kiest voor dezelfde omvang voor minimaal en maximale grootte, zodat het bestand nooit meer fragmenteert door groei en krimp.
« Laatst bewerkt op: 21 november 2009, 15:17:39 door Michel Uphoff »
Michel Uphoff
Homepage

Offline Don

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 287
  • Geslacht: Man
    • Homepage Don Esteban
Re: HD reutelt teveel
« Reactie #7 Gepost op: 22 november 2009, 15:49:15 »
Hoi Michel (e.a.)

Thanks voor de reactie. Het betreft inderdaad XP. de HD is 80 GB groot (minus het gebruikelijke stukje wat opgeeist wordt door ... ja , door wie eigenlijk. Bios en zo?) en er is nog 26 GB onbenut. Dus weliswaar een HD die behoorlijk gebruikt wordt maar niet van dien aard dat dit onregelmatigheden zou mogen veroorzaken. Althans naar mijn idee.

Ik heb conform je aanwijzingen getracht taakbeheer te configureren maar ik kan onder Beeld geen 'kolommen selecteren' vinden. In elk geval, CPU-gebruik is altijd maar een paar %. Geheugengebruik 244/1693 Mb. Lijkt me allemaal normaal.

Na herstart vind ik nu in het logboek bij Toepassingen de volgende waarschuwing:

Windows heeft het register van gebruiker DESKTOP\Administrator opgeslagen hoewel een toepassing of service tijdens de afmelding van het register gebruikmaakte. Het geheugen voor het register is niet volledig beschikbaar. Het register wordt uit het register verwijderd wanneer het niet langer in gebruik is.
 
 Dit wordt mogelijk veroorzaakt door services die als een gebruikersaccount actief zijn. Probeer om de services zodanig te configureren dat deze als LocalService- of NetworkService-account worden gestart.
 
Zie Help en ondersteuning op http://go.microsoft.com/fwlink/events.asp voor meer informatie.
 
Systeem:
Foutmelding: De NVIDIA Display Driver Service-service is onverwacht beëindigd. Dit is nu 1 keer gebeurd.
 
Zie Help en ondersteuning op http://go.microsoft.com/fwlink/events.asp voor meer informatie.
 
Of het er wat mee te maken heeft? Kweenie.

>>- Kijk om ruimte terug te winnen de grootte voor de tijdelijke internetbestanden van de browser(s) na, 50 MB is genoeg.<<
Heb ik inmiddels teruggebracht naar 50Mb. Was 1024 of hoger.
 
Ik heb de $ uninstallmappen verwijderd. Heb ik mij mijn weten al eens gedaan maar was toch weer opgelopen tot een 60tal bestanden.  In Softwaredistribution zit 181 Mb aan bestanden. Niet erg groot lijkt me.
 
IK ga nu dementere… ehh defragmenteren en dan zien we verder;-)
Ik meld me weer. Don

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: HD reutelt teveel
« Reactie #8 Gepost op: 22 november 2009, 16:13:04 »
Hoi Don,
 
Je hebt toch niet de Windows Indexing Service of de Google Desktop Search actief staan?
 
Beide zijn berucht om hun ongebreidelde behoefte aan pk's bij het opstarten.
 
De windows Indexing service kan je -als je hem niet gebruikt, en wie doet dat wél? - eenvoudigweg uitzetten: Start, type services.msc (enter), kijk of de indexing service gestart is, en zo ja, rechtklik er op, en kies bij opstarttype: Uitgeschakeld. Pc hierna opnieuw starten.
 
Google Desktop Search kan je óf verwijderen of uitschakelen als je het ding niet gebruikt.
Michel Uphoff
Homepage

Offline Don

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 287
  • Geslacht: Man
    • Homepage Don Esteban
Re: HD reutelt teveel
« Reactie #9 Gepost op: 22 november 2009, 16:42:57 »
Hoi Michel,
 
Indexing services stond op handmatig. Google Desktop Search heb ik in de desktop niet. Wel in de laptop maar daar stoort het niet. De desktop is net klaar met defragmenteren. (Ik gebruik nu de laptop, sinds kort aangesloten op een TP-Link accesspoint. Werkt perfect) Het gereutel is na herstart nog altijd aanwezig. Alhoewel, na opstarten lijkt alles goed en na 10 seconden begint het lichtje toch weer een poosje hevig te flikkeren. Het duurt momenteel een 30tal seconden en dan ik prima met de pc werken. Dus het stoort alleen in het begin.
Kent Vista trouwens geen Uitvoeren meer? Ik wil op de laptop via msconfig naar het "Hulpprogramma voor systeemconfiguratie" om o.a. de opstartprogramma's te reduceren maar ik weet niet hoe. Don
 

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: HD reutelt teveel
« Reactie #10 Gepost op: 22 november 2009, 17:08:17 »
Hoi Don,
 
Vista <brrrr...>  ;)
 
  • Rechtsklik op het startmenu en kies "Eigenschappen"
  • Selecteer de Start Menu tab en klik op de Aanpassen.. knop
  • Plaats een vinkje in "Uitvoeren weergeven"
Ik doe dit uit mijn hoofd (want er komt geen Vista in dit huis), dus wellicht is het nèt iets anders genoemd. Maar op deze manier moet start-uitvoeren weer terug zijn.
Michel Uphoff
Homepage

Offline Don

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 287
  • Geslacht: Man
    • Homepage Don Esteban
Re: HD reutelt teveel
« Reactie #11 Gepost op: 22 november 2009, 17:31:52 »
Hola,
Je hebt duidelijk nog geen last van aderverkalking. ;)  Uitvoeren is inmiddels toegevoegd.
Wat Vista betreft, ik heb er niet om gevraagd. Dat zat gewoon standaard op deze laptop die ik dec. vorig jaar kocht. Een Toshiba L300 1BD. Prima machientje zonder te veel toeters en bellen voor relatief weinig geld. Zijn Wireless LAN bereik is zeer goed in vergelijk met zo'n insteekkaartje van Belkin. Ook veel verder. Ligt dat aan deze Toshiba of zijn de wireless lans iun het algemeen veel beter geworden?

Don

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: HD reutelt teveel
« Reactie #12 Gepost op: 22 november 2009, 17:47:15 »
Hoi Don,
 
Ligt dat aan deze Toshiba of zijn de wireless lans iun het algemeen veel beter geworden?

Meestal het laatste. Er is veel verbeterd op Wlan gebied.
 
Nee, aderverkalking hoop ik nog lang van mij af te kunnen houden.
Michel Uphoff
Homepage

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: HD reutelt teveel
« Reactie #13 Gepost op: 22 november 2009, 19:37:21 »
Hoi Don,
 
sinds kort aangesloten op een TP-Link accesspoint. Werkt perfect
 
Mooi! Beter dan de beruchte "router achter een router".
 
na 10 seconden begint het lichtje toch weer een poosje hevig te flikkeren. Het duurt momenteel een 30tal seconden en dan ik prima met de pc werken.
 
Misschien de virusscanner die een snelle scan doet bij opstarten?
 
(Je andere bericht) 244 MB is direct na een herstart voor XP wat aan de hoge kant. Niet iets om je echt druk over te maken, maar misschien draait er toch meer op de achtergrond dan je lief is. Met een tool als autoruns (kijk even bij downloads), kan je uitstekend zien wat er zoal gestart wordt. Doe als je hulp wilt eens een export naar een txt bestandje (menu file in autoruns), en hang het aan een berichtje.
Michel Uphoff
Homepage

Offline Don

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 287
  • Geslacht: Man
    • Homepage Don Esteban
Re: HD reutelt teveel
« Reactie #14 Gepost op: 22 november 2009, 22:08:13 »
Hoi Michel,
 
Bijgaand Autoruns.txt. Ik ben benieuwd wat je er van vindt.
Don