Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

491 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

28 april 2024, 19:05:42

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Outlook Express corrupt?  (gelezen 16587 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Hugo

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 101
  • Geslacht: Man
Outlook Express corrupt?
« Gepost op: 7 januari 2010, 17:06:58 »
Hoi allemaal,

Ik heb, sinds ongeveer een week, een nogal bizar probleem.

Een week geleden kreeg ik steeds timeouts bij het ophalen van mail. Ik ben toen met webmail gaan kijken. De mail waar het op vastliep het een MS Word bijlage, die ik echter niet zo boeiend vond. Ik heb die mail via webmail verwijderd en toen kon de rest van de mail gewoon gelezen worden.

Later die week had mijn dochter hetzelfde probleem. Ook bij haar bleef de mail hangen op een Word bestand. En omdat het informatie van haar school was die ze toch al had heb ik ook bij haar de mail verwijderd om het probleem op te lossen.

En nu heb ik opnieuw een probleem in mijn mail. Opnieuw met een mail met MS Word bijlage. Alleen deze wil ik niet verwijderen, deze wil ik in mijn OE archief.

Ik heb de provider gebeld. Zij zeiden dat de oorzaak een beschadiging is van de account instellingen in OE en dat ik het account moet verwijderen en opnieuw maken. Ik hou niet van verwijderen op de gok, dus ik ben eigenwijs geweest; ik heb bij het account het vinkje voor "opnemen bij verzending en synchronisatie" weggehaald en een extra account gemaakt met dezelfde eigenschappen. Resultaat: opnieuw een fout.

Nogmaals de provider gebeld en nu zeggen ze dat OE beschadigd is. Hoe het kan dat mails zonder bijlage geen probleem opleveren en hoe het kan dat de laptop van mijn dochter eerder deze week exact hetzelfde probleem had wisten zij ook niet, maar volgens hun is dit de verklaring van de fout die ik krijg. En ook niet hoe het komt dat het probleem bij mij al optreedt op het moment dat Spamihilator de mail leest, niet pas als Spamihilator klaar is en de mail doorstuurt aan OE. (Tenzij ik Spamihilator uitschakel uiteraard, wat ik t.b.v. het uitzoeken van de oorzaak gedaan heb).
OE verwijderen en opnieuw installeren is hun advies. Ik ben alleen erg bang dat ik daarmee mijn email archief corrumpeer. Ik heb al eens gehad, na een herinstallatie en overzetten van een backup, dat de accountnaam van alle ontvangen mails blanco was geworden. Intussen is mijn mail archief gegroeid tot een veel grotere omvang, met een aantal mails die ik zeker moet bewaren, dus ik neem liever niet het risico om OE te verwijderen en te herinstalleren. Aan de andere kant - ik heb als snelle test Eudora geïnstalleerd en die kan inderdaad de mail wel gewoon lezen. Dat lijkt de diagnose van de provider te bevestigen, hoewel het nog steeds niet verklaart dat spamihilator al vastloopt op de download en dat mijn dochter hetzelfde probleem had. Ik heb overigens de mail vanuit Eudora weer aan mezelf geforward (om mijn archief compleet te houden), en opnieuw kan ik hem nu niet met OE downloaden.

De foutmelding die ik krijg van OE (als ik de mailserver direct benader, buiten spamihilator om) is:
"Er is een time-out opgetreden tijdens de communicatie met de server. Account: 'Hugo (perFact)', Server: 'mail.perfact.info', Protocol: POP3, Poort: 110, Beveiligd(SSL): Nee, Foutnummer: 0x800CCC19"

Kunnen jullie bevestigen dat inderdaad herinstalleren van OE in dit geval waarschijnlijk het probleem zal oplossen, of denken jullie dat de helpdesk maar wat kletst en er iets anders aan de hand is? En als ik OE moet herinstalleren, wat is dan de beste manier om te zorgen dat daarbij geen van mijn bewaarde berichten verloren gaat, en dat ook niet (zoals eerder) de accountnamen van de ontvangen berichten gewist worden.

Alvast bedankt voor het meedenken!

Groetjes, Hugo
--
Hugo Kornelis, SQL Server MVP

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: Outlook Express corrupt?
« Reactie #1 Gepost op: 7 januari 2010, 21:19:54 »
Hoi Hugo,
 
Citaat
Intussen is mijn mail archief gegroeid tot een veel grotere omvang
Zeker ben ik er niet van, maar dit triggerde bij mij wel de gedachte aan een vaker voorkomende en om mij onduidelijke reden slecht bekende oorzaak van allerlei OE fouten waaronder:
 
- Mail wordt wel verzonden maar blijft achter in de Post-Uit map
- Mail zonder bijlagen kan wél, maar met bijlagen niet worden ontvangen
- Mail kan niet verwijderd worden uit Postvak In
- Berichtregels werken niet meer goed
 
Ik heb dit probleem al een handvol keren aan de stok gehad, en iedere keer was het advies van allerlei deskundigen om OE te repareren, accounts opnieuw te maken, instellingen te wijzigen, OE te verwijderen, ander virusscanners te gebruiken, Windows opnieuw te installeren en noem maar op. Terwijl de oorzaak lag in overvolle postvakjes IN, Verzonden Items of Verwijderde Items.
 
In jouw geval zou dus een overvol Postvak IN de oorzaak kunnen zijn. Alleen mail zonder attachments kan (tijdelijk) nog opgehaald worden en mail met attachments kan niet meer worden opgeslagen.
 
Hoe groot is jouw Postvak IN.dbx bestand?
 
Als dat meer dan 1 GB is, doe dan het volgende:
Maak een of meer nieuwe postmapjes aan, bijvoorbeeld Post-In 2006, Post-In 2007 (et cetera), sorteer de post in het postvak In op datum en verplaats per jaar naar de nieuw gemaakte postmapjes. Iedere postmap en dus ook het Postvak IN (en verzonden items, en verwijderde items) mag in theorie 2 GB aan mail bevatten, maar boven 1GB geeft het soms al dikke problemen. Gelukkig kan je in OE net zoveel mapjes maken als je wilt en ieder mapje is een aparte database (DBX), zodat je vreselijk veel mail kan bewaren als je maar genoeg vakjes maakt.
 
Dat verplaatsen kan wel even duren, en je merkt er niet veel van. Geduld dus.
 
Probeer het daarna nog eens..
 
Kijk dus eerst even naar de omvang van de DBX bestanden. Is Postvak IN echter bescheiden van omvang dan zou het nog een aantal andere oorzaken kunnen hebben, dat zien we hierna dan wel veilig op te lossen.
 
Michel Uphoff
Homepage

Offline Hugo

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 101
  • Geslacht: Man
Re: Outlook Express corrupt?
« Reactie #2 Gepost op: 7 januari 2010, 21:43:43 »
Hoi Michel,

Mijn Postvak IN.dbx is "slechts" 310 MB. Groter dan me persoonlijk lief is, maar ruim onder de grenzen die jij noemt. En mijn dochter heeft echt een heel bescheiden postvakje, dus bij haar kan het niet binnenkomen van de bijlage al zéker niet door deze oorzaak komen...

Je zei dat er ook andere oorzaken mogelijk zijn?

Groetjes, Hugo
--
Hugo Kornelis, SQL Server MVP

Offline Peter

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 5.683
  • Geslacht: Man
Re: Outlook Express corrupt?
« Reactie #3 Gepost op: 7 januari 2010, 22:28:25 »
Hoi Hugo,

Citaat
Nogmaals de provider gebeld en nu zeggen ze dat OE beschadigd is.
En als je nog eens belt zul je waarschijnlijk Windows opnieuw moeten installeren. Beetje kort door de bocht.

Citaat
Foutnummer: 0x800CCC19
Op deze site staat ook een mogelijke oplossing:
http://modemhelp.net/oeerrors/oe_error_0x800ccc19.shtml

Ipv het bestand weg te gooien zou ik hem hernoemen of naar een usb-stick verplaatsen.

Je gebruikt Windows XP met OE6 ?


groeten, Peter

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: Outlook Express corrupt?
« Reactie #4 Gepost op: 7 januari 2010, 22:42:24 »
Hoi Hugo,
 
Citaat
Je zei dat er ook andere oorzaken mogelijk zijn?
Jazeker, maar doe voor de zekerheid eerst toch even het volgende:
 
0: Je weet zeker dat de instellingen bij alle accounts correct is (je had toch een nieuwe provider?).
 
1: Zoek de mail met het grootste attachment in het Postvak IN op, en verplaats het tijdelijk naar de map concepten. (straks zet je het weer terug). Haal nu je mail op.
 
Hielp dit niet, je comprimeert de postvakjes toch wel met enige regelmaat? Zo nee wél doen. Niet alleen wordt de slack uit de databases verwijderd, maar ook worden evt. integriteitsproblemen hersteld. Nooit of lang niet gedaan?
 
2: Start dan OE, klik op bestand, vink "Offline werken" aan, klik "Lokale mappen" aan (is nu blauw), kies bestand, map > alle mappen comprimeren. (Kan even duren), hierna het vinkje weghalen bij "Offline werken".
 
Helpt dit ook al niet, dan gaan we een stap dieper:
 
3: Maak een volledige backup van alle e-mail en de complete postvak structuur. Doe je als volgt: In OE zoek je bij extra, opties, tab onderhoud, knop "achiefmap" in welke map de OE archieven staan (Jij weet dat zo te horen al, en wellicht staan ze bij jou netjes in de map "Mijn Documenten", want als ik het mij goed herinner had je daar toentertijd een vraag over). OE is afgesloten? OK, kopieer de hele bubs dan naar een tijdelijke map. Check de backup t.o.v. het origineel (rechtsklik op beide mappen, omvang, aantal bestanden).
 
4: Verwijder uit de OE archiefmap (de originele map dus) het bestand Pop3uidl.dbx. Start OE en probeer het nog eens. (Pop3uidl.dbx wordt auto weer aangemaakt).
 
Nog geen succes? Gaan we nog verder:
 
5: Ga naar extra, accounts, markeer stuk voor stuk iedere account, en klik op de knop "exporteren", sla de .iaf bestandjes op een veilige plaats op. Verwijder nu alle accounts. Maak ze opnieuw aan, let erop dat je dezelfde accountnaam gebruikt! Als er iets mis gegaan is (je weet bijvoorbeeld wachtwoorden of serverinstellingen niet meer), dan kan je desnoods via dezelfde weg een account weer doodeenvoudig importeren.
 
Nog niks?
 
6: OE afsluiten. Knikker alles uit de OE archiefmap weg (je had die backup toch wel gemaakt hè <G>). Probeer je mail op te halen. Werkt het nog niet, alle bestanden uit de OE archief map weer verwijderen, en de gehele inhoud van de backupmap terug kopiëren.
 
LET OP: Niet te bang zijn, want dan krijg je straf. Als ik alles zeg bedoel ik ook alles. Wee je gebeente als je 'voor de zekerheid' toch een bestandje laat staan, dan mix je indexen en databases, en ik hoef jou niet uit te leggen wat daar de gevolgen van zijn.
 
Als het goed is, is alles weer terug of er niets gebeurd is.
 
Werkte het echter wél, dan hoor ik het graag, want dan kunnen we met importeren in een lege OE de zaak waarschijnlijk fiksen.
 
Nog geen soelaas?
 
Het lijkt er toch op, dat het probleem niet bij OE ligt. Zet de virusscanner eens tijdelijk uit, (die spamkiller had je al tijdelijk kaltgestellt, toch?). Helpt dit, welke virusscanner gebruik je? Zet de Windows firewall tijdelijk uit (start, services.msc, windows firewall  ... , rechtsklik, stoppen)
 
Nog geen succes? Dan gaan we outlook Express van nul af aan installeren. Dat komt dan wel.
 
 
 
« Laatst bewerkt op: 7 januari 2010, 23:47:10 door Michel Uphoff »
Michel Uphoff
Homepage

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: Outlook Express corrupt?
« Reactie #5 Gepost op: 7 januari 2010, 22:56:51 »
Hugo,
 
Vergeten:
 
Maak je internet cache ook even leeg. OE slaat tijdelijke bestanden daar in op.
Stuur jezelf eens een eigen Word bestand, komt ook niet binnen?
Stuur jezelf eens een ander attachment, wat gebeurt er dan?
« Laatst bewerkt op: 7 januari 2010, 23:19:42 door Michel Uphoff »
Michel Uphoff
Homepage

Offline Hugo

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 101
  • Geslacht: Man
Re: Outlook Express corrupt?
« Reactie #6 Gepost op: 8 januari 2010, 00:24:01 »
Hoi Michel,

Je hebt me een hoop huiswerk gegeven! Maar ik heb alles afgewerkt en hier zijn de antwoorden.

0. Nieuwe provider gebruik ik alleen voor uitgaande mail. De inkomende mail loopt via een domeinhoster die wel POP3 maar geen SMTP heeft; de SMTP doe ik via de internet provider. Voor de zekerheid toch nog alles nagelopen en geen fouten gezien.

1. Ik heb de drie mails van meer dan 10 MB naar concepten gezet; hielp niet.

2. Ik comprimeer als OE me dat zelf voorstelt. Nu nog even een keer extra gedaan; hielp niet.

3. Goed herinnerd. Het staat alleen bij mij niet in Mijn Documenten, maar in de verborgen map D:\Outlook Express. Maar dat zijn details.

4. Hielp niet.

5. Ik heb niet helemaal gedaan wat je zei. Ik heb alle accounts geëxporteerd en toen verwijderd, maar alleen de account waar ik een probleem heb opnieuw gemaakt. Hielp niet; daarna alle accounts weer geïmporteerd.

6. Leek even te helpen - nu zag ik rechtsonder een venstertje van NOD32 verschijnen met een download voortgang. Maar met de balk op plm 1/3 deel bleef het steken, tot OE de timeout melding gaf. Meteen nogmaals geprobeerd en nu verscheen dat NOD32 voortangsvenster niet meer.

7. De spamfilter zette ik om beurten aan en uit (kwestie van server in account instellingen wijzigen in de echte server, of in 127.0.0.1 met de servernaam toegevoegd aan de gebruikersnaam). Als viruscheck gebruik ik NOD32, met EMON niet actief. Ik heb voor deze test ook IMON uitgeschakeld. De windows firewall staat bij mij standaard uit, maar ik heb nu ook de service uitgezet (die bij mij overigens zoiets als "firewall en internet delen" of zo heet). Dit hielp ook niet. Ik merkte hierna wel dat ook andere mail accounts niet meer werden gelezen en dat mijn browser ook niet meer reageerde, dus hierna maar gereboot. Na de reboot kreeg ik weer de eerste keer dat ik mail controleerde dat NOD32 voortgangsvenster (die bleef steken) en daarna die ook niet meer.

8. De internet cache van Firefox had ik leeggemaakt vorodat ik met de experimenten begon. Ik was die van Internet Explorer vergeten. Dat heb ik net nog even gedaan en daarna nogmaals de mail geprobeerd te lezen. Geen succes.

9. Ik was al aan het proberen met de eerder in Eudora gelezen bijlage vanuit Eudora doorgestuurd (want het origineel is door Eudora van de server gehaald). Ik heb het nu ook geprobeerd met een groot Word bestand van mijn eigen collectie, een klein Word bestand, een groot JPG bestand, en een geZIPte versie van een groot Word bestand. Allen met OE naar mezelf gestuurd. De beide Word bestanden liepen vast; de JPG en de ZIP (en de mail zonder bijlage, die ik ook gestuurd heb) werden wel gelezen.

Pffff, vooralsnog ga ik eerst maar eens slapen. Morgen verder experimenteren. Alvast bedankt voor de hulp tot zover (ook voor Peter), en tot morgen.

Groetjes, Hugo
--
Hugo Kornelis, SQL Server MVP

Offline Hugo

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 101
  • Geslacht: Man
Re: Outlook Express corrupt?
« Reactie #7 Gepost op: 8 januari 2010, 09:58:53 »
Ik heb vanochtend ook nog getest of het gerelateerd is aan het email account. Dat blijkt niet het geval. Ook word bijlagen die naar mijn andere accounts gestuurd worden, komen niet binnen. Dit geldt voor andere accounts die bij dezelfde domein hosting service gehosst worden, maar ook bij het account dat ik van de glasvezel leverancier standaard kreeg.
--
Hugo Kornelis, SQL Server MVP

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: Outlook Express corrupt?
« Reactie #8 Gepost op: 8 januari 2010, 11:11:44 »
Hoi Hugo,
 
Vat ik het helemaal correct samen als ik stel dat alle e-mail accounts op jouw computer perfect werken, op het ontvangen van .doc bestanden na, want die draaien zonder enige uitzondering de bittenbak in. 

Zo ja, wat een heerlijk bizar probleem! (sorry voor mij enthousiasme...)
 
Het lijkt mij dan (en ook omdat je alle meest voorkomende testjes al gedaan hebt) toch onwaarschijnlijker te worden dat het probleem in OE zelf zit, maar kijk zekerheidshalve even in OE bij Extra, opties, beveiliging, vinkje weghalen bij "Opslaan of openen van bestanden die mogelijk een virus bevatten niet toestaan". Mogelijk is er iets aan de knikker met de lijst van extensies die daarvoor worden gebruikt, je weet maar nooit.
 
Wat denk ik eerst zeker moet zijn is, of het een locaal probleem is of niet. Je meldde dat je dochter ook een probleem had met .doc bestanden. Heb je meer pc's met OE in huis? Zo ja, kijk even hoe OE zich daar met .doc bestanden gedraagt.
 
Zijn er meer pc's die stelselmatig die extensie weigeren, wat is daar dan de gemeenschappelijke noemer? Heb je daar onlangs gemeenschappelijke software van updated / op geïnstalleerd ? Je hebt ook al .xls (excel) als bijlage geprobeerd, worden die wel toegelaten?
 
OE is eigenlijk niets meer dan een schil op een aantal Internet Explorer componenten heen, en Internet Explorer zelf is ook al geen programma in de klassieke monolitische vorm, maar een verzameling in Windows geïntegreerde onderdelen.
 
Volgende wat je uit kan zoeken is of Internet Explorer (beslist niet FF) wel .doc bestanden kan openen (IE en OE gebruiken zoals gezegd veel gemeenschappelijke onderdelen). Tik in Google manual.doc in, en kijk of die netjes geïntegreerd in IE als Word bestand openen.
 
Nog een test die inzicht kan geven is de volgende: Start notepad, rammel wat op het toetsenbord, en sla het gebrabbel op als test.doc (vergewis je er van dat het bestand niet test.doc.txt heet, want daar heb je niets aan. Het moet een nep word bestand zijn). Mail dit bestandje naar jezelf. Resultaat?
 
Mocht dit 'omgekatte' bestandje wél doorkomen, dan is er dus iets 'intelligents' dat IN de bestanden kijkt naar de ware aard van het beestje. Meestal is dat een virusbeveiliging of spamkiller, die dan te verdenken zijn. Ik zou dan zondermeer de virusscanner en die Spamkiller (tijdelijk) deïnstalleren ('uitzetten' werkt meestal niet) om te zien of zij de oorzaak waren. Andersom kan je ook even testen of een echt Word bestand, maar dan hernoemd naar bijv. .zip al dan niet doorgelaten wordt. Wordt het niet toegelaten, dat is dat ook weer een aanwijzing dat iets 'in' de bestanden kijkt en de boel blokkeert.
 
Komen bestanden louter op de extensie niet door dan lijkt een heel wat dommere blokkering de oorzaak.
 
Met een andere E-mail client .doc bestanden ophalen lukt wel begrijp ik, dus we kunnen een (bizar) provider of netwerkprobleem dan wel uitsluiten denk ik.
 
Ben benieuwd naar je bevindingen, moet nu weg. Vanavond zien we verder.
 
 
« Laatst bewerkt op: 8 januari 2010, 11:23:00 door Michel Uphoff »
Michel Uphoff
Homepage

Offline Ronald

  • Forum Manager
  • *****
  • Berichten: 1.856
  • Geslacht: Man
    • NL Computer Forum
Re: Outlook Express corrupt?
« Reactie #9 Gepost op: 8 januari 2010, 11:28:01 »
Hoi Hugo en Kornelis,

Sorry dat ik ook even inbreek, maar kan het niet 'gewoon' aan NOD32 liggen? Welke versie van NOD32 is het precies?

Ik neem aan dat jij (Hugo) die NOD32 op alle computers thuis hebt geïnstalleerd, dus ook op de pc van je dochter. Als er dan een update voor NOD32 komt, installeert dat zich vrijwel op hetzelfde moment op alle computers. Dat verklaart dan waarom je het al op je computers thuis hebt. Met het e-mailprogramma heeft het dan waarschijnlijk niets te maken.

Zelf had ik 2 jaar geleden problemen met de 3.x versie van NOD32. Weliswaar in combinatie met Mozilla Thunderbird als client, maar toch. Bij mij ging de CPU naar 100% zodra de berichtregels verwerkt werden. Versie 2.7 van NOD32 had dat probleem niet. Toen versie 4.x uitkwam, heb ik die versie van NOD32 geïnstalleerd, en waren de problemen over.

Dus, suggestie: versie 4.x  van NOD32 gebruiken, en eventueel een andere mailclient proberen (www.getthunderbird.com) :)   

Groeten,

Ronald
Forum Manager NL Computer Forum
Microsoft Certified Solutions Expert (MCSE) - Business Intelligence

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: Outlook Express corrupt?
« Reactie #10 Gepost op: 8 januari 2010, 13:02:47 »
Hoi Ronald,
Citaat

maar kan het niet 'gewoon' aan NOD32 liggen?
Jazeker, dat schrijf ik ook. Als word bestanden op basis van hun inhoud worden geblokkeerd (en dus niet op basis van hun extensie) dan is het mogelijk dat de virusscanner of spamkiller de oorzaak zijn. Uitzetten helpt dan niet. Deïnstalleren wel.
Citaat

eventueel een andere mailclient proberen
Had Hugo al gedaan. Die werkte goed.
Michel Uphoff
Homepage

Offline Hugo

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 101
  • Geslacht: Man
Re: Outlook Express corrupt?
« Reactie #11 Gepost op: 10 januari 2010, 12:12:29 »
Hoi Michel en Ronald,

Ik was even heel druk bezig met andere dingen en kon dus niet alles proberen. Vandaar dat het even duurde voordat ik weer reageerde.

>>Vat ik het helemaal correct samen als ik stel dat alle e-mail accounts op jouw computer perfect werken, op het ontvangen van .doc bestanden na, want die draaien zonder enige uitzondering de bittenbak in.<<
Bijna goed. Alleen gaan de bestanden niet naar de bittenbak; ze komen niet door. OE wacht dus de ingestelde timeout en vraagt me dan of ik langer wil wachten of niet. Ik moet het bestand dan via webmail verwijderen om in elk geval de latere mails nog wel te kunnen krijgen.

>>kijk zekerheidshalve even in OE bij Extra, opties, beveiliging, vinkje weghalen bij "Opslaan of openen van bestanden die mogelijk een virus bevatten niet toestaan".<<
Dat vinkje heb ik al jaren geleden weggehaald. Ik denk liever zelf ;)

>>Heb je meer pc's met OE in huis? Zo ja, kijk even hoe OE zich daar met .doc bestanden gedraagt. <<
Ik heb net een paar testmails verstuurd aan mijn dochter (OE en Nod32) en aan mijn zoon (de OE-versie van Vista en McAfee) en zal ze straks vragen te kijken wat er wel en niet aankomt. Ze zijn nu met huiswerk bezig dus ik stoor ze nu liever niet...

>>Je hebt ook al .xls (excel) als bijlage geprobeerd, worden die wel toegelaten?<<
Had ik nog niet geprobeerd, maar gisteren had een vriendelijke buitenstaander me een xls bestand gestuurd. Daar bleef de mail ook op hangen.

>>Volgende wat je uit kan zoeken is of Internet Explorer (beslist niet FF) wel .doc bestanden kan openen (IE en OE gebruiken zoals gezegd veel gemeenschappelijke onderdelen). Tik in Google manual.doc in, en kijk of die netjes geïntegreerd in IE als Word bestand openen.<<
Dat met dat zoeken werkte niet lekker, maar ik heb een word bestand via FTP op een eigen website gezet en kon die vervolgens met IE moeiteloos openen. (Ook met FF, al opende die een apart MS Word venster).

>>Nog een test die inzicht kan geven is de volgende: Start notepad, rammel wat op het toetsenbord, en sla het gebrabbel op als test.doc (vergewis je er van dat het bestand niet test.doc.txt heet, want daar heb je niets aan. Het moet een nep word bestand zijn). Mail dit bestandje naar jezelf. Resultaat?<<
Ik heb een toch groot .txt bestand in notepad geopend, de tekst geselecteerd, gekopieerd en een aantal keer geplakt en opgeslagen. Het 79 kB grote resultaat toen gerenamed naar Blablabla.doc en dat aan mezelf gemaild. Vlak daarna de vertrouwde "ding-dong" van een ontvangen mail. Het gaat dus kennelijk inderdaad om de inhoud en niet om de extensie.
Ik heb ook het omgekeerde getest: van een Word bestand de extensie in .txt gewijzigd en aan mezelf gemaild. Resultaat: timeout.
Laatste test: een word bestand gezipt en aan mezelf gemaild. Kwam wel door. Wie of wat dus ook degene is die in mijn bestanden gluurt is niet slim genoeg om ook in archieven te kijken.

Ik was altijd heel erg blij met NOD32 (ooit op jouw advies gekozen!), maar nu lijkt het er toch op dat juist deze component de oorzaak is. Ik ga nog even de testen met de mails aan mijn zoon en dochter afwachten, maar daarna zal ik hem verwijderen en kijken of dat helpt.

>>Welke versie van NOD32 is het precies?<<
NOD32 2.70.39

Bedankt zo ver, en ik hou jullie op de hoogte!
--
Hugo Kornelis, SQL Server MVP

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: Outlook Express corrupt?
« Reactie #12 Gepost op: 10 januari 2010, 13:18:42 »
Hoi Hugo,
 
Aangezien er 'in' bestanden gekeken wordt, moet het vrijwel zeker een malware beveiliging zijn die onterecht bijlagen blokkeert. Aangezien ook .xls, en omgekatte Word documenten worden tegengehouden, is de eerste verdachte inderdaad de virusbeveiliging, en pas in tweede instantie een spamkiller. Jouw versie (2.7) is wel erg achterhaald. De veroorzaker is dan waarschijnlijk Amon. Met jouw huidige licentie kan je ook versie 4 installeren, maar eerst 2.7 er af halen.
 
Kwestie van een paar minuutjes werk.
 
Met 'in de bittenbak' bedoelde ik overigens niet dat het ergens in een of andere quarantaine terecht kwam maar gewoon 'nergens'.
 
Michel Uphoff
Homepage

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: Outlook Express corrupt?
« Reactie #13 Gepost op: 11 januari 2010, 21:45:48 »
Hoi Hugo,
 
Al wat verder gekomen met dat 'Office' attachment probleem?
Michel Uphoff
Homepage

Offline Hugo

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 101
  • Geslacht: Man
Re: Outlook Express corrupt?
« Reactie #14 Gepost op: 11 januari 2010, 23:40:16 »
Hoi Michel,

Nog geen tijd gehad om veel te proberen. Wel kunnen constateren dat op de computer van mijn zoon, met Windows Vista, Windows Mail en een verlopen tryware versie van McAfee AntiVirus, een MS Word attachment ook niet binnenkomt. Dat verbaasde me, aangezien alles toch leek te wijzen op NOD32 als schuldige...

Hopelijk heb ik morgen tijd om NOD32 even van mijn computer af te halen, maar inmiddels ben ik er niet meer van overtuigd dat dit gaat helpen.

Groetjes, Hugo
--
Hugo Kornelis, SQL Server MVP