Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

491 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

28 april 2024, 19:17:54

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: laptop bevriest na ongeveer 2 minuten  (gelezen 17081 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline marijke
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 20
  • Geslacht: Vrouw
laptop bevriest na ongeveer 2 minuten
« Gepost op: 23 januari 2011, 16:16:06 »
hallo,

sinds gisteren heb ik een probleem met mijn laptop. Na het opstarten, dat trouwens veel langer duurt dan normaal, bevriest mijn laptop na ongeveer 2 minuten. Ook als ik niet op het internet gaat gebeurt dit. Het enige wat ik nog kan doen is mijn muis bewegen.

Ik heb een asus laptop met Windows VistaOs erop.

dit is het log van hijacktis

Logfile of Trend Micro HijackThis v2.0.4
Scan saved at 06:57:09, on 23.01.2011
Platform: Windows Vista SP2 (WinNT 6.00.1906)
MSIE: Internet Explorer v7.00 (7.00.6002.18005)
Boot mode: Normal

Running processes:
C:\Windows\system32\taskeng.exe
C:\Windows\system32\Dwm.exe
C:\Windows\Explorer.EXE
C:\Program Files\ASUS\ATK Hotkey\HControlUser.exe
C:\Program Files\ASUS\ASUS Data Security Manager\ADSMTray.exe
C:\Program Files\ATKOSD2\ATKOSD2.exe
C:\Windows\System32\igfxtray.exe
C:\Windows\System32\hkcmd.exe
C:\Windows\System32\igfxpers.exe
C:\Program Files\Realtek\Audio\HDA\RtHDVCpl.exe
C:\Windows\ASScrPro.exe
C:\Windows\system32\igfxsrvc.exe
C:\Program Files\Synaptics\SynTP\SynTPEnh.exe
C:\Program Files\Alwil Software\Avast5\AvastUI.exe
C:\Program Files\Common Files\Java\Java Update\jusched.exe
C:\Program Files\Windows Media Player\wmpnscfg.exe
C:\Windows\system32\wbem\unsecapp.exe
C:\Program Files\WinZip\WZQKPICK.EXE
C:\Program Files\Mozilla Firefox\firefox.exe
C:\Users\van elst\Downloads\HiJackThis204.exe

R1 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Default_Page_URL = http://www.asus.com
R1 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Search Page = http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=54896
R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Start Page = http://www.asus.com
R1 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Default_Page_URL = http://www.asus.com
R1 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Default_Search_URL = http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=54896
R1 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Search Page = http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=54896
R0 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Start Page = http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=69157
R0 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Search,SearchAssistant =
R0 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Search,CustomizeSearch =
R1 - HKCU\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Internet Settings,ProxyServer = :
R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Toolbar,LinksFolderName =
O1 - Hosts: ::1 localhost
O2 - BHO: Adobe PDF Reader Link Helper - {06849E9F-C8D7-4D59-B87D-784B7D6BE0B3} - C:\Program Files\Common Files\Adobe\Acrobat\ActiveX\AcroIEHelper.dll
O2 - BHO: (no name) - {5C255C8A-E604-49b4-9D64-90988571CECB} - (no file)
O2 - BHO: NCO 2.0 IE BHO - {602ADB0E-4AFF-4217-8AA1-95DAC4DFA408} - (no file)
O2 - BHO: Symantec Intrusion Prevention - {6D53EC84-6AAE-4787-AEEE-F4628F01010C} - (no file)
O2 - BHO: Windows Live Anmelde-Hilfsprogramm - {9030D464-4C02-4ABF-8ECC-5164760863C6} - C:\Program Files\Common Files\Microsoft Shared\Windows Live\WindowsLiveLogin.dll
O2 - BHO: Java(tm) Plug-In 2 SSV Helper - {DBC80044-A445-435b-BC74-9C25C1C588A9} - C:\Program Files\Java\jre6\bin\jp2ssv.dll
O3 - Toolbar: (no name) - {7FEBEFE3-6B19-4349-98D2-FFB09D4B49CA} - (no file)
O3 - Toolbar: (no name) - {CCC7A320-B3CA-4199-B1A6-9F516DD69829} - (no file)
O4 - HKLM\..\Run: [HControlUser] C:\Program Files\ASUS\ATK Hotkey\HControlUser.exe
O4 - HKLM\..\Run: [ADSMTray] C:\Program Files\ASUS\ASUS Data Security Manager\ADSMTray.exe
O4 - HKLM\..\Run: [ATKOSD2] "C:\Program Files\ATKOSD2\ATKOSD2.exe"
O4 - HKLM\..\Run: [IgfxTray] C:\Windows\system32\igfxtray.exe
O4 - HKLM\..\Run: [HotKeysCmds] C:\Windows\system32\hkcmd.exe
O4 - HKLM\..\Run: [Persistence] C:\Windows\system32\igfxpers.exe
O4 - HKLM\..\Run: [RtHDVCpl] C:\Program Files\Realtek\Audio\HDA\RtHDVCpl.exe
O4 - HKLM\..\Run: [ASUS Camera ScreenSaver] C:\Windows\ASScrProlog.exe
O4 - HKLM\..\Run: [ASUS Screen Saver Protector] C:\Windows\ASScrPro.exe
O4 - HKLM\..\Run: [SynTPEnh] C:\Program Files\Synaptics\SynTP\SynTPEnh.exe
O4 - HKLM\..\Run: [avast5] "C:\Program Files\Alwil Software\Avast5\avastUI.exe" /nogui
O4 - HKLM\..\Run: [SunJavaUpdateSched] "C:\Program Files\Common Files\Java\Java Update\jusched.exe"
O4 - HKCU\..\Run: [WMPNSCFG] C:\Program Files\Windows Media Player\WMPNSCFG.exe
O4 - Global Startup: FancyStart daemon.lnk = ?
O4 - Global Startup: Microsoft Office.lnk = C:\Program Files\Microsoft Office\Office10\OSA.EXE
O4 - Global Startup: WinZip Quick Pick.lnk = C:\Program Files\WinZip\WZQKPICK.EXE
O8 - Extra context menu item: E&xport to Microsoft Excel - res://C:\PROGRA~1\MICROS~3\Office10\EXCEL.EXE/3000
O18 - Protocol: skype4com - {FFC8B962-9B40-4DFF-9458-1830C7DD7F5D} - C:\PROGRA~1\COMMON~1\Skype\SKYPE4~1.DLL
O22 - SharedTaskScheduler: Component Categories cache daemon - {8C7461EF-2B13-11d2-BE35-3078302C2030} - C:\Windows\system32\browseui.dll
O23 - Service: avast! Antivirus - AVAST Software - C:\Program Files\Alwil Software\Avast5\AvastSvc.exe
O23 - Service: avast! Mail Scanner - AVAST Software - C:\Program Files\Alwil Software\Avast5\AvastSvc.exe
O23 - Service: avast! Web Scanner - AVAST Software - C:\Program Files\Alwil Software\Avast5\AvastSvc.exe

--
End of file - 4898 bytes

alvast bedankt voor de eventuele hulp!

Offline Peter

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 5.683
  • Geslacht: Man
Re: laptop bevriest na ongeveer 2 minuten
« Reactie #1 Gepost op: 23 januari 2011, 21:03:10 »
Welkom Marijke,

Verplaats eerst het programma HijackThis204.exe naar een eigen aparte map (bijv. c:\hijackthis\) tbv de backups die het programma maakt.
Blader naar c:\hijackthis\HijackThis204.exe
Rechtsklik erop en klik op "Uitvoeren als administrator" of "Run as administrator"
Plaats alleen vinkjes bij de volgende items:
R1 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Search Page = http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=54896
R1 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Default_Search_URL = http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=54896
R1 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Search Page = http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=54896
R0 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Start Page = http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=69157
(overbodige microsoft items)
R1 - HKCU\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Internet Settings,ProxyServer = :
O2 - BHO: NCO 2.0 IE BHO - {602ADB0E-4AFF-4217-8AA1-95DAC4DFA408} - (no file)
O2 - BHO: Symantec Intrusion Prevention - {6D53EC84-6AAE-4787-AEEE-F4628F01010C} - (no file)
O3 - Toolbar: (no name) - {7FEBEFE3-6B19-4349-98D2-FFB09D4B49CA} - (no file)

O3 - Toolbar: (no name) - {CCC7A320-B3CA-4199-B1A6-9F516DD69829} - (no file)
(restant van de AVG toolbar)
O4 - HKLM\..\Run: [IgfxTray] C:\Windows\system32\igfxtray.exe
O4 - HKLM\..\Run: [HotKeysCmds] C:\Windows\system32\hkcmd.exe
(overbodige opstart-items)
O4 - HKLM\..\Run: [ASUS Camera ScreenSaver] C:\Windows\ASScrProlog.exe
O4 - HKLM\..\Run: [ASUS Screen Saver Protector] C:\Windows\ASScrPro.exe
O4 - Global Startup: FancyStart daemon.lnk = ?
(vermoedelijk overbodige ASUS proggies)

O4 - Global Startup: Microsoft Office.lnk = C:\Program Files\Microsoft Office\Office10\OSA.EXE
(onnodig opstart-item van MS Office)

O4 - Global Startup: WinZip Quick Pick.lnk = C:\Program Files\WinZip\WZQKPICK.EXE
(ikoontje van WinZip op je taakbalk, meestal overbodig)

Klik op "Fix checked"
Sluit Hijackthis.
Herstart je computer

Download MBAM (Malwarebytes' Anti-Malware).
http://www.malwarebytes.org/mbam-download.php
(klik op Download Now, het bestand mbam-setup-x.xx.x.xxxx.exe wordt dan gedownload)

Dubbelklik erop na het downloaden om het programma te installeren.
Verander geen instellingen tijdens de installatie.
Updates worden nu automatisch gedownload en geïnstalleerd.
Wacht tot het programma weer verschijnt.

Als je een antivirus-programma actief hebt, stop dat dan eerst. Het scannen van MBAM gaat dan een stuk sneller.
Ruim eventueel eerst tijdelijke (internet) bestanden op.

Updaten:
Klik op tab "Update" en dan op "Controleer op updates".

Selecteer tab "Scanner", kies "Volledige Scan" en klik op Scan.
Het scannen kan een tijdje duren, dus wees geduldig.
Geef de logfile na het scannen.


groeten, Peter
« Laatst bewerkt op: 23 januari 2011, 21:08:44 door Peter »

Offline marijke
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 20
  • Geslacht: Vrouw
Re: laptop bevriest na ongeveer 2 minuten
« Reactie #2 Gepost op: 23 januari 2011, 23:00:30 »
hallo peter,

allereerst bedankt voor je hulp!  :)

Ik heb alles gedaan wat je gezegd hebt in safe mode. Jammer genoeg loopt de scan (en de hele machine) telkens weer vast. Het viel me op dat de scan tweemaal op dezelfde moment vastliep, nl wanneer hij het bestand

c\windows\system32\wisow.ndh.dll

scande.





Offline Peter

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 5.683
  • Geslacht: Man
Re: laptop bevriest na ongeveer 2 minuten
« Reactie #3 Gepost op: 23 januari 2011, 23:12:42 »
Hoi Marijke,

Citaat
c\windows\system32\wisow.ndh.dll
Dat klinkt verdacht. Klopt de naam exact?
Blader met de verkenner naar dit bestand. Is dat er?
Zoja, probeer het te uploaden naar VirusTotal, laat het daar scannen en geef de resultaten.

Start Taakbeheer:
(Klik op Start, typ in de witte balk TASKMGR en klik op OK.)
Maak een screenshot van Taakbeheer, tab Processen.
Voeg dit als bijlage toe aan een bericht.

Probeer eens een scan met Eset onlinescanner

Lukt dat wel?

(PS: wordt de laptop niet te warm? het uitvallen van 1 of meerdere koelventilators of blokkering van de luchtstroom kan ook uitval van de laptop geven. Trek ook eens alle stekkers naar randapparatuur die niet noodzakelijk zijn los.)


groeten, Peter
« Laatst bewerkt op: 23 januari 2011, 23:39:53 door Peter »

Offline marijke
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 20
  • Geslacht: Vrouw
Re: laptop bevriest na ongeveer 2 minuten
« Reactie #4 Gepost op: 24 januari 2011, 02:00:49 »
WISOW.ndH.dll

vreemd genoeg kan ik het bestand niet vinden


een scan met eset lukte wel. Hij vond volgende zaken verdacht

C:\Users\van elst\Downloads\avi.codec.pack.pro.v2.4.0.setup.exe    Win32/Adware.Toolbar.Dealio application    deleted - quarantined
C:\Users\van elst\Downloads\Native Instruments Traktor Scratch Pro v1.1.2-AiR (Cracked) [RH]\NI.TSP.1.1.2_[RH].rar    probably a variant of Win32/Agent.IRISVRM trojan    deleted - quarantined
C:\Users\van elst\Downloads\Sony Sound Forge Pro v10 (SoundForge 2009) + Keygen (CLEAN) [h33t] - CaZoR\Sony Sound Forge Pro v10 (SoundForge 2009) + Keygen (CLEAN).rar    a variant of Win32/Keygen.AR application    deleted - quarantined
D:\Music\nero 7 ultra edition enhanced xp & vista + keygen [scottayb]\nero-7.10.1.2_all_update.exe    Win32/Toolbar.AskSBar application    deleted - quarantined


Ik heb niet de indruk dat de laptop te warm is, of dat er iets mis is met de ventilators. Hoe kan ik dat testen?

taakbeheerscreenshot bijgevoegd!

groetjes

Marijke


Offline marijke
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 20
  • Geslacht: Vrouw
Re: laptop bevriest na ongeveer 2 minuten
« Reactie #5 Gepost op: 24 januari 2011, 05:24:08 »
wat betreft de temperatuur van de laptop. Ik heb het programma speedfan gedowload en een screenshot van de waarden gemaakt.

In bijlage...

groetjes,

Marijke

Offline Peter

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 5.683
  • Geslacht: Man
Re: laptop bevriest na ongeveer 2 minuten
« Reactie #6 Gepost op: 24 januari 2011, 20:02:00 »
Hoi Marijke,

Citaat
WISOW.ndH.dll
vreemd genoeg kan ik het bestand niet vinden
Oke, dat is nog meer verdacht!
De 2 screenshots van Taakbeheer geven geen aanknopingspunt.
Wat betreft de scrrenshot van Speedfan:
Is de laptop plaatselijk veel warmer dan anders? Zuig dan met een stofzuiger alle ventilatie-openingen goed uit.
De koelventilators draaien niet altijd, de snelheid is afh. van de temperatuur. De gemeten 57grC is niet te heet. Bij pakweg 70grC zal je laptop zichzelf uitschakelen om verdere schade te voorkomen. Hier dacht ik aan toen je het over die 2 minuten had. Waarschijnlijk is dit in jouw geval niet aan de hand.

In ieder geval heb je nog last van nare beestjes.
Download RSIT

Maak een nieuw map, bijv. c:\RSIT en plaats RSIT.EXE daarin.
Start RSIT
(WinVista: Rechtsklik op RSIT en klik op "Uitvoeren als administrator")
Klik op Continue
Wacht tot het scannen klaar is, dit kan even duren!
(Start geen andere programma's zolang RSIT bezig is)
In de map verschijnen nu 2 logbestanden: log.txt en info.txt
Post deze 2 bestanden in een nieuw bericht.


Peter 

Offline marijke
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 20
  • Geslacht: Vrouw
Re: laptop bevriest na ongeveer 2 minuten
« Reactie #7 Gepost op: 24 januari 2011, 20:24:13 »
Hallo Peter,

De laptop lijkt me niet warmer dan anders te zijn. Ik denk ook niet dat dat het probleem is.
Inmiddels, als ik mij computer in gewone modus opstart, krijg ik nog eerst mijn blauwe welcome/inlogscherm, maar nadien krijg ik niks anders meer als een zwart scherm. In safe modus werkt hij nog steeds prima.

Ik heb de scans met rsit uitgevoerd, resultaten vind je in bijlage,

groetjes en bedankt voor de moeite

marijke

Offline Peter

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 5.683
  • Geslacht: Man
Re: laptop bevriest na ongeveer 2 minuten
« Reactie #8 Gepost op: 24 januari 2011, 21:10:44 »
Hoi marijke,

De-installeer MBAM
Verwijder het oude installatie-bestand
Maak de prullenbak leeg

Download opnieuw MBAM (Malwarebytes' Anti-Malware).
http://www.malwarebytes.org/mbam-download.php
(klik op Download Now, het bestand mbam-setup-x.xx.x.xxxx.exe wordt dan gedownload)
Hernoem eerst het installatie-bestand "mbam-setup-...exe" naar qwerq.exe en installeer het programma dan.
Haal het vinkje weg om het programma te starten na installatie.
Na installatie, ga naar de map C:\Program Files\Malwarebytes' Anti-Malware en hernoem het bestand mbam.exe naar zzxc.exe
Start dan zzxc.exe en doe een volledige systeemscan.
Geef de resultaten.


groeten, Peter


Offline marijke
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 20
  • Geslacht: Vrouw
Re: laptop bevriest na ongeveer 2 minuten
« Reactie #9 Gepost op: 24 januari 2011, 22:08:23 »
ik heb gedaan wat je gezegd hebt, maar helaas loopt de computer ook op deze manie bij het scannen vast.

groeten,
marijke

Offline Peter

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 5.683
  • Geslacht: Man
Re: laptop bevriest na ongeveer 2 minuten
« Reactie #10 Gepost op: 24 januari 2011, 22:26:00 »
Hoi Marijke,

Citaat
ik heb gedaan wat je gezegd hebt, maar helaas loopt de computer ook op deze manie bij het scannen vast.
Vervelend, ook weer bij hetzelfde bestand?
Probeer eens een snelle scan: tab "scanner" > Perform quick scan
Blader met de verkenner naar het bestand C:\Windows\system32\acovcnt.exe , upload het naar VirusTotal en geef de resultaten.


Peter



Offline marijke
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 20
  • Geslacht: Vrouw
Re: laptop bevriest na ongeveer 2 minuten
« Reactie #11 Gepost op: 24 januari 2011, 22:40:19 »
0 VT Community user(s) with a total of 0 reputation credit(s) say(s) this sample is goodware. 0 VT Community user(s) with a total of 0 reputation credit(s) say(s) this sample is malware. File name: acovcnt.exe
 Submission date: 2011-01-24 21:32:06 (UTC)
 Current status: queued queued (#79) analysing finished
  Result:  1/ 43 (2.3%)

Rising23.42.00.062011.01.24[Suspicious]

Ik kon jammer genoeg niet zien bij welk bestand de full scan vastliep, wel liep hij opnieuw na ongeveer 21 minuten scannen vast.

Ik ga nu proberen de quick scan uit te voeren,

groet,

marijke

Offline marijke
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 20
  • Geslacht: Vrouw
Re: laptop bevriest na ongeveer 2 minuten
« Reactie #12 Gepost op: 24 januari 2011, 22:47:06 »
ik kon de quickscan perfect uitvoeren.

het log, zoals je hieronder ziet, maakt geen enkele melding van een virus of malware

Malwarebytes' Anti-Malware 1.50.1.1100
www.malwarebytes.org

Database version: 5591

Windows 6.0.6002 Service Pack 2 (Safe Mode)
Internet Explorer 7.0.6002.18005

24.01.2011 22:45:04
mbam-log-2011-01-24 (22-45-04).txt

Scan type: Quick scan
Objects scanned: 139309
Time elapsed: 4 minute(s), 26 second(s)

Memory Processes Infected: 0
Memory Modules Infected: 0
Registry Keys Infected: 0
Registry Values Infected: 0
Registry Data Items Infected: 0
Folders Infected: 0
Files Infected: 0

Memory Processes Infected:
(No malicious items detected)

Memory Modules Infected:
(No malicious items detected)

Registry Keys Infected:
(No malicious items detected)

Registry Values Infected:
(No malicious items detected)

Registry Data Items Infected:
(No malicious items detected)

Folders Infected:
(No malicious items detected)

Files Infected:
(No malicious items detected)



groetjes,

marijke

Offline Peter

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 5.683
  • Geslacht: Man
Re: laptop bevriest na ongeveer 2 minuten
« Reactie #13 Gepost op: 24 januari 2011, 22:51:34 »
Citaat
Result:  1/ 43 (2.3%)
Kun je de URL geven van het scanresultaat van VirusTotal.


Peter